Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fick inte direkt intrycket av att han/hon var en vargälskare heller. Icke helt entusiastisk då.
Du har aldrig sett skog i norra norrland eller hur?Du kan faktiskt jaga älg med bandhund.
Men som alltid när det gäller rovdjur så är det dom som inte lever med dom som vet bäst
Den erfarenhet jag har haft av folk som fått sina hundar tagna "utanför gården" är de som bara släppt ut sina hundar utan uppsikt och låtit de gå som de vill.
Alla gör så självklart inte men jag anser att det är konstigt att när forskning säger att vargarna är alldeles för skygga för att ta hundar när människor är i närheten så ska plötsligt en massa självutnämnda erfarna rovdjursexperter från skogen säga emot.
Till TS: det ska räcka med att tjoa och skrika åt vargen så springer de iväg. De är trots allt skygga och rädda för människor.
Som jag skrivit förut vore det önskvärt om det talades mer om Maremmor, Pyrenéerhundar etc i vargdebatten. De skulle i alla fall vara en lösning på problemet med vargar som tar djur i hagar och gästar folks trädgårdar. Sätt ett stort nithalsband på de där jättehundarna precis som görs i bergstrakterna i tex Spanien och Italien så lär djur och egendom få vara ifred...
Vad beträffar evt vargattacker på lös hund i skog antar jag att samma sak gäller som här i södra Sverige med den ökande vildsvinsstammen - risken finns och det gäller att ha uppsikt över sin hund.
Fast det är lite.....småfånigt. Om Folk i Asien och Afrika kan leva med ilskna elefanter, lejon, tigrar, flodhästar och krokodiler då borde väl vi kunna anpassa oss till varg och björn. Speciellt med tanke på att våra villkor för att leva med rodvjuren är mycket bättre än för folket i Afrika.
Håller f.ö. med dig om vildsvinen. Förstår egentligen inte varför folk är så rädda för varg, i södra Sverige blir hundar angripna av gris i stort sett dagligen under jaktsäsong. Men det blir inga tidningsrubriker för det och nån ersättning av staten får man då inte.