T

TurboDevil

satt precis och läste en tråd om att folk hade fått anmälningar på sina fullt friksa hästar.
Kom då och tänka på mina gammla sköthästar som man hade när man var liten. Var en gammal bonde och hans son som ägde dem och jag säger då det,var inte det vanvård så vet jag inte vad det var. Föl efter föl avlades,stona fick inte ordentlig mat speciellt avsedd för dräktiga ston och hoppsan en dag stog det ett litet halvblod i boxen och då var allt som vanligt igen. Ingen mat för diande ston osv. Att sen fölen mystiskt började dö år efter år och fick en massa konstiag sjukdommar i tidig ålder. 3 av 3 föl dog under den tiden jag var där. Den ena blev 1 mån, det andra 3 dagar och de sista 9-10 mån kanske.

Inte nog med detta när fölen dog fick ett av stoen juverinflamation detta uppärksammades inte alls utan VI 13 år gammla fick gå och mjölka var ur stoet för det blve vi tillsagda ingen veterinär tillkallades.

De hästar de redan hade verkades ALDRIG!!!Och det var inte fören jag var uppe där igen i sommras efter 5 år som jag insåg hur JÄVLA illa dte var. hätarnas hovar låg nästan plana längs marken och var kanske 3-5 cm för lång de hade slagit bort STORA bitar av hovarna och hade jätte hovsprickor. manen hängde och de hade nog inte sett en ryktborste på år och dar om jag känner de här människorna rätt. Grimmorna var lagade med balsnören och var nästan försmå.Tittade manm noga så vard et nog samma grimmor som vi lämnade efter oss för 5 år sedan. Vissa hade också skor där sömmarna hade trängt upp genom hoven och hovvarna var slittna och spruckna även på dem.

Mocka visste inte bönderna vad det var..om de nu skulle göras så var det vi som fick göra det och det var inget enkelt jobb för oos som var så små..dessutom var vi inte uppe varje dag. Men det tog kanske 3 tim att micka ut allt packat piss och skit som dessa hästar tvingades stå på!!!

En ladugård med kor stoppade de också in sina hästar i..Inget fel med det om man sköter det RÄTT!! Ingen avmaskning och inget vaccin!!
Gråter nästan när jag tänker på allt detta,man vill ju nästan bara åka upp dit och köpa loss varje häst och ge dem deras värdiga liv tillbaka! Mne han ska ha 30000 för varje häst och dessutom är det så stora skader påd e här hästarn att priset att få dem friska igen är så högt så det går knappat att gissa på!!Vi har anmält honom en gång men inget har blivit gjort...hästarna står nästan mitt i ett bostadsområde och att ingen har reagerat det är ytterst konstigt!!

Oj vad långt detta blev men blebv bara så upprörd när jag läste att hästar som har det så bra får en anmälan på sig och en häst som lever i ett inferno inte får det det är för mig oförståligt!!!

Sv: Vanvård!

Jag förstår din upprördhet men innan du skrev av dig här skulle du påtalat problemet för distriktsveterinär eller kommunens djurskyddsinspektör.

Du kan ringa anonymt fast det tar bättre om du visar vem du är. Hur som helst måste kommunen göra hembesök och kontrollera uppgiften.

Ring omedelbart! :mad:

Vi har ring dem för kanske 3 år sedan men de var bara uppe ett snabb besök och sa att de skulle göra iordnning hovarna!jag tycker att det är mer som ska göra för sådär får det INTE gå till. Men inget hände och hästarna ser lika vedervärdiga ut idag!

Ring igen då!

Tala om att inget hänt.

Ge dig inte. Är det så illa som du skriver måste det åtgärdas och det är bara att ligga på...i annat fall kan du höra med jordbruksverket vart du ska vända dig. Distriktarna står under jordbruksverket. Det måste till anmälan för att dom ska ut.

ja jag får ta mig i kragen nu. det värsta är att jag inte bor i samma stad länge utan har flyttat 17 mil därifrån och jag kan verken hålla koll på vad som händer eller vad som görs!Men jag ska snacka med en vän som också har kontakt med dessa hästar!men tror någon att de här hästarna nånsin kommer därifrån eftersom de inte gjorde det sist? Har ju inte koll på avmaskning,vaccin, föl osv längre heller

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 584
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
706
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 932
Senast: ameo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 428
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar