Varför går "äldre" mammor ...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

"citatsvar"
"Det jag reagerar på i trådar där unga mammor uttalar sig är "Jag skulle aldrig orkat om jag var 35 år och fick en bebis!" "




Kanske beror det på att vi har något att jämföra med!?
Jag vet ju vad jag orkade då och vad jag orkar nu!
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Britta68 skrev:
Medelåldern på förstföderskor i Norden är väl runt 29 år nånting, då tycker jag inte man kan anse 30-35 som "äldre" utan helt normalt.

Dessutom har jag inte läst så många försvarstal från äldre mammor här, tvärtom, de flest försvarstalen kommer ju från de yngre.....de äldre verkar oftast helst tillfreds och trygga i sin situation.

Britta - mamma vid 29 och (om allt går bra) 38


Jag menar inte medelålder för den beror ju på när de flesta får sitt första barn, jag menar äldre än de åren då man anses mest fertil.
Det är inte "normalt" att medelåldern på förstföderskor höjs det beror på att utbildningar o.dyl. tar längre tid idag.
OBS Nej jag är inte för att kvinnor ska stå vid spisen utan utbildning!
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

TinyWiny skrev:
"citatsvar"
"Det jag reagerar på i trådar där unga mammor uttalar sig är "Jag skulle aldrig orkat om jag var 35 år och fick en bebis!" "




Kanske beror det på att vi har något att jämföra med!?
Jag vet ju vad jag orkade då och vad jag orkar nu!

Men du hade ju varit med om en olycka som gav div handikapp efter en olycka som gjort att ditt liv och din ork förmodligen har ändrats bra mycket mer än det gör för dom som är friska och utan handikapp.

Jag själv har MS och fick min son när jag var 22, jag är glad att jag behöll barnet och inte gjorde abort för jag vet inte om jag hade pallat med en graviditet nu och jag är ändå bara 28 år. Jag känner mig som om jag vore 75 och döende ibland.

Men jag har sagt att om jag är pigg och fräsch och har byggt upp kroppen igen kring 35- 40 så skaffar jag en till om sambon vill.
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Jag fick också barn ung, och kände "motstånd" från en del äldre, men mest positiva reaktioner.Nu var jag nog väldigt mogen för att vara tonårsmamma...

Jag kan bara tillägga, att när jag nu blickar tillbaka så var det ett bra val för mig eftersom pappan dog när barnen var riktigt små-hade vi inte skaffat dom när vi var så unga så hade det inte blivit någonting alls ju:cry:

Men visst har man en helt annan livserfarenhet när man kommit över 30- och jag hoppas att mina egna barn väntar med att skaffa barn!
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

TinyWiny skrev:
"citatsvar"
"Det jag reagerar på i trådar där unga mammor uttalar sig är "Jag skulle aldrig orkat om jag var 35 år och fick en bebis!" "




Kanske beror det på att vi har något att jämföra med!?
Jag vet ju vad jag orkade då och vad jag orkar nu!
Kanske är jag piggare vid 33 än du för jag fick just mitt barn men du har redan haft ditt i x antal år. Dvs tack vare mitt tidigare barnlösa liv är jag fortfarande orkesfull vid 33. ;)
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

för mig känns det som två helt olika projekt att få barn när man är 20 mot att få barn när man är 30+. Jag tror att problemen kring att bilda familj ser ganska annorlunda ut. Fördelen med att vara äldre är att man för det mesta har allt hyfsat ordnat (utbildning jobb bostad bil etc). Fördelen med att vara yngre är nog att man kan vara mer prestigelös och inte behöva vara riktigt lika allvarlig som en äldre mamma, en äldre mamma behöver på nåt sätt vara så genomseriös och påläst till tusen.
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

oz_joj skrev:
Kanske är jag piggare vid 33 än du för jag fick just mitt barn men du har redan haft ditt i x antal år. Dvs tack vare mitt tidigare barnlösa liv är jag fortfarande orkesfull vid 33. ;)

Jag tror det ligger något i det. Man lever ju ett helt annat liv när man får barn. Oavsett hur gammal man är.

Så länge man inte har några barn kan man pyssla om sig själv hur mycket som helst.
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Hmmm, alla försvarar i regel det sättet som de har gjort en viss sak på. Äldre som får barn likaväl de som är yngre när de får barn.
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

*KL*

Jag & tre kusiner fick barn 2005 ganska tätt allihop, en var 23,en 30,en 32 och en 42...

Jag märker ingen större skillnad faktiskt på oss som föräldrar,förutom att vi har mer gemensamt nu än vad vi hade förr.Alla har ganska liknande värderingar ang barn och ÄR bra föräldrar,vi skiljer oss inte så mycket ang föräldraskapet.

Sedan kan det erkännas att man fått en och annan kommentar när man varit ute med vagnen (ser rätt mycket yngre ut än vad jag är)
:mad:

Å andra sidan tycker jag att yngre föräldrar verkar vilja hävda minst lika mycket att det är bättre att vara ung förälder än äldre osv...För inte så längesedan uttalade sig ett yngre par i Aftonbladet om att "gamla föräldrar är mjäkiga"

Jag är ganska ung och har svårt att se att jag skulle skilja mig så mycket som förälder om jag skulle få ett barn till om säg 10 år.
Men man vet ju aldrig...

Tycker det är tråkigt att det blir så mycket tjaffs från "olika läger" det finns många ganska rejält unga som klarat sig bra med att bli förälder likaväl som det finns äldre föräldrar som är lika bra...jag tror inte föräldraskapet hänger på åldern.
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Sastra skrev:
Jag är i och för sig ingen mamma och inte "äldre" enligt din definition i den här tråden heller, men jag kanske får komma med ett inlägg ändå? ;) Jag har följt debatten litegrann och undrar varför det (av en del) anses som en rättighet att skaffa barn "bara för att man vill" utan jobb eller utbildning (= ingen inkomst). Borde man inte vilja ha möjlighet att kunna försörja sig själv innan man sätter en ny person till världen?
Jag skulle tro att det är, angående "försvarstalen", som Björk säger ovan: "det är inte så mkt ålder, utan mer förutsättningarna".



Håller helt med, jag tycker man ska kunna ta ansvar för sitt eget liv och ekonomi innan man skaffar barn. Att ha barn kan noga slita på förhållandet ibland, och dålig ekonomi gör ju knappast saker bättre.

Vi ska få vårt första barn i november (båda är 30) och jag hade inte velat ha barn tidigare av flera anledningar, ekonomi, fast jobb, hunnit betala av lite lån, bra bostad, resor, "hästkarriär" och leva "la dolce vita" etc. Hade jag vetat att det gått så här lätt hade jag kunnat vänta ytterligare, även om vi är glada och tacksamma för att kunna bli med barn.
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Nänänänä fel helt fel
Det är tack vare att jag har barnen som jag mår så bra som jag gör idag, att jag orkat ta mej igenom allt utan att krypa in under en sten och invänta döden...
Det är inte barnen som har tagit orken de har givit mej orken.
Men som sagt som mitt liv ser ut idag är jag oerhört glad att jag vågade göra som jag ville, att jag frågade min sambo om han ville ha barn att han ville och att jag fick mina barn precis när jag ville och inte behövde försöka i flera år...
Jag önskar att alla skulle sluta se ner på att andra människor inte gör samma val som de.
Att alla barn som blir till är önskade och älskade
Att alla tar ansvar för de liv som faktiskt kan bli till
Att alla ser barnen som den underbara lån de faktiskt är
Att alla barn får växa upp med en mamma och en pappa som ÄR mamma och pappa, inte bara på pappret
Att alla föräldrar är de bästa föräldrar till sina barn som finns
Att alla föräldrar ger sina barn det de behöver och inte det som de själva vill ha

Älska era barn:love: Det gör jag:love:

TinyWiny
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Sastra skrev:
Jag är i och för sig ingen mamma och inte "äldre" enligt din definition i den här tråden heller, men jag kanske får komma med ett inlägg ändå? ;) Jag har följt debatten litegrann och undrar varför det (av en del) anses som en rättighet att skaffa barn "bara för att man vill" utan jobb eller utbildning (= ingen inkomst). Borde man inte vilja ha möjlighet att kunna försörja sig själv innan man sätter en ny person till världen?
Jag skulle tro att det är, angående "försvarstalen", som Björk säger ovan: "det är inte så mkt ålder, utan mer förutsättningarna".
Fast ofta så är det ju inte så att så unga föräldrar alltid har gjort ett medvetet val att bli gravida utan att det helt enkelt varit ett misstag, men att man DÅ får ta smällen.
Men att planera barn utan nån inkomst tycker jag också verkar lite ologiskt på nått sätt.

Men angående det där med att få barn tidigt osv, min mamma fick brorsan när hon var 18 år, sen lyckades hon inte få mig förrens hon var 26 (efter mååååååånga missfall).
Hon är supermega glad att hon fick oss så tidigt, även om brorsan inte alls var planerad, för idag är hon pigg och en relativt ung mormor som har ork och energi för alla sina barnbarn :banana: !! Och dessutom menar hon att hon faktiskt har ett liv NU också, livet tar ju inte slut när man får barn ju, de växer upp, klarar sig själva och försvinner iväg, då är det ju ändå skönt om man är såpass ung att man kan satsa på lite andra saker själv!
Så jag är helt inne på hennes linje, är dock lite senare själv (24 första, 27 andra..)
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

cirkus skrev:
Hmmm, alla försvarar i regel det sättet som de har gjort en viss sak på. Äldre som får barn likaväl de som är yngre när de får barn.
Kanske för att man anpassar sig i situationerna och för att OM man planerat, just för att barn var rätt i livet just DÅ för den enskilde.
För vissa passar det jättebra att bli föräldrar vid 18, andra vill vänta till 40. Tror knappast att den ena är bättre än den andra :) .
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Fick just reda på att min ena systerson och hans exflickvän väntar barn till sensommaren... han är 16 och hon 14...:cry:
DET är iallfall för tidigt- det blir ju deras föräldrar som får ta det stora ansvaret i flera år...
håller tummarna för dom alla
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

javisst ! Så tror jag också. Och jag kan inte fatta varför man måste bry sig i att folk vill försvara sina val -
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Ja det är kanske lite väl tidigt....
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Ja det är ju väldigt tidigt och det är extra tråkigt att de redan är "ex" med varandra:cry: hoppas allt går bra ändå och att liten kan få föräldrar som finns för honom/henne
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Det enda vi vet med säkerhet är att kvinnokroppen är menad att få barn tidigare än 35. Alltså med tanke på att risken för missfall och t.ex Downs syndrom ökar dramtatiskt med åldern.

Helt klart något att ta med i beräkningarna om man nu gör några.
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

TinyWiny skrev:
Nänänänä fel helt fel
Det är tack vare att jag har barnen som jag mår så bra som jag gör idag, att jag orkat ta mej igenom allt utan att krypa in under en sten och invänta döden...
Det är inte barnen som har tagit orken de har givit mej orken.
Men som sagt som mitt liv ser ut idag är jag oerhört glad att jag vågade göra som jag ville, att jag frågade min sambo om han ville ha barn att han ville och att jag fick mina barn precis när jag ville och inte behövde försöka i flera år...
Jag önskar att alla skulle sluta se ner på att andra människor inte gör samma val som de.
Att alla barn som blir till är önskade och älskade
Att alla tar ansvar för de liv som faktiskt kan bli till
Att alla ser barnen som den underbara lån de faktiskt är
Att alla barn får växa upp med en mamma och en pappa som ÄR mamma och pappa, inte bara på pappret
Att alla föräldrar är de bästa föräldrar till sina barn som finns
Att alla föräldrar ger sina barn det de behöver och inte det som de själva vill ha

Älska era barn:love: Det gör jag:love:

TinyWiny

Men vem ser ner på folk som gjort andra val? Jag tror fortfarande att du läser inläggen med färgade glasögon, det som du tycker är försvarstal är ju bara redogörelser över hur de valt att göra och inget som automatiskt skulle vara rätt för alla.
 
Sv: Varför går "äldre" mammor ...

Varför är det så många "äldre" som tror att man inte kan ha ordnad ekonomi och allt det där innan man är runt 30? Jag hade det när jag var ca 20 och fick mitt första heltidsjobb. Flyttade till hus då också innan jag hade heltidsjobb och det har funkat suveränt.

Jag förstår att många äldre kanske tror att alla i min ålder knappt har flyttat hemifrån, knappt har jobb, kanske vill ut och festa varje helg, vill plugga mm mm. Det är så fel! Det är så olika! Jag vet 35-åringarn som festar mer än vad jag gör, även de som pluggar i den åldern och man kanske inte vet vad man vill plugga förrän då.

Jag kan lugnt säga att jag hellre vill ha barn som 20-åring än 40-åring.

Jag vill orka leka med dem, kanske ha mer förståelse för dem när de blir tonåringar, leva länge och hinna leva med ev. barnbarn, låta kroppen få en ärlig chans att återhämta sig efter barnafödande, minska risken för alla sjukdomar hos barnet. Sedan finns det ju dem som försöker i många år innan det blir något och det är ju något annat.

Jag är 21 nu och har bra förutsättningar för att skaffa barn med min sambo. Vi har dessutom ett långt och stabilt förhållande bakom oss. Det enda jag känner är att jag och han vill vänta några år. Kanske ge oss ut på en längre resa, hinna fundera mer på om jag vill plugga snart eller senare. Det finns för och nackdelar med allt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 456
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 434
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp