Sv: Re: Sv: varg..hjälp!
Nej, det var inga jakthundar, MEN väl hundar med intresse av samma "byte" som vargen ifråga. Det är oerhört tragiskt när sådant här inträffar, men jag tycker ändå att om man väljer att släppa lös sina tamdjur i områden där man vet att rovdjur finns så får man själv stå sitt kast.
Av det du skrivit tidigare om att det inte borde få finnas vargar här eftersom de varit utrotade (vilket ju som sagt innebär att de faktiskt varit en del av Sveriges natur tidigare) och din klagan över den ryska vargen (som ju verkligen behövs för att hjälpa till att göra den svenska stammen kraftigare, mindre inavlad) så drog jag slutsatsen att du vill att vargen utrotas. Men det gäller alltså bara ditt eget område?
Jag driver 2 st livande fäbod. Jag också valla kor/får från o till bete i olika delar av området. I detta terräng så är det en måste med hund. När vargen tog min hund så jobbade hon med fåren. Hon fick fåren i hagen innan vargen tog henne. Jag var 40 meter bort mitt på min gård. Vad är det för liv om man kan inte låta hunden jobba utan att den måste var på band enligt er. Det blir omöjligt att valla med hund på band. Och i detta terräng är det också omöjligt att har 100% syn på hunden.
Min man var ute med häst. Hund spårade för kor runt om kring. Han var 50 meter ungefär bort från husse när varg stog i skogs kanten och antagligen spanande på de. Hunden försvan. De hitta han inte så långt från stigen. Vargen hade krossat skallbenet på hunden. Nu är det 2 st hund som inte har med jakt att göra.
Nej, det var inga jakthundar, MEN väl hundar med intresse av samma "byte" som vargen ifråga. Det är oerhört tragiskt när sådant här inträffar, men jag tycker ändå att om man väljer att släppa lös sina tamdjur i områden där man vet att rovdjur finns så får man själv stå sitt kast.
Av det du skrivit tidigare om att det inte borde få finnas vargar här eftersom de varit utrotade (vilket ju som sagt innebär att de faktiskt varit en del av Sveriges natur tidigare) och din klagan över den ryska vargen (som ju verkligen behövs för att hjälpa till att göra den svenska stammen kraftigare, mindre inavlad) så drog jag slutsatsen att du vill att vargen utrotas. Men det gäller alltså bara ditt eget område?