Vargtänder

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 619
Sv: Vargtänder

kl.
Det är inte bara solskenshistorier om hur tänderna åker ut.
vi har varit inne med vår travhäst 4 ggr på återbesök för att de aldrig får ut hela tanden.De glömmer alltid nånting kvar verkar det som. första gången förlorade han två liter blod

kl.
Det är inte bara solskenshistorier om hur tänderna åker ut.
vi har varit inne med vår travhäst 4 ggr på återbesök för att de aldrig får ut hela tanden.De glömmer alltid nånting kvar verkar det som. första gången förlorade han två liter blod

Det är just för sådana här händelser som jag vill befinna mig på klinik! om något sådant skulle hända:crazy:

Men menade hon inte att veterinärer utbildas en vecka på tänder?

Jo,det var det säkert.......men jag blir så trött på att många rackar ner på veterinärenas kunskap till förmån för (ofta) kvackare som inte borde vara i närheten av en hästsmun.Det finns säkert undantag men jag hålller mig till klinik samt veterinär med vidareutbildning på hästenständer.

De vet inte vad de talar om. De har ingen aning om vad veterinärer läser som är relaterat till tänder huvud o matsmältning mm.
PL

Jo,det var det säkert.......men jag blir så trött på att många rackar ner på veterinärenas kunskap till förmån för (ofta) kvackare som inte borde vara i närheten av en hästsmun.
Min hovsagare är en fena på att rycka ut tänder med sin tång, undrar om jag ska rekommendera honom.....

Det är viktigt att man verkligen har lossat tanden ordentligt innan man försöker dra den. Dessutom är vargtänder som varit i kontakt med bettet ofta redan frakturerade o dessa kan vara omöjliga att ta utan att de går av.
Strax innanför vargtanden ligger en artär i en fåra i benet, kommer man åt denna sägs det blöda häftigt dock inte livhotande ( 2 l är inte så farligt på en häst).
PL

Drog vargtänderna på min 4-åring nu i höst. Köpte honom sent i våras och när vetrinären var ute och vaccinerade och kollade tänderna ansåg han att de skulle bort. Den ena tanden var redan skavd av bettet, den andra hade inte kommit upp men där skar han upp och drog ut den.
Underliggande vargtänder kan ömma av bettets tryck. Vetrinären gav ett års garanti så om inte hela tanden kommit ut så fixar de det utan extra kostnad. Eftersom vi i stallet delade på rese- och inställseavgift kostade det mig 800:- att dra vargtänderna.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
477
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 589
Senast: Liten
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 151
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka