varg..hjälp!

Sv: varg..hjälp!

Jag fick inte direkt intrycket av att han/hon var en vargälskare heller. Icke helt entusiastisk då.

Jag skulle önska att det fanns ett stort mellanting. Dock verkar inte mellantinget komma till tals särskilt ofta.

Viftas det dessutom med orden "dom som inte lever med det vet bäst", så ser jag nästan rött.

Det är ju så att det går nästan inte att säja varken bu eller bä om särskilt varg,utan det blir diskutioner, och det är väl trevligt. Jag vill inte ha varg på min gräsmatta, tycker det är ganska sunt tänk att både folk och fä ska kunna få vara i fred där.

Nu hårddrar jag en del , men bekanta klagar på hundar/katter som är i deras trädgård , kissar ner,ger sej på husdjur mm.Då är det kanske ok också.

Anledningen till att mellanskiktet inte kommer till tals så ofta beror nog på att om man bara antyder att man är lite skeptisk i något sammanhang i vargfrågan så hamnar man ofelbart i gruppen varghatare!!

Jag är inte mot varg, jag är rätt kluven i vad jag tycker själv. Har inte tagit ställning fullt ut eftersom jag inte har problematiken hos mig... ännu.

Jag har dock sett på nära håll vad det kan innebära för människor som bor i vargområden... Jag har förstått att det innebär en inskränkning i livskvaliteé för de som bor i områden där varg etablerar sig.. Att inte ta folks oro (i vissa fall ogrundad) ilska och frustration på allvar när det gäller varg är inskränkt.

Att avfärda vad folk upplever och känner med en fnysning om att de är varghatare och inget begriper är om möjligt ännu mer inskränkt.

Sååå mycket varg har vi inte i skogarna här i västerbotten.
Vore jag du skulle jag vara mer rädd för björn, de börjar vi få riktigt många av.

Våra svenska rovdjur är i grund och botten skygga varelser så risken attd e skulle gå på dig och din hund är ganska liten. De som är utsatta är just jakthundar som löper ensamma i skogen och riskerar att stöta på björn eller varg. Det händer dock att både vargen och björnen börjar röra sig mot befolkade områden, men vargar som går in på tomter eller följer efter människor beter sig inte normalt och ska skjutas av. Det kan också bero på hunger. Antingen har de bara haft dålig jaktlycka eller så är det brist på vilt. I områden med rovdjur kan man inte skjuta av älg eller rådjur utan att lämna en del till rovdjuren.

Det bästa man kan göra om man stöter på björn eller varg är att lugnt backa och gå därifrån och se till att hunden inte börjar skälla.

Vi har varg uppe i kilsbergen, men jag har aldrig sett någon. Brukshundklubben lägger sina tävlingsspår däruppe och ingen har någonsin stött på varg. Spår har observerats men inte mer. Där jag kommer ifrån finns det gott om lodjur. Trots att det uppenbarligen ska krylla av dem så har jag inte sett någon sådan heller och det är jag lite ledsen över. Vi hade dock både höns och kalvar så man fick stängsla så inte räv och lo kom åt dem. Är man inte beredd att göra det får man flytta till ett område utan rovdjur.

Du kan faktiskt jaga älg med bandhund.
Du har aldrig sett skog i norra norrland eller hur?
I södra Sverige finns små såtar uppblandat med åkermark, där fungerar bandhund.
Här är det svårt att jaga med en hund i band, skogsområdena är för stora.
Killen som fick sin hund dödad här måste ha haft maximal otur eftersom vi inte har några kända föryngringar av varg endast ensamma hannar på jakt efter en egen hona.
Länstyrelsens rovdjursrepresentant håller det för troligt att det är varg som varit framme men kan inte vara 100% säker.
DNA-prov har tagits och idag ska de ut och söka av området där det hände.

Fast det är lite.....småfånigt. Om Folk i Asien och Afrika kan leva med ilskna elefanter, lejon, tigrar, flodhästar och krokodiler då borde väl vi kunna anpassa oss till varg och björn. Speciellt med tanke på att våra villkor för att leva med rodvjuren är mycket bättre än för folket i Afrika.

Jag har också bott i ett vargrevir, fanns för övrigt gott om rovdjur över huvudtaget där jag bodde.;)

Sedan är det ju ändå inte såååå vanligt med rovdjur i trädgården. När man hör vargmotståndare prata så skulle man lätt kunna tro att vargarna har "kafferep" i byns alla trädgårdar hela tiden och så är det ju inte.

OM man däremot får problem med rovdjur som kommer för nära byarna så måste man naturligtvis vidta åtgärder för att i första hand skrämma dem. Tyvärr verkar allmän avskjutning ses som det enda alternativet hos många.

När rovdjur kommer för nära är det dessutom ofta människans fel. Man kan t.ex undvika att göra som (vissa) jägare och slänga slaktavfall helt nära byn. Har varit med om det, det är INTE trevligt, undrar om det ens är tillåtet.
Man kan också undvika att mata de söta rådjuren i byn.

Till TS:

Jag har sett en varg i vilt tillstånd, det var magiskt. Jag stod helt still o bara tittade. Vargen är ett skyggt djur som man ska vara glad om man har turen att få se.

Jag skulle ALDRIG släppa mina hundar utan uppsikt i ett rovdjurstätt område. Jag släpper de å andra sidan inte utan uppsikt i stallet heller, eller låter de ströva fritt o riskera att bli påkörda av bilar. Därmed inte sagt att de aldrig får vara lösa på promenader.

Till syvende o sist så har trots allt hundägaren strikt ansvar.

Jag har sett skog i norra norrland efter att ha bott där i 36 år! Pappa jagar norr om Pajala, där finns det gott om den varan.

Jag vet att man kan ha stora marker att jaga på. Bandhund är ett alternativ om man inte vill riskera att få hunden vargäten. TS ville ju ha svar på hur man kan undvika att hunden blir attakerad. Då är det ett alternativ. Nästa alternativ om du vill vara 100% säker är att inte släppa hunden i skogen alls.

Min point är fortfarande att man får alltid kalkylera med en risk om man släpper hunden. Den kan ju faktiskt om man ha otur bli ihjälsparkad av älgen med. Du har aldrig några garantier för att din hund inte ska bli skadad om du släpper den.

Som jag skrivit förut vore det önskvärt om det talades mer om Maremmor, Pyrenéerhundar etc i vargdebatten. De skulle i alla fall vara en lösning på problemet med vargar som tar djur i hagar och gästar folks trädgårdar. Sätt ett stort nithalsband på de där jättehundarna precis som görs i bergstrakterna i tex Spanien och Italien så lär djur och egendom få vara ifred...
Vad beträffar evt vargattacker på lös hund i skog antar jag att samma sak gäller som här i södra Sverige med den ökande vildsvinsstammen - risken finns och det gäller att ha uppsikt över sin hund.

Men som alltid när det gäller rovdjur så är det dom som inte lever med dom som vet bäst

Den erfarenhet jag har haft av folk som fått sina hundar tagna "utanför gården" är de som bara släppt ut sina hundar utan uppsikt och låtit de gå som de vill.
Alla gör så självklart inte men jag anser att det är konstigt att när forskning säger att vargarna är alldeles för skygga för att ta hundar när människor är i närheten så ska plötsligt en massa självutnämnda erfarna rovdjursexperter från skogen säga emot.

Till TS: det ska räcka med att tjoa och skrika åt vargen så springer de iväg. De är trots allt skygga och rädda för människor.

Den erfarenhet jag har haft av folk som fått sina hundar tagna "utanför gården" är de som bara släppt ut sina hundar utan uppsikt och låtit de gå som de vill.
Alla gör så självklart inte men jag anser att det är konstigt att när forskning säger att vargarna är alldeles för skygga för att ta hundar när människor är i närheten så ska plötsligt en massa självutnämnda erfarna rovdjursexperter från skogen säga emot.

Till TS: det ska räcka med att tjoa och skrika åt vargen så springer de iväg. De är trots allt skygga och rädda för människor.

Har ALDRIG sagt att jag är en expert (finns nog många ändå) . Har endast berättat hur det är här.

Jag brukar tjuvläsa min sambos jakttidningar om där finns artikel om attacker på hund. Som jag har förstått det* finns det två scenarion för hunden att attackeras hundar av varg. Antingen en ensam varg som ser hunden som en inkräktare och helt enkelt försvarar sitt revir. Det andra scenariot är när en vargflock jagar hunden för att äta den.
* kan vara min missuppfattning oxå...

Tydligen gått ganska långt, vargarna går upp på folks altaner t.o.m. och tar hundar. Det finns även människor som blivit dödade av varg i USA, så det är fullt möjligt! vi är inte unika när vargarna börjar bli många. Senast jag läste var en forskarstudent som togs när han skulle pissa på natten, tror det var i canada el. alaska. Vargflocken hade varit i lägret på dagen och betett sig mycket hotfullt tydligen. Artikeln tog upp att när vargarna är i undertal så passar de sig för människor för de vet att vi är fiender. Men när vargarna inte får jagas så lär de sig att vi inte är farliga, då tar de överhanden och vi är vilket byte som helst. Utan gevär, ett ganska enkelt kan jag föreställa mig ;)

I Sverige har hundar attackerats inom synhåll från sin ägare så att vår närvaro skrämmer är inte alltid sant.

Hoppas inte jag skrämt upp folk nu... Min personliga åsikt är att vi skulle släppt en flock i stockholm tillsammans med några björnar, så får vi se om regeringen fortfarande hade velat ha så stor rovdjursstam som vi har idag. Det är ju lätt för de att säga, när andra måste leva med konsekvenserna av det. Speciellt det här med björnarna skrämmer mig, har en vän i norrland som säger att om de skall ut i skogen så tar de traktorn o går aldrig längre än ett par m från den...

Senast ändrad:

Som sagt, kan de leva med lejon i Afrika och isbjörnar i Alaska kan vi nog leva med varg här.

För det där är lustigt. Vi kräver att de stora kattdjuren ska skyddas och att isbjörnar ska fredas, men kan inte tänkas oss att göra den minsta anpassning för att bevara våra egna rovdjur. Jag har större förståelse för att människor i Kenya och Tanzania vill jaga lejon än jag har för Sveriges vargmotståndare. Vi är inte beroende av skogen för vår överlevnad. Vi kan skydda oss.

Senast ändrad:

Som jag skrivit förut vore det önskvärt om det talades mer om Maremmor, Pyrenéerhundar etc i vargdebatten. De skulle i alla fall vara en lösning på problemet med vargar som tar djur i hagar och gästar folks trädgårdar. Sätt ett stort nithalsband på de där jättehundarna precis som görs i bergstrakterna i tex Spanien och Italien så lär djur och egendom få vara ifred...
Vad beträffar evt vargattacker på lös hund i skog antar jag att samma sak gäller som här i södra Sverige med den ökande vildsvinsstammen - risken finns och det gäller att ha uppsikt över sin hund.

Då är ju kruxet att i Sverige är det inte tillåtet att ha sin hund lös utan uppsikt, och detta egentligen inte ens inom stängsel om man ska tro paragrafryttarna.

Håller f.ö. med dig om vildsvinen. Förstår egentligen inte varför folk är så rädda för varg, i södra Sverige blir hundar angripna av gris i stort sett dagligen under jaktsäsong. Men det blir inga tidningsrubriker för det och nån ersättning av staten får man då inte.

Fast det är lite.....småfånigt. Om Folk i Asien och Afrika kan leva med ilskna elefanter, lejon, tigrar, flodhästar och krokodiler då borde väl vi kunna anpassa oss till varg och björn. Speciellt med tanke på att våra villkor för att leva med rodvjuren är mycket bättre än för folket i Afrika.

Fast det handlar inte om vad man kan lära sig...
Det handlar om vad folk känner och upplever....

Känner man oro och ilska eller frustration över att få sin livsituation ändrad så är det en föga tröst att folk kan leva med ilskna elefanter i Asien...

Självklart kommer vi om några generationer ha lärt oss att leva med rovdjuren. Inte tu tal om det...

Men det är hos de personer som lever nu, de som inte haft rovdjur tidigare och hos de som måste ställa om och tänka annorlunda som problematiken upplevs... Det är inte alltid lätt och självklart att ändra det liv man valt att leva...

Håller f.ö. med dig om vildsvinen. Förstår egentligen inte varför folk är så rädda för varg, i södra Sverige blir hundar angripna av gris i stort sett dagligen under jaktsäsong. Men det blir inga tidningsrubriker för det och nån ersättning av staten får man då inte.

Det finns en väldigt stor skillnad mellan vildsvin och varg...
Vildsvin angriper inte hundar... De försvarar sig när hundar blir för närgångna...
Varg däremot kan mycket väl tänka sig att angripa en hund... även om hunden inte är intresserad av vargen...

Liknande trådar

Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
932
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 963
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 880
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 080
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10