Värden potatisprotein?

Alexandra_W

Trådstartare
Om man googlar är det STOR skillnad på angivna värden/kg foder på potatisprotein, någon som lyckats reda ut vad som gäller? Eller ska man behöva skicka det på analys själv?

Sv: Värden potatisprotein?

Varför frågar du inte tillverkande företaget? Kvarnbyfoder har ju rent potatisprotein och det ligger riktigt högt i smrp 680 eller 860 och runt 13 mj vill jag minnas. Sålde min säck för det var så baltigt att hålla på med. Men det är ju bara att maila och fråga.

sticker in en fråga: Vart hittar du potatisprotein att köpa? Finns det i värmland någonstans tro?

Kvarnbyfoders, tillhör gris-sortimentet dock. Det finns en återförsäljarlista på kvarnbyfoders hemsida där du kan se om det finns någon ÅF 'nära dig'.

Varför frågar du inte tillverkande företaget? Kvarnbyfoder har ju rent potatisprotein och det ligger riktigt högt i smrp 680 eller 860 och runt 13 mj vill jag minnas. Sålde min säck för det var så baltigt att hålla på med. Men det är ju bara att maila och fråga.

Jo, fast inte fått ngt svar. Semestertider antagligen. Dock, nu vet jag ju inte om det står bättre på nuvarande säckar, men förr enligt bekantingen som gett just det så stod det bara råprotein på säcken. Och det är ju inte jag hjälpt av då jag inte har en aning om hur jag 'räknar om' det till srp?

Så försökte googla, och sett just 13.1 MJ och 680 gr SRP - men även sett en hel massa andra värden anges med :crazy: Därför jag tänkte höra om någon vet säkert.

Nyfiken, på vilket sätt var det 'baltigt' (Antar det betyder typ krångligt?) att hålla på med?

Samtliga, per kg foder för häst =)

“Samtliga” är ett odefinerbart begrepp. Proteininnehållet är väl det mest väsentliga och brukar ligga på ca. 75% råprotein. Värdet finns nog specificerat på säcken när du köper en produkt.

Smältbarhetskoefficienten för grisar är 0,95 men förmodligen något lägre för häst. Jag brukar räkna med 0,9. SmRp blir då 750 x 0,9 = 675 g/kg foder.

Värdena för omsättbar energi varierar lite bl.a. beroende på vilket djurslag man har studerat. Ofta är det grisar man har tittat på eftersom potatisprotein vanligtvis säljs som grisfoder. OE för grisar är ca. 18 MJ/kg foder. Förmodligen något lägre för häst. Jag skulle tro att 15 MJ/kg foder är ett rimligt värde. Man ger dock så små mängder av detta foder så värdet behöver inte vara så väldigt exakt.

Kalcium ca. 0,5 g/kg, fosfor ca. 4 g/kg och magnesium ca. 0,5 g/kg. Kalium ca. 7 g/kg och svavel ca. 8 g/kg.

Du måste dock förstå att dessa värden endast är genomsnittliga värden eftersom mineralinnehållet bl.a. är beroende på marken där potatisen odlades. Men detta gäller alla foder. Vill du ha mer exakta värden får du ta ut ett prov och skicka på analys.

Eftersom man endast ger små mängder av detta foder är det egentligen endast proteininnehållet som är av intresse.

Tack, tack :bow: Har för mig det står 77% råprotein, eller stod iaf, så din uträkning stämmer nog excellent.

Samtliga var slarvigt uttryckt ja, jag åsyftade MJ, SRP, Ca, P, Mg och ev selen. Dvs precis de jag fick.

Och ja, det blir så små givor att - kors i taket - 1 MJ fel hit eller dit inte spelar ngn roll, alltså per kg foder. Men på nätet har jag sett allt från 11 MJ - 16 MJ/kg foder - och det har känts som lite väl stor spännvidd.

Just NU tycks han vara väldigt 'i balans', och har inte gått upp ett gram trots +5 MJ, men vet han kan reagera på små MJ-förändringar annars, så får gärna ner spännvidden så gott det går. Men det handlar ju precis som du säger om så små mängder att nån MJ fel hit eller dit bara får högst marginellt utslag, inom 'allmänna felmarginalen'. Det handlar om, beroende på hur mkt jag lyckas lura i honom (smakligheten är visst inte så värst..) 200 gram.

Så, supertack för svaret!

Det handlar om, beroende på hur mkt jag lyckas lura i honom (smakligheten är visst inte så värst..) 200 gram.

Det är alltid så att när man introducerar ett nytt fodermedel så måste man börja med små mängder. Blanda det i något som hästen tycker om, t.ex. betfor och/eller uppblötta lusernpellets, så brukar hästen vänja sig vid den nya smaken och man kan öka mängden PP successivt. Ren PP är nog svårt att få hästen att äta.

Det är så lätt så det dammar omkring massor när man skall hantera det och klumpar sig till cement om man inte är snabb nog att blanda och ge. Å det måste stå helt torrt vilket inte är lätt att få till i stall och inne ville iaf inte jag hantera det.

Hästarna tog sig bra på det men nä det var inte värt besväret och kostnaden.

Det är alltid så att när man introducerar ett nytt fodermedel så måste man börja med små mängder. Blanda det i något som hästen tycker om, t.ex. betfor och/eller uppblötta lusernpellets, så brukar hästen vänja sig vid den nya smaken och man kan öka mängden PP successivt. Ren PP är nog svårt att få hästen att äta.

Nä, att han ska äta det rent har jag inga förhoppningar om, däremot så beroende på hur mkt PP jag får i honom så kan jag ju sänka annat. Vill han däremot inte äta mer än viss mängd, får jag ju ge annat med. Men jag är glad om jag får i honom 200 gram utblandat med 100 gram lucern.

Han brukar inte vara kinkig, men man vet aldrig med hästar, och det tycks ju av 'hästägarvittnesmålen' att döma smaka riktigt äckelpäckel så, får väl se var man landar.

Och att han tål det..

Det är så lätt så det dammar omkring massor när man skall hantera det och klumpar sig till cement om man inte är snabb nog att blanda och ge. Å det måste stå helt torrt vilket inte är lätt att få till i stall och inne ville iaf inte jag hantera det.

Hästarna tog sig bra på det men nä det var inte värt besväret och kostnaden.

Så man kan alltså inte blötlägga det?

Jag hade ju hellre gett soja, men hans mage verkar inte tycka om det - trots att han normalt har 'plåtmage'. Men det vill sig inte, hur saaakta jag än introducerar det, så kommer till samma nivå och sen slirar magen, och jag törs inte 'vänta och se'. Och mängden där magen reagerar är tyvärr alldeles för låg.

Finns ju proteinmineral, vet inte om han äter det (märks strax), men då det är massa jäst i det tror jag det, han äter ju jäst utan knot. Men den är otäckt dyr, och lite för mkt MJ/SRP för det ska funka riktigt bra på pappret ens. Så, mitt hopp står till potatisproteinet - och sen i höst till att bonden får samma raketvärden på protein som förra vintern ;)

(Är inget fel på proteinet i horsehaget nu heller, kvoten är 9.X - men SRP är inte så skyhög att det går ihop på 3½ kg silage bara, och krävs så sjukt mycket lucern att täcka glappet att MJ skenar då, vilket det ju gör om jag ökar silaget med. Och innan ngn får en hjärtinfartkt, så han får lika mkt halm med, men det hjälper ju inte proteinet)

jodå det ska blötläggas men det gäller att vara snabb när man skall blanda det för att det inte ska bli cement av det. Därför säcken skall stå helt torrt för annars så kommer det bli enenda klump av det.

Men samtidigt som det dammar nåt förbannat så skall man försöka blanda det snabbt som ögat å den kombinationen gillade inte jag. Jag är ju lite nojjig så jag ville inte andas in det där dammet när jag såg va det kunde bli av det om man inte var snabb nog att blanda med rätt mängd vätska.

Men jag är glad om jag får i honom 200 gram utblandat med 100 gram lucern.

Vet ärligt inte om du kommer få till det bra blandmässigt, i så fall behöver du nog ha pelleterad lucern att blanda med. Har du ingen du kan få lite av och prova först för så kul är det inte att betala kanske närmare om du behöver frakt 800kr för att inse att det inte fungerade. Kan du kanske be om ett prov, de brukar ju inte vara omöjliga.

Senast ändrad:

Fast jag är kanske korkad, men det ska blötläggas, men blir cement om det inte är rätt mängd vatten?

Om man har massa vatten då?

Jag blöter ju 'rubbet' ihop normalt, och så får det svälla. Därav min fundering.

Ja, det måste vara stor mängd vatten och det bör ges omgående för annars så blir det cement. Även om man tog en stor mängd vatten och blandade med betforen och sedan ställde det så sjönk det till botten och la sig som en klump.

Så min rekomendation är stå ut med dammet och blanda i det precis innan givan när allt annat redan har svällt klart.
Det är lika äckligt som vanligt potatismjöl vi har i skafferiet ibland och beter sig lika men dammar mer för det är mycket finare.

Jag har inte haft de problem som sissu talar om. För mig funkar PP alldeles utmärkt. Jag ger dock inte några större mängder och blandar det med annat foder i en blöt massa.

Det kan damma lite om man inte hanterar det korrekt och man ska naturligtvis förvara det torrt som allt annat foder. Inte betalade jag 800 kr för en säck heller. Runt 500 kr skulle jag tro eller ca. 20 kr/kg.

Kan man inte hantera det korrekt så finns ju alltid alternativet Krafft Protein som innehåller potatisprotein. Men det innehåller en massa annat också som man kanske inte vill ha (melass t.ex.). Kraft P är väl kanske ett bekvämare alternativ men betydligt dyrare (räknat på gram SmRp).

Blandar du i 'direkt' innan utfodring, eller 'ställer i blöt'? *nyfiken*

Förvara torrt är inte minsta problem, och jag kan - utan att ha upplevt det i verkligheten - inte tänka mig att jag kommer tycka det är så stora problem med om det dammar heller, var femte dag kan jag stå ut med damm.

Jag gör ju i ordning 5 hinkar i stöten, med 'torrvarorna' alltså. Sen blöter jag det samma dag det ska ges. Oftast 1 - 2 h innan, men lite beroende på hur jag jobbar så kan det bli lagt i blöt (och ställt i kylskåp) 6 - 8 h innan utfodring. Så då vore det ju bekvämt om man kunde slänga i potatisproteinet med det andra sas.

Prismässigt har jag ju ingen aning än, men OM det då skulle kosta 800 kr för 20 kg så sett till den extremt höga kvoten, och att det i princip är det enda som riktigt bra löser mitt problem - så är det ändå 'värt det'. 20 kg säck, 200 gram/dag = 1 säck räcker i 100 dagar = 8 kr/dag = 240 - 250 kr/månad. Jmf med att ge t ex 1 kg lucern a 8,75 kr per dag - och då får jag nackdelen att MJ skenar iväg.

KP innehåller ju som du skriver en massa jag inte vill ha, ffa havre och en hel massa varianter av socker.

Dock, soja borde vara den 'lätta och billiga' konkurrenten till potatisprotein? Jag skulle ju mkt enkelt - och billigt - kunna lösa problemet med soja. Så om det inte vore för att magen inte riktigt verkar gilla soja så vore den ett självklart val. Soja är ju dessutom mycket smakligare som jag begriper det (dvs pot.protein är högst 'osmakligt').

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
844
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 171
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka