väntans tider

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare liden
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 725

liden

Trådstartare
Jag har för första gången betäckt mitt sto. Blev inseminerad sista gången 27/7 och blev ultraljudad 19 dagar senare och hon var dräcktig. Ultraljud även på dag 30. fölet levde o hade utvecklat sig. Men hur vet man att fostret lever och mår bra nu? Hur längt in i dräcktigheten kan dom tillbakabilda fostret? Bör ja ultraljuda igen?

Sv: väntans tider

Har hingsten någon avgift som ska betalas vid 90 dagars dräktighet? i så fall kan det vara bra att göra en koll då. Vår vetrinär gjorde dock inget ul då utan en rektalisering.

Jag tycker du ska kolla igen, även om du inte har 90-dygnsavgift.

Resorbtionsrisken är störst fram till ca dygn 40 då fosterblåsan fäster i livmoderslemhinnan. Innan dess flyter fosterblåsan 'fritt' i livmodern. Tillbakabildningar etc kan ske senare med, även tidiga kastningar som man inte behöver märka.

Och eftersom du inte UL:at sen dygn 30, så skulle jag göra ett nytt UL. Helt enkelt för att VETA, så du t ex vet om du behöver öka på fodret för stoet när hon går in i högdräktighet t ex, och inte gör det på tomt sto, och när våren kommer har du ett smälltjockt sto.

Sen behöver du ju inte UL:a på någon speciell dag, det är svårt att se sent i dräktigheten, å andra sidan går det med tämligen stor säkerhet att rektalisera då.

Men jag skulle inte göra det innan ca 90 dygn.

Om du inte vill UL:a kan du ta blodprov. Det finns två olika blodprov, eller två mätmetoder. Den ena fungerar från ca 50 dygn, men har dock en hög felmarginal för felaktiga positiva prov, då det mäter det dräktighetshormon som som ökar vid dräktighet, men som kan kvarstå ganska lång tid efter resorbering/kastning. Det andra provet kan tas från tidigast 110 dagars dräktighet, och har en betydligt högre säkerhetsmarginal, då det mäter ett annat hormon, som visar att det finns levande föl.

Så väljer du ta blodprov kan du ju göra det inför en ev högdräktighet, så får du svart på vitt om du behöver 'fodra på' eller ej, dvs om stoet är dräktigt eller ej.

Menar du att jag inte ska ultraljuda före dygn 90? Varför? Eller var det rektalisering du menade inte skulle göras före dygn 90?

Kollade min på dygn 93 med UL och enligt vet var hon dräktig. Är det svårt att se vid den tidpunkten?

Nä, 90 dygn är ju väldigt normal tid att kolla med UL. Men att UL:a i 9:e - 10:e månaden, man ser inte så mycket då, fostret är så stort. Då går det dock att med hög säkerhet rektalisera, så då finns eg ingen anledning att UL:a.

Enligt veterinär kan stoet resorbera ända fram till 150 dygn!
Tycker det låter lite...hmmmm....men oki.

Li

Li

Minns inte exakt dygn, men de kan resorbera ganska sent. Dessutom så en 'tidig' kastning, ute i hagen på dagen när ingen ser, kan gå djurägaren obemärkt förbi om stoet inte får infektion och flytningar t ex.

Då är det lätt att tro att stoet resorberat, fast det kanske har kastat obemärkt med.

Jag hade ett helsike att få Flyinge att förstå att stoet kastat på dygn 99 och inte resorberat. Tillslut utespelades följande diaglog:

Flyinge: Alltså, du menar väl inte kastat utan resorberat?
Alex: Nej jag menar KASTAT, precis som jag skrev i mail och sagt hela tiden.
Flyinge: Du har alltså SETT fostret?
Alex: Nej, inte jag, jag var i USA, men stoet kastade på SLU:s djursjukhus där ett flertal veterinärer sett fostret, räcker det?
Flyinge: Jag skriver här att stoet kastat.

:devil:

Li
Mitt sto va dräktigt på sin 90 dags kontroll.. men till sommaren kom de inget.. väntade 12 månader.. sen förstod vi att det inte skulle komma något..så då va det bara tt kolla bruns och sen i väg till hingsten igen..

Lånar tråden lite ;)

Hur långt in i dräktigheten kan man göra UL?

Tills stoet drar igång fölning:angel:. Det är dock ganska meningslöst att göra det sent, eftersom man inte ser speciellt mycket och det är väldigt säkert med rektalisering.

Ska man vara petig är rektalisering oavsett orsak alltid en risk, och ska man minimera riskerna så går man enbart på blodprov efter 110 dygn ;)

rektalisering= ul?

Rektalisering = när man går in med armen i ändtarmen. Så det blir en rektalisering både vid UL och manuell dräktighetsundersökning, för i båda fallet ska veterinärens arm in i ändtarmen. Skillnaden är 'bara' om veterinären har med sig en ultraljudssond in eller ej.

Jo men nu pratar jag endast om resorbering.
Jag ville veta hur långt in dom kan resorbera (dra tillbaka fostret)
och jag fick svaret upp till 150 dygn och det enda man behöver se är en minimal flytning.

Det kan ju vara så att stoet resorberat, men gått så pass långt att ägaren tycker det verkar otroligt att stoet resorberat utan tror sig "missat" i hagen.
Därför kan det vara bra att veta att det är möjligt upp till 150 dygn alltså.

Mvh Li

japp, tror det.. men mankan aldrig vara säker.. Det kan ju dö vid födslen, elelr vra dött redan då...de e de som är så hemskt..

Jo men nu pratar jag endast om resorbering.
Jag ville veta hur långt in dom kan resorbera (dra tillbaka fostret)
och jag fick svaret upp till 150 dygn och det enda man behöver se är en minimal flytning.

Det kan ju vara så att stoet resorberat, men gått så pass långt att ägaren tycker det verkar otroligt att stoet resorberat utan tror sig "missat" i hagen.
Därför kan det vara bra att veta att det är möjligt upp till 150 dygn alltså.

Mvh Li

Jo, men samtidigt är det ju möjlilgt att de kastar under samma period med (vet inte hur tidigt de kan kasta, dvs var gränsen går).

Så sto kollat och dräktig på 90 dygn som är tom på 120 dygn säger vi, kan ju (om din info stämmer men jag har ingen anledning att ifrågasätta det) stoet endera ha resorberat, eller kastat. Dvs det är svårt att säga säkert vilket om det inte blir komplikationer (mitt sto, om hon hade kastat i hagen och man missat pluttfostret, så man skulle ändå förstå att hon kastat iom den ORDENTLIGA livmoderinfektion hon fick, flytningarna var som vaniljsås både i färg och konsistens, och det var rikligt med flytningar). Men om det bara blivit en liten flytning (lätt att missa) eller inget alls så är det ju svårt att veta om det är kastning eller resorbtion.

Iofs spelar det ju i det läget inte så stor roll.

Precis. Fölet är ju borta.

Jag är lite osäker på mitt sto då hon i förrgår hade blod i de privatare delarna som var slappare och mer svullna (och röda) än hon varit förut.

Igår såg det normalt ut igen.

Idag någonstans mitt emellan.

Har gjort UL på 16 och 38 dygn (fint foster med hjärtslag) och inväntar dygn 90 (19 oktober, två veckor kvar) innan jag gör nästa.

Stoet mår bra så har hon kastat är det iaf inga infektioner på G just NU. Anledningen till att jag väntar med UL till dygn 90 är för att om hon inte kastat vill jag försäkra då.

(Men hon uppför sig strange så magen säger just nu dräktig, min mage alltså).

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 392
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 016
Senast: julgrisen
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: tara
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 335
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka