varg..hjälp!

Sv: varg..hjälp!

Men vad säger du om att gallra lite inom tåg- och biltrafiken också, det dödar/skadar långt många fler jakthundar än vargen..

Något som är intressant är att där samerna har sina renar tillåts inte varg (inga föryngringar). Samernas "del" är 40% av Sveriges yta. Går man in på Viltskadecenters sida kan man se var vargflockarna finns. Det är dessutom väldigt svårrt att få en livskraftig stam av varg när de inte kan vandra in i Sverige. Enda vägen in är från norr och där brukar de oftast "försvinna" på vägen. Jag har inget emot samer och renar men man kanske ska ha det i åtanke när man börjar prata gallring o.s.v. Dessutom härstammar hela den svenska vargstammen från 2-3 individer så det behövs verkligen nya gener.

Är det olämpligt att jaga med hund i området så får man låta bli. Svårare än så är det inte. Vilt kan man jaga även utan hund och finns det dessutom rovdjur så håller de efter viltstammen utan människans inblandning. Den vargpopulation som finns idag är för liten för att tåla avskjutning. Det blir ingen frisk vargstam med färre individer.

Låter man bli att störa rovdjuren så är risken ganska liten att de stör oss. Jämför med de björnattacker som varit på sista tiden. Det har uteslutande varit jägare som stört björnar på jakt efter ide.

Man har iaf koll på vart vägarna och järnvägen är, till gämförelse med rovdjur.
De kan förflytta sig många mig över en natt, så de vet man aldrig vart de är.

Men det du skrev om att gallra på jägare som inte gör rätt har du väl ratt i , det finns bra och dåliga jägare. Precis som det finns bra och dåliga innom alla områden.

Men vad splar det för roll om du kör med lös jakthund ?

Som skrivet, det finns långt många mer jakthundar som blir överkörda än tagna av vargen, så att man vet vad vägarna/spåren ligger verkar ju inte betyda så mycket eller hur?

Vadå långt mer än 200?? De har ju nyss inventerat till ca 230.

Självklart har jag inte räknat men däremot är jag uppdaterad i ämnet.

Långt mer än 200 djur?! Även om det är 230 med de inventeringar som gjorts enligt en föregående talare, vart har du fått ifrån att vargstammen består av långt mer än 200 djur?

Då är det ju ingen idé att diskutera ämnet om man inte har större koll än så.

Om det nu var till mig det var riktat kanske ska tilläggas.

Det var inte dig hon svarade, det ser du i hennes inlägg i det högra hörnet. Där ser du vilken användare hon svarat. Vill du svara någon specifik, tryck på "svara på detta" eller "citat-svar" under den användarens meddelande.

Aha! Väldigt snällt med en liten lektion. Jag är inget datasnille direkt.

Självklart har jag inte räknat men däremot är jag uppdaterad i ämnet.

Från vad?

Vad gäller hundar så kan man ju faktiskt jaga med hunden kopplad. Det är väl ändå lämpligt om man nu måste jaga i rovdjurstäta områden. Alternativt inte använda hund till jakt, då skulle ju "jägarna" få röra lite mer på sig vilket nog vore bra med tanke på somligas "hydda". Då kunde det också börja kallas "jakt".

Re: Sv: varg..hjälp!

Då är det ju ingen idé att diskutera ämnet om man inte har större koll än så.
Det håller jag med om.:grin: Och de som bor utanför området har det sämsta koll...

Vad Staten Rapportera och vad finns i verkligheten är 2 skilda saker.

Varför ska folk sluta jagar varför ska man inte har lös hundar i skogen även de som inte jagar. Vargen var borta vad fan ska de kommer tillbaks för nu? De flesta som är emot vargen bor inte i en varg tätt ort eller har inget som är hotat av vargen heller. Men jag stöta sällan på folk i detta området som vill har de.

Staten säger att de vill har svenska vargen tillbaks men de var utrotad och vill tillåta in Ryska vargen. Då är det inte svenska vargen längre. Låt de stanna i Ryssland.

Så ni tycker att alla folk som vill har lös hundar även icke jakt hundar ska flytta och alla bönder som välja att leva av detta land i bushen för också flytta. Eller sluta. Varför? Varför inte blir av med vargen istället? Varför ska vi som vill vara här och leva livet vi gör, behöver ändra vår liv för er? Så att ni kanska "Lycka" får se en varg i skogen.

Staten har lovat att det fanns ingen varg i viss området och lovade att det var säkert för de att göra en jakt prov. Gjort på rätt sätt enligt er flesta. Men hunden var tagen framför matte ögon i stort sätt ändå i en vargfri området.:confused: Staten har inte ens koll men vi som bor här har lite mer och med alla som har sett de bara i dalarna så är det långt över 200 i hela landet. Och bara i ett par år kommer det blir ännu mer. Var jag bor ska det inte heller var en revir här heller men döda får och vargen på gården...så fint då. :grin:

Om ni vill har vargen i skogen släng lite i dessa fina skog/park i stocksholm och även söder ut. Ska man inte dela glädjen med hela sverige?

Men vi som bor i skogen och bor med varg runt husknuten måste också kunna har åsikter om det med. Utan att vara mobbad att våra åsikter inte passa ihop vad ni tycker. Det är många emot vargen men de orkar inte bråka med folk som äntligen har inget med detta att göra. Jag tycker folk som inte bor i området har inget med detta att göra.

En sak till...

...jag läsa detta ofta, i stan när en större hund (en rottis t ex) kommer lös och attackera en mindre hund och även kanske döda den. Är det inte en naturligt beteende av hundar att säkra reviren? Att ta ut konkurrenter? Men varför är det att rottis ägaren straffat och ibland hunden som är avlivat, för den är farligt:eek:. Ska man inte ser det så, att den mindre hund ägare ska skilja sig själv och kanske sluta promenera med sin hund. För risken finns...

Sv: Re: Sv: varg..hjälp!

Då får jag fråga dig också då eftersom jag inte får svar på min fråga.

Vad gör man med biltrafiken, tågtrafiken när man jagar ? Chansar man hej vilt och hoppas att hunden inte blir påkörd ?

Jag tycker det är högst beklämmande med trångsynthet som råder på somliga håll när det gäller EN av "big five", lägg märke till det. INGET annat av våra stora rovdjur orsakar sådana braskande rubriker och får utstå sådant hat. Såg igår en dokumentär om de indiska tigrarna, hoppas verkligen att våra svenska vargar inte råkar ut för samma hetsjakt.....

Att säga, som många varghatare gör, att man borde släppa lös vargar i Stockholm, luktar tyvärr dagis lång väg.

Vilda jur hör hemma i skogen, människor i bebyggda områden. Har man problem med de djur som har rätt att leva i naturen och fyller sin funktionen i floran, bör man överväga att flytta till mer bebodda trakter.

PS. Det finns många bland oss "lantisar" som INTE har några problem med rovdjur överhuvudtaget. Trots att vi dessutom äger tamdjur.
Givetvis är det fruktansvärt när en hund blir dödad av ett annat djur, MEN lika fruktansvärt är det när hunden blir överkörd och dödad av ett fordon. Det ger dock inga rubriker i media, inga bilhatare skriker om utrotning av bilar.

Jag tror att vi lever alldeles för skyddat i det här landet, vi är vana att "någon annan" alltid ska se till att vi är trygga. I andra länder har man uppenbarligen inte de problem vi har här med att anpassa oss till naturen.

Ok, så då ska man sluta jaga med sina jakthundar och låta populationen i skogen leva sitt eget liv, och skogsbolagens skog blir sönderäten av djuren som det ska vara avskjutning på då blir det klagomål från deras siga, men ingen vill jaga för att hundarna blir uppätna av varg.
Sluta tramsa

Jag säger inte att man ska utrota vargarna, men att ha en avsjkutning på dem som med alla andra djur är inte fel.
När de är tillräckligt många så fungerar det. När stammen är för liten, som idag, fungerar det inte att utarma den ännu mer.

Hur kan du kalla mig trångsynt? Vet du ens hur det är att jaga i vargtäta områden?
Ja

Hur kan man skydda sin hund mot varg? förutom att sluta jaga helt?
Hur ska man kunna jaga med sin hund och hela tiden ha uppsikt över den? det funkar inte så, vi har GPS pejl, och det är det ända man kan göra för att ha någorlunda uppsikt på hundarna.
Man kan jaga med hund i lina, man kan ha skyddsväst på dem, det finns saker man kan göra för att minska riskerna.
Hur skyddas hundarna mot trafik och tåg när de jagar? Eller för att inte tala om jägare... Att hunden blir dödad av trafik är ju faktiskt troligare än att den blir dödad av varg.

Jag tror att det är någon annan som är trångsynt.
Men sikta på ett sverige utan jakt, det ska bli kul att se effekten efter 1 år.
:bow:
Som sagt, sluta tramsa. Det är ingen som har propagerat för att jakt ska upphöra.

Från vad?

Vad gäller hundar så kan man ju faktiskt jaga med hunden kopplad. Det är väl ändå lämpligt om man nu måste jaga i rovdjurstäta områden. Alternativt inte använda hund till jakt, då skulle ju "jägarna" få röra lite mer på sig vilket nog vore bra med tanke på somligas "hydda". Då kunde det också börja kallas "jakt".

Jag ska tänka på det nästa gång jag är ute och jagar med drivande eller ställande hund...

Jag kan hänvisa till jägareförbundets egen tidsskrift där står det att länsstyrelsen är långt efter vad gäller varginventeringen.

Plus att jag har en bekant som håller på med vargräkning från hellikopter och han säger att de räknar så många vargar de kan, för att de kan omöjligt se alla vargar.

Men om det är 230 st. så då får jag väl hoppas att de ökar, att det blir en stabil stam i sverige.

Nej du har rätt, man ska inte diskutera ämnet om man inte har större koll än så.

Liknande trådar

Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
932
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 963
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 880
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 079
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10