Jag brukar tjuvläsa min sambos jakttidningar om där finns artikel om attacker på hund.
Som jag har förstått det* finns det två scenarion för hunden att attackeras hundar av varg. Antingen en ensam varg som ser hunden som en inkräktare och helt enkelt försvarar sitt revir. Det andra scenariot är när en vargflock jagar hunden för att äta den.
*
kan vara min missuppfattning oxå...
Tydligen gått ganska långt, vargarna går upp på folks altaner t.o.m. och tar hundar. Det finns även människor som blivit dödade av varg i USA, så det är fullt möjligt! vi är inte unika när vargarna börjar bli många. Senast jag läste var en forskarstudent som togs när han skulle pissa på natten, tror det var i canada el. alaska. Vargflocken hade varit i lägret på dagen och betett sig mycket hotfullt tydligen. Artikeln tog upp att när vargarna är i undertal så passar de sig för människor för de vet att vi är fiender. Men när vargarna inte får jagas så lär de sig att vi inte är farliga, då tar de överhanden och vi är vilket byte som helst. Utan gevär, ett ganska enkelt kan jag föreställa mig
I Sverige har hundar attackerats inom synhåll från sin ägare så att vår närvaro skrämmer är inte alltid sant.
Hoppas inte jag skrämt upp folk nu... Min personliga åsikt är att vi skulle släppt en flock i stockholm tillsammans med några björnar, så får vi se om regeringen fortfarande hade velat ha så stor rovdjursstam som vi har idag. Det är ju lätt för de att säga, när andra måste leva med konsekvenserna av det. Speciellt det här med björnarna skrämmer mig, har en vän i norrland som säger att om de skall ut i skogen så tar de traktorn o går aldrig längre än ett par m från den...