Sv: väntans tider
Jag tycker du ska kolla igen, även om du inte har 90-dygnsavgift.
Resorbtionsrisken är störst fram till ca dygn 40 då fosterblåsan fäster i livmoderslemhinnan. Innan dess flyter fosterblåsan 'fritt' i livmodern. Tillbakabildningar etc kan ske senare med, även tidiga kastningar som man inte behöver märka.
Och eftersom du inte UL:at sen dygn 30, så skulle jag göra ett nytt UL. Helt enkelt för att VETA, så du t ex vet om du behöver öka på fodret för stoet när hon går in i högdräktighet t ex, och inte gör det på tomt sto, och när våren kommer har du ett smälltjockt sto.
Sen behöver du ju inte UL:a på någon speciell dag, det är svårt att se sent i dräktigheten, å andra sidan går det med tämligen stor säkerhet att rektalisera då.
Men jag skulle inte göra det innan ca 90 dygn.
Om du inte vill UL:a kan du ta blodprov. Det finns två olika blodprov, eller två mätmetoder. Den ena fungerar från ca 50 dygn, men har dock en hög felmarginal för felaktiga positiva prov, då det mäter det dräktighetshormon som som ökar vid dräktighet, men som kan kvarstå ganska lång tid efter resorbering/kastning. Det andra provet kan tas från tidigast 110 dagars dräktighet, och har en betydligt högre säkerhetsmarginal, då det mäter ett annat hormon, som visar att det finns levande föl.
Så väljer du ta blodprov kan du ju göra det inför en ev högdräktighet, så får du svart på vitt om du behöver 'fodra på' eller ej, dvs om stoet är dräktigt eller ej.