varg..hjälp!

FrontLine_

Trådstartare
En jämthund har blivit ihjälbiten av vad man tror var en varg. Det verkar vara rätt vanligt med varg i skogarna här, har hört en hel del saker som hänt nu..

Hur farlig är en varg egentligen? Och vågar man ha hunden lös nu när detta hänt?

Sv: varg..hjälp!

Tja, man ska väl inte ha hunden lös utan tillsyn i vilket fall så jag förstår egentligen inte problemet...

Eller tror du att vargen ska gå till angrepp mot både dig OCH hunden?

Och slutligen, VET man att det verkligen var en varg eller är det ännu en skröna om vargens ohyggliga farlighet?

Nä det ska man väl inte i vilket fall som helst.. såvida det inte är en jakt hund man har och man är ute och jagar..

En varg=nej inte mot båda oss, möjligtvis hunden.
Flera vargar=risken finns.

Som jag skrev så tror man att det var en varg. Hunden undersöks nu, men det pekar åt varg..

Och inte skulle jag bli lyckligare om det är en björn........

Var det inte någon studie för ett par år sedan där man undersökte angripna hundar och kom fram till att en stor del av de hundar som man trodde blivit angripna av varg i själv verket handlade om skador åsamkade av andra hundar...

Så länge du inte rör eller skrämer vargen så rör den inte dig!
Att vargen har ihjäl hundar är inte ovanligt ,hundar har ju sina flock beteenden ,varg och hund är ju släkt.

Det enda fallet då människor attackerats av varg i Sverige var en varg som fötts upp i en familj och sen släpptes fri - orädd för människor. Det finns en film om det men jag minns inte vad orten eller filmen heter.

Ehm...det är nog större risk att bli överfallen av en annan människa... ;)

Senast ändrad:

Undrar lite stilla om det blivit samma skriverier om jämthunden ifråga blivit ihjälkörd av en bil....

Släpper man hunden vind för våg i skogen får man helt enkelt skylla sig själv. Det är ALLTID hundens ägare som brustit i tillsyn när något händer.

Jo det är säkert så, men det finns fortfarande hundar som blivit ihjälbitna av varg också..

Ja, fast det är ju lite det som är grejen.. stöter jag på en varg i skogen, vad gör man?

Själv skulle jag skrika för glatta livet och sen lägga benen på ryggen (inte så smart kanske, men hur långt hinner man tänka i en sån situation?).. Vore jag då vargen, så skulle jag bli rädd. Vargen väljer förmodligen att fly, men tänk om den inte gör det?

Hade det varit någon människa som var ute och körde på hundar, hade jag förmodligen skrivit om det också.

Nu har jag ju inte heller sagt att det verkligen var en varg, utan att det undersöks, men fortfarande.. det finns mycket varg här.

Släpper hunden vind för våg? Kan du förklara för mig hur en jakthund ska kunna vara med och hjälpa jaktlaget, om den ständigt måste vara kring sin ägare?

Undrar lite stilla om det blivit samma skriverier om jämthunden ifråga blivit ihjälkörd av en bil....

Släpper man hunden vind för våg i skogen får man helt enkelt skylla sig själv. Det är ALLTID hundens ägare som brustit i tillsyn när något händer.

Håller med till 100%. Varför ska det gapas hysteriskt så fort en hund eventuellt har blivit ihjälbiten av en varg. Hundar blir överkörda varje dag. De blir skadsjutna av jägare. Inga sådana skriverier heller.

Vet du om att det finns varg i området där du släpper hunden får de helt enkelt kalkylera med risken lika mycket som du får kalkylera för risken att hunden kan hamna på vägen och bli överkör. I bägga fallen lika tragiskt för hunden och ägaren, men risken finns alltid att hunden blir skadad eller dödad om du släpper den lös utan uppsikt.

Släpper hunden vind för våg? Kan du förklara för mig hur en jakthund ska kunna vara med och hjälpa jaktlaget, om den ständigt måste vara kring sin ägare?

Du kan faktiskt jaga älg med bandhund.
Och som jag skrev i inlägget ovan. Släpper du hund i skogen och vet att det finns varg får du räkna med den risken.

Det finns ju dessutom nu för tiden skyddsvästar för hundar. Både för grisjakt och björnjakt, det borde ju hjälpa lite om man nu jagar i vargområde.

Dock tycker jag mest de ser klumpiga ut, men man kan iaf försöka skydda hunden.

Det är ju trots allt en kalkylerad risk man tar om man släpper hunden lös utom synhåll i vargrika marker, ingen kan påstå något annat. Då är man i naturen, på naturens villkor.

Självklart vet jag att man alltid tar en risk när man släpper hunden lös.
Och nu handlade det inte om bilar, utan om vargar.

Jag måste tyvärr göra er besvikna när jag inte kan starta en tråd om hundar som blivit påkörda också, för det har nämligen inte hänt runt omkring där jag bor på väldigt länge.

För er som tycker att jag gapar och skriker om att det finns varg i området, bry er inte om att läsa/svara..

Uppenbarligen har jag inte uttryckt mig tillräckligt tydligt.

1. OM man stöter på en varg, vad bör man göra för att komma ur situationen bäst? fortsätta gå lugnt, vända och gå tillbaka, stå stilla, skrika, släppa hunden, osv osv osv ?
2. Vågar jag släppa hunden lös, eller kvittar det ? (Finns det fall där vargen kommit fram till ägare+kopplad hund)?

Och ja, jag är otroligt rädd om min hund, han är en familjemedlem, men också hund och måste få springa lös någongång.

klart och tydligt?

Bor själv i ett vargrevir och det är inte så trevligt alla gånger. Om det hjälpte att inte ha hunden lös i skogen så vore det inget problem, om man inte jagar. Nu är det så att jag har en jagthund och en brukshund, jaga är inte att tänka på.
Men när vargen kommer och tar hunden nån meter från stugtrappan, då har det gått för långt.Och det har hänt flera gånger här i området.De har även förföljt folk som har varit ute på promenad med hunden. Attacker har också skett på hund med människor i närheten.

Men som alltid när det gäller rovdjur så är det dom som inte lever med dom som vet bäst

Varen är absolut ingen fara för dig. Om du bara låter den veta att du är där så lär den försvinna snabbt. Vargar är skygga djur som inte ser männsikan som mat.

Vargvalpar som inte är nappade går inte fram till människor ens om de är födda i fångenskap. De håller sig på avstånd till personalen som skött om dem hela deras liv. Därför har man i t.ex. kolmården valt att enbart ha nappade vargar. Det minskar stressen för djuren.

Bo

Men som alltid när det gäller rovdjur så är det dom som inte lever med dom som vet bäst

Och som alltid när det gäller varghatare så har ni massa fördomar och ideer om vad andra vet och vad andra har för erfarenheter.

Om nu så stora delar av Sverige är en "skyddad verkstad" enligt dig, varför flyttar du inte dit? Så slipper du problem med naturen?

1. OM man stöter på en varg, vad bör man göra för att komma ur situationen bäst? fortsätta gå lugnt, vända och gå tillbaka, stå stilla, skrika, släppa hunden, osv osv osv ?
?

Om jag skulle stöta på en varg skulle jag lungt och försiktigt vända om. (Om jag inte blev stående helt hänförd.) Hade jag hund med mig skulle jag inte släppa lös den, utan vända ovh gå.

Liknande trådar

Övr. Hund Där vi bor finns det mycket varg. Hunden här hemma brukar vara ganska känslig och kunna reagera starkt på saker i omgivningen. När vi...
Svar
16
· Visningar
931
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Jag bor i östra Småland vilket innebär att vi länge varit förskonade och inte haft varg. Sedan något år finns ett revir 5-10mil...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
8 963
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 879
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 079
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka