varg..hjälp!

Sv: Re: Sv: varg..hjälp!

Det håller jag med om.:grin: Och de som bor utanför området har det sämsta koll...

Vad Staten Rapportera och vad finns i verkligheten är 2 skilda saker.

Varför ska folk sluta jagar varför ska man inte har lös hundar i skogen även de som inte jagar. Vargen var borta vad fan ska de kommer tillbaks för nu? De flesta som är emot vargen bor inte i en varg tätt ort eller har inget som är hotat av vargen heller. Men jag stöta sällan på folk i detta området som vill har de.

Staten säger att de vill har svenska vargen tillbaks men de var utrotad och vill tillåta in Ryska vargen. Då är det inte svenska vargen längre. Låt de stanna i Ryssland.

Så ni tycker att alla folk som vill har lös hundar även icke jakt hundar ska flytta och alla bönder som välja att leva av detta land i bushen för också flytta. Eller sluta. Varför? Varför inte blir av med vargen istället? Varför ska vi som vill vara här och leva livet vi gör, behöver ändra vår liv för er? Så att ni kanska "Lycka" får se en varg i skogen.

Staten har lovat att det fanns ingen varg i viss området och lovade att det var säkert för de att göra en jakt prov. Gjort på rätt sätt enligt er flesta. Men hunden var tagen framför matte ögon i stort sätt ändå i en vargfri området.:confused: Staten har inte ens koll men vi som bor här har lite mer och med alla som har sett de bara i dalarna så är det långt över 200 i hela landet. Och bara i ett par år kommer det blir ännu mer. Var jag bor ska det inte heller var en revir här heller men döda får och vargen på gården...så fint då. :grin:

Om ni vill har vargen i skogen släng lite i dessa fina skog/park i stocksholm och även söder ut. Ska man inte dela glädjen med hela sverige?

Men vi som bor i skogen och bor med varg runt husknuten måste också kunna har åsikter om det med. Utan att vara mobbad att våra åsikter inte passa ihop vad ni tycker. Det är många emot vargen men de orkar inte bråka med folk som äntligen har inget med detta att göra. Jag tycker folk som inte bor i området har inget med detta att göra.

En sak till...

...jag läsa detta ofta, i stan när en större hund (en rottis t ex) kommer lös och attackera en mindre hund och även kanske döda den. Är det inte en naturligt beteende av hundar att säkra reviren? Att ta ut konkurrenter? Men varför är det att rottis ägaren straffat och ibland hunden som är avlivat, för den är farligt:eek:. Ska man inte ser det så, att den mindre hund ägare ska skilja sig själv och kanske sluta promenera med sin hund. För risken finns...

:bow:

Exakt! :bow:

Vi som bor i dalarna har vargarna in på knutarna hela tiden.

Det finns många exempel där vargar har tagit hundar trotts att matte och husse har haft hunden under uppsikt.

Sv: varg..hjälp!

Sluta tramsa

När de är tillräckligt många så fungerar det. När stammen är för liten, som idag, fungerar det inte att utarma den ännu mer.

Ja

Man kan jaga med hund i lina, man kan ha skyddsväst på dem, det finns saker man kan göra för att minska riskerna.
Hur skyddas hundarna mot trafik och tåg när de jagar? Eller för att inte tala om jägare... Att hunden blir dödad av trafik är ju faktiskt troligare än att den blir dödad av varg.

Som sagt, sluta tramsa. Det är ingen som har propagerat för att jakt ska upphöra.

Sluta tramsa? det är ju sant?!

det sägs ju tydligt innan att man ska ha uppsikt på sin hund i skogen hela tiden och ha den i lina, det funkar inte så.

Utan jakt med hund så väljer många att inte jaga alls. Då upphör alltså jakten i många områden och avsjkutningen blir inte alls som den borde ha varit.
Vargen kan vara ett större problem än många tror... tyvärr.

Det finns många fler som sett sin hund blivit överkörd, just för att inkallningen kanske inte fungerar i alla lägen under jakten..

Jag har också bott i Dalarna, stora delar av min släkt ( som alla är jägare ) bor kvar och dom diskuterar inte alls som ni.

Och dom borde väl få uttala sig eller ? ( tänker på alla inlägg som menar på att dom som inte bor i vargtäta områden inte vet ett skit och ska hålla tyst )

Det finns många fler som sett sin hund blivit överkörd, just för att inkallningen kanske inte fungerar i alla lägen under jakten..

Jag har också bott i Dalarna, stora delar av min släkt ( som alla är jägare ) bor kvar och dom diskuterar inte alls som ni.

Och dom borde väl få uttala sig eller ? ( tänker på alla inlägg som menar på att dom som inte bor i vargtäta områden inte vet ett skit och ska hålla tyst )

Jag har inte sagt att dom som inte bor i vargtäta områden inte vet ett skit, och jag har inte sagt att nån inte får uttala sig. de kanske inte känner att deras hundar är hotade av varg.
Jag talar inte för alla.

Jag ska tänka på det nästa gång jag är ute och jagar med drivande eller ställande hund...

Om du är så rädd om din hund som du ger sken av så får du kanske tänka om, ja, om du ska envisas med att jaga trots att du vet att det finns varg i området.

Detta håller jag fullständigt med om. Jag blir arg när denna lilla klick varghatare gör sig till självutnämnda talesmän för alla oss som bor på landet, och ger oss åsikter som vi faktiskt inte alls har.

Om ni vill har vargen i skogen släng lite i dessa fina skog/park i stocksholm och även söder ut. Ska man inte dela glädjen med hela sverige?

...

Då tycker jag ni naturrädda människor i Dalarna ska packa ihop era saker i lådor och raskt flytta till Stockholm så ska vi se om vi inte kan installera er i något område runt Skatteskrapan där det saknas farlig natur, så slipper ni vara rädda. Hundarna kan ni gå med i Tanto, men de måste vara kopplade såklart.

Re: Sv: Re: Sv: varg..hjälp!

Då får jag fråga dig också då eftersom jag inte får svar på min fråga.

Vad gör man med biltrafiken, tågtrafiken när man jagar ? Chansar man hej vilt och hoppas att hunden inte blir påkörd ?

I mitt området är det närmaste tåg spår 8 mil bort och trafiken är storsätt 0 när alla är på pass.

INGET annat av våra stora rovdjur orsakar sådana braskande rubriker och får utstå sådant hat.
I det här området är Björn lika illa omtyckt.

Såg igår en dokumentär om de indiska tigrarna, hoppas verkligen att våra svenska vargar inte råkar ut för samma hetsjakt.....
Svensk varg? Menar du rysk vargen?

Att säga, som många varghatare gör, att man borde släppa lös vargar i Stockholm, luktar tyvärr dagis lång väg.
Men det finns skog där med, varför är det INGEN vargälskare som vill har de närmare i skogen deras. Det är gått om skogen runt stockholms trakten samma med Sydsverige. Alla säger hur fint det skulle vara att får ser de IRL. Varför vill de inte har de närmare. Alla är så glade att de finns så länge det inte stör nåt för de och bara andra. Det finns Rårdjur, får och annat där att matta de med också.

Vilda jur hör hemma i skogen, människor i bebyggda områden. Har man problem med de djur som har rätt att leva i naturen och fyller sin funktionen i floran, bör man överväga att flytta till mer bebodda trakter.
Jag skulle gärna besöka den värld du drömmer i...

PS. Det finns många bland oss "lantisar" som INTE har några problem med rovdjur överhuvudtaget. Trots att vi dessutom äger tamdjur.
Givetvis är det fruktansvärt när en hund blir dödad av ett annat djur, MEN lika fruktansvärt är det när hunden blir överkörd och dödad av ett fordon. Det ger dock inga rubriker i media, inga bilhatare skriker om utrotning av bilar.
Jag det finns lantisar som tycker om vargen. Min här är det ingen och de två som gör det är tyskarna som har en sommar stugan som har varken barn eller hundar. Men när björn och vargen dödat vår får bakom deras hus så tyckte de inte det var lika kul längre. Men det får de tycker om det. Men jag är ingen jägare heller, tycker inte om jakt, jag har ingen intresse för det heller. Men jag jobba i skogen och gör ett jobb som min mans familj har gjort i över 150 år utan varg. Vi är några generation som har växt up utan varg och nu vill andra folk, inte de som bor här men andra, vill har de runt vår husknuten så det gör det att det blir svårare och svårare att vi kan gör vårt jobb och har den livs kvalitet som vi är van med. Ryssland och andra länder som har haft de hela tiden är van med detta, de acceptera det bättre ärn många här. Svenskar gör inte det och därför det är så mycket hat mot de. Att de kan inte gör saker som de har gjort i bra många år irritera många. Jag tycker att folk skulle kunna välja om de vill ta tillbaks det som har inte funnit i bra många år, Jag kan garanti att om det var en poll i detta området så skulle de bort. Andra delar i Dalarna som inte har lika stor problem skulle tycker annorlunda säkert.

Jag tror att vi lever alldeles för skyddat i det här landet, vi är vana att "någon annan" alltid ska se till att vi är trygga. I andra länder har man uppenbarligen inte de problem vi har här med att anpassa oss till naturen.
Du säkert har rätt i det. Men om man flytta till ett land som redan har varg och det är en del av kulturen så man kan anpassa sig, men när andra folk som sitter i en kontor i stan bestämmer över andra som har valt i liv i skogen att de ska ändra allt de växt up med i generationer, så kan du tänka att folk kan blir sur.

Re: Sv: Re: Sv: varg..hjälp!

Då tycker jag ni naturrädda människor i Dalarna ska packa ihop era saker i lådor och raskt flytta till Stockholm så ska vi se om vi inte kan installera er i något område runt Skatteskrapan där det saknas farlig natur, så slipper ni vara rädda. Hundarna kan ni gå med i Tanto, men de måste vara kopplade såklart.

kanske ni kan komma hit med din hund, gör mitt jobb med hund på band (lycka till:grin:) så slippa jag det.:idea: Sen kan du vakna från drömanas värld och ser verkligheten som det är...

Rovdjuren hör inte hemma i storstadsregioner, utan i skogslänen.

Som du så riktigt påpekar så har vargen varit utrotad i Sverige. Det innebär att vargen varit en del av faunan i Sverige förut. Den är ett minst lika viktigt inslalg i vår natur som alla andra arter.
Att din man (du är väl ändå inflyttad) ska kunna hålla på med skogsbruk trots varg i skogen finns det väl ändå inga hinder för, eller?

När det gäller tamdjur får man helt enkelt bekväma sig med att vidta lämpliga åtgärder så som viltstängsel, vakthundar, vaktlamor, för att skydda dem. Precis som man får skydda sina djur mot trafik osv. Det är ju INTE tillåtet att skjuta den bilförare som kört ihjäl ens förlupna hund.

Och du, jag lever inte i en drömvärld utan i samma landskap som du, något jag dock börjar skämmas över när det gäller vargdebatten. Ser sällan braskande tidningsrubriker om björn, lo mm. Däremot en uppsjö snyftreportage om vargoffer i tidning och TV.
Själv är jag vansinnigt rädd för getingar, folk dör av getingstick. Det vore kanske något att utrota....

Sv: Re: Sv: Re: Sv: varg..hjälp!

men helt seriöst. ni klagar på de ca 200 vargar som ändå finns utspridda över ett större område. vi har långt mer än 200 vildsvin bara i lunds kommun, och de är väldigt oskygga för människor. på senare tid har de haft ihjäl ett par sällskapshundar som rastats i ett friluftsområde. vi har inte särskilt många friluftsområden runt lund, vilket gör att där det växer några träd, där kryllar det också av människor. detta har dock uppenbarligen inte hindrat vildsvinen. när det gäller skada på egendom tror jag också att vildsvinen slår vargen med hästlängder. har man sett hur snabbt och mycket en liten grupp förstör, så förstår man hur stor skada de gör när de är många. så vill ni byta vargarna mot vildsvinen så säg bara till. jag är mycket intresserad av en sådan affär.

Sv: Re: varg..hjälp!

Men det finns skog där med, varför är det INGEN vargälskare som vill har de närmare i skogen deras. Det är gått om skogen runt stockholms trakten samma med Sydsverige. Alla säger hur fint det skulle vara att får ser de IRL. Varför vill de inte har de närmare..

Vem är det som "inte vill" det då? Mig stör det inte ett skit om vi har varg nära Stockholm. Att säga att vargen ska bo på Sergels torg bara för att det ska bli rättvist är ju barnsligt. Vargen väljer ju själv att inte bo i storstaden. De gånger vargen HAR kommit in i storstan har den inte skjutits, utan guidats ut på tex Järvafältet som fortfarande är lokalt.

Jag är inte intresserad av jakt, och att smirka och påstå att du skulle "slippa" är bara fejk. Du jagar nog så gärna så.

Min hund bor i stan och är tränad för att klara av de faror vi möter här, trafik tex. Hon stannar vid vägar och kommer på inkallning. Likväl får väl du träna din hund att hantera de situationer som uppkommer, eller skydda hunden från sådana situationer den inte kan hantera själv.

kanske ni kan komma hit med din hund, gör mitt jobb med hund på band (lycka till:grin:) så slippa jag det.:idea: Sen kan du vakna från drömanas värld och ser verkligheten som det är...

I mitt området är det närmaste tåg spår 8 mil bort och trafiken är storsätt 0 när alla är på pass.

Men nu pratar vi väl inte bara om dig och där du bor utom om alla vargområden och rent generellt ??

Det är ju ett faktum att långt många mer jakthundar blir överkörda av tåg/bil än tagna av vargen, så då undrar jag rent generellt vad man gör åt sådana saker då för att skydda sin hund?

Åh så om fler skulle jaga på dina jaktmarker så skulle du lägga av, ja men visst troligt ..

Nej jag skrev "alla inlägg" och syftade då till alla inlägg som skrivs i den andan utav olika användare inte specifikt bara dig.

Jo nog känner mina släktingar att vargen är ett hot mot deras jakthundar, men det är ju tåg och biltrafiken med och dom inser väl det självklara: att man INTE kan skjuta av en stam som är så liten som vargstammen är..

Först gnälls det över att det finns för få älgar för att rovdjuren tar alla. Sedan gnälls det över att älgarna är för många så man kan inte sluta jaga. Hur ska ni ha det?

Vi har varg uppe i Kilsbergen och aldrig har det plockats någon sällskapshund. De som råkar illa ut är jägare som stör rovdjuren. Vi har till och med våra tävlingsspår går i vargrevir och inte en käft har sett någon varg.

Gårdar och tamdjur kan skyddas med rovdjurstängsel och finns det inget mat att hämta på gårdarna håller sig rovdjuren därifrån.

Att vi, som inte behöver, jaga inte kan klara av att samexistrera med en liten vargstam är dessutom löjligt då det finns folk i världen som överlever krokodiler, flodhästar, tigrar, lejon, isbjörnar, ormar och andra giftiga djur. Ska vi kanske utrota allihop?
För om vi ska skjuta varg då ska vi hålla käft när lejonen och tigrarna utrotas.

Liknande trådar

Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
931
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 963
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 079
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈