Varför går "äldre" mammor ...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Jag tror att det till stor del är samhället som har gjort det "fel" att skaffa barn som ung. Just för att man ofta inte har hunnit bygga upp det där stadiga. Sedan finns det ju en del som inte hittar "den rätte" förrän vid 40.
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Curly skrev:
Jag vill orka leka med dem, kanske ha mer förståelse för dem när de blir tonåringar, leva länge och hinna leva med ev. barnbarn, låta kroppen få en ärlig chans att återhämta sig efter barnafödande, minska risken för alla sjukdomar hos barnet. Sedan finns det ju dem som försöker i många år innan det blir något och det är ju något annat.

QUOTE]

Det kan jag känna, som alltså var 36 år när jag fick barn, att när mina barnbarn kommer är jag ju troligtvis gammal vilket är mycket sorgligt. Men jag var helt enkelt inte mogen tidigare. Och innan jag träffade min man hade jag bara korta förhållande och hade definitivt inte träffat den man som jag ville bilda familj med.

Jag var tillsammans med min man i 4 år innan vi bestämde oss; Nu öppnar vi verkstaden!
Då hade vi köpt en gård, vi hade fast arbete båda två, vi sålde två av våra tre hästar för att vi nog inte skulle kunna ha tid med dem ...
När jag sedan varit hemma i nästan ett år och varit mamma ledig så blev jag uppsagd från min fasta tjänst (ironiskt nog) så nu är jag arbetslös och *viskar* kan inte ha det bättre :o .
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Curly skrev:
Jag vill orka leka med dem, kanske ha mer förståelse för dem när de blir tonåringar, leva länge och hinna leva med ev. barnbarn, låta kroppen få en ärlig chans att återhämta sig efter barnafödande, minska risken för alla sjukdomar hos barnet.

Orken har inte alltid med åldern att göra, jag var 22 år när jag fick min son, idag är han 6 år och har en mamma som är sjuk i MS, jag lovar att en frisk 40 åring har mer ork än jag som är 28 år har!
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Curly skrev:
Jag vill orka leka med dem,.

Hallååå, vi som närmar oss 40 står ju faktiskt inte med en fot i graven heller ;) ....vi orkar visst leka med våra barn och framförallt så inser åtminstone jag nu hur snabbt småbarnstiden går och jag vill passa på och ta vara på den och njuta av den. Med mitt första barn (som jag fick då jag var 29) svischade den bara förbi på nåt sätt.....
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

TinyWiny skrev:
Jag önskar att alla skulle sluta se ner på att andra människor inte gör samma val som de.

Vem ser egentligen ned på vem i den här tråden?

För övrigt är jag 23 år, och vill absolut inte har barn än. Det finns inte ens i min tankevärld!

Edit: Min mamma var 32 när jag föddes, och jag kan garantera att hon orkade leka med mig. Dessutom var hon mycket "yngre till sinnes" än vissa av mina kompisars mammor, som var yngre om man såg till åldern.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Och min mamma var också 32 år när hon fick mig, och hade inte alls särskilt mycket ork.

Ska man jämföra så, så kommer det ALLTID att finnas fom dom orkat och dom som inte gjort det. Det går nog inte att säga något generellt i den här frågan, utan alla ska få känna efter själva och sen ta sina beslut, utan att någon ska behöva bli dömd.
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Bebben skrev:
Och min mamma var också 32 år när hon fick mig, och hade inte alls särskilt mycket ork.

Ska man jämföra så, så kommer det ALLTID att finnas fom dom orkat och dom som inte gjort det. Det går nog inte att säga något generellt i den här frågan, utan alla ska få känna efter själva och sen ta sina beslut, utan att någon ska behöva bli dömd.

Ett bra exempel på att det inte är ork och pigghet inte är åldersrelaterat, min mamma var 32 när hon fick sitt sista barn och hon hade ork så det räckte och blev över och har det än idag, hon har mer ork än vad jag har och hon är 54.

Jag är pigg och har ork som en hjärt och lungsjuk 98 åring.
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Jag orkade inte ta med alla undantag..
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Jag menar ju inte det såklart. Jag tycker inte att min mamma kändes gammal när hon fick mig som 31-åring. Men jag känner att när jag är 40 kanske jag inte vill leka på golvet på samma sätt som jag skulle orka nu! Men det är bara jag! Det är kanske DÅ jag vill göra lite annat istället. =) Sen kan jag förstå vad du menar med att tiden kanske går fortare och man vill göra mkt annat när man är yngre.
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Jag vet inte hur gammal du är. Men man blir liksom aldrig så vuxen att man inte vill leka om man inte vill bli sån.. ... glädjande nog!!! Att vara "tant" är mer en mentalitet än ålder.

Sen kan det ju finnas nog så goda skäl att skaffa barn när man är ung. Då kan man ju röja på krogen vid 40 istället när barnen ändå är i sena tonåren! :idea: Och så finns det goda skälet som någon annan nämnde: att fertilitet minskar och att sjukdomsrisken för barnet ökar med stigande ålder.

//snart 37 år ung, utan barn
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Jag är en sån som tror på att man aldrig är riktigt mogen för att skaffa barn, utan att man växer med uppgiften.
Sedan finns ju alltid människor som inte borde ha skaffat barn men det är en annan sak...
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Ork ja, önskade jag hade mer ork över för att leka med min dotter..
Är endast 26 men det känns som att jobbet suger musten ur en för det mesta & när man kommer hem så är både jag & dottern trötta, hungriga osv..
Men, men ......
Så är det & nu har jag snart semester i några veckor & då kan vi ju ta igen lite :)
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Curly skrev:
Jag orkade inte ta med alla undantag..

Jag tycker det är så fel att sortera upp orken efter ålder, för sjutton det finns 20 åringar som är mer trötta än 50 åringar!
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

ainasoja skrev:
Jag tycker det är så fel att sortera upp orken efter ålder, för sjutton det finns 20 åringar som är mer trötta än 50 åringar!

Så sant som det är sagt! Min svärmor är över 70, och jag vet inte av någon som har mer ork eller energi än hon. Jag har då aldrig varit i närheten ens när jag var yngre.
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Min svärmor som är 75 fixar att passa mina snart ettåriga tvillingtjejer så nog sjutton finns det tanter med ork!:love: :banana: :bump:
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Ja visst är det underbart att se. Svärmor har redan bokat in sig som etta på barnvaktslistan. :)
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Ja, ålder har inget med ork att göra.
Jag orkar inte leka med sonen på golvet, (mest för att det är så tråkigt) och jag var 21 när jag fick honom.
Men yngsta sonens farmor, hon älskar att sitta barnvakt till 4-åringen och leka med bilar och bygga lego.

Min mamma var 23 när hon fick mig. Vi gjorde aldrig särskilt mycket roliga saker när jag var liten.
Nu är hon 49 och har en 9-åring och en 5 åring. De är jämt på massa roliga äventyr.
Det som är lite tråkigt är att hon inte har en massa tid att umgås med sina barnbarn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp