Var i Sverige finns det hästslakteri?

Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Vad skönt att det verkar lösa sig för er.
Bra beslut, även om det är jobbigt..
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Eller varför inte ringa Kolmården. Om du kan tänka dig det. De avlivar kostandsfritt och sen får deras rovdjur äta upp hästen.

De gör det inte själva längre.
Men livsmedelsklassade hästar med pass kan åka till det lilla slakteriet utanför Norrköping som jag skrev om tidigare.
De levererar sedan till Kolmården.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Ja men det är inte jättevanligt att du inte får köra dem på normalslakt.

Jag har haft häst i 30 år och avlivat bortemot 15 stycken så jag har provat alla alternativ ett antal gånger.

Måste bara fråga varför det kommer sig att du tagit bort så många? Det kan ju inte direkt ses som "normalt" att behöva avliva en häst vartannat år...
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Jag föder upp hästar, får ca fyra föl varje år och har säkert ägt 50 hästar (minst). Utrangerade avelsston säljer man i regel inte.

Dessutom har jag inackorderingar och om deras ägare vill ha hjälp med avlivning löser jag det. Så alla har inte varit mina egna.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

De gör det inte själva längre.
Men livsmedelsklassade hästar med pass kan åka till det lilla slakteriet utanför Norrköping som jag skrev om tidigare.
De levererar sedan till Kolmården.

Åh vad bra. Det ska jag ha i åtanke för framtiden.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Måste bara fråga varför det kommer sig att du tagit bort så många? Det kan ju inte direkt ses som "normalt" att behöva avliva en häst vartannat år...

Det är väl inte speciellt konstigt - utan beror väl helt på hur många hästar man har?
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Måste bara fråga varför det kommer sig att du tagit bort så många? Det kan ju inte direkt ses som "normalt" att behöva avliva en häst vartannat år...

Det beror väl på hur många hästar man har? Eller så är det helt enkelt så att hästarna hinner bli gamla?
Och vilken ridskola som helst tar säkert bort minst 15 hästar under en 30-årsperiod.....

Själv har jag hållit på med hästar under snart 50 år och vågar inte ens tänka på hur många av de hästar jag ridit/skött/ägt som är borta nu.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Skövde tar inte emot längre - vilket är skit för mig.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Som en liten spinoff på ämnet
Jag kan inte sluta önska att det skulle finnas slakteri för foderslakt (där köttet sen används på djurparker och sånt) i södra Sverige någonstans. Det är ju ändå ett stort antal hästar som inte får slaktas till livsmedel, pga medicinering, att de fått sitt pass sent eller att tidigare ägare skrivit i passet att de inte ska gå till livsmedel. Som det är nu är man nästan uteslutande hänvisad till att skicka dessa till destruktion. Och även om många hästägare har en buffert som kan räcka till detta så är det faktiskt ganska många hästägare som inte har möjlighet att hosta upp många tusenlappar cash för att ta bort sin häst. Jag är övertygad om att många hästar går kvar, trots att de borde avlivas, för att ägarna inte har råd med det. Det är en djurskyddsfråga.
OM det hade funnits någonstans att göra av "de som blev över" på nåt bra sätt, så hade förmodligen fler utnyttjat detta.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Det vore verkligen önskvärt med ett sånt slakteri.

Har funderat vad som händer med kropparna när kadaverbilen hämtat dom? Destruktion? Vad för destruktion?
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Här blir det fjärrvärme eller biogas så de kommer till användning.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Jag tycker att det är bra att hästkropparna kommer till användning, men kadaverhanteringen är vidrig. Den döda hästen ligger i en container tillsammans med andra döda djur i varierande grad av förruttnelse, sen mals alltihop ner i stora kvarnar innan det förbränns och blir exempelvis biogas eller fjärrvärme.

Jag ser hellre att hästköttet blir uppätet - djur eller människa spelar ingen roll.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Det har jag inga problem med eftersom de ändå är döda.

Ser inga problem med att köttet används heller men eftersom många hästar är behandlade så är det inte alltid något alternativ.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Jag tycker att det är bra att hästkropparna kommer till användning, men kadaverhanteringen är vidrig.

Ja, det är så man fixar biogas. Själva förruttnelseprocessen är det som ger biogasen.

Jag ser inga som helst problem med att döda används på det sättet. Jag skulle önska att man kunde skänka sin egen kropp till biogasproduktion, istället för att nästan "tvingas" till miljöovänlig destruktion genom kremering eller jordfästning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
792
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 479
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 796
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 812
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp