varg..hjälp!

Sv: Re: varg..hjälp!

Är inte du inflyttad till Sverige?

Vargen är och har alltid varit en del av den svenska faunan. Det finns ingen svensk varg som art utan den nordiska vargen som vandrar mellan Norge, Finland och Ryssland är samma som fanns här innan utrotningen. Det handlar alltså inte om någon utplantering av en utländsk art utan om återinförande av en inhemsk.

Nu är jag väldigt nyfiken på alla ni som jagar och är emot varg. Har ni pingla på er hund? (som tillhandahålls gratis av länsstyrelsen och har visat sig vara effektivt mot varg) Har ni elväst på hunden? Har ni alltid hunden under uppsikt när den är hemma på tomten? Det finns trots allt en mängd åtgärder man kan ta till. Självklart kommer hundar bli vargdödade iaf men förhoppningsvis i mindre utsträckning.
Angående att vargen inte ska finnas i Sverige. Vad händer då med vårt ekosystem? Alla djur behövs för att miljön och djurriket ska fungera på ett vettigt sätt.
F.ö vet jag att det ligger en motion om att man ska få jaga varg fritt istället. Detta görs i Lettland och där har de mycket mindre problem med varg än här fast de har många fler. Antagligen för att vargen i Lettland lärt sig att människor innebär fara p.g.a. jakten. Fast då måste ju förstås vargstammen öka i Sverige för att det ska vara genomförbart.....

Re: Sv: varg..hjälp!

Rovdjuren hör inte hemma i storstadsregioner, utan i skogslänen.
Jag aldrig sagt mitt i stan. Har alltid sagt i skogen.
Att din man ska kunna hålla på med skogsbruk trots varg i skogen finns det väl ändå inga hinder för, eller?
Vem sa nåt om skogs bruk. Det är inte svår att köra en traktor med en varg som titta på. Även jag inser det.
(du är väl ändå inflyttad)
Och va tusan menar du med detta?

När det gäller tamdjur får man helt enkelt bekväma sig med att vidta lämpliga åtgärder så som viltstängsel, vakthundar, vaktlamor, för att skydda dem. Precis som man får skydda sina djur mot trafik osv. Det är ju INTE tillåtet att skjuta den bilförare som kört ihjäl ens förlupna hund.
Nu pratar vi inte om trafik vi pratar om vargen. Jag kan inte sätta up vilt stängsel runt flera tusen hektar för att skydda min hund, kor och får...Och om jag kan lära en lama att valla så kanske jag har löst problemet men hittills har jag inte träffat en som kan...

Och du, jag lever inte i en drömvärld utan i samma landskap som du, något jag dock börjar skämmas över när det gäller vargdebatten.
Jag med ganska god säkerhet kan säger du inte alls lever i samma landskap som mig. Det är inte många som gör det.

Själv är jag vansinnigt rädd för getingar, folk dör av getingstick. Det vore kanske något att utrota....
Även om jag tyckte om de men inser att de var ett hot mot dig och din familj eller din livskvalitet (dvs. ekonomiskt förlust mm) så skulle jag säger att nåt måste göras.

Jag förstår att du heller byte med de. De är ingen trevligt. Och de finnas (hittills på småtviss) här med.

Sv: Re: Sv: varg..hjälp!

Jag med ganska god säkerhet kan säger du inte alls lever i samma landskap som mig. Det är inte många som gör det.

AHA, det är DU som lever i en drömvärld:idea:

Insåg också senare att det inte var skogsbruk utan JAKT du pratade om, ursäkta. Nu har ju jag hittills aldrig hört talas om att någon avstår från jakt bara för att det finns rovdjur i området.... Din man som behöver jaga eftersom det gjorts i många generationer i hans familj kanske är den första?

Ja, jag noterade att du är inflyttad (såg att någon annan också gjort det). Antar att du kommer från USA? Finns inga rovdjur i USA? Eller uppstod problemet med rovdjur för dig när du kom till Sverige?

Du skriver att vargar borde släppas lösa i Stockholm. Som upplysning så finns inte så stora skogsområden där som rovdjuren behöver. Rovdjur hör inte hemma i storstadsregioner som sagt.

När det gäller vargrivna hundar så kan man bara påpeka för vilken gång i ordningen att hundägaren har strikt ansvar för sin hund. Om någon av mina hundar mot all förmodan skulle gå ett sådant öde tillmötes så skulle jag klandra mig själv för att jag brustit i tillsyn av min hund. Jag skulle aldrig kräva att en hel djurart skulle utrotas bara för att jag skulle få fortsätta leva i min lilla rosa trygga bomullsinlindade drömvärld där jag måste få livskvalitet kosta vad det kosta vill för de vilda djur som lever i närheten...
Välkommen till verkligheten!

Att säga att vargen ska bo på Sergels torg bara för att det ska bli rättvist är ju barnsligt.
Jag har inte sagt nåt i närheten av detta så inte börjar med sånt där nu.

Jag är inte intresserad av jakt, och att smirka och påstå att du skulle "slippa" är bara fejk. Du jagar nog så gärna så.
Läs bättre denna gång...

JAG JAGA INTE! JAG TYCKER INTE OM JAKT! MEN...jag sa att jag JOBBA in skogen (inte med skogs arbete heller) och behöver har en lös hund i arbete. OM DU KAN gör mitt jobb med en hund på band så slipper jag arbete/att vara orolig, så fint så.;)

Min hund bor i stan och är tränad för att klara av de faror vi möter här, trafik tex. Hon stannar vid vägar och kommer på inkallning. Likväl får väl du träna din hund att hantera de situationer som uppkommer, eller skydda hunden från sådana situationer den inte kan hantera själv.
jag är glad att din hund är så lydig. Kudos för dig! Mina är också väldigt lydig. Det måste de var för jobbet de har. Men i verkligheten hjälper inte alltid det i vissa situationer.

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: varg..hjälp!

Men nu pratar vi väl inte bara om dig och där du bor utom om alla vargområden och rent generellt ??

Det är ju ett faktum att långt många mer jakthundar blir överkörda av tåg/bil än tagna av vargen, så då undrar jag rent generellt vad man gör åt sådana saker då för att skydda sin hund?
Men nu har jag inte det problemet här, problemet är vargen inte tåg eller bil. Och igen, jag jaga inte. Så det är inte än issue för mig. Men ja, jag måste har lös hundar i mitt jobb. Och vill kunna släppa de för att arbete utan att undra om de blir dödat, av vargen som ska inte finnas här enligt staten.

Åh så om fler skulle jaga på dina jaktmarker så skulle du lägga av, ja men visst troligt ..
Den förstod jag inte riktig.:confused:

Rovdjurstängsel är just vad dus ka sätta upp för att skydda dina tamdjur. Har du inte ens gjort det anser jag att du inte har något rätt att gnälla för då har du inte gjort vad du kan för att skydda dina djur.

Att vargen sedan skulle gå in och ta vallhundar när ni är ute och arbetar med djuren är rätt osannolikt.

Sv: varg..hjälp!

Oj stod det i jakttidningen att vargen bör jagas? För de jakttidningarna är ju verkligen inte partiska...:D

Jag brukar tjuvläsa min sambos jakttidningar om där finns artikel om attacker på hund. Som jag har förstått det* finns det två scenarion för hunden att attackeras hundar av varg. Antingen en ensam varg som ser hunden som en inkräktare och helt enkelt försvarar sitt revir. Det andra scenariot är när en vargflock jagar hunden för att äta den.
* kan vara min missuppfattning oxå...

Tydligen gått ganska långt, vargarna går upp på folks altaner t.o.m. och tar hundar. Det finns även människor som blivit dödade av varg i USA, så det är fullt möjligt! vi är inte unika när vargarna börjar bli många. Senast jag läste var en forskarstudent som togs när han skulle pissa på natten, tror det var i canada el. alaska. Vargflocken hade varit i lägret på dagen och betett sig mycket hotfullt tydligen. Artikeln tog upp att när vargarna är i undertal så passar de sig för människor för de vet att vi är fiender. Men när vargarna inte får jagas så lär de sig att vi inte är farliga, då tar de överhanden och vi är vilket byte som helst. Utan gevär, ett ganska enkelt kan jag föreställa mig ;)

I Sverige har hundar attackerats inom synhåll från sin ägare så att vår närvaro skrämmer är inte alltid sant.

Hoppas inte jag skrämt upp folk nu... Min personliga åsikt är att vi skulle släppt en flock i stockholm tillsammans med några björnar, så får vi se om regeringen fortfarande hade velat ha så stor rovdjursstam som vi har idag. Det är ju lätt för de att säga, när andra måste leva med konsekvenserna av det. Speciellt det här med björnarna skrämmer mig, har en vän i norrland som säger att om de skall ut i skogen så tar de traktorn o går aldrig längre än ett par m från den...

Och stora stygga staten mörkar alla dessa attacker??

För man har ju inte läst mycket om dem iaf..

:bow:

Exakt! :bow:

Vi som bor i dalarna har vargarna in på knutarna hela tiden.

Det finns många exempel där vargar har tagit hundar trotts att matte och husse har haft hunden under uppsikt.

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: varg..hjälp!

Men nu har jag inte det problemet här, problemet är vargen inte tåg eller bil. Och igen, jag jaga inte. Så det är inte än issue för mig. Men ja, jag måste har lös hundar i mitt jobb. Och vill kunna släppa de för att arbete utan att undra om de blir dödat, av vargen som ska inte finnas här enligt staten.

Okej, så det är bara dina hundar du är orolig över och skiter i om resterande jakthundar dödas? Jag trodde vi hade en allmän diskussion som berörde ämnet rent generellt. Men om du bara pratar ur egoistisk synvinkel om dig själv så är jag inte intresserad att forts diskutera.

CaliforniaSwed skrev:
Den förstod jag inte riktig.:confused:

Du skrev såhär:
CaliforniaSwed skrev:
kanske ni kan komma hit med din hund, gör mitt jobb med hund på band (lycka till:grin:) så slippa jag det.:idea:

Det du säger är ju om fler ( ex härifrån ) skulle börja jaga på dina jaktmarker med bandhund så skulle du slippa jaga..

Sv: varg..hjälp!

jag tror hon menar valla, det är ju svårt med hund i koppel/ lina! :) Om jag inte minns tokigt så har CS får och kor som hon vallar med sina cattledogs!

Re: Sv: Re: Sv: varg..hjälp!

Insåg också senare att det inte var skogsbruk utan JAKT du pratade om, ursäkta. Nu har ju jag hittills aldrig hört talas om att någon avstår från jakt bara för att det finns rovdjur i området.... Din man som behöver jaga eftersom det gjorts i många generationer i hans familj kanske är den första?
Igen jag har skrevet att jag gör ett jobb som min mans familj har gjort i många generationer. Jag ser inte jakt som ett jobb. Min man inte avstår från hans jakat heller för den del.

Ja, jag noterade att du är inflyttad (såg att någon annan också gjort det). Antar att du kommer från USA? Finns inga rovdjur i USA? Eller uppstod problemet med rovdjur för dig när du kom till Sverige?
Ja och du kan gissa kanske vilken stat jag kommer ifrån också. Jo det har vi rovdjur där med. Och det är en intressant diskussionen. Där (och t ex Colirado)har vi Mountain lions (Puma tror jag i svenska osäkert) och i california är det många som i de sista 10-15 år blivet dödat av såna men inte i Colorado. Varför? Jo i California är det olagligt att skjuta de nu(lagen som kom ca 20 år sen...) men i Colorado får man. dvs de i California har inget som hotar de. De är inte rädd för människor längre. Men i Colorado är de så skygg för folk. Men antalet djur är nästan lika. Och konstig nog är det många av de runt Los Angeles som är lite större än Stockholm.

När det gäller vargrivna hundar så kan man bara påpeka för vilken gång i ordningen att hundägaren har strikt ansvar för sin hund. Om någon av mina hundar mot all förmodan skulle gå ett sådant öde tillmötes så skulle jag klandra mig själv för att jag brustit i tillsyn av min hund. Jag skulle aldrig kräva att en hel djurart skulle utrotas bara för att jag skulle få fortsätta leva i min lilla rosa trygga bomullsinlindade drömvärld där jag måste få livskvalitet kosta vad det kosta vill för de vilda djur som lever i närheten...
Välkommen till verkligheten!
Här är grejen Jag har aldrig sagt att de ska utrotas. Jag och min man har olika åsikter på detta men nu tala jag för mig. Jag är ingen varghatare heller tur det eller inte. Men Jag är emot att folk som sitter i sina kontor i stan ska säger hur man i skogen ska lever och tabort en del livs kvalitet och närings möjlighet som de har här i skogen stör mig fruktansvärt. När jag flyttat hit var det ingen varg i detta området och de sista 4 år så har det varg attacker höger och vänster hela tiden. Jag ska inte bygga upp saker eller lägga 1000 tals kronor pga att andra vill har varg var jag bor när de sitter själv nån annanstans.

Jag vill inte utrota de heller. Men jag vill har rätten att skydda mina djur och familj, blir de här på gården eller i skogen, utan att riskera att åka till fängelse. Jag kan åka full döda någon och kanske även ett små barn och får mindre år i fängelse för det (Och innan ni börjar med det, jag dricker inte) än om jag skjutet en varg. Jag heller inte vill att folk går ut och fri jaga (vet inte ord för det, jaga bara för skoj skuld) de heller. Vad jag är trött på är folk som värdera vargen över människor. Och de som säger packa up dina saker och flytta. Det är inte logiskt eller realistiskt. När de är ett hot mot folk eller någon näringsliv så är de för många/nära. Just nu ser jag det så att de är för nära och för många. Och jag också tror att nåt hemskt kommer hända till någon, mer en bara en riven hund, innan folk öppna ögon.

Re: Sv: varg..hjälp!

En nyfiken fråga: vad jobbar du med i skogen så att du måste ha hundarna lösa?

Jag driver 2 st livande fäbod. Jag också valla kor/får från o till bete i olika delar av området. I detta terräng så är det en måste med hund. När vargen tog min hund så jobbade hon med fåren. Hon fick fåren i hagen innan vargen tog henne. Jag var 40 meter bort mitt på min gård. Vad är det för liv om man kan inte låta hunden jobba utan att den måste var på band enligt er. Det blir omöjligt att valla med hund på band. Och i detta terräng är det också omöjligt att har 100% syn på hunden.

Min man var ute med häst. Hund spårade för kor runt om kring. Han var 50 meter ungefär bort från husse när varg stog i skogs kanten och antagligen spanande på de. Hunden försvan. De hitta han inte så långt från stigen. Vargen hade krossat skallbenet på hunden. Nu är det 2 st hund som inte har med jakt att göra.

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: varg..hjälp!

Okej, så det är bara dina hundar du är orolig över och skiter i om resterande jakthundar dödas? Jag trodde vi hade en allmän diskussion som berörde ämnet rent generellt. Men om du bara pratar ur egoistisk synvinkel om dig själv så är jag inte intresserad att forts diskutera.
Men snälla lilla vän. Det är klart jag bry om allas hundar. Men ni är så het på alla som jaga, att alla som jaga är skit stövlar som vill har hund i skogen i storsätt. Jag är en exempel av en icke jakt person som har en näring i skogen med lös hundar och har en åsikt om vargen.

Senast ändrad av en moderator:
Nej, jag menar att det ska inte tillåta lika många i området och att vi skulle har bättre rätt att skydda vår djur. Blir det en kor, får eller en hund som har inte ett jobb men är en familj medlem. Att folk som inte har sin näringsliv eller har valt att bor i skogen här kan säger vargen är mer viktig än mig eller min familj eller hur vi lever. Flytta till stan är det mest vanligast kommentar.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag menar att det ska inte tillåta lika många i området och att vi skulle har bättre rätt att skydda vår djur. Blir det en kor, får eller en hund som har inte ett jobb men är en familj medlem.

En hund är en hund, inte en människa, vill man vara på den säkra sidan får man ha sin familjemedlem i koppel.

Och hunden kan lika gärna bli ihjälbiten om stammen minskas i området, då kommer det ändå att finnas varg.

Har ni problem med att de tar er boskap?

Liknande trådar

Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
931
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 963
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 079
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka