Var det så här livet skulle bli?

Sv: Var det så här livet skulle bli?

Men jag har svårt för personer som slår sina barn. Ni accepeterar inte att en kvinna blir slagen hon ska gå efter första slagt men ett barn ska utredas för det måste ju vara något fel på det. Felet kan absolut inte ligga hos någon annan än barnet absolut inte. Förstår inte logiken. Och förlåt där kom ett påhopp till.

Dina inlägg andas total brist på inlevelseförmåga och det tjänar nog inget till att försöka förklara hur. Men om flera har påpekat att du förmodligen gör mer skada än nytta med dem, varför fortsätta då?
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Dina inlägg andas total brist på inlevelseförmåga och det tjänar nog inget till att försöka förklara hur. Men om flera har påpekat att du förmodligen gör mer skada än nytta med dem, varför fortsätta då?

Inlevelseförmåga? jo tack det har jag så det räcker och blir över fast kanske inte åt det håll du önskar.

Sedan är det fritt att skriva i vilka trådar man vill och det gör jag så länge jag vill.
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Jag hoppas att detta bara kommer att vara under en begränsad tid i ditt liv.
Jag har sett många svårhanterliga barn, men de brukar reda ut sig när de börjar skolan.
4års trotset är påfrestande på alla barn.

Du verkar ju helt slut och behöva vila akut.
Jag tycker att din man måste acceptera att det är så och ta den hjälp som finns.
Stödfamilj så att du får ett andrum och kanske kan se någon sorts glädje i det hela.
Vissa barn är roliga i små portioner om några timmar, sedan så blir de bara för mycket.
Och för dig så har det blivit alldeles för mycket.
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Inlevelseförmåga? jo tack det har jag så det räcker och blir över fast kanske inte åt det håll du önskar.

Sedan är det fritt att skriva i vilka trådar man vill och det gör jag så länge jag vill.

Jag antar att du insinuerar att du är autistisk? Då kanske det förklarar varför jag anser att det brister ganska rejält där.

Du kan skriva så länge du vill, men man funderar ju över ditt syfte.
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Jag antar att du insinuerar att du är autistisk? Då kanske det förklarar varför jag anser att det brister ganska rejält där.

Du kan skriva så länge du vill, men man funderar ju över ditt syfte.

Jaha jasså är barnet konstaterat autistisk?
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Jag blir matt bara av att läsa ditt brev! Jag har tre nu vuxna barn som inte vållat oss föräldrar några större problem och i jämförelse med dig var de fullkomliga änglar som små.

Men trots det kan jag ändå förstå dina känslor för jag upplevde samma sak. Jag som person försvann totalt och jag var bara mamma. Att vara mamma var inte alls särskilt rosenrött alla gånger, faktiskt ganska få. Jag kände mig fruktansvärt bunden och låst och ett ständigt hänsynstagande där man aldrig kunde sätta sig själv först. Det låter väldigt egoistiskt men jag tror de flesta vet vad jag menar. Detta är naturligtvis inte barnens fel på något sätt och de har all rätt att få det vi gav dem, MEN det hade ett högt pris ibland.

Jag vet inte om det kan vara någon tröst för dig men nu när barnen är 20-25 år så är de min stora glädje och stolthet. Jag älskar att vara med dem och jag älskar att ha dem:love: Jag är helt enkelt ingen småbarnsmamma - jag trivs bättre med äldre barn som är mer självständiga och jag kan ha mitt liv vid sidan av deras.
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Ni accepeterar inte att en kvinna blir slagen hon ska gå efter första slagt men ett barn ska utredas för det måste ju vara något fel på det.

Hade någon startat en tråd och skrivt, vet ni jag har slagit min sambo, då och då, det var under de här omständigheterna, jag förlorade kontrollen och jag har sökt hjälp för detta för jag vet att det är fel. Det är inte att jämför med trådar där tex man är rädd för sin partener elelr där parterna lever under misshandelförhållanden.
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Hade någon startat en tråd och skrivt, vet ni jag har slagit min sambo, då och då, det var under de här omständigheterna, jag förlorade kontrollen och jag har sökt hjälp för detta för jag vet att det är fel. Det är inte att jämför med trådar där tex man är rädd för sin partener elelr där parterna lever under misshandelförhållanden.

Glöm inte att barnet inte har fört någon tala alls här. Vi vet inget om dess rädsla eller inte.

Det enda jag utläser från TS inlägg precis som förra gången är att hon lever på bristningsgränsen. Vad händer nästa gång det brister? vem finns där för barnet? Alarmklockorna ringer för fullt och TS observerar detta och som jag förstår skriker hon på hjälp och dessutom ber om att få slippa iaf för ett tag.

För henne och för barnet tycker jag det är bäst att hon får slippa ta ansvar över barnet. Just nu iaf.
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

För henne och för barnet tycker jag det är bäst att hon får slippa ta ansvar över barnet. Just nu iaf.

Du borde ju fatta att man inte klumpar in med så drastiska förslag i en tråd som är så känslig som den här.

TS lämnar ut sig väldigt mycket. Du visar inte minsta tillstymmelse till respekt för det.

Nu är ju en massa instanser inblandade, och de arbetar i rakt motsatt riktning mot vad du föreslår. Kan du inte bara försöka visa normal medkänsla och respekt?

Jag tycker att du visar dig anmärkningsvärt empatilös.
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Jag tror att du läser in för mycket av egna minnen/upplevelser i TS berättelse. Anledningen till att TS behöver hjälp är ju inte i första hand att hon fyra gånger under barnets livstid givit honom en örfil, utan för att barnet är enornt krävande. Och troligen har någon form av handikapp, om man får tro bup. Och det skulle jag göra, de har ju träffat barnet och är proffs på barn.

Det här är ju rimligen en hemskt jobbig och mycket känslig situation för TS, att dundra på med drastiska åtgärder baserat inte på TS situation utan dina egna sorger i livet verkar inte särskilt lämpligt.
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Det är mycket sällan den andra sidan har en tala i trådar på buke? Utan vi får utgå från vad som säga i inläggen? I dessa inlägg får TS hjälp, bla genom samtal, och där BUP etc arbetar mot en riktning de anser var riktig, ska hon istället lyssna på någon på buke, som säger att denne inte kan någon om eller har erfarenheter av barn såsom TS son?
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Jag kommer ihåg din förra tråd, och nu tittade jag lite i den igen. Jag har tänkt på dig och det gör mig ont att läsa hur tungt du har det. Jag tycker att du är oerhört modig som tar upp diskussionen. Du måste ju kunna gissa att det du skriver riskerar att väcka negativa reaktioner, eftersom du uttrycker känslor som många värjer sig för och helt förnekar.

Jag undrar, tycker du själv att det sker någon positiv utveckling? Blir det lättare att vara förälder för dig? Finns det något roligt i föräldraskapet för dig, förutom att det är lugnt när barnet sover och skönt när du får göra annat än ta hand om barnet?

Jämför jag tonen i trådarna blir jag osäker, och får nästan en känsla av det motsatta. Stämmer det?

Hur svårt är det här för din man? Tycker han att ert barn är lika svårt som du tycker, eller handlar hans svårigheter mest om att du mår så dåligt? Tycker han att han är en "vanlig" förälder med vanliga föräldrakänslor? Tycker du att han är det?

Jag blir så ledsen att läsa att det bästa är när du får åka bort. (Å andra sidan tycker jag inte att 1000 kr/månad är något att tjafsa om när man är van vid att hålla häst.)

Samtidigt visar du ju så tydligt att du VILL klara det här. Du söker dig till alla möjliga hjälpinstanser. Så sett lägger du ju oändligt mycket mer energi på ditt föräldraskap än vad de flesta föräldrar behöver. Det finns en oerhörd kärlek i det arbetet. Du har inte placerat ut ungen på gatan, vilket man ju i någon mening hade kunnat göra med en unge som var en likgiltig eller rentav motbjudande. Tycker du själv att det finns en kärlek där? Eller är det bara en plikt?
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Du borde ju fatta att man inte klumpar in med så drastiska förslag i en tråd som är så känslig som den här.

TS lämnar ut sig väldigt mycket. Du visar inte minsta tillstymmelse till respekt för det.

Nu är ju en massa instanser inblandade, och de arbetar i rakt motsatt riktning mot vad du föreslår. Kan du inte bara försöka visa normal medkänsla och respekt?

Jag tycker att du visar dig anmärkningsvärt empatilös.

Men flera än jag skriver precis samma sak fast...
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Men jag har svårt för personer som slår sina barn. Ni accepeterar inte att en kvinna blir slagen hon ska gå efter första slagt men ett barn ska utredas för det måste ju vara något fel på det. Felet kan absolut inte ligga hos någon annan än barnet absolut inte. Förstår inte logiken. Och förlåt där kom ett påhopp till.

Hur tror du att jag känner då? Tror du inte att jag själv ångrar det som har hänt varje dag? Tror du inte att jag vill få det hela ogjort? Förstår du att jag varje dag nu hittar lösningar för att slippa hamna i situationer där jag råkar tappa kontrollen? Jag drömde om att bli en riktigt bra mamma, jag har till och med läst en vidareutbildning på högskola på 60hp för att mer förstå mig på mitt barn och för att lära mig om barn i allmänhet. Jag läser även allt jag kommer över för att förstå mig själv, min barndom, min förlossning och allting som har hänt. Jag har inte heller växt upp i Bullerbyn, min man har däremot en trygg uppväxt och min svärmor är en fantaskt trygg person som är ett stort stöd för mig. Du målar allting mycket svart och vitt och citerar mig och rycker fraser ur sitt sammanhang och det tyder på att du inte riktigt har förstått vad det handlar om. Hur tror du det skulle kännas i verkligheten att lämna bort sitt barn till en fosterfamilj? Tror du att jag skulle må bättre?

Men kasta du gärna sten på mig om du tycker att det hjälper dig att förstå din egen bakgrund.
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Vad stark du är som orkar kämpa så för ditt föräldraskap! :bow:

Du har ju haft en så tuff resa, start på neo, sedan flytt och utan socialt nätverk och göra sig av med hästarna/ditt intresse. Det hade varit tufft nog även utan ett "krävande" barn....

Jag tror du måste sätta hårt mot hårt med din man ang. stödfamilj och avlastning, du går ju sönder annars. Vad får ni för stöd och hjälp av förskolan när det gäller lämning och hämtning? Eller måste han ha en faststölld diagnos först?
Är det kanske lättare att hämta honom när de är påklädda ute på gården istället för att ta honom från inneleken? Kan de förbereda honom på hämtningen (han kanske kan få ha ett lättförståeligt schema där han sätter stjärnor när det är dags att göra olika saker?) så att den inte kommer för abrupt?

Kan din man ta vissa kvällar själv med sonen så att du får hämta andan och bara köra punktinsatser som du känner att du orkar med? Finns det lekar ni kan leka som även ger dig något (vi kör egenordnade discon här hemma och jag ser det som ett gympapass förutom att vi alla har skoj), fungerar det att laga mat eller baka ihop?

Är det ett alternativ att flytta tillbaka till ert sociala nätverk?

Var bor du nu (svara per pm om du inte vill lägga ut det i tråden)? Bor vi i närheten kanske han kan komma hit och leka ibland så får du ngn timmes vila med en kaffekopp.

Jag skickar en stor styrkekram, jag tycker du är både stark och modig och jag hade så önskat att din livssituation skulle kännas bättre. /Sar
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Jag tycker att det är otroligt modigt av dig att vara så ärlig som du är och det tror jag om inte annat är till gagn för din son. Speciellt modigt är det med tanke på den ständigt pågående "Facebookshetsen" där föräldrar (jag är inget undantag är jag rädd) gärna fyller sin status med gulligullanektdoter och lyckoyttringar.

Jag är själv mamma till en 4-åring. En viljestark, envis och alldeles vanlig kille som jag aldrig haft några större bekymmer med och som av allt att döma är frisk och lycklig. Ändå finns det dagar då jag inte kan hitta minsta lilla gullegull att uppdatera Fejan med. Dagar då jag på fullt allvar vill lämna kvar ungen på dagis och hämta honom en vecka senare. Fredagar då jag bävar inför en hel helg med en son som endast lyssnar om man nämner ord som "bulle" eller "se på film". Dagar då jag går gråtandes hem efter lämningen för att jag är så satans trött på att sonen springer och gömmer sig bara man andas ordet "ytterkläder" och dagar då jag opedagoiskt vrålar "Om du inte kommer med mig nu så slänger jag dina leksaker åt helvete". Jag kan knappt föreställa mig hur det skulle vara att behöva ha det så mer eller mindre varje dag.

Jag har ingen lösning på ditt problem, jag har ingen egen erfarenhet eller kunskap i ämnet, men jag vill bara säga att jag innerligt hoppas att du och din son får den hjälp ni skulle behöva för att få en hållbar relation och vardag. Jag är övertygad om att du inte är ensam om dina känslor och jag är ännu mer övertygad om att det bakom många "Härligt med helg"-statusar på Facebook döljer sig frustrerade mammor, arga pappor, sura barn och leriga hallgolv.
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Om din man känner att ni sviker er son om ni lämnar bort honom ibland så be honom vända på tanken... sviker ni inte er son (och er själva) när ni blir så pressade att ni/du ramlar över gränsen och blir aggressiva eller ledsna och inte orkar då? Sviker ni inte er son genom att inte lämna bort honom så att ni kan få VILA och kanske förhoppningsvis vara bra föräldrar den tid han är hemma i stället?

Har han tänkt på det sättet någon gång?

Vet han om att du gett sonen de där örfilarna så måste han ju också förstå att du pressas bortom det rimliga eftersom du blir så utåtagerande. Att neka till stödfamilj eller vad det nu heter är alltså inte rättvist mot någon av er. Ni behöver hitta egen energi för att orka att ens försöka vara bra föräldrar den tid ni har sonen.

Vänd på resonemanget och ta upp frågan igen!

På ett synnerligen egocentriskt sätt tänker jag citera mig själv för jag tycker faktiskt att jag gjort ett vettigt inlägg med frågor som bör besvaras och inte försvinna i något allmänt pajkastande :cool:

Och om nu någon tänker skriva cyniska inlägg här så kan väl vi andra bara ignorera dem, alternativt anmäla till moderator, så blir inte hela tråden förstörd för TS i alla fall.
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Jag undrar, tycker du själv att det sker någon positiv utveckling? Blir det lättare att vara förälder för dig? Finns det något roligt i föräldraskapet för dig, förutom att det är lugnt när barnet sover och skönt när du får göra annat än ta hand om barnet?

Hur svårt är det här för din man? Tycker han att ert barn är lika svårt som du tycker, eller handlar hans svårigheter mest om att du mår så dåligt? Tycker han att han är en "vanlig" förälder med vanliga föräldrakänslor? Tycker du att han är det?

Samtidigt visar du ju så tydligt att du VILL klara det här. Du söker dig till alla möjliga hjälpinstanser. Så sett lägger du ju oändligt mycket mer energi på ditt föräldraskap än vad de flesta föräldrar behöver. Det finns en oerhörd kärlek i det arbetet. Du har inte placerat ut ungen på gatan, vilket man ju i någon mening hade kunnat göra med en unge som var en likgiltig eller rentav motbjudande. Tycker du själv att det finns en kärlek där? Eller är det bara en plikt?

Ja, varför skriver jag egentligen? Jo för ibland måste man få ur sig lite skit och ångest och för det mesta får man väldigt kloka och engagerade råd på Buke, så har det alltid varit. Visst är det så att jag har startat och skrivit i dessa trådar när livet har känts som mest svart. Visst har vi ljusa stunder också och ibland leker livet och min son och jag har kul och mysigt också men det är väldigt slitsamt att aldrig veta vilket humör han är i nästa minut och att alltid hålla på och muta, hota, lura, locka, tävla och avleda för att få honom med på noterna i minsta lilla sak och det är väldigt tröttande att han inte kan sysselsätta sig själv mer än någon minut åt gången. Livet måste vara en snitslad bana hela tiden med aktivitet och det kör slut på en.

När jag startade förra tråden var jag väldigt nära självmord, det är jag inte idag. Jag har fått många nycklar sedan sist, både för att klara av att hantera sonen och för att hantera mina känslor. Jag har lärt mig mycket om mig själv, jag har bearbetat min barndom (med en far med ett våldsamt humör och med en mesig mor som är mer eller mindre bakom flötet och inte kunnat stötta mig känslomässigt över huvud taget och som har varit "snäll" men gränslös och nyckfull). Jag har lärt mig hur min personlighet fungerar, att jag har toppar och djupa dalar och att jag inte har så mycket reserver att hålla mig ovanför groparna eftersom vi har haft det slitsamt i flera år med sonen. Nu har vi haft en väldigt bra period sedan i somras, vi har börjat ge Omega 3 och det tyckt ha haft god effekt och förskolan har avslutat kontakten med elevhälsan eftersom han är så välfungerande nu men det blev en dramatisk förändring ungefär för en vecka sedan både hemma och på förskolan med mer hyperaktivitet och incidenter igen och det gör ju att livet känns mer hopplöst igen.

Jag har framförallt sedan i somras insett att jag måste komma bort med jämna mellanrum för att ladda batterierna och då känns det lättare att orka med att spela teater och vara supermorsa ett tag igen. Jag kan nämligen aldrig bara ta det lugnt i min sons sällskap, han är alltför krävande. Men han har ju stunder när han är glad och social också.

I somras sa min man att han var tvärsäker på att vår son har någon bokstavskombination eller liknande efter att ha varit med honom dygnet runt i flera veckor. Men min man stressar inte upp sig som jag gör, han tar allt med mer jämnmod. Han blir varken lika glad eller lika ledsen som jag, han har en annan personlighet och mer tålamod och visar inte att han tycker att det är jobbigt på samma sätt. Han tycker att jag har blivit bättre men i somras sa han att han inte klarade av att älska mig när jag kände som jag gjorde för vår son. Efter det är jag mer noga med att inte "tala ut" med min man om våra svårigheter utan jag har en kompis som jag ringer till och spyr, annars kommer vårt äktenskap att dö helt. Det var den kompisen som berättade för mig att hon och hennes storebror kallade lillebror för Damien när han var liten för att han kunde bli så arg. Damien och demon är namn och uttryck jag använder för mig själv endast inuti mitt eget huvud som lite galghumor att muntra upp tillvaron med.

De gånger jag har örfilat sonen har ingen annan varit i närheten, jag hade inte behövt berätta det för någon alls, men jag gjorde det för att jag vill inte att det ska hända igen. Jag visste att jag skulle hamna i väldigt dålig dager men det hjälper ju ingen att mörka det som har hänt, att det kom fram ledde istället till att jag blev anmäld till socialtjänsten vilket har lett till att vi har blivit tagna på riktigt allvar. Det är på gång att vi ska få avlösarservice 25 timmar per månad och det kommer att vara min svärmor som kommer hit och hjälper mig när min man är på tjänsteresor så jag slipper utsätta oss för situationer som inte jag klarar av. Jag pratade med socialtjänsten idag och vi kom på att min svärmor även kan vara stödfamilj och det gör ju att min man slipper känna att sonen lämnas bort till främlingar.

Imorgon kan inte min man vara med och hämta på dagis så då har jag bett en granne följa med som vet att vi har svårigheter

Min man och jag har för ungefär ett halvår sedan bestämt att vi ska ha date och barnvakt en kväll per månad. I september var vi och fjällvandrade i fyra dagar så då blev det mer, på lördag går vi ut och äter.

Jag är inte alls stark, det är ju därför jag behöver hjälp.
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

fel, du är stark för att du erkänner att du är en människa och att du erkänner dina brister och vågar ta hjälp.
själv har jag inga erfarenheter som kan hjälpa dig, men jag är otroligt tacksam för att du berättar om dina erfarenheter. Jag har inga barn själv, men är otroligt trött på all hysteri på FB där folk skryter om sin totala lycka. Egentligen har jag inte problem med att vara glad över andras lycka, men jag är trött på fasaderna folk bygger upp och låssas som att allt i livet är guld och gröna skogar. Det är bara ett faktum att livet inte alltid är perfekt och jag har svårt för människor som inte kan erkänna sina, eller livets brister.
Tack för du framstår som en riktig människa :love:

Och du kan ju kika på min bostadsort och om det är i närheten av dig kanske jag kan hjälpa på något sätt? Allt från en fika till lite hästgulleri, eller så kan jag hänga med till parken med sonen och hjälpa till med de lilla jag kan :)
 
Sv: Var det så här livet skulle bli?

Du verkar verkligen ha en tung situation!

Det som slår mig är att jag tycker att det verkar som att det inte egentligen är din sons eventuella diagnos och vad den medför som är problemet. Jag förstår att det på många sätt måste vara jobbigt att ha ett barn med diagnos men det känns som om det är något mer som gör att du har det så svårt att du till och med varit nära att ta ditt liv. Även om man har ett barn med en diagnos så ska man kunna känna glädje i sitt föräldraskap och som människa i övrigt och man förtjänar att göra det.

Du skriver att du har gått i samtal och och pratat om din barndom men är det verkligen helt utrett? Du kanske behöver ytterligare hjälp att reda ut dig själv såväl som att du och din familj behöver hjälp att få en bra familjesituation?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 412
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
13 077
Senast: kolblakkur
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 436
Senast: Destiny_D
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 898
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp