Vargtänder

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Tjalfe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 619
T

Tjalfe

Jag hör inte riktigt hemma i hästens mun, kan inget om det. Men vad jag har fattat för så har alla hästar vargtänder men bara vissa får ont av dom?

Hur märker man om en häst har ont av dom? Vad kostar det att ta bort dom ungefär? Är det "besvärligt" att ta bort dom eller går det snabbt och smärtfritt?

Sv: Vargtänder

Alla hästar får inte vargtänder. Ungefär som att alla människor inte får visdomständerna.
Min 1 åring fick sina innan han var 10 mån. dom ska vi snart ta bort. Ingen ide att vänta tills problemen kommer och man är inne i träningsperioder och inte vill rida bettlöst.
Vissa får inte problem av dom meden vissa störs mkt.:bump:

Bra svar av föregående.
Alla hästar får inte problem och alla hästar får inte vargtänder.

Jag tänkte bara berätta om en kul sak som hände mig häst.
Vid veterinärbesiktningen när hon var tre år konstaterade vet. att det fanns vargtänder, men att dessa inte störde hästen.

När hon var fem år tyckte jag att hon var lite tjafsig i munnen och misstänkte problem med tänderna. Vargtänderna fanns hela tiden i baktanken.
Vi åkte in till klineken för att kolla.
"Här finns inga vargtänder" sa andra vet.

Första vet var nog antingen väldigt förvirrad eller så har någon varit och plockat dom ur min hästs mun, för de tappar inte vargtänder.
Båda gångerna vi kollade var på samma klinik. haha

Jag hör inte riktigt hemma i hästens mun, kan inget om det. Men vad jag har fattat för så har alla hästar vargtänder men bara vissa får ont av dom?

Hur märker man om en häst har ont av dom? Vad kostar det att ta bort dom ungefär? Är det "besvärligt" att ta bort dom eller går det snabbt och smärtfritt?

Tog bort vargtänderna på min vid 4 års ålder,då han va allmänt tjaffsig i munnen vid ridning,inte tillsfred med något bett.

vet kom ut gav lugnande jag stod o höll medans vetten drog ut dom små "piggarna" hästen va lite trött dåsig 1 ca 40min,sedan inget mer,red med hackamore en tid så munnen fick läka ifred.

Mvh Arabizar

Oj, det lät enkelt. Hur mycket kostade det?

Kan någon förklara vart dom här tänderna sitter? Sitter dom långt in?

Oj, det lät enkelt. Hur mycket kostade det?

Kan någon förklara vart dom här tänderna sitter? Sitter dom långt in?

kommer inte ihåg,jo hittade kvittot :D 1598kr för hela kalaset.

min häst hade dom vid lanerna i underkäken.

Mvh Arabizar

Vi tar alltid bort dem om hästen har dem.Vi kollar alltid hästarna vid 2,5 års ålder innan inridning och har de vargtänder så ryker de direkt.Det är bättre att ta bort dem ,de fyller ingen funktion för hästen de är bara rudiment.

Jag röstar på att ta bort dem.Här kostar det mellan 1000 och 1500 kr beroende på hur mkt lugnande,smärtstillande och vilken tid det tar.

Jag har praktiserat hos en hästtandläkare, rekomenderar jag starkt! Det är verkligen skillnad mellan vetrinärers och tandläkares utbildningar.

Vargtänderna sitter hrm. mot molarena till (se länken)
http://images.google.se/imgres?imgu...C3%A4st+t%C3%A4nder&gbv=2&svnum=10&hl=sv&sa=G

Rekomenderar starkt att ta bort dom även om hästen inte har problem nu. Problemen kan komma senare.

Hon jag praktiserade hos åker runtom i göteborg men åker även en lite längre bit ibland. Hon tar 750 kr. (inkl raspning) dock ska hästen ha lugnande för detta. Då tar man ut vetrinären för det då..

om du vill veta vad hon heter och hennes hemsida så kan jag pm:a dig. Hon är utbildad i USA i 1 månad (vanliga vetrinärer ca 1 vecka eller liknande).

Just det. Det går snabbt och smärtfritt att ta bort dom! Fick se på det själv, dom använder en mackapär som drar ser tandköttet så tanden lossnar lite å drar bort =)

Med henne får du självklart vara med under hela tiden och känna innan och efter raspning etc =)
:banana:

Vill även meddela att bettet ligger och trycker mot vargtänderna. Det är därför vissa hästar känner obehag, särskilt om tanden är lös, sitter den ordentligt irreterar den inte lika mycket. Men den kan ju bli lös å ja, då irreterar det rejält.

Senast ändrad:

Hm sista jag kollade var utbildning till veterinär 5 årig.;)

då vill ja komma mä en fråga :angel: jo ja har köpt en fjording på 2/5 år hon hade börjat få små vargtänder såg vätrinären på bisiktningen hon har bett nu inga problem men tror ni att hon kommer få problem mä dom?? åker man till en tandläkare mä hästen om man ska dra ut eller kommer tandläkaren till stallet ???:bump:

Nu senast på veterinärmötet visade den amerikanske föreläsaren skräckexempel på vad vissa snabbutbildade hästtandläkare åstadkommit.
PL

Nu vet ju inte jag vart du bor men smidigast är att åka in till djursjukhuset.

Då kan de ge lungnande,smärtstillande och sätta in munstege och ha tillgång till vatten att skölja med och bra ljus och slip.Då är det lätt att se att allt blir borta så att det inte ligger något kvar.

Är det inte något alternativ så rekomenderar jag att du ringer ut veterinär,hör efter med andra hästkunniga i ditt område.De vet oftast vem man ska vända sig till.

Det är verkligen skillnad mellan vetrinärers och tandläkares utbildningar.

om du vill veta vad hon heter och hennes hemsida så kan jag pm:a dig. Hon är utbildad i USA i 1 månad (vanliga vetrinärer ca 1 vecka eller liknande).
Huva mig!
Och vad är det för kriterier man ska uppfylla för att gå hästtandläkarutbildning i USA?
Antingen är något fel på utbildningen som sådan eller också är det osedvanligt många "självutnämndajagvetbästpuckon" som kommer in där.

Jag har en vet. som även gått hästtandläkarutbildningen, hon är i vårt stall en gång per år.

En som "bara" är hästtandis får ju inte sedera, så en sån skulle jag aldrig använda utan att ha vet. inblandad också.

Och en vanlig rasp, kommer aldrig i närheten av min häst!

Hon plockade vargtänder på min häst när den var tre, en enkelt ingrepp, kostade 1200:-

*KL*

De behöver dessutom inte få vargtänder i plural, utan kan få bara en t ex.

Min dam hade en liten en på väsidan. Bekymrade henne inte, och två vet tyckte att den kunde vara kvar om hon inte hade problem. Mattes nerver började dock noja, och tillslut tog jag bort den när hon var tre för att vara säääker på att hon inte bekymrades av den. (Det gjorde hon inte, blev ingen skillnad efter).

Kostade 1100 kr, gjordes hemma av hemmavet. Sedering, LOKALBEDÖVNING och munstege. Tog kanske 10 min allt som allt.

Nej vissa hästar får dem inte alls, men på de hästar som får den behöver de inte vara synliga, även om de inte växer fram så kan de ligga precis under tandköttsytan och göra ont. Jag tycker man ska bort dem om hästen har. Är de inte till besvär nu så kan de bli längre fram.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
477
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 589
Senast: Liten
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 151
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 066
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka