varför är höidealet för fritidshästen 8 mj och 40 smbrpg?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 375
F

fjordinghanna

Jag har suttit och funderat lite ikring varför det gärna klassas som idealiska värden, eftersom man med dessa värden faktiskt behöver komplettera med kraftfoder? är det kanske så att det är kraftfoder leverantörerna som gärna klassar det som idealiskt för att de då vet att de kan sälja kraftfoder..

För mig känns det inte särskilt idealiskt..Tycker att ideal protein värdet känns lågt. Eftersom alla snackar hästens tuggbehov etc o om att en stor grovfodergiva är idealet så borde ju man eftersträva en högre kvot ex 5,6 istället för en kvot på 5 som blir med 8 mj o 40 smbrpg, då måste man ju ha kraftfoder också, eller lusern..skumt.

kan kanske förstå att en tävlingshäst inte kan täcka hela sitt näringsbehov av hö.. Men våra fritidshästar då? de som rids 5-6 dagar i veckan någon timme..

Vad tänker ni om detta?

Sv: varför är höidealet för fritidshästen 8 mj och 40 smbrpg?

Jag håller med dig. Jag har undrat över samma sak. Men jag kan tänka mig att det finns intresse av att sälja olika typer av kraftfoder.

Just ett hö med sådana värden har jag aldrig känt behov av. Mitt idealhö har 100 gr SMRP och 5 MJ. Men det är svårt att hitta! Annat än i lusernbalar. Får nöja mig med 80-90/7.HH

Vilken typ av hästar har du? *nyfiken*

anser mig nog ha ett rätt så bra hö nu oxå med enkvot på 8. Även om jag eofs gärna hade haft ännu lite högre :angel:

Frågan är om det inte är energin som är för hög snarare än att smbr är för lågt.

Hade gärna själv haft ett hö med tex smbr 40 och energi 5 Mj (allt per kg foder).

Mvh

Tora

FRamförallt är ju 8 MJ/kg oder oftast 'för mycket' för just fritidshästen, och högivan måste begränsas. Och sen när man ska höja kvoten så får man MJ från kraftfodret med.

Jag tycker man kan sluta tala om idealvärden så, utan bara fokusera på kvoten så generellt. Sen vad ideala MJ-värdet är är ju väldigt olika.

En häst som behöver 60 MJ, och på fri tillgång äter 15 kg t ex, där är ideala MJ 4 mj/kg foder.

En häst som behöver 120 MJ och 'bara' vill äta 12 kg/dag, där är ideala MJ 10 MJ/kg. Om samma häst vill äta 20 kg/dag är ideala MJ 6 MJ/Kg foder.

Och en kvot på minst 6.

JAG vill ha ett foder med 5 - 6 MJ/kg foder, och en kvot på minst 7. (I år har jag 6.7 MJ och en kvot på strax under nio)

Problemet är ju att fodrar man med hö är det mycket svårt att få energin under 7 MJ/ kg foder i alla fall. Vårt hö brukar ligga mellan 7 och 8 MJ.

Fodrar man med silage är det självklart en annan femma.

Problemet är ju att fodrar man med hö är det mycket svårt att få energin under 7 MJ/ kg foder i alla fall. Vårt hö brukar ligga mellan 7 och 8 MJ.

Fodrar man med silage är det självklart en annan femma.

Jo, jag vet, är ännu en av anledningarna till att jag håller mig till silage. För får man hö under 8 ska man vara glad liksom, 7 ska man jubla. Vilket ju ändå riskerar att bli alldeles för bra :crazy:

Mindre kallblod som ständigt är dräktiga, mjölkar eller växer! Målsättningen är att ha ett grovfoder som gör att ingen behöver tillskottsfodras. För att unghästen ska få i sig tillräckligt med lysin o treonin från grovfodret måste det ha en mkt hög råproteinhalt. Samtidigt vill jag inte driva dem i växten med för hög MJ. HH

Jag har suttit och funderat lite ikring varför det gärna klassas som idealiska värden, eftersom man med dessa värden faktiskt behöver komplettera med kraftfoder? är det kanske så att det är kraftfoder leverantörerna som gärna klassar det som idealiskt för att de då vet att de kan sälja kraftfoder..

För mig känns det inte särskilt idealiskt..Tycker att ideal protein värdet känns lågt. Eftersom alla snackar hästens tuggbehov etc o om att en stor grovfodergiva är idealet så borde ju man eftersträva en högre kvot ex 5,6 istället för en kvot på 5 som blir med 8 mj o 40 smbrpg, då måste man ju ha kraftfoder också, eller lusern..skumt.

Jag har också tänkt på det. Om man ska kunna ge dom mycket grovfoder (helst fri tillgång) så skulle väl 6-7MJ och 40g smb rp mer idealiskt! (då blir kvoten rätt också) För en häst som är normalfödd.
För lättfödda gärna max 5MJ/kg (kvot hela tiden kring 6 eller högre) och för svårfödda så klart gärna mycket mer (än 8MJ/40g smb rp).

Men jag tror att 8mj/40g smb rp är räknat efter vanan att alltid ge en del kraftfoder också "till en ridhäst". Om man ger 1-2kg spannmål t ex (vanligt) så blir det ju ganska bra vad gäller kvoten... Och så är det många som inte tänker så mycket på tugg/fiberbehovet utan är bara glada om de slipper ge mer än 1kg TS/100kg (billigt o bra :crazy:).

*Lånar knapp*

Lite nyfiken här... Hur är det med koensilaget ?? Är det mycket hög SMRP och mindre MJ ??
Ska till bonden imorrn o hämta en bal koensilaget (inplastat) och en bal vanligt torrhö med lågt SMRP o högt MJ.
Men jag ska givetvis kolla med honom hur han har det med andra hösilage, dock! Ska kolla mera med lysin och treonin-halten i dom allihopa.
Enligt bonden skulle hans koensilage va mycket HÖG i SMRP eftersom han har kor, med kalvar och även ungdjur (tjurar, som går i lösdrift).
Han har mycket bra grovfoder, o har 50 (!!) olika partier. Mycket o välja på. Nu i år är torrhö givetvis dåligt, för hög MJ o lågt proteininnehåll. Hösilage ska vara bättre.

*Lånar knapp*

Lite nyfiken här... Hur är det med koensilaget ?? Är det mycket hög SMRP och mindre MJ ??
.

Vad jag förstått så är det oftast mkt högre kvot för kor, ca 9-12 kanske. Det ensilage vi köpt från bönderna kring mina föräldrars gård har haft över 85 smbrpg för häst enligt analysen. Men om du köper av bonde tänk på att du kanske måste räkna om analysen till häst sedan, energin skiljer inte så mkt men lite skillnad på protein.

*kl* Vad har kvoten (protein/energi) för betydelse för hästen om den får i sig vad den behöver. Jag förstår ju att om kvoten är skev (ex.vis låga proteinvärden) får hästen antagligen i sig för mkt energi (riskerar att bli fet eller stissig att rida) men har det någon annan betydelse som påverkar hästkroppen? Om hullet håller sig normalt, är det då någon fara att kvoten blir lägre än vad man normalt önskat?
Sar (som hamnar på 5,5 med dräktigt sto som dock ännu inte gått in i 8:e månaden)

Ensilage till mjölkkor brukar innehålla mycket protein. Detta för att det blir absolut billigast för bonden att fodra med. En högmjölkande mjölkko behöver kopiösa mängder protein (och energi), mycket mer än de flesta hästar. Så för att slippa fodra en massa kraftfoder (som i regel är dyrare) ser böndrrna till att skörda så att ensilaget är riktigt högt i värdena.

Är bonden dessutom ekologisk är hans enda proteinfoder alternativ i princip ärtor (eller liknande) och det är svårt att höja proteinet jättemycket med det.

*kl* Vad har kvoten (protein/energi) för betydelse för hästen om den får i sig vad den behöver. Jag förstår ju att om kvoten är skev (ex.vis låga proteinvärden) får hästen antagligen i sig för mkt energi (riskerar att bli fet eller stissig att rida) men har det någon annan betydelse som påverkar hästkroppen? Om hullet håller sig normalt, är det då någon fara att kvoten blir lägre än vad man normalt önskat?
Sar (som hamnar på 5,5 med dräktigt sto som dock ännu inte gått in i 8:e månaden)

En kvot på 5.5 är acceptabelt till de flesta hästar (svårfödda kan det vara katastrof för). (även dräktiga hästar som inte ännu gått in i månad 8 - generellt sett, sen ska man jua lltid se till individen förstås)

Liknande trådar

F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 877
F
Foder & Strö Han vi brukar köpa hösilage av lovade oss lite för mkt i höstas för nu säger han att han inte kan sälja mer helt plötsligt o då står vi...
Svar
10
· Visningar
1 006
Senast: fjordinghanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka