varg..hjälp!

Sv: varg..hjälp!

Ja, det håller jag med om. jag tror inte det är ofta (ens hänt) att vargen ger sig på hunden för att de ska ha samma byte. Vargen här har gett sig på hundar många gånger, för att de är en lätt förkänt middag. vargen kan även ha någon skada. så den ger sej på andra hundar m.m. tror även den har hundar för att de äter upp alla äglar m.m.

Med tanke på hur ytterst få angrepp som bevittnats så undrar jag hur du kan säga så?

Tjatet om Stockholmsbor i sammanhanget börjar för övrigt bli ganska tröttsamt..... I synnerhet som vi ju vet att många många många glesbygdsbor lever precis som vanligt utan att påverkas av de vilda djur som vi alltid vetat om har funnits där vi valt att bosätta oss.

Ja, det håller jag med om. jag tror inte det är ofta (ens hänt) att vargen ger sig på hunden för att de ska ha samma byte. Vargen här har gett sig på hundar många gånger, för att de är en lätt förkänt middag. vargen kan även ha någon skada. så den ger sej på andra hundar m.m. tror även den har hundar för att de äter upp alla äglar m.m.

Jag vet inte riktigt fullt vad du menar med det sista du skrev " tror även den har hundar för att de äter äglar m.m ".

Men om jag ska tolka/tro vad du skriver så talar du emot dig själv om du först hävdar att vargen inte ger sig på hunden för att det ska ha samma byte, för att i sista meningen ändra och skriva att du tror att vargen tar hunden för att den äter upp alla älgar ?

En jakthund som "jagar" rådjur m.m som stöter på en varg som jagar samma byte, är det så himla ologiskt ?

känner otroligt många som har förlorat sina hundar på grund av vargen..

Jag känner också ett fåtal jägare vars hundar blivit tagna av vargen, men jag känner långt fler jägare vars hundar dödats av bilar och tåg m.m.

Otroligt många säger du, men eftersom otroligt många betyder så olika för alla så kan du väl berätta hur många det rör sig om exakt?

/C

Nu är det inte så självklart. Får myterna kring varg frodas kanske det blir så illa att vi återfaller till tidigare taktik och helt enkelt utrotar dem.

Det är dessutom känt att det behövs ett visst antal individer för att få en livskraftig vargstam så det duger inte med att säga att man vill ha varg, men inte så många som det är nu. I princip dömer man dem då också till utrotning. När det gäller en arts existens finns det bara två sidor. Antingen vill man ha varg eller så vill man inte. Det finns inget kanske, för en art kan inte kanske existera. Om man då vill ha varg är man också beredd att göra förändringar. Vill man inte anpassa sig, då vill man inte heller ha varg eftersom det då blir ganska svårt för dem att överleva.

Nu tror jag inte att det är myterna om vargens farlighet eller inte som kommer att avgöra de svenska vargarnas framtid.
Utan snarare om folk kan lära sig att leva med en svensk vargstam. Det är nog snarare där problematiken ligger. Att kalla alla som är skeptiska eller tveksamma för idioter och och varghatare löser ju inte den problematiken.
Den fenoskandiska vargen som art överlever nog oavsett vad vi gör i sverige.

Beträffande antal individer dividerar fortfarnade de lärde om hur många vuxna individer det faktiskt behöver finnas i Sverige...
Tillåts invandring så fylls det på med nya gener... Och det är om jag inte är helt felunderättad inte så länge sen det vandrade in en varg i Sverige. Man har även funnit att en ungvarg har vandrat ut från Sverige. Så naturen löser nog detta även om vi skulle minska eller öka antalet vargar i Sverige.

Vargens vara eller icke vara...Bor själv i ett relativt vargtätt område. Kan säga som så. DET ÄR INTE TREVLIGT! Varghanen har varit här på gården ett antal gånger. Så jag tycker inte det är trevligt. Och vargarna har ju som sagt tagit ett antal jakthundar här i skogarna. Och inte bara det... på gräsmattan fick en liten Shetland Sheepdog sätta livet till pga varg. Så jag tycker inte det är trevligt med "gråben". Men kanske det skulle vara annorlunda om vargstammen fördelades lite bättre över landet så att alla fick känna på hur det känns att ha varg runt omkrig husen. Från Norr till Söder och från Öst till väst+ våra öar...

Det skulle vara rena lyckan att få se en varg på riktigt. Men jag tror inte de skulle trivas så bra i huvudstaden, vad tror du?

Jag undrar hur man ens kan gå in i debatten så här och förvänta sig att folk inte ska bli arga. Det var ju nån tidigare i tråden som fick frågan "Om hon hade sett en skog" och så hade hon bott 30+ i Norrland.
Det var jag som skrev detta och det som svar på att gå med bandhund vid älgjakt, det är tämligen omöjligt när man har milsvida marker.
Svaret jag fick av den jag skrev till var att hon menade att det var den enda modellen om man ville vara säker på att hunden inte skulle drabbas av olyckor och det kan jag köpa men samtidigt blir det jäkligt dålig älgjakt på det viset, så vi var nog egentligen överens;)

Det är över hundra år sedan en varg dödade en människa i Sverige och risken att de går på små barn är liten. Små barn är sällan ensamma ute. Vi kan inte heller klandra vargen för att den tar hund för att äta. Inte får eller ren heller för den delen. Tamdjur kan skyddas med stängsel. Rovdjur som lockats till bebyggelsen och beter sig knasigt kan skjutas. Det innebär dock inte att varenda varg som visar sig ska ha ett skott i pannan. Vargen tar heller inte alla älgar och rådjur. Vi människor tar betydligt fler och det är mat vi inte en behöver. Om vargen svälter och därför går på tamboskap får vi helt enkelt sluta jaga vilt.

Alltså det där med att vargar ska ta barn från gårdplan eller plockar hundar från stugtrappen, det är något överdrivet. Morfar har bott i vargrevir så länge han kan minnas och visst har han förlorat en och annan jakthund, men aldrig i närheten av gården utan alltid under jakt. Det är en kalkylerad risk som man får ta, säger han, precis som att hunden kan bli påkörd.

Ja, det är ju risken med skyddsjakten. Självklart förstår jag också att varg som börjar röra sig i bebyggelse beter sig onormalt och ska bort precis som slagbjörnar. Dock riskerar det då att urarta precis som du säger. Det kan börja skjutas varg i parti och minut med ursäkten att den varit inne i byn eller tagit ett får.

Historien visar dock att vargen inte har en chans om vi väl bestämmer oss för att den ska bort. Sverige var i princip vargfritt på 1800-talet även om det vandrade lite varg fram och tillbaka över gränserna. Så ska vi behålla arten i Sverige vill det nog till att vi tillåter den att existera också.

Finns det ingen mat att hämta lär den inte återkomma regelbundet. Stängsel är en fiffig uppfinning och har man ändå hund kan det vara en lysande ide att införskaffa en herdehund. Ni lär inte se till vargen igen.

Finns det ingen mat att hämta lär den inte återkomma regelbundet. Stängsel är en fiffig uppfinning och har man ändå hund kan det vara en lysande ide att införskaffa en herdehund. Ni lär inte se till vargen igen.

Detta har jag ofta undrat varför folk i vargtäta omåden fattas om dom har gott om boskap?

Ja du FengurLaugar, du vet hur det är där vi bor... Inte alls trevligt. Nu hade de sett en på andra sidan sjön igen...I går...Och på Ekhöjda... Och I Treske... Omöjligt en o samma varg. Så nu har alla mina hundar blivit "bandhundar". Inte något bra liv för hundar som är vana att få röra sig fritt på gården...Och väldigt olustigt för de som har jakthundar...

Detta har jag ofta undrat varför folk i vargtäta omåden fattas om dom har gott om boskap?

Dom kanske inte har kunskapen om att detta finns eller vet hur hunden ska tränas. För några år sedan var det ett par bönder som fick dispens att använda Kuvazs eller Maremanno Abruzeese till sina får. Har dock inte hört något vidare om huruvida det fungerade eller fortskred.

Om någon annan vet mer om detta kan dom ju hojta till. Jag har tyvärr ingen aning om hur det gick för hundarna.

Jag tror att vi tappade den kunskapen när vargen försvann. Jämför med de länder som har haft varg hela tiden. Det är bra att den är på väg tillbaka dock. (Både vargen och kunskapen om herdehundar :-))

*lån*

J&J skrev:
Vid Beateberg, söder om Norrtälje, skulle en 12-årig pojke cykla till en kamrat häromdagen. Men på vägen fick han oönskat sällskap.

– När han cyklade intill en sjö i utkanten av Beatebergs marker kom en varg från sjösidan. Den var väldigt närgången, enligt pojken på bara fem meters avstånd. Den morrade eller fräste, har pojken berättat, säger Claes Bäck, som jagar på Beatebergs marker och som sett vargen tidigare.
12-åringen cyklade så fort han kunde i ett par kilometer och lyckades få tag på sin pappa som kom och hämtade honom.
Claes Bäck berättar att det är otroligt många som sett vargen.
– Eller vargarna, säger Claes Bäck. Den som siktas är så otroligt närgången och stryker kring husknutarna, att det är lätt att tro att det är flera. Den har också gjort en ny raid i en fårhage, vilket blir den femte attacken här.

Ansökan om skyddsjakt på gång
Nu är troligtvis en skyddsjaktansökan på gång på den närgångna vargen.

– Den har ju klart visat att den inte är skygg och den har ett olämpligt beteende. Samma varg var ju ute efter vår hund på rådjursjaktens första dag, och har dessutom attackerat får, säger Claes Bäck.
– Man kan ju inte heller låta bli att tänka på vad som hänt om pojken ramlat av cykeln och kanske börjat springa. Hade flyktbeteendet triggat vargens jaktinstinkt? undrar Claes Bäck.

Hmm.. En varg där nere som inte beter sig märkligare där än vad vissa gör i vargtäta områden och genast begärs skyddsjakt :confused:

Jag är helt för en livskraftig vargstam, men då ska den också tillåtas breda ut sig i hela landet!

*lån*

Hmm.. En varg där nere som inte beter sig märkligare där än vad vissa gör i vargtäta områden och genast begärs skyddsjakt :confused:

Jag är helt för en livskraftig vargstam, men då ska den också tillåtas breda ut sig i hela landet!

Instämmer!

Bara en fråga, skulle du kunna tänka dig att använda herdehundar tex för att vakta fåren?

Det är ju bara att inse att det kanske inte går att jaga med hund i just de områdena precis som att barn inte kan leka fritt i städerna. Det är inget konstigt med det. Gården kan du som sagt skydda med stängsel eller herdehund. Att man ser vargar röra sig i vargrevir är väl inget konstigt alls. Jag tycker nog du drar på lite väl stora växlar.

Liknande trådar

Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
933
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 963
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 881
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka