Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
K

Kajo

Varför väljer man att stava sitt barns namn på det mest ologiska sätt man kan komma på? Jag har sett massa konsiga varianter på flera namn, t ex Deniz (=Denise, kommer säkert få heta Dennis i hela sitt liv...), Lucaz (Lukas) osv. Med blanketten från skattekontoret där man ska anmäla namn på får man tips och råd om att välja namn. Det står att man inte "ska" välja konsiga stavningar eftersom barnet då i hela sitt liv kommer att vara tvungen att bokstavera sitt namn jämt och ständigt. Jag för min del tycker det verkar klokt.

Jag förstår ju att det är ett sätt att visa att man tycket att sitt barn är unikt, men för mig är det självklart att alla barn är unika oavsett om de heter Kalle eller Lucaz.

// K
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Håller med dig till viss del. Har själv haft ett ovanligt efternamn och var ständigt tvungen att bokstavera det, det är såååå skönt att nu vara gift och heta ett vanligt namn! :)

Vi valde att stava vår dotters namn med ett extra h på slutet (Hannah) bara för att jag personligen tyckte det var finare så än ett "vanligt" Hanna. Sen kan man tycka vad man vill om det förståss :)
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Många barn väljer själva att slänga in zan och hn i namnen när de blir äldre (läs tonåren). Själv tycker jag också att det är onödigt.
Vi valde att ge första barnet ett ovanligt namn, eftersom jag själv har ett så vanligt namn ville jag att hon skulle få ett mer ovanligt, bara för att få höra "mamma, varför heter inte jag något vanligare?".
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Ja hjälp vilka läskiga exempel det finns på folkssträvan att hitta "originella" namn :crazy: . Ibland rör det sig också om stavningar som helt enkelt är FEL, så tillvida att alla existrande språkregler säger att namnet i fråga ska uttalas helt annorlunda än föräldrarna tänkt sig. Några jag stött på nyligen på en "blivande-föräldrar-sajt":

- Celvin/Cevin (ska enligt mamman uttalas Kevin förstås, men jag kan inte få det till annat än "Sevin"...)

- Elisé (mamman: "nej det ska uttalas "Eliiis" utan e på slutet, men jag tycker det är snyggare så där" :confused: ;) )

- Chatarina (vill de verkligen att ungen ska heta "tjattarina"??)

Att stava Hannah med h på slutet eller Eric med c är en sak, det råder ju ändå ingen tvekan om hur namnen uttalas. Men det blir så otroligt löjligt med helt påhittade stavningar, som dessutom uppmuntrar till felsägningar.
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Jag blir också irriterad över dessa stavningar som helt enkelt är FEL! Jag heter Katarina och suckar alltid lite för mig själv när folk absolut måste stoppa in "th" i namnet. Att stava det "Catharina" är inte fel i mina ögon (men odödigt ;) ), men att stava det "Chatarina" :eek:

Jag tycker som du, att det är ok med Hannah och Eric, men när man måste krångla till det så att det inte uttalas som det är tänkt så blir det bara fel.

"Elisé" skulle jag absolut uttala som det står, inte Eliiiis!

// K
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Håller helt med dig Kajo.

Ett kriterium för godkänt barnnamn är att det ska stavas som man TROR och som det låter på svenska, utan egentliga alternativ.

Vill man sedan att det ska betyda något man kan stå för och inte vara med på topp-hundralistan över vad nyfödda döps till (minimal chans för flera på samma dagis) så börjar utbudet bli begränsat...

Namn med mer eller mindre än två stavelser tenderar det också att bli något annat av till vardags.


Tips på tvåstaviga enkla ovanliga pojknamn till Vidars blivande lillebror mottages gärna, förresten :D
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

ha ha jag älskar detta, jag har fått för mig att det är ett sthlms-syndrom ungefär som att alla som renoverar köket gör det i STOCKHOLMSVITT (bara det, HALLÅ det finns inget som heter så) och rostfritt.

i sthlm fasar alla att vara som alla andra, det är dess största mardröm, min chef som heter katarina började stava det catharina helt plötsligt, hon förklarade det som att hon inte bara vill vara gamla "kicki".

Alla morsor har ju oxå i samma sund fått för sig att döpa sina barn till, TINDRA, LYSA, STRÅLA osv, o ALLA tror på fulladte allvar att de faktiskt var först med att komma på det (jovisst alla påstår att de har haft det som favoritnamn sen barnsben o att minsan mormor OCH farmor heter så).
En kvinna som har sitt barn på dagiset har döpt om sig till lejonsol i efternamn, hennes dotter heter tindra i förnamn...

Jag bara suckar... :crazy:
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Undrar vad som orsakat denna trendvåg av Z:an :smirk:
Jag kan iofs hålla med om det där med stavningen men är man inte nöjd med sitt namn så kan man byta, det vet jag många som gjort.
Fast jag skulle aldrig kunna tänka mig att döpa mitt barn till ett svenskt namn, alla heter ju redan Kalle, Anna, Stina.
Det är så trist att heta som alla andra...Dessutom är svenska namn så tråkiga... :devil:
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Det är ju bara det att bland småbarn heter inte alla Kalle, Anna och Stina. Snarare heter alla Kevin, Melvin, Neo, Liam, River, Dylan, Tindra, Nova...... :devil:
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Jag som tycker svenska namn är jättefina och skulle för mitt liv aldrig döpa ett barn till nåt så hemskt som Liam, Kevin, Jasmine eller dylikt :crazy: Jag bara älskar alla dessa gamla namn som återkommer, Hilda, Algot, Axel, Alva, Rut....! :)
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Här kommer mamman som får lite olika reaktioner på sina barns namn- Esbjörn O Torulf - nej vi har inga norrmän i släkten.

Valt efter utgångspunkterna - fornordiska namn efter faderns önskemål och jag (moder)ska inte känna någon som heter likadant - där föll Sven o Tor o Erik osv.
Tur som var att vi inte fick en dotter tycker våra vänner för då hade hon fått heta Hildur - som faktiskt jag (andranamn) och min farmor o gubbens farmor heter/hette.
Varför man förundras över vårt namnval när man har valt Felicia (= 2 i varje klass) eller Kevin till namn är jag ständigt lika undrande över.
Sen tycker jag att namn såsom Nova, Tindra osv är jättefina namn - fast så fruktansvärt vanligt.
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Jag skulle inte heller döpa mina barn till Kevin å Liam(Liam påminner om den hemske oasis medlemmen med obegränsade ögonbryn :) )
Jag kommer döpa dem efter figurer i sagor(handlar om ngn trilogi, ops nu har jag avslöjat för mycket! ;) ).
Om man vill vara annorlunda ska man inte döpa barnen till gamla namn(Manfred, Herman osv) eftersom alla gör det nu! :)
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Gandalf skrev:
Det är ju bara det att bland småbarn heter inte alla Kalle, Anna och Stina. Snarare heter alla Kevin, Melvin, Neo, Liam, River, Dylan, Tindra, Nova...... :devil:


EXAKT !!!!!!
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Namn ur en viss trilogi är inte heller helt ovanliga på nyfödda just nu, om du kollar "uppkomlingslistorna" hos tex statistiska centralbyrån ;) //Hälsningar Gandalf :angel:
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Silverkedjan skrev:
Tips på tvåstaviga enkla ovanliga pojknamn till Vidars blivande lillebror mottages gärna, förresten :D

Jag gillar namnet Alve. Annars är Gösta rätt schysst och lagom ovanligt tror jag bland bebisar idag.
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Jag har en triloginörd i bekantskapskretsen som namngav sin dotter efter trilogin. Så hon heter Saga :D
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

*lånar knapp*

Silverkedjan,

Vad tycker du om Joar? Men det kanske är för likt Vidar? (det finns ung. 600 Joar i Sverige. 11 heter Johar)
 
Sv: Varför dessa konstiga stavningar av namn?

Kan ju bara hålla med om alla märkliga stavningar på namn.
Å andra sidan så blir barnet ganska så ensamt om sitt märkliga namn.
Det kan senare underlätta på dagis. I sonens dagisgrupp finns det tre stycken Linnea och två William, dessutom så finns det fyra fröknar iofs på olika avdelningar som heter Lena.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 482
Senast: Modest
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 890
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok En grej hände idag som fick mig att googla min pappas familjenamn. Det är "unikt", bara de jag på något sätt är släkt med åt det hållet...
Svar
19
· Visningar
2 212
Senast: TinyWiny
·
G
Gravid - 1år Det här är bakgrunden: I november förra året träffade jag en man som jag tyckte var "the one" på alla sätt och vis. Men efter en kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 377
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp