Var i Sverige finns det hästslakteri?

Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Kan man gräva behöver inte hästen åka nånstans? Och nej, så många preparat som har livstidskarens finns det faktiskt inte.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Jag sa inte att det var många preparat, jag sa att jag tror det är många hästar som har behandlats med något preparat som har livstidskarens.

Nu pratade jag om var hästen ska avlivas, inte vad man gör med den efter döden, kan ju kvitta för hästens skull.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Ja men det är inte jättevanligt att du inte får köra dem på normalslakt.

Jag har haft häst i 30 år och avlivat bortemot 15 stycken så jag har provat alla alternativ ett antal gånger.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

För att man inte får gräva ner hästar i sin villa trädgård.
Jag vill att hästen ska avsluta sitt liv hemma + att mina hästar har stämplat i passet att de inte får gå till slakt. Har inget med mediciner att göra.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Så det är för att du inte har alternativ alltså. Det är väl inte en anledning till att uppmuntra andra att välja det dyraste alternativet, tycker jag.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

För att man inte får gräva ner hästar i sin villa trädgård.
Jag vill att hästen ska avsluta sitt liv hemma + att mina hästar har stämplat i passet att de inte får gå till slakt. Har inget med mediciner att göra.

Men det är ju det valet du valt att göra. Andra måste ju få göra de val de vill göra. Jag personligen ser inte vad som skulle vara värre med att köra min häst till slakt än en ko eller gris, tvärtom hade min häst åkt i sin vanliga transport den brukar åka i när det ska hända något kul, och haft sin matte som han känner sig trygg med med sig.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Fast det gör det inte.
Det är en kostnad man måste ha med i sin hästekonomi.

Inget illa mot TS nu

Visst, det är en kostnad man måste ha med i sin hästekonomi, och behöver min häst nödslaktas är det klart jag tar den kostnaden. Men om jag har möjligheten att åka till slakteriet gör jag faktiskt hellre det, varför betala så mycket för något som kan göras billigare?
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

För mig är 5-6000:- mycket pengar efter att ha lagt över 15000 på veterinär och behandlingar som inte har hjälpt.
Har skickat häst med kadaverbil tidigare och för hästens del spelar det ingen roll när den är död men nu har min häst inte ätit några otillåtna medikamenten och det känns så där att skicka en kropp till destruktion med tanke på miljön.
Finns det nu personer som vill äta hästkött så måste vi tänka om och lämna våra hästar till slakt. Blir de djurfoder kommer det också till nytta.
Ska köra själv och hästen har inget emot att åka. Lipa floder kommer jag att göra i vilket fall.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

KL*

Tänk på att om man ska gräva ner sin häst hemma så måste man kontakta Miljö och Hälsa först. Det säger sig själv att man inte kan/får gräva ner kadaver hur som helst.

Ursäkta för en dum fråga men Nödslakten, kadaverbilen är det samma som lantbruk tjänst det?
För mig har det alltid hetat Nödslakten sen gick det över till kadavertjänst (då dom tog bort dygn jouren), har dom bytt namn igen?
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Öxabäck utanför Svenljunga tar emot häster ffe. ca 3 mil längre bort än Dalsjöfors. Har varit i blåsväder om hästkött som sålts som oxfilé men helt okej hantering av själva avlivningssituationen.
Tallhöjdens någonting heter det. Svåra att få tag på men bara att ringa dygnet runt så svarar de till slut. Sen fungerar det jättebra när man väl fått tag på dem och inga väntetider. En häst i vårt stall fick tid på ett par dagar nu i oktober...
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Kl

Jag tog akut bort min valack i januari och anlitade distriktaren för själva avlivningen och lantbrukstjänst för bortforsling av kroppen. Det gick på 8000 kr

För bara någon månad sen tog jag bort mitt sto men det var inte akut så vi åkte till slakteriet. 1600 kr fick jag där.

Skillnaden i kostnad mellan de två avlivningarna blev närapå 10'000 kr. Det är ingen liten summa i mina ögon.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Har mailat till dom och hoppas jag får svar. Ska försöka ringa annars innan kl 12.
Lammhult hade 6 veckors väntan och det känns som en evighet när man dömt sin häst till döden. Verkligen som att föda upp honom inför slakt....:cry::cry:

Hade hoppats att få det här överstökat så snart som möjligt men det är ju 3 stora helger som kommer i mellan.

Märkligt egentligen att kadaverbilen/lantbrukstjänst tar så mycket för häst. En arbetskompis berättar att det kostar 1200:- att skicka en ko med bilen och att de inte betalar någon sorts årlig medlemsavgift till detta. En ko eller en häst är inte någon större skillnad.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

När du normalslaktar nöt tas det ut en avgift för kadaverhantering. Det är den som finansierar skillnaden i kostnad för nöt och häst som går till destruktion.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Aha!
Det förklarar ju det hela.

Har fått svar från Tallhöjden och är välkommen dit på tisdag! Hoppas nu allt går väl och att de är seriösa men att vänta 6 veckor kommer varken hästen eller jag att stå ut med. Han är grinig alla redan eftersom han inte får göra något.
Gäller bara att jag hittar dit också. Verkar ligga mitt ute i obygden men enligt Eniro så har jag inte mer än 7 mil dit. Får ge mig av extra tidigt för om man kommer efter kl 9 så får man vända hem igen. Att göra om den resan en gång till pallar jag inte.
Usch!

Det här är verkligen baksidan av att ha djur. Ska nog börja virka grytlappar istället. En förlorad virknål är inte någon big deal.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Jag kan inte trösta dig med att det blir bättre - det blir bara värre med åren tycker jag... Förr var jag aldrig blödig men nu är det skitjobbigt. Fast om hästen lider brukar det gå bättre, jag har tagit bort två stycken i år faktiskt och båda kändes verkligen som en lättnad för de mådde pest båda två.

Jag har aldrig hört talas om ett slakteri som inte sköter hästavlivning väldigt bra, jag tror de är måna om det så du behöver säkert inte oroa dig!
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

För mig är 5-6000:- mycket pengar efter att ha lagt över 15000 på veterinär och behandlingar som inte har hjälpt.
Har skickat häst med kadaverbil tidigare och för hästens del spelar det ingen roll när den är död men nu har min häst inte ätit några otillåtna medikamenten och det känns så där att skicka en kropp till destruktion med tanke på miljön.
Finns det nu personer som vill äta hästkött så måste vi tänka om och lämna våra hästar till slakt. Blir de djurfoder kommer det också till nytta.
Ska köra själv och hästen har inget emot att åka. Lipa floder kommer jag att göra i vilket fall.

Ring Skövde. Där har vi tagit bort en häst. De var toppen och trevlig. Vi körde själva, gick in och gjorde klart alla papper medans hästen stod i transporten. Sen kom de och hämtade hästen, gick in och det var klart på några sekunder. Inga hästar stallas in, utan det görs direkt.

Vi glömde ge ett nummer till den som hämtade hästen, sprang in och skulle lämna det. Då var det redan klart, så det går snabbt och bra.

Men detta är några år sedan, men tycker du ska ringa dit och fråga. Du har ju inte så långt heller.

Eller varför inte ringa Kolmården. Om du kan tänka dig det. De avlivar kostandsfritt och sen får deras rovdjur äta upp hästen.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Jag tänker att om du bara har 7 mil dit men är orolig för att du inte ska hitta dit på tisdag så kanske du kan ta en tur med bilen i helgen och leta rätt på stället? Kan vara skönt att ha åkt sträckan innan man ska ge sig ut med hästen, speciellt under de förutsättningarna. Hoppas allt går "bra" för dig på tisdag!
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Finns nog inte tid till det i helgen men mailat dom om vägbeskrivning. Satsar på att åka extra extra tidigt. Tar ju lite längre tid med kärra också.
Lite jobbigt att dom inte svarade telefon men jag vet iofs inte om jag kunnat prata med mitt värkande hjärta och tjocka hals. Skriva kan man i göra ändå.
Har bara ringt en gång och de har svarat snabbt på mailen.
 
Senast ändrad:
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Jag har lämnat till slakt tidigare och har inta problem med det.

Det jag skrev var att jag inte tycker att det är en stor summa i det stora hela och sen svarade jag på din fråga om vad jag tycker är bra med destruktion :-)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
794
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 479
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 800
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 812
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp