Var i Sverige finns det hästslakteri?

Andorra

Trådstartare
Min häst har blivit utdömd och jag har beslutat att han ska gå till slakt. Nu undrar jag vilka slakterier som tar emot häst numera och var dom ligger? Hade tänkt Dalsjöfors men de har visst slutat ta emot häst.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

På frågan var i Sverige det finns, så finns det ett i Avesta/Krylbo i södra dalarna. Otroligt seriöst och professionellt, kändes tryggt.

Men för dig ligger det nog lite väl långt bort? :)
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Ello Slakteriet i Lammhult, Småland tar emot hästar. MYCKET proffsig personal....
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Hittar inget om Skövde? Var heter det slakteriet?
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Skövde slakteri (kreativt nog :p)
Inte säker på att de tar häst längre. Men fråga, de är väldigt trevliga där!

Hittade den här, Rapport där finns några som tar/tog emot häst.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Fast det gör det inte.
Det är en kostnad man måste ha med i sin hästekonomi.

Inget illa mot TS nu
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Har inte de flesta hästar fått medicin som gör att de inte går hå till livsmedel? Får man ta bort dem på slakteri ändå?
Någon som kan berätta hur det går till om man tar bort hästen på slakteri?
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Vadå "det gör det inte"? Det kostar iaf 5-6000:- och det tycker jag är rätt mycket pengar.

Naturligtvis måste man vara beredd att ta kostnaden om man inte har andra alternativ, men eftersom det finns andra alternativ fattar jag inte varför?
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Nej.

Man kommer dit med hästen, lämnar den och sen bultas den. Ibland får man se på (om man vill), ibland inte.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Om man ser till vad det kostar att hålla häst varje år är det ingen stor summa.
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

Vilket goddag yxskaft-svar... Varför är det så bra att köra hästarna på destruktion tycker du?
 
Sv: Var i Sverige finns det hästslakteri?

En anledning är väl att det är trevligt för hästen att slippa åka iväg, skönt att få somna i sin hemmiljö. Det kostar inte multum, mellan 5000 och 8000, det är vad man förhoppningsvis (och mer därtill) har undanlagt för oförutsedda hästavgifter. Dessutom är det ju väldigt få av våra ridhästar som aldrig har behandlats med diverse läkemedel som ger livstids karens, t.ex. butta och då kommer ju hästen att gå till destruktion ändå.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
792
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 479
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 796
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 812
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp