Varm i hoven, vad kan det vara?

Burza

Trådstartare
Jag har både haft hem hovslagaren och varit på kliniken.
Ingen kan säga vad det är:confused:
Shettis, nyskodd o halt o varm höger fram, plockar bort skon, HALT, sätter tillbaka skon 4 dagar senare, på klinik travar rent men varm, nu 2 dagar senare fortfarnde varm.
Sömstick, hovböld, fång? Andra teorier?
Varm rätt långt upp och tyckte det kändes som om kronranden var lite svälld nu ikväll. Man blir ju orolig såklart.

Sv: Varm i hoven, vad kan det vara?

Kan ju vara lite allt möjligt...
Fång var det första jag tänkte på i dessa tider framför allt... Kotledsinflammation eller dyl?

Min hovis lärde mig ett enkelt trick för att kolla om hästen har fång.

Man känner precis i kronranden,där hoven börjar..är det mjukt och svampigt så har hovbenet släppt. Och då är det med stor sannolikhet fång.

Lycka till!

Eftersom fång är den värsta diagnosen av det som nämnts och du märkte svullnad kanske var det också svampighet vid kronranden skulle jag ta det säkra före det osäkra och hantera det som om det vore fång. Är det inte det har ju ingen skada skett utom att hästen inte fått äta gräs ett tag. Eftersom den blev halt när ni tog bort skon kan det tyda på att den är tryck-känslig i sulan. Det blir de vid fång. En böld borde inte bli bättre när skon kom tillbaka. Vid fång kan det räcka med att kratsa ur hoven så sulan går fri för att de ska gå bättre.
Fång kan vara väldigt diffust och påminner om många andra åkommor i början. Kan man upptäcka fång i ett tidigt stadium innan det brutit ut på riktigt är mycket vunnet.

Hur är det med pulsen i benen? Ytterst märkligt att varken hovis eller klinik hittat någon anledning...

Har de röntgat??
Då borde de se om det är fång och det borde synas om det är en böld.

Oj vad jag hade problem med min häst i höstas med varm hov som gick upp och ner i värme.
Hältan kom och gick, hovslagaren tittade och hittade inget!!!
Jag tror att på 3:dje försöket så hittade hovis en hovböld som satt rätt djupt och var svår att hitta, han lyckades hitta bölden när han lyste med en ficklampa, hålet han då såg var bara en liiiiiiten prick, sedan grävde han lite och kom in till något mycket större.... En rejäl böld+röta.

Hon är inte svälld i kronranden (jämförde med det andra lite nogrannare). Ingen puls. Inte halt. Pigg och glad!
Hovis tyckte hon skulle ha mera ont om det var fång?
Tog inga röntgenbilder för hon var pigg/ohalt o så kort tid = man ser inget trodde de på kliniken.
Men fortfarande varm, känner det bara morgon och kväll, annars är alla hovar lika varma.
Jag avvaktar lite till, men hon har börjat gå på betet. Innan var det bara hö.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
573
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka