Vart bosätter man sig om...

Haha, kanske! :D
Men samtidigt, om jag bara ska överslagsräkna snabbt...
2 hästar kostar max 20 000 kr/mån inklusive allt, även om man står i ett lyxigare stall.
Alla kostnader för hus, el, lån, vatten osv. blir typ 10 000 kr/mån.
Mat 2 500 kr/mån för en person.
Summa: 32 500 kr

För att ha lite marginaler måste man alltså få ut ungefär 35-40 000 kr/mån efter skatt. Då är alltså din lön före skatt runt 50-55 000 kr. Okej, det är bra. Men absolut inga fantasisummor.
Menar bara att man inte måste vara värsta miljonären för att bo som ensamstående i en 3 milj villa med 2 hästar ;)
Hur baserar du 10' på i boende? :-)
 
... man vill ha följande:

*BRA förutsättningar för hästägande, träning och tävling. Dvs valmöjligheter vad gäller stall, aktiva tränare och tävlingar. Tillgång på veterinärer, hovslagare och allt annat man behöver använda sig av. Inom en tiomilsradie.

*Närhet till en lite större stad pga mitt yrke.

*Möjlighet att ha råd att bo och leva som ensamstående med två hästar.

*Hyfsat enkelt att resa inrikes med tåg/flyg.
Hur definierar du "lite större stad"?
Tänker du dig en egen gård, eller möjlighet att hyra in hästarna och bo till rimlig kostnad?

Jag tänker att många delar av Småland är ganska billiga att bo i. Vår gård är t.ex värderad till cirkus 1,7 och då har vi stort hus och 10 ha åkermark (+ lite annan skräpmark). Jag bor nära Kalmar och här finns både tåg och flygplats. Men jag tänker att Växjötrakten kanske skulle vara bättre för dina önskemål. Där finns också tåg (nära stambanan i Alvesta) och flygplats. Dock ingen hästklinik, vad jag vet, men inte hysteriskt långt att åka heller (beroende på vad man jämför med).
 
... man vill ha följande:

*BRA förutsättningar för hästägande, träning och tävling. Dvs valmöjligheter vad gäller stall, aktiva tränare och tävlingar. Tillgång på veterinärer, hovslagare och allt annat man behöver använda sig av. Inom en tiomilsradie.

*Närhet till en lite större stad pga mitt yrke.

*Möjlighet att ha råd att bo och leva som ensamstående med två hästar.

*Hyfsat enkelt att resa inrikes med tåg/flyg.

Allt vad du behöver finns i skåne! 10 mil är för en skåning ungefär som till månen så har man de referenserna så är allt här endast ett stenkast bort. :D
 
... man vill ha följande:

*BRA förutsättningar för hästägande, träning och tävling. Dvs valmöjligheter vad gäller stall, aktiva tränare och tävlingar. Tillgång på veterinärer, hovslagare och allt annat man behöver använda sig av. Inom en tiomilsradie.

*Närhet till en lite större stad pga mitt yrke.

*Möjlighet att ha råd att bo och leva som ensamstående med två hästar.

*Hyfsat enkelt att resa inrikes med tåg/flyg.

I närheten av Kungsbacka, dock inte i Kungsbacka för det är dyrt.
 
@stjarnfrugt Jag tänker start söder om Göteborg och nedåt...där kommer ju ett gäng städer "på rad" med ganska täta mellanrum, och hästtätt är det! Jag bor 1h norr om Gbg och här är det relativt lätt att ha häst och inte så dyrt som "i stan", men det är lite tunt med tränare (tycker jag -men andra är nöjda) och så nästgårds. Önskar själv flytta söderut så fort det är möjligt.
 
Haha, kanske! :D
Men samtidigt, om jag bara ska överslagsräkna snabbt...
2 hästar kostar max 20 000 kr/mån inklusive allt, även om man står i ett lyxigare stall.
Alla kostnader för hus, el, lån, vatten osv. blir typ 10 000 kr/mån.
Mat 2 500 kr/mån för en person.
Summa: 32 500 kr

För att ha lite marginaler måste man alltså få ut ungefär 35-40 000 kr/mån efter skatt. Då är alltså din lön före skatt runt 50-55 000 kr. Okej, det är bra. Men absolut inga fantasisummor.
Menar bara att man inte måste vara värsta miljonären för att bo som ensamstående i en 3 milj villa med 2 hästar ;)

Det är inte såmånga som tjänar 55000 per månad, så dina beräkningar är inte realistiska som en del andra redan har påpekat. På mitt jobb tjänar inte ens avdelningscheferna så mycket.
 
Haha, kanske! :D
Men samtidigt, om jag bara ska överslagsräkna snabbt...
2 hästar kostar max 20 000 kr/mån inklusive allt, även om man står i ett lyxigare stall.
Alla kostnader för hus, el, lån, vatten osv. blir typ 10 000 kr/mån.
Mat 2 500 kr/mån för en person.
Summa: 32 500 kr

För att ha lite marginaler måste man alltså få ut ungefär 35-40 000 kr/mån efter skatt. Då är alltså din lön före skatt runt 50-55 000 kr. Okej, det är bra. Men absolut inga fantasisummor.
Menar bara att man inte måste vara värsta miljonären för att bo som ensamstående i en 3 milj villa med 2 hästar ;)

Du kanske ska förankra ditt svar i verkligheten.

För att få ut 35.000 i månaden behöver du en inkomst runt 53.000 kr i månaden, vill man få ut 40.000 kr i månaden så är det snarare 65.000 kr i månaden vi talar om. För många är faktiskt dessa löner fantasisummor, det är bara några få procent av befolkningen så har inkomster i den storleksordningen.

Du behöver kanske inte vara miljonär för att som ensamstående bo i en 3 miljonersvilla, men du bör ha en inkomst större än runt 97-98% av befolkningen. Fantasisummor för de flesta ;)
 
Norra Uppsala! Vi köpte vår gård för 1,9 miljoner (renovering krävs men fullt beboeligt, 15 ha och lösdrift som bara behövde några plankor för att kunna användas) 2 mil norr om Uppsala, men avståndet med bra priser växer snabbt så det gäller att köpa snart tror jag.
 
Aha :eek: *Har inte så bra koll*
Men vet iaf att i min håla så kostar inte husen alls sådär mycket. Visst, vissa lyxvillor vid vattnet *namn på orten*-sjön gör kanske det, men inte de vanliga villorna nej... Och 3 milj för en helt okej villa tycker fortfarande är överkomligt ;)

Snarare 3 miljoner för ett bostadsrättsradhus, och då med en månadsavgift på över 6000 i månaden. Villa (visserligen rätt stor och påkostad, men den enda som ligger ute i området) kostar nästan 7 miljoner... Verkar dock inte ligga vid sjön.

Jag tror som flera andra påpekat att du inte riktigt har koll på ekonomi och hur verkligheten ser ut för väldigt många. Återkom när du har ett eget boende och en egen inkomst ;)

TS: Jag tänker Skåne, men var i Skåne har jag noll koll på. Runt Landskrona, Kävlinge, den trakten kanske?
 
@Tualma Tell me about it ;) Jag har bott där i 7 år innan jag flyttade hit till världens baksida för 1,5 år sedan. Det finns en anledning till att jag inte trivs :o Hästlivet i den regionen var amazing. Och jag har ett socialt liv där också. Jag skulle verkligen flytta tillbaka dit om det inte var för att jag vantrivdes nåt jävelusiskt på mitt jobb, och det finns bara ett sådant företag i den staden så det är dit eller inget om jag ska jobba med samma saker som jag gör. Det är inte ett alternativ, tyvärr. Orterna på pendlingsavstånd har inte en sådan arbetsplats jag behöver. Jag är bortskämd och vill inte pendla mer än 2 mil eftersom jag tycker det är slöseri med pengar och tid som jag vill lägga på mina hästar :o

@ameo Ptja, runt 50.000 pers borde räcka för att ha en tillräckligt stor arbetsplats i min bransch. Det måste vara tillräckligt stort för att vara skiftarbete, då jag vägrar att jobba dagtid.
Men är Småland verkligen så aktivt hästmässigt? Jag har en bekant som bott i Växjö och sa åt mig att det är ingen höjdare där heller. Ska man flytta så långt kan man lika gärna flytta ner till Skåne...

@Ottisen Är inte Uppsala väldigt dyrt? Jag sökte ett jobb där och började kolla upp boenden osv men det verkar ju inte falla in under kriteriet att man ska ha råd som ensamstående med två hästar.

*kl

Många har tipsat om Skåne och västkusten. Men jag är så rädd för vädret där :o Typ blåsigt och jäkligt. Och lera. Och långt till Norrland = dyrt när jag ska hälsa på min lilla familj. Men hästmässigt är det förmodligen så nära Mecka man kanske kan komma i Sverige. Jag har min ena tränare i Helsingborg så det vore ju inte dumt.

Stockholmsregionen är inte ett alternativ. Om jag inte vinner på Lotto dvs men då behöver jag som sagt inte fråga här ;)

Jag vet inte vad jag kommer att taxera för i år men i snitt har jag ut 25k efter skatt. Det ska jag alltså kunna leva på utan allmosor från familj, sambo eller vad man nu kan tänkas ha som betalar. Vilket jag inte har. Och så två hästar. I dagsläget betalar jag 6000 kr/häst inkl allt dvs foder, stall, försäkring osv. Dyrare vill jag inte ha det för det är redan så det går plus minus noll enligt min tvåhästarsbudget med min bostadsrätt.
 
Senast ändrad:
Får en slå ett slag för Västmanland? Eller är det uteslutet?Västerås/Hallstahammar/Surahammar/
Sala/ Kolbäck däromkring...
Jag tänker på närheten till Strömsholm med Clinics, tävlingar, hingstvisningar m.m. göttigöttgott.
Tränare och övriga hästyrkeskategorier är väl representerade. Stall finns överallt. Priserna varierar liksom skick och service.
Boende är rätt dyrt i Västerås, men lite billigare i kringliggande kommuner.
Flygplats finns i Västerås, men jag har ingen aning om hur många inrikesflygningar det utgår därifrån.
Mindre än en timmes pendlingstid till Stockholm från Västerås tågledes.

Håller med :D

Förutom det som tagits upp så är det även nära till bra veterinärvård för akutfall iom Strömsholm och så finns det bra kringresande veterinär.

Jag kommer att kunna fylla nästa års tävlingstermin (LB/LA dressyr) med råge utan att passera länsgränsen (vad det ser ut som nu iaf).


Områdena kring Enköping och Eskilstuna tror jag också skulle passa bra in på dina önskemål :)
 
Vi bor i sthlm, lägenhet i ett finare område. Så den är väl värd en 3,5 milj. Vi har boendekostnader på ca 12000kr och hästen kostar 9-10.000kr /månaden. Jag hade aldrig klarat det på egen hand med en häst till dessutom. Och då tjänar jag ändå över medel. O_o

Näe, jag hade nog satsat på Skåne, eller något i närhet till Strömsholm. :)
 
@Tualma Tell me about it ;) Jag har bott där i 7 år innan jag flyttade hit till världens baksida för 1,5 år sedan. Det finns en anledning till att jag inte trivs :o Hästlivet i den regionen var amazing. Och jag har ett socialt liv där också. Jag skulle verkligen flytta tillbaka dit om det inte var för att jag vantrivdes nåt jävelusiskt på mitt jobb, och det finns bara ett sådant företag i den staden så det är dit eller inget om jag ska jobba med samma saker som jag gör. Det är inte ett alternativ, tyvärr. Orterna på pendlingsavstånd har inte en sådan arbetsplats jag behöver. Jag är bortskämd och vill inte pendla mer än 2 mil eftersom jag tycker det är slöseri med pengar och tid som jag vill lägga på mina hästar :o

@ameo Ptja, runt 50.000 pers borde räcka för att ha en tillräckligt stor arbetsplats i min bransch. Det måste vara tillräckligt stort för att vara skiftarbete, då jag vägrar att jobba dagtid.
Men är Småland verkligen så aktivt hästmässigt? Jag har en bekant som bott i Växjö och sa åt mig att det är ingen höjdare där heller. Ska man flytta så långt kan man lika gärna flytta ner till Skåne...

@Ottisen Är inte Uppsala väldigt dyrt? Jag sökte ett jobb där och började kolla upp boenden osv men det verkar ju inte falla in under kriteriet att man ska ha råd som ensamstående med två hästar.

*kl

Många har tipsat om Skåne och västkusten. Men jag är så rädd för vädret där :o Typ blåsigt och jäkligt. Och lera. Och långt till Norrland = dyrt när jag ska hälsa på min lilla familj. Men hästmässigt är det förmodligen så nära Mecka man kanske kan komma i Sverige. Jag har min ena tränare i Helsingborg så det vore ju inte dumt.

Stockholmsregionen är inte ett alternativ. Om jag inte vinner på Lotto dvs men då behöver jag som sagt inte fråga här ;)

Jag vet inte vad jag kommer att taxera för i år men i snitt har jag ut 25k efter skatt. Det ska jag alltså kunna leva på utan allmosor från familj, sambo eller vad man nu kan tänkas ha som betalar. Vilket jag inte har. Och så två hästar. I dagsläget betalar jag 6000 kr/häst inkl allt dvs foder, stall, försäkring osv. Dyrare vill jag inte ha det för det är redan så det går plus minus noll enligt min tvåhästarsbudget med min bostadsrätt.
Okej! Jag hade av någon anledning fått för mig att du bott längre neråt i landet tidigare.

Attans med jobbet då! Jag trivs här, för även om jag envisas med att skaffa mig avkommor som kraftigt hämmar mina möjligheter till vettig ridutveckling (men förstås är alldeles alldeles underbara så det gör inget), så finns det alltid någon clinic/träning att åka och titta på, så att jag känner att jag fortfarande hänger med i hästvärlden...

Hoppas att du hittar det perfekta stället. Jag håller tummarna!
 
@ameo Ptja, runt 50.000 pers borde räcka för att ha en tillräckligt stor arbetsplats i min bransch. Det måste vara tillräckligt stort för att vara skiftarbete, då jag vägrar att jobba dagtid.
Men är Småland verkligen så aktivt hästmässigt? Jag har en bekant som bott i Växjö och sa åt mig att det är ingen höjdare där heller.
allt beror på vad man jämför med och vilka önskemål man har.
Tingsryds kommun kallar sig för hästriket.
Det finns säkerligen regioner med mer aktivitet men ofta syns det då också på prislappen...
 
... man vill ha följande:

*BRA förutsättningar för hästägande, träning och tävling. Dvs valmöjligheter vad gäller stall, aktiva tränare och tävlingar. Tillgång på veterinärer, hovslagare och allt annat man behöver använda sig av. Inom en tiomilsradie.

*Närhet till en lite större stad pga mitt yrke.

*Möjlighet att ha råd att bo och leva som ensamstående med två hästar.

*Hyfsat enkelt att resa inrikes med tåg/flyg.
Uppsala skulle kunna vara ett alternativ, eller Gävle!
 
Senast ändrad:
Lånen bör bli ungefär 5-7 beroende på ränta, 8 kanske om man har otur. El, några tusenlappar, vatten ungefär 100 kr/mån om man slår ut det. 11-12k kan det säkert absolut bli. Men inte mer. Utgår från min familj.
Vi har lån på 1.3milj och betalar med ränta och amortering 5800kr i månaden så jag skulle vilja påstå att sin kostnad är för låg.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 386
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 821
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp