Vart bosätter man sig om...

stjarnfrugt

Trådstartare
... man vill ha följande:

*BRA förutsättningar för hästägande, träning och tävling. Dvs valmöjligheter vad gäller stall, aktiva tränare och tävlingar. Tillgång på veterinärer, hovslagare och allt annat man behöver använda sig av. Inom en tiomilsradie.

*Närhet till en lite större stad pga mitt yrke.

*Möjlighet att ha råd att bo och leva som ensamstående med två hästar.

*Hyfsat enkelt att resa inrikes med tåg/flyg.
 
Får en slå ett slag för Västmanland? Eller är det uteslutet?Västerås/Hallstahammar/Surahammar/
Sala/ Kolbäck däromkring...
Jag tänker på närheten till Strömsholm med Clinics, tävlingar, hingstvisningar m.m. göttigöttgott.
Tränare och övriga hästyrkeskategorier är väl representerade. Stall finns överallt. Priserna varierar liksom skick och service.
Boende är rätt dyrt i Västerås, men lite billigare i kringliggande kommuner.
Flygplats finns i Västerås, men jag har ingen aning om hur många inrikesflygningar det utgår därifrån.
Mindre än en timmes pendlingstid till Stockholm från Västerås tågledes.
 
Väl dyrt kanske.

Kanske. Men iaf om vi pratar de mer lantliga områdena av ovanstående, så tycker jag inte alls det är särskilt dyrt. Vill du inte ha världens flashigaste stora hästgård kostar en villa/större ombyggt torp runt 2-3 miljoner, vilket jag tycker är rätt överkomligt.
 
Kanske. Men iaf om vi pratar de mer lantliga områdena av ovanstående, så tycker jag inte alls det är särskilt dyrt. Vill du inte ha världens flashigaste stora hästgård kostar en villa/större ombyggt torp runt 2-3 miljoner, vilket jag tycker är rätt överkomligt.
4-6 miljoner verkar mer standard, efter en snabb koll på Hemnet. För en villa, alltså.
 
4-6 miljoner verkar mer standard, efter en snabb koll på Hemnet. För en villa, alltså.

Wow! :eek:
Jag bor i en av dessa av mig uppräknade orterna, i en villa. Den är värd ca. 2,5 miljoner. Andra villor i min håla verkar kosta ca. 3-4,5 miljoner enligt lokalblaskan. Men å andra sidan är kommunen ju rankad som en av de absolut sämsta i Sverige, med garanterat Sveriges sämsta rykte typ. Sen kanske det bara är "de bästa" exemplaren som hamnar på Hemnet, vad vet jag...
 
Wow! :eek:
Jag bor i en av dessa av mig uppräknade orterna, i en villa. Den är värd ca. 2,5 miljoner. Andra villor i min håla verkar kosta ca. 3-4,5 miljoner enligt lokalblaskan. Men å andra sidan är kommunen ju rankad som en av de absolut sämsta i Sverige, med garanterat Sveriges sämsta rykte typ. Sen kanske det bara är "de bästa" exemplaren som hamnar på Hemnet, vad vet jag...
I stort sett allt som går till mäklare ligger på hemmet, så nej, det är inte gräddan som ligger där.
 
I stort sett allt som går till mäklare ligger på hemmet, så nej, det är inte gräddan som ligger där.

Aha :eek: *Har inte så bra koll*
Men vet iaf att i min håla så kostar inte husen alls sådär mycket. Visst, vissa lyxvillor vid vattnet *namn på orten*-sjön gör kanske det, men inte de vanliga villorna nej... Och 3 milj för en helt okej villa tycker fortfarande är överkomligt ;)
 
Aha :eek: *Har inte så bra koll*
Men vet iaf att i min håla så kostar inte husen alls sådär mycket. Visst, vissa lyxvillor vid vattnet *namn på orten*-sjön gör kanske det, men inte de vanliga villorna nej... Och 3 milj för en helt okej villa tycker fortfarande är överkomligt ;)
Fast hur kan det vara kvalificerat som "Möjlighet att ha råd att bo och leva som ensamstående med två hästar."?
Hur ska man som ensamstående med två hästar kasta fram så mycket pengar? Nä, jag tror inte Stockholm var det stället som TS söker.
 
Aha :eek: *Har inte så bra koll*
Men vet iaf att i min håla så kostar inte husen alls sådär mycket. Visst, vissa lyxvillor vid vattnet *namn på orten*-sjön gör kanske det, men inte de vanliga villorna nej... Och 3 milj för en helt okej villa tycker fortfarande är överkomligt ;)
Här får du en ganska fet nyrenoverad villa för 3 miljoner, eller enmindre hästgård med enklare standard.

Stallplatser finns från 300kr kallhyra till 12000 helinackordering/utbildning. Närhet till två av landets topp tio-städer, tre kliniker minst inom sjumilsradie.

Men jag har aldrig försökt leva hästliv i en stockholmsförort så jag vet inte hur det är. Såg en himla massa ruckel-hästgårdar på väg till sambons syster, verkade inte jättekul. Finns säkert finare ställen men smakar det så kostar det, sas.

När jag hade två hästar inhysta + egen lgh klarade jag hästarna, hyran och nödvändig bensin på 7000 i månaden. Östergötland.
 
Stockholmsområdet! :)
Du behöver ju inte nödvändigtvis på Söder liksom ;)
Men typ Tullinge, Tumba, Sorunda, Grödinge, Vallentuna, Brottby, Sigtuna m.m. Uppfyller nog dina förväntningar!
Uppfyller nog inte två hästar och boende som ensamstående om man inte tjänar långt över medel och vill ha service och ridhus etc.
 
Fast hur kan det vara kvalificerat som "Möjlighet att ha råd att bo och leva som ensamstående med två hästar."?
Hur ska man som ensamstående med två hästar kasta fram så mycket pengar? Nä, jag tror inte Stockholm var det stället som TS söker.

Jag kanske är Sthlm-skadad, men 3 miljoner är enligt mig mycket pengar, ja. Men inte mycket. Och det går att leva på en lön, med en sådan 3 milj villa, det tror jag absolut. I min familj är det pappa som betalar allt för hus, el osv. varje månad, det är han som drar in pengarna. Mamma är bara halvtidsarbetande sjuksköterska med lön därefter (:(). Pappa har en bra lön, men är absolut ingen chef eller något, och vi har gott och väl råd till allt vi behöver och mer därtill. Nu vet jag inte vilket jobb TS har, men pratar vi om ett akademikeryrke så ser iaf jag inte något ekonomiskt problem med ovanstående :)
 
Fast bor du hemma har du nog rätt dålig koll på vad saker faktiskt kostar om man inte vill bo mer än ett par tre mil från stan. Och det är inte 3 miljoner för en villa i skapligt skick. Talar av egen erfarenhet. Bara boendekostnader är mkt i villa, likaså häst, plus andra utgifter. Så skapligt boende och två hästar med ridhus och service. Nja, antagligen inte vad ts söker.
 
Jag kanske är Sthlm-skadad, men 3 miljoner är enligt mig mycket pengar, ja. Men inte mycket. Och det går att leva på en lön, med en sådan 3 milj villa, det tror jag absolut. I min familj är det pappa som betalar allt för hus, el osv. varje månad, det är han som drar in pengarna. Mamma är bara halvtidsarbetande sjuksköterska med lön därefter (:(). Pappa har en bra lön, men är absolut ingen chef eller något, och vi har gott och väl råd till allt vi behöver och mer därtill. Nu vet jag inte vilket jobb TS har, men pratar vi om ett akademikeryrke så ser iaf jag inte något ekonomiskt problem med ovanstående :)
Please ... Kom igen när du själv har lånat till en tremiljonersvilla och dessutom har två hästar. :D
 
Please ... Kom igen när du själv har lånat till en tremiljonersvilla och dessutom har två hästar. :D

Haha, kanske! :D
Men samtidigt, om jag bara ska överslagsräkna snabbt...
2 hästar kostar max 20 000 kr/mån inklusive allt, även om man står i ett lyxigare stall.
Alla kostnader för hus, el, lån, vatten osv. blir typ 10 000 kr/mån.
Mat 2 500 kr/mån för en person.
Summa: 32 500 kr

För att ha lite marginaler måste man alltså få ut ungefär 35-40 000 kr/mån efter skatt. Då är alltså din lön före skatt runt 50-55 000 kr. Okej, det är bra. Men absolut inga fantasisummor.
Menar bara att man inte måste vara värsta miljonären för att bo som ensamstående i en 3 milj villa med 2 hästar ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 430
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 820
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 206

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp