varg..hjälp!

Sv: varg..hjälp!

Naturligtvis ska den det. Vill ett par etablera revir i Södermanland eller Skåne ska de få göra detta. Dock ska man ha i åtanke att varg inte hör hemma i tättbebyggda områden och en del län består i princip bara av städer, samhällen och byar. Få platser i landet har så stora skogar och obefolkade ytor som norrland.

Instämmer!

Bara en fråga, skulle du kunna tänka dig att använda herdehundar tex för att vakta fåren?
Här i landet har vi ingen erfarenhet eller tradition av herdehundar vilket gör det lite svårt. Torde inte vara helt lätt att få tag på fungerande herdehundar.
En annan fråga är hur det stämmer ihop med svenska regler om hundhållning.
PL

Jag är helt för en livskraftig vargstam, men då ska den också tillåtas breda ut sig i hela landet!

Fast här nere skulle det aldrig gå... Möjligtvis till Smålandsgränsen, men med tanke på hur markerna ser ut sen så är det inget vargrevir. Här har varit varg nere och vänt, men bara över nån dag. Slättlandskap är inget för gråben :D

Instämmer!

Bara en fråga, skulle du kunna tänka dig att använda herdehundar tex för att vakta fåren?

Nej, faktiskt inte i dagsläget. Om vi bortser från om det vore möjligt ur lagperspektiv eller inte (vilket jag inte är helt 100% på), så mest för att hundtypen i sig inte passar sig i en barnfamilj och jag har inte hund för att de ska bo med djuren dygnet runt utan normalt familje och hundliv.

De rovstängsel som finns idag (och som vi satte upp) fungerar bra och går säkerligen att modifiera om det skulle behövas för bättre skydd.

Finns det ingen mat att hämta lär den inte återkomma regelbundet. Stängsel är en fiffig uppfinning och har man ändå hund kan det vara en lysande ide att införskaffa en herdehund. Ni lär inte se till vargen igen.

Så är det troligen. Men innan den kommer på att det inte finns någon mat att hämta har den kanske hunnit ta både hundar och får. Blir det slut på mat i skogen åt vargarna så tar den ju tamboskap mm som blir ett vääldigt lätt byte för dem..tyvärr.
Som tidigare talare redan sagt så vore det bäst om vargarna var jämt fördelade över landet. Just nu känns det som att det är just här i värmland som det är tätast, iallafall för tillfället. Maten tar slut för vargarna också..men det är svårt för oss människor att påverka vart dom ska bo.

Jag har spånat igenom det ni skrivit litegrann..

Jag är absolut ingen varghatare, jag vill ha varg i sverige, dock så vill jag inte stå öga mot öga med en. Visst, risken finns om jag ger mig ut i skogen, men den risken får jag ta.

Att hålla på och säga "ni i sthlm vet inte hur det är här" är ju löjligt. Jag vet inte heller hur det är här i skogarna, jag har aldrig stött på en varg, men jag vet att dom finns. Likaså kan det finnas varg i sthlmsområdet. Vanligare här möjligtvis, men att vistas i skogen är väl alltid en "risk"..

jag är inte överdrivet rädd för att stöta på varg/björn, så hade jag inte gett mig ut i skogen överhuvudtaget, men respekt ska man ha.

Ärligt talat är jag livrädd för älg. Om jag var själv i skogen och fick välja mellan att se björn/varg/älg på 100 meters avstånd, så skulle jag nog ta björn/varg före.

Vargar är otroligt vackra djur, likaså björnar, lodjur osv.. men som sagt. Jag vill helst undvika att stå öga mot öga med en.

Någon som vet om varg har en "argare" period?
Typ, när får dom ungar, parning osv?

Annat alternativ till herdehund är åsnehingst och/eller alpacka som vaktar hjorden. Alpackan tycker inte om hunddjur och ger sig på dessa. Åsnehingsten skyddar hjorden från alla faror.
Används bla i USA i detta syfte med framgång.

Annat alternativ till herdehund är åsnehingst och/eller alpacka som vaktar hjorden. Alpackan tycker inte om hunddjur och ger sig på dessa. Åsnehingsten skyddar hjorden från alla faror.

Ja just det, träffade en kille som hade alpackor + rovdjursstängsel för att skydda sina får. Riktigt häftiga djur!

Re: Sv: varg..hjälp!

Originally Posted by Krasux

Det skulle vara rena lyckan att få se en varg på riktigt. Men jag tror inte de skulle trivas så bra i huvudstaden, vad tror du?
Har bott i mellersta norrland i snart 30 år utan att ha lyckan att se en varg eller sorgen att få reparera en vargriven hund.
PL
Jag fick några månader besök av vargen mitt på gård som tog min icke-jakt hund och tuggade på henne lite, bara 2 timmer efter min 8 årig dotter gick från en byggnad till huset alldeles själv på gården efter har lekt lite. Sen när jag stog där och undrade vad den hemska ljudet var (efter åt vet jag det var min Cattle dog som skrek för livet) så kom min hund runt husknutten och vargen 40 meter ifrån mig, inte ett jävla dugg rädd för mig, travade lugnt och fint iväg ner mot vägen.

Känna jag att det var ren lyckan att får ser den? knappast!:mad:

Re: Sv: varg..hjälp!

Har bott i mellersta norrland i snart 30 år utan att ha lyckan att se en varg eller sorgen att få reparera en vargriven hund.
PL

Jag har bilder på en Mule som skyddar sin husse/matte och familj hundar från en Mountain Lion (tror ni kalla den för Puma:confused:). Tror det är runt 5 bilder, till slut ligger ML död med Mulen som segare. Det skulle man inte tror...

Usch vad hemskt! Hur gick det med hunden?

Men ni har inte sett vargen efter det? Har den besvärat någon annan? Det kan ju vara en ensamvarg som bara gick förbi och såg hunden. Är det en varg som visar sig ofta på gårdar och dyligt så tycker iaf jag att den ska avlivas! Om det bara var en varg som gick förbi så hade ni tyvärr maximalt med otur

Det kan vara otur och en gångs händelse man vet inte men det vill man aldrig har händer även om det är bara en gång. Vi har haft får tagen av björn och hitta några kroppar som var uppätna av vargen, men det säger inte att vargen tog de heller. Kan har bara följet björnen. Vi har haft svårt att hålla vår djur på fäboden i år. Kan vara pga en eller den andra eller båda. Man vet inte.

Hunden klarat sig men som jag skrev i en annan tråd det är henne mental status som tog det värsta smällen...:cry:

Kl

Vi klev ur bilen och stod ca 5 meter från en vild varg ute i skogen för några år sedan.
Den var nyfiken men backade om nån rörde sig närmare, den sågs vandra omkring ute på landet och runt om i skogarna i flera veckor.
Inte speciellt rädd, och på landet är ju ofta hundar fastsatta eller lösa på tomterna. Men inte ett ljud om att den gjort nån skada, inte rivit får eller dödat hundar.

Jag möter hellre en vild varg i skogen än går ensam på stan efter kl 18.

Tror nog dom går åt andra hållet istället för att gå på en människa och en hund.

Det hände nyss idag... en bekant till min pojkväns gråhund blev tagen av varg.. länsstyrelsen är på väg dit just nu för att spåra den...

en bakant till mig, hans smålandsstövare blev vargriven för 2 veckor sedan.

Min farfars kompis hamilton blev vargdödad för en månad sen.

2 hundar i min pojkväns plastpappas jaktlag blev dödade under älgjakten i år...

Jag vill inte ha mina hundar i skogen.....

lite gallring på vargarna kanske?
:bow:

Det hände nyss idag... en bekant till min pojkväns gråhund blev tagen av varg.. länsstyrelsen är på väg dit just nu för att spåra den...

en bakant till mig, hans smålandsstövare blev vargriven för 2 veckor sedan.

Min farfars kompis hamilton blev vargdödad för en månad sen.

2 hundar i min pojkväns plastpappas jaktlag blev dödade under älgjakten i år...
Och vad har dina bekanta bekantas gjort för att skydda sina hundar?

Jag vill inte ha mina hundar i skogen.....
Ha dem inte där då :cool: Hundar ska inte springa utan tillsyn i skogen i vilket fall.

lite gallring på vargarna kanske?
Lite gallring på trångsynta kanske?

Eller sluta jaga med hund i vargskog. Mycket bättre lösning. De enda som verkar lida av rovdjuren är jägarna, en ganska liten grupp av svenskarna, och de kan ändra sitt sätt att jaga.

Ok, så då ska man sluta jaga med sina jakthundar och låta populationen i skogen leva sitt eget liv, och skogsbolagens skog blir sönderäten av djuren som det ska vara avskjutning på då blir det klagomål från deras siga, men ingen vill jaga för att hundarna blir uppätna av varg.

Jag säger inte att man ska utrota vargarna, men att ha en avsjkutning på dem som med alla andra djur är inte fel.

Hur kan du kalla mig trångsynt? Vet du ens hur det är att jaga i vargtäta områden? jag råkar bo i det vargtätaste området i sverige, runt siljan, så jag har full förståelse hur det är med varg runt husknuten.

Hur kan man skydda sin hund mot varg? förutom att sluta jaga helt?
Hur ska man kunna jaga med sin hund och hela tiden ha uppsikt över den? det funkar inte så, vi har GPS pejl, och det är det ända man kan göra för att ha någorlunda uppsikt på hundarna.

Jag tror att det är någon annan som är trångsynt.
Men sikta på ett sverige utan jakt, det ska bli kul att se effekten efter 1 år.

Liknande trådar

Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
932
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 963
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 880
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka