Vårföräldrar 2013!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013!

Åh vad härligt för dig! Håller såklart tummarna för dig! Ärtsoppa är ju super bra.. fick grannen också det? Annars kan du ju hoppas att du får ligga kvar lite och förpesta rummet med lite fisar. Kan hon gott ha efter att ha lekat och knaprat mat i örat på dig! :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag hade latt kunnat ata rodvinsrisotto, vad stod det i fl-lanken? (har inte tid att lasa) Att det ar tillrackligt mycket alkohol kvar for att paverka dej? Jag gjorde risotto senast forra veckan med en halv flaska vin, och mina barn fick ata av den ocksa.... Borde jag ha daligt samvete?
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Ja mig behöver du inte övertala att det finns kvinnor som mår bra under graviditeten, jag är en av dem :) Det är bara det att ANDRA verkar ha den inställningen, att man som gravid SKA må dåligt, att INGET funkar, ALLT gör ont och man är HELT handikappad. Det är just det som stör mig, att jag blir bemött och knappt trodd när jag säger att jag mår bra. Folk uppriktigt tjatar om att jag borde må dåligt.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag hade latt kunnat ata rodvinsrisotto, vad stod det i fl-lanken? (har inte tid att lasa) Att det ar tillrackligt mycket alkohol kvar for att paverka dej? Jag gjorde risotto senast forra veckan med en halv flaska vin, och mina barn fick ata av den ocksa.... Borde jag ha daligt samvete?

Du behöver antagligen inte ha ett enda dugg dåligt samvete. Det beror väll på vad man själv har för värderingar och hur man vill göra. Eg är jag inte så nojig över alkohol, min sambo har däremot 0 tolerans som både gravid och ammande. För mig är det verkligen inte viktigt att dricka (el äta) alkohol (rödvinssås är blä) så jag respekterar att han känner så. En halv flaska vin är två glas vin, där alkoholen till stor del, eller helt, kokat bort under redningen och ni är en hel familj som delat på det. Ingen av er dog väll, och ingen av ungarna sluddrade eller pratade osammanhängande antar jag? :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

"Alkohol späddes med vatten till fyra
olika slutkoncentrationer (5, 10, 20, 40
volymprocent) och en totalvolym av 0,5
liter. Var och en av dessa alkoholblandningar
samt en lika stor volym vinglögg
(14 volymprocent) kokades i en vanlig
kastrull utan lock i 5 minuter. Etanolkoncentrationen
bestämdes därefter genom
rutinmässig gaskromatografisk
analys och resultaten jämfördes med
kontrollprover tagna före kokningen.

Resultaten (Diagram 1) visade att alkoholhalten
visserligen minskade kraftigt
som en följd av kokningen, men att betydande
mängder alkohol fortfarande
fanns kvar efter 5 minuter. Som exempel
kan nämnas att alkoholhalten i glöggen
sjönk från 14 procent till drygt 5 procent.
Det bör påpekas att förutom att den relativa
andelen alkohol sjönk så minskade
även totalmängden, genom att 19–33
procent av den ursprungliga vätskevolymen
kokade bort. Som förväntat var volymförlusten
störst vid högst alkoholhalt.
En kompletterande tidsstudie med 20
procents alkoholblandning visade att
förlusten av alkohol var ganska linjär
under 5 minuter, vilket skulle innebära
att endast 1,5–2 procent av alkoholen i
vin försvinner för varje minuts kokning.

Sammantaget visar detta försök att några
minuters kokning inte är tillräckligt
för att göra alkoholhaltiga drycker fria
från alkohol. Samtidigt kanske resultaten
kan kännas betryggande så här inför
stressiga juletider, eftersom uppvärmningen
av glöggen uppenbarligen inte
behöver övervakas lika nitiskt som tidigare
antagits."
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

skumtomte: försökte få ur kocksambon något vettigt, frågade hur länge man kokade en rödvinsreduktion.. den frågan kunde man tydligen inte fråga (det beror på hur mycket man vill reducera den) men tom han som är paranoid när det gäller hans gravida sambo (mig) och alkohol trodde inte det skulle vara någon fara "man blir ju inte direkt packad av att äta en rödvinssås" :p Men som sagt, det var ju de på FL som tyckte annorlunda så du får väll överväga det hela.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jag hade latt kunnat ata rodvinsrisotto, vad stod det i fl-lanken? (har inte tid att lasa) Att det ar tillrackligt mycket alkohol kvar for att paverka dej? Jag gjorde risotto senast forra veckan med en halv flaska vin, och mina barn fick ata av den ocksa.... Borde jag ha daligt samvete?

skumtomte: försökte få ur kocksambon något vettigt, frågade hur länge man kokade en rödvinsreduktion.. den frågan kunde man tydligen inte fråga (det beror på hur mycket man vill reducera den) men tom han som är paranoid när det gäller hans gravida sambo (mig) och alkohol trodde inte det skulle vara någon fara "man blir ju inte direkt packad av att äta en rödvinssås" :p Men som sagt, det var ju de på FL som tyckte annorlunda så du får väll överväga det hela.

Jag blev lite lugnare nu, tack för all info och input! :) Skummade bara igenom tråden på FL och blev mest förvirrad och nojjig, men nu känns det okej. Blir nog risotto ikväll ändå. :)
Jag klämde i mig både brieost och alkohol innan jag visste att jag var gravid så ungen borde väl vara härdad nog för en risotto va? :angel:

/Vel-maja :p
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Jobbade en 4 timmar idag, invigde morgonrapporteringen med att springa in i tvättstugan och kasta upp frukosten. Så mycket för att morgonillamåendet skulle ha lagt sig som jag fått för mig... ;)
Men mår prima nu så här efteråt så jag åt väl kanske bara för mycket.

Ska försöka få diskat lite innan det är dags att göra sig i ordning för kvällen. Lär sova som en stock inatt! :banana:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

oj oj oj, din unge kommer nog ut med tentakler.. det hör ju jag. :D

(nu har jag bäddat för några schyssta mardrömmar va haha)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Allra minst! :D
Både jag och killen är tvärsäkra på att det är ett grönt litet träsktroll där inne. När vi läste att den har (hade) svans, numer är luden och har naglar (klor?) fanns där inga tvivel mer... :devil:

Så: Trollet eller Shrek är namnet på maginnehållet här. Har ni några smeknamn på era magar? :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Nar jag gor risotto har jag i vinet allra forst, sa att riset suger upp all den goda smaken. Sen kokar riset (tillsammans med 1.5 liter buljong ungefar) i 20-25 minuter. Och det ar sa de flesta gor risotto.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Haha.. ett par... Bebisen, Bebin, Fölet, Blenda, Bullen, Beachis ( i beachtråden på ÄU ^^)

Jag brukar säga.. äh, med alla mina och sambons dåliga egenskaper kombinerade kan det inte bli annat än katastrof. En lönnfet, innåttåad, överrörlig allergiker med astma, dålig syn, dålig rygg, som har hett temperament och överskottsenergi som är otrevligt envis. Vår unge kommer bli ett monster, därför har jag redan nu gett upp drömmen om en chabby chick-morse blogg.. :D:angel:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Apropå drömmar;
Natten till igår var spännande!
Bodde på något kollektivhotell där damtoaletterna var som värsta labyrinten och de gränsade till killarnas sovsalar av någon lustig anledning så när jag väl virrat mig ut fick jag gå genom dem.
På dass fick jag oväntat mens och hade inget skydd så jag letade febrilt i skåpen och hittade enorma tamponger dränkta i slemmigt glidmedel och med en införingshylsa till form och storlek som ett stort hönsägg - hade ett litet helv. med den :devil:

Sen skulle vi iväg. Vi var på någon tropik-semester och den största sevärdheten var när "rikemansfolket" skulle göra sig av med sina döda husdjurs-påfåglar. Dessa slängdes ner i en djup, grön avgrund och det skulle visst vara grymt vackert när alla påfåglarnas fjädrar slog sig samman i en virvel på väg ner mot botten... (:rofl:)
Och för att få se detta fick man punga ut en mindre förmögenhet - men jag gled på en räkmacka och fick gå gratis. :angel:

För att komma till platsen var man tvungen att vada i ett träsk/vattenhål fullt av krokodiler och zebrarandiga noshörningar utan horn.

Jag vet inte riktigt vad jag drack eller åt kvällen innan och jag vet inte om jag vill veta heller... :rofl:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Haha.. ett par... Bebisen, Bebin, Fölet, Blenda, Bullen, Beachis ( i beachtråden på ÄU ^^)

Jag brukar säga.. äh, med alla mina och sambons dåliga egenskaper kombinerade kan det inte bli annat än katastrof. En lönnfet, innåttåad, överrörlig allergiker med astma, dålig syn, dålig rygg, som har hett temperament och överskottsenergi som är otrevligt envis. Vår unge kommer bli ett monster, därför har jag redan nu gett upp drömmen om en chabby chick-morse blogg.. :D:angel:

Tror våra ungar skulle komma rätt bra överens med andra ord... eller så skulle det bli krig om revir i träsket... :angel: :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Får du en pojke blir det nog shrek och Fiona! :D


fantastiska drömmar hahaha! Själv var jag fånge i ett ryskt fängelse tillsammans med en kollega för ett par veckor sen. ;) Dock måste jag säga att jag älskar alla sexdrömmar :angel:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Tack, lugnet infinner sig ännu mer nu. :)
Och maten brukar dröja med att serveras på det här stället så jag får väl tro att det är för att de tillagar den väl... ;)
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Haha lätt! :D

Åh fasen, så kan det också gå - vad hade du gjort för dumt? ;)
Ja med alla dessa drömmar behövs ingen tv! Mina sexdrömmar är dock puts väck... :cool:
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Vad som är för tungt eller inte torde rimligen bero pa hur vältränad man är fran början... Men t ex i Tyskland far man som gravid inom arbetslivet inte lyfta mer än 10 kg regelbundet har jag för mig. Jag har inga lyft pa arbetsplatsen, sa jag har inte studerat det där sa noga. Min barnmorska hade drickabackar som exempel pa saker som hon inte tyckte att vi skulle lyfta (ffa efter förlossningen, men egentligen aldrig om det gar att undvika.)

Man blir självklart inte inkontinent eller skadad per automatik om man lyfter, men risken är högre.

Aktivera bäckenbotten tex genom att föreställa dig att du drar upp en pingisboll *duvetvar*. Och självklart böja i knäna, dra in naveln etc etc. Jag hade inga som helst problem första graviditeten, men nu märker jag redan i v. 13 (och har gjort sa ett tag) att jag maste passa mig.
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Efter halva graviditeten forra gangen kunde jag knappt gora knipovningar, och i slutet hande ingenting nar jag knep, det var sa tungt och hangigt dar inne. Men jag har faktiskt lite men tror jag, ska ta upp det efter sista barnet och se om de kan gora nagot at min kottfarslimpa dar inne....
 
Sv: Vårföräldrar 2013!

Random knapplån

Min hemlighet var att jag och min karl har skrivit på kontrakt för vår första bostadsrätt :) vi kommer precis från mäklaren nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
Gravid - 1år Har väntat ett tag på att det ska komma en sån här tråd men den dyker aldrig upp. Får helt enkelt göra en själv 😁 Jag är gravid i v 19...
88 89 90
Svar
1 794
· Visningar
125 142
Senast: Fille
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 777
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 760
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp