Vart bosätter man sig om...

@stjarnfrugt
Jag skrev nog lite otydligt, men jag menar alltså norr om Uppsala. Åker man minst 2 mil norrut så dyker priserna rätt rejält:) är dock inte i närheten av lika charmigt som Skåne tyvärr:(
 
2 hästar kostar max 20 000 kr/mån inklusive allt, även om man står i ett lyxigare stall.

10000 per häst är snarare vad stallhyran går på i ett "lyxigare" stall, sen ska ju hästen tränas, försäkras, tävlas, få skor och utrustas också.

Tycker det är omöjligt at säga vad man kan ha råd med som ensamstående om man inte har ngn aning om ekonomin och inkomster. Om TS drar in 70' i månaden och har några miljoner kontant att lägga på en bostad hamnar ju saken i ett helt annat läge än om TS bor i en hyresrätt och är sjukskriven, bägge är ju möjliga.
 
Haha, kanske! :D
Men samtidigt, om jag bara ska överslagsräkna snabbt...
2 hästar kostar max 20 000 kr/mån inklusive allt, även om man står i ett lyxigare stall.
Alla kostnader för hus, el, lån, vatten osv. blir typ 10 000 kr/mån.
Mat 2 500 kr/mån för en person.
Summa: 32 500 kr

För att ha lite marginaler måste man alltså få ut ungefär 35-40 000 kr/mån efter skatt. Då är alltså din lön före skatt runt 50-55 000 kr. Okej, det är bra. Men absolut inga fantasisummor.
Menar bara att man inte måste vara värsta miljonären för att bo som ensamstående i en 3 milj villa med 2 hästar ;)

I ett lyxigare stall får du inte råd med två hästar för 20 000 i sthlm.
Jag stod med två på ett vanligt och inte alls flott ställe en bit norr om stan. Jag tror nog det landade på 20 då för mig. Jag hade inte velat stå på ett mer fancy eller närmre stan. Det hade blivit på tok för dyrt för mig!
 
@mackan det finns ett litet fel med dina trakter som jag ser det. Och det är att det är bökigt att resa till Arlanda. Tar ju flera timmar. Men ja, det går väl inte snabbare från Skåne heller med anslutningar ;)
Jag måste kunna åka hem och hälsa på relativt smidigt även om jag inte står ut med att bo här :angel:
 
@stjarnfrugt sant - att resa från Arlanda är jäkligt osmidigt ;)
Svarat utifrån övrigt tror jag tidigare . Men det lär väl inte vara särskilt mkt smidigare från Skåne heller som du säger tänker jag ? Och oavsett får du kanske ställa det till relation till övrigt - hur många gånger rent realistiskt och hur frekvent osv ? En gång i månaden är ju ingen orimlighet att köra ett par och en halv timma för att sen flyga direkt ? Även om det givetvis tar några till timmar än själva körsträckan i mer tid för att säkra tider, incheck osv . Eller ?
Tåget kan man ju ta då går det lite snabbare .

Skit samma - jag har bara tipsat utifrån "hästlän" som alternativ . Inget "kränga på dig x ort" ;)
 
Senast ändrad:
Haha, kanske! :D
Men samtidigt, om jag bara ska överslagsräkna snabbt...
2 hästar kostar max 20 000 kr/mån inklusive allt, även om man står i ett lyxigare stall.
Alla kostnader för hus, el, lån, vatten osv. blir typ 10 000 kr/mån.
Mat 2 500 kr/mån för en person.
Summa: 32 500 kr

För att ha lite marginaler måste man alltså få ut ungefär 35-40 000 kr/mån efter skatt. Då är alltså din lön före skatt runt 50-55 000 kr. Okej, det är bra. Men absolut inga fantasisummor.
Menar bara att man inte måste vara värsta miljonären för att bo som ensamstående i en 3 milj villa med 2 hästar ;)
Åh, du är lika verklighetsförankrad som jag var när jag var 15, 16 och stolt sa att jag inte brydde mig om vad jag skulle tjäna i framtiden för penga var inte viktiga för mig. Jag tänkte att jag absolut skulle vara okej med att ha en månadslön på omkring 40- 45 000.

Du får ursäkta men det kan vara lite svårt att uttala sig om saker som löner och hushållsekonomi när man fortfarande bor hemma. Det märks tydligt i och med att din snabba överslagsräkning visade att kostnaderna blir 32 500 (vilket de förvisso inte blir, utan mer) och så säger du att man måste få ungefär 35-40 000 efter skatt för att "ha lite marginaler". Det är ingen marginal alls kan jag säga.

Ps. Förutom "mat, kostnader för hus och häst" så brukar människor ha bilar, försäkringar, kläder på kroppen, sparande, gå till tandläkaren, telefonräkning, internet, A-kassa/fackmedlemskap etc etc.
 
@mackan det finns ett litet fel med dina trakter som jag ser det. Och det är att det är bökigt att resa till Arlanda. Tar ju flera timmar. Men ja, det går väl inte snabbare från Skåne heller med anslutningar ;)
Jag måste kunna åka hem och hälsa på relativt smidigt även om jag inte står ut med att bo här :angel:

Håller med om Östergötland. Jag klarade mig fint med häst, dyr (i drift) bil och hyfsad central lägenhet (både i hyres och bostadsrätt) på en lön. Är man bra på att leva billigt i övrigt klarar man lätt två (hästar alltså). Kan man ta stallpass kommer man undan hyfsat billigt med stallhyran även om man vill ha ridhus/skrittavstånd till ridhus.
Tycker inte det är så krångligt att ta sig till arlanda, går några direkttåg/dag eller så byter man till Uppsalapendeln i flemingsberg, och lite beroende på var du ska resa tar man sig till Bromma på ungefär lika lång tid från norrköping som från typ Vallentuna norr om sthlm där jag är uppväxt (1h 15 min till Sthlm central från nkpg med x2000, 1h från vallentuna ;), många pendlar för jobb)
 
Åh, jag kommer att tänka på en episk tråd på gamla Ungdom där en tjej undrade varför hon inte kunde få en ponny till, hennes föräldrar tjänade ju bra med pengar :laugh:

@stjarnfrugt Vad gäller västkusten tänker du helt rätt om leran. Kom inte hit! :meh:
 
Åh, du är lika verklighetsförankrad som jag var när jag var 15, 16 och stolt sa att jag inte brydde mig om vad jag skulle tjäna i framtiden för penga var inte viktiga för mig. Jag tänkte att jag absolut skulle vara okej med att ha en månadslön på omkring 40- 45 000.

Du får ursäkta men det kan vara lite svårt att uttala sig om saker som löner och hushållsekonomi när man fortfarande bor hemma. Det märks tydligt i och med att din snabba överslagsräkning visade att kostnaderna blir 32 500 (vilket de förvisso inte blir, utan mer) och så säger du att man måste få ungefär 35-40 000 efter skatt för att "ha lite marginaler". Det är ingen marginal alls kan jag säga.

Ps. Förutom "mat, kostnader för hus och häst" så brukar människor ha bilar, försäkringar, kläder på kroppen, sparande, gå till tandläkaren, telefonräkning, internet, A-kassa/fackmedlemskap etc etc.
När jag var yngre tänkte jag att man kunde ha två hästar på den lönen jag har idag, 20tkr efter skatt. Det har jag inte råd med... Jag är imponerad över de som ekonomiskt klarar av att ha två hästar.
 
Åh, jag kommer att tänka på en episk tråd på gamla Ungdom där en tjej undrade varför hon inte kunde få en ponny till, hennes föräldrar tjänade ju bra med pengar :laugh:

@stjarnfrugt Vad gäller västkusten tänker du helt rätt om leran. Kom inte hit! :meh:
Och jag är nyinflyttad västkustbo och måste säga att det är mindre lera här, än hemma i Värmland.
 
Och jag är nyinflyttad västkustbo och måste säga att det är mindre lera här, än hemma i Värmland.
Ok, då går Värmland också bort. Jag hade inte häst där så jag tänkte aldrig på det. Men det har jag haft på västkusten och jag kräktes på leran från november till mars. Fy ***
 
Ok, då går Värmland också bort. Jag hade inte häst där så jag tänkte aldrig på det. Men det har jag haft på västkusten och jag kräktes på leran från november fill mars. Fy ***
Hos oss går inte ens leran upp över hovarna.

Du kan slippa lera i Värmland med, men det gäller ju att välja rätt stall.
 
@mackan det finns ett litet fel med dina trakter som jag ser det. Och det är att det är bökigt att resa till Arlanda. Tar ju flera timmar. Men ja, det går väl inte snabbare från Skåne heller med anslutningar ;)
Jag måste kunna åka hem och hälsa på relativt smidigt även om jag inte står ut med att bo här :angel:
Fast varför ska du till Arlanda om du bor i Skåne? Här har vi tåg som stannar i källaren på Kastrup. För inrikesflyg finns många avgångar från Sturup.
 
@Shudde ja precis . Nära Norrköping är ju som du säger väldigt smidigt eftersom stadskärnan är så centrerad och 15 minuter utanför är det vips landet, massor med stall och priserna helt vettiga och rimliga även med service/ridhus osv . Vill man ta pass blir det ju precis som du säger ännu billigare trots att du har ridhus på gården .
Fullt möjligt precis som du säger att ha 2 hästar uppstallade samt ensamt boende i stan rentav , bil osv , om man tjänar hyfsat lite över medel och är duktig på ekonomi i övrigt hur man prioriterar .

Västra Östergötland är ju priserna ännu lägre - nära till Linköping och Vishan utanför även där med massor av stall /anläggningar till ännu lägre priser inte sällan . Men då blir ju Arlanda längre bort såklart .
 
Lånen bör bli ungefär 5-7 beroende på ränta, 8 kanske om man har otur. El, några tusenlappar, vatten ungefär 100 kr/mån om man slår ut det. 11-12k kan det säkert absolut bli. Men inte mer. Utgår från min familj.

Åh, 90-talister som slapp vara med i bostadsbubblan, jag som är drygt 10 år äldre minns det visserligen knappt (annat än en stor oro hos alla vuxna) men att räkna på dagens ränta och bara upp nån tusenlapp vid otur känns som att leka med den personliga konkursen..
 
@warg För att det inte går flyg till övre Norrland från någon annan flygplats än Arlanda i hela Sverige... Tåg går ju, om man har tid att lägga ett dygn på varje resa enkel väg. Inkl dagens förseningar i tågtrafiken får man väl lägga 2 dygn per väg...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 821
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp