Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Jag tycker Kettil är ett jättefint namn. (vilket iofs betyder hjälm). Gerulf är också fint.

Fast får jag barn blir dom nog delvis döpta efter avdöda släktingar ( far och morföräldrar) dvs de namn som kusinerna redan inte har snott till SINA barn.

Ja tyvärr är det många som döper efter tolkien nu för att dom sett FILMEN det bli många Galadriel, Arwen och Boromir förskolorna för att inte tala om FRODO bah!

Alla vet ju att dom finaste namnen i böckerna är Shagrat och Grishnak! ( he he). Annatar är ju också fint ( Sauron kallades så på den tiden han förledde Numenors konungar. Grima är klassiskt även ut nordisk mytologi.

/kt
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Jippo skrev:
Håller med dig till viss del. Har själv haft ett ovanligt efternamn och var ständigt tvungen att bokstavera det, det är såååå skönt att nu vara gift och heta ett vanligt namn! :)

Vi valde att stava vår dotters namn med ett extra h på slutet (Hannah) bara för att jag personligen tyckte det var finare så än ett "vanligt" Hanna. Sen kan man tycka vad man vill om det förståss :)


Tror du allvarligt talat att hannaH är ovanligare nförtiden än hanna??
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Silverkedjan skrev:
Tips på tvåstaviga enkla ovanliga pojknamn till Vidars blivande lillebror mottages gärna, förresten :D

Arnar. Ingen aning om vad det betyder, men SCB säger :
Det finns 38 män som har förnamnet Arnar. Av dessa har 25 namnet Arnar som tilltalsnamn/förstanamn.
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Silverkedjan skrev:
Alve ? schysst namn :) , men jag hittar ingen betydelse på det? Vet du?

hittade detta:
ALVE är en utvidgad form av Alf, ett mytiskt naturväsen.
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Vet en som fick en son i somras, han heter Svante?! Själv stavar jag mitt förnamn speciellt o efternamnet är min släkt ensam om- jobbigt att alltid få stava igenom olika sammanhang..
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Svante ?
Trotte ?
Brodde ?
Alrik ?

jag tycker att lillebroren skall ha ett lite "gammelsvenskt" namn. Det känns passande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

humlanotrocadero skrev:
Tror du allvarligt talat att hannaH är ovanligare nförtiden än hanna??

*suck* läste du inte vad jag skrev? Jag skrev: jag tycker personligen att det är finare än Hanna utan h. Jag skrev inget om att det är ovanligare. Snarare är det väl vanligare. :smirk: Det skiter jag i, jag tycker det är finare.
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

*fredsmäklare träder in* Jippo, du skrev att du tyckte Hannah med h var finare än det "vanliga" Hanna. Vilket man väl skulle kunna tolka som att du uppfattar din stavning som ovanligare. Jag läste det dock inte så. Jag tycker också Hannah är finare för övrigt, det ser så mjukt och runt ut (fast det tycker kanske mammorna jag häcklat som stavar Kevin med C också... ;) :p )
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Måste erkänna att jag är oerhört konservativ när det gäller namn och deras stavning. Ogillar allt vad Zharah och Lois mm heter. Sedan gillar jag inte namn som Vilja, Vilda och andra "annorlunda" och "speciella" namn heller.
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Min man heter "Ossian"!
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Morfar hette Holmfrid, men jag är lite kluven till att döpa en unge till det även om jag älskade morfar enormt. :love: Farfar hette Torsten, det har jag nog lättare för. Mammas morbror hette Hilding. Själv känner jag en som heter Torvald, om vi nu ska hålla oss till "gammelsvenska" namntips. :D
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

än ett "vanligt" Hanna


EH vem har fel egentligen???? :idea:
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Varför inte Sante? Min morfar hette Sante Nikanor och var världens bästa morfar. Jag tycker Sante har en rundare och finare klang än Svante (om man nu vill ha ett S-namn). Lycka till med namnjakten!
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Axel! Med Yngve som uppstickare.
Ivan vill jag peta in också.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Jag tycker Arvid är jättefint, men det är ju samma som Vidar fast omkastat.. :o Annars gillar jag Simon - helt okrigiskt, kommer av det hebreiska ordet för bönhörelse. Det var väl fint? :)
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Har också kommit på ett till: Elis! Antar att det är en form av Elias som bör komma av grekiskans Ilios = sol.
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Nej, inte Elis! :crazy: Det heter pensionerade farbröder med fjunigt hår som ideellt hjälper till i den pyttelilla ortens kyrkan, har bruna sandaler och äter mazariner och dricker svag hallonsaft!
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Risken att Tim ska få en sån avkomma är nånstans under 0. Så Elis är riskfritt i det fallet :D

Jag hade en farbror som hette Elis. Träffade honom aldrig för han omkom i en bilolycka samma år som jag föddes. Men namnet står på min topp tre, ungefär.
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Varför ska man namnge små barn gamla gubbnamn? Stackars barn.. haha.. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 482
Senast: Modest
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 890
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok En grej hände idag som fick mig att googla min pappas familjenamn. Det är "unikt", bara de jag på något sätt är släkt med åt det hållet...
Svar
19
· Visningar
2 212
Senast: TinyWiny
·
G
Gravid - 1år Det här är bakgrunden: I november förra året träffade jag en man som jag tyckte var "the one" på alla sätt och vis. Men efter en kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp