Var i Sverige finns det hästslakteri?

Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Jag har nyligen tvingats ta beslutet att avliva min ena häst. Eftersom han inte får gå till livsmedel så hade jag två alternativ, biogas eller gräva ner.

Jag hade aldrig kunnat leva med tanken att han låg bland massa andra djur och ruttnade. Inga problem om han skulle blivit hundmat eller whatever, men just det att han skulle ligga och ruttna i en tank fick mig att få riktigt dåligt samvete. Vet inte hur ni andra tänker om det?

I alla fall så har min bror en snäll arbetsgivare så vi fick gräva ner honom i hans skog. Körde honom dit i transport, gick de 20m där vi grävt, stannar bredvid gropen och pang. Kände ingenting och hann inte förstå nåt heller. Det värsta ögonblicket i mitt liv men ändå en stor lättnad, nu mår han bra och har inte ont längre...
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Jag hade aldrig kunnat leva med tanken att han låg bland massa andra djur och ruttnade. Inga problem om han skulle blivit hundmat eller whatever, men just det att han skulle ligga och ruttna i en tank fick mig att få riktigt dåligt samvete. Vet inte hur ni andra tänker om det?

Såhär:

1. Ruttna i en tank och bidra till energiförsörjningen.
2. Ruttna i jorden och eventuellt belasta miljön.
3. Destruktion - kremering, belasta miljön hårt.

Så då föredrar jag (1).
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Krasst sett så ruttnar de även i jorden och blir uppätna av en massa kryp.
Döden är inte vacker.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Ser inga problem med att köttet används heller men eftersom många hästar är behandlade så är det inte alltid något alternativ.
Såvitt jag har förstått är det inga problem att använda köttet som foder även om de är behandlade.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Lite OT men en följdfråga på det du skrev.

Om man bultar och avblodar djuret hemma med hjälp av någon som är kunnig får man som djurägare stycka eller se till att få djuret styckat för att sedan använda det som exempelvis sina egna hundar?
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Det är jag ganska säker på att du får göra. Du kan äta av det själv också, om du vill. Det gör man med övriga jordbrukets djur (t.ex kor, får o grisar) och det kallas hemslakt.
Såvitt jag förstått så är det avlivningen det finns regler för och att du sen inte får sälja köttet. Men för eget bruk går det bra.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Ja det viktigaste är att man själv är nöjd med sitt beslut.

Ameo > Jag är osäler men personligen vill jag att mina hundars foder ska vara av livsmedelkvalité.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Ameo > Jag är osäler men personligen vill jag att mina hundars foder ska vara av livsmedelkvalité.
Varför skulle det inte vara det bara för att man slaktar hemma? Det är massor av bönder som lever på hemslaktat kött genom hela livet...

Okej, om hästen är medicinerad tätt före avlivningen, så kanske man inte ger det till hundar heller. Men de flesta av de läkemedel som ger livstids slaktkarens har denna karens enbart för att tillverkaren inte har lagt pengar på att fastställa hur länge det finns spår av det kvar i kroppen. Och även om det skulle finnas kvar mikroskopiska mängder, så är det ju inte ens i närheten av terapeutiska doser som hunden får i sig av några hekto kött...
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Det var inte ett svar på hemslakt utan att jag inte vill ge mina hundar kött som är behandlat.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Två av mina hästar har avlivas på djursjukhus pga sjukdom sen har hästen transporteras till ett hästklaratorum (stavning) där har de bränt upp hästen för sig själv sen har jag hämtat askan. Tredje hästen avlivades på gården och såg då också till att få den bränd själv och kunna hämta askan

Ett dyrt sätt men känns bäst för mig
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Jag såg det i listan. Helt underbart att dom tar hästar också. Det var ju så bra med Skövde förr.
Ska kolla Lerdala efter jul.
Vi har ju ingen panik med gammeltanten. Känns så bra att lasta, åka några mil och så är det klart istället för en halv dags resa i vånda.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

För min del gör det mindre ont att veta att köttet äts upp av djur eller människor än att det ligger och ruttnar i en tank och sedan mals ner, så jag förstår hur du känner. Om mina hästar inte slaktas skulle jag gärna skänka kropparna till närmsta djurpark så rovdjuren får lite kalas.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Jag har inte läst hela tråden, så jag vet inte om någon har nämnt det, men Ellos i Lammhult tog emot hästar tidigare i höstas i alla fall.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Var i kontakt med dom men de hade 6 veckors kö.
I tisdags lämnade jag hästen på slakteriet i Öxabäck. Vi var inte med avlivningen och när vi lämnade Lurv stod han och tuggade hö tillsammans med en annan häst i en stor hall med gallerboxar i väntan på vetrinären.
Vänligt bemötande av personalen.
Mår skit och kommer väl göra det ett tag samtidigt som man vet att han lider iaf inte längre.
 
Senast ändrad:
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

De flesta slakterier är idag rätt mjugga med att ta emot hästar, för livsmedelsbutikerna kräver att nöt/gris ska slaktas o styckas separerade från häst, alltsedan "hästköttsskandalen"

Detta är ytterligare en belastning för den djurägare som tvingas avliva ett ofta älskat djur.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
792
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 479
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 796
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 812
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp