Var går gränsen?

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Garpen

Var går gränsen för barnmisshandel? Hur hårt och mycket får man ta i ett barn innan det räknas som misshandel? Finns en generell gräns, eller beror det på hur "tåligt" barnet är?
 
Sv: Var går gränsen?

Jag har inget svar utan en till fråga om någon som är kunnig kommer och svarar.
Hur hårt får man psykiskt misshandla sitt barn?
Det har ju varit tvprogram om misshandlande barn fysiskt och de var ruskiga. Men det jag undrade över mest hela tiden var......men psykisk misshandel då. Den sätter säkerligen lika djupa svårläkta sår i själen den med.

Mina barn som är, kärleksfulla, utåtriktade och enligt mig trygga och tillitsfulla, får en dask i stjärten eller ett nyp i örat, (ja, det har hänt) då det verkligen ha behövts markeras........"Nu skärper du dig", misshandlar jag då mina ungar?
gulan
 
Sv: Var går gränsen?

gulan skrev:
Mina barn som är, kärleksfulla, utåtriktade och enligt mig trygga och tillitsfulla, får en dask i stjärten eller ett nyp i örat, (ja, det har hänt) då det verkligen ha behövts markeras........"Nu skärper du dig", misshandlar jag då mina ungar?
gulan

Det låter kanske inte farligt, men behövs det? Jag har aldrig varit med om något sådant i min uppväxt. Att hålla fast ett barn (utan att det gör ont) tycker jag inte är misshandel.

Man skulle ju inte nypa sina vänner i örat eller daska dem i stjärten, men däremot skulle man nog hålla fast dem (om de t ex försökte slåss med någon annan, eller var redlöst berusade etc) så i mitt tycke bör man behandla barn med samma respekt som med vuxna.
 
Sv: Var går gränsen?

Om det är barnmisshandel eller inte kan jag inte svara på, eftersom jag själv leter efter gränsen till det. Däremot tycker jag inte det är lämpligt att göra så mot sina barn, hoppas jag aldrig kommer göra så mot mina. Inte alltid lätt att veta de långsiktiga konsekvenserna av sitt handlande, barnen kan ta mer skada än vad som märks för stunden.
 
Sv: Var går gränsen?

Du har givetvis rätt. Inte ska man behöva ge smäll i rumpan eller nyp i örat. Det har hänt vid ett några tillfällen då min grabb var liten. Enormt klåfingrig och rev och slet i allt, hittade på en massa stup i ett........och ibland så rann bägaren över och jag kunde ge en dask eller.......smäll på fingrarna.
Nu är han 11år och jag kan inte minnas när det hände sist. Jag ska faktiskt fråga honom själv ikväll när han själv minns.
Att hålla fast ett barn (utan att det gör ont) tycker jag inte är misshandel.
Tänk om man måste hålla i barnet så hårt att det gör ont då?
gulan
 
Sv: Var går gränsen?

ulda skrev:
Man skulle ju inte nypa sina vänner i örat eller daska dem i stjärten, men däremot skulle man nog hålla fast dem (om de t ex försökte slåss med någon annan, eller var redlöst berusade etc) så i mitt tycke bör man behandla barn med samma respekt som med vuxna.

:bow: :bow:
 
Sv: Var går gränsen?

Vart gränsen går vet ingen,den gränsen måste man ha vett att sätta själv.

Jag har en del erfarenhet av barnmisshandel och ser vad som kan ske både av psykisk och fysisk misshandel,men jag måste iallafall säga att det är den psykiska som sätter sina största spår som kan verkligen göra att barnen får problem senare i livet.

Jag ska inte säga vart gränsen går efter andras barn,för dessa barn känner jag inte,men ibland måste man "ta i", och det är alltid svårt att veta som sagt vart går gränsen?Men jag skulle nog säga att om ett barn slåss och är helt hysterisk så har man rätt att hålla fast denne fastän det gör ont för att han lr hon inte ska skada sig själv lr andra.Vissa barn är tåligare än andra,och dessa måste man vara hårdare med,men gränsen är hårfin.

Något som är absolut förbjudet,det är att kalla barnen för namn(ungjävel,satunge,dra åt helvete) sånt tär på en...

Det allra viktigaste i all uppfostran är att vara tydlig med kärleken,man kan vara hård och sträng,men barnen ska alltid veta att dom är älskade,det värsta som finns är barn som känner sig oälskade...
 
Sv: Var går gränsen?

Inte alltid lätt att veta de långsiktiga konsekvenserna av sitt handlande, barnen kan ta mer skada än vad som märks för stunden
.
Det har du rätt i. Även om jag tror att psykisk misshandel är värre än en smäll i stjärten.
Alla pratar om barnmisshandel som den fysiska, men den psykiska som är ännu svårare att upptäcka är minst lika hemsk.
gulan
 
Sv: Var går gränsen?

Barnmisshandel är när det man gör mot barnet är menat att orsaka smärta! Fysisk eller psykisk
Tex Om jag kallar mitt barn djävla unge så är mitt "mål" att barnet ska reagera negativt och bli ledsen, Om jag säger din lilla skitunge med kärleksfull röst är det en kärleks förklaring:love:
Om jag ger barnet en dask eller drar det i örat är mitt "mål" att smärtan ska få det att låta bli det de gör för att gör man så så gör det ont.
Om jag håller fast mitt barn för att det inte ska skada sig själv eller omgivningen så är det en kärleks handling:love:

Jag har aldrig slagit eller på andra sätt kränkt mina barn med mening och tycker det är avskyvärt med sk "föräldrar":devil: som t.o.m tycker att det är ok att daska till sitt barn.:eek:
Hoppas de tycker det är ok att någon slår till dem också när de gör "fel".

Barn är oslagbara och okränkbara // TinyWiny
 
Sv: Var går gränsen?

gulan skrev:
.
Det har du rätt i. Även om jag tror att psykisk misshandel är värre än en smäll i stjärten.
Alla pratar om barnmisshandel som den fysiska, men den psykiska som är ännu svårare att upptäcka är minst lika hemsk.
gulan

Håller med om att den psykiska misshandel kan vara lika svår! Och där är nog gränsen ännu svårare att dra...
 
Sv: Var går gränsen?

KL

Angående att hålla fast barn. Jag var på en föreläsning en gång via mitt jobb (lärare). Den föreläsaren sa att om man håller fast ett barn som har ett raseriutbrott måste man vara beredd på att "orka" hela vägen ut. Dvs inte bara själva fasthållandet (som kan vara jobbigt fysiskt) utan även den gråt som oftast kommer efteråt (jobbigt psykiskt). Säkert lättare om det är ens eget barn än någon annans.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 499
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 704
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Barnet har vissa kompisar där man ser en personlighetsförändring hos barnet. Det är ingen som ”far illa” av det men vi märker väldig...
Svar
5
· Visningar
1 056
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
7 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp