Var i Sverige finns det hästslakteri?

Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

kl

Kommer ta bort mina äldsta ston när fölen är avskiljda. Den ena har ett godkänt pass, den andra har däremot ett duplikat. Är lite osäker på varför hon fick det, för hon hade inget pass sen innan när jag gjorde passansökan för massa år sen... Men iaf, får hon gå till djurmat? Och isf, vart kör man henne?
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Ja, hon får gå till djurfoder. Kontakta Skånes djurpark, de tar emot för foderslakt. Men det är rätt lång väntetid, så boka in den redan nu så får du komma i vår någon gång...
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Beklagar. Nyfiken på stället i Öxabäck.
Vet du om man får vara med om man önskar.
Kan man få komma dit och det sker omgående?
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Om man vill vara med ska man säga det i god tid, men möjligheten finns.
Vi lämnade hästen vid halv 9, sen skulle det komma en veterinär som besiktigade hästen och kollade att passet var ok. Antar att de tog häst efter häst efter att veterinären varit där.
Hästarna stod i en stor hall inredd med gallergrindar i minihagar. När vi åkte därifrån stod min häst och tuggade hö tillsammans med en annan häst och det är den synen jag har framför mig. Att han var lugn och inte något stirrig. Hur det gick till sen vet jag inte.

Tror att de bara slaktade hästar den dagen för några andra djurslag såg jag inte till.

Jag pratade aldrig med dom innan via telefon för de svarade inte (försökte bara en gång) men de var snabba att svara via mail. Hade svar inom en halvtimme på de frågor jag ställde.

Inga problem att hitta dit då det var tydligt skyltat mellan Öxabäck och Holsljunga.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

jag tror nog att alla slakterier som tar emot hästar vill ha hästarna först på morgonen innan de får dit andra djurslag, för att slippa stress hos hästar som är rädda för andra djur.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

En fundering bara, hur gör man med hästar som ej har pass? Vad händer med dem alltså?
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Det är ju olagligt att ha hästar utan pass, fast jag vet att det förekommer.
Där är det avlivning hemma och skicka med Lantbrukstjänst (kadaverbilen) eller söka tillstånd om att få gräva ner.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Ok, jo visst, men som sagt, det förekommer. Tack för svar! Nu har jag pass till mina så det var bara en "annars" fundering.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Tänk vad olika man tänker inför detta, det som är rätt för den ena är otänkbart för en annan? Men det är väl tur att det finns varianter så alla kan hitta ett sätt som känns bra för dem? Man får väl utgå från att alla gör det bästa för sin häst in i det sista? Själv har jag valt avlivning hemma och kan nog inte tänka mig något annat :)
 
Finns det någon aktuell uppdaterad lista. Verkar som Tallhöjdens gått i konkurs.
Stämmer det att närmsta är i Brålanda (Dalsland) om man bor runt Göteborg?
 
Finns det någon aktuell uppdaterad lista. Verkar som Tallhöjdens gått i konkurs.
Stämmer det att närmsta är i Brålanda (Dalsland) om man bor runt Göteborg?
Enda säkra är att ringa. Ringde själv runt förra våren då listan stämde dåligt. Nu blev det ingen slakt men det är jobbigt att behöva leta när man ska ta bort en häst. :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
792
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 479
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 798
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 812
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp