Vänja av fölen för tidigt??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare siwisarah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 406
Sv: Vänja av fölen för tidigt??

Då borde don ju kunna dela boxar en tid sedan då ni vänjer av dom.

Kan du verkligen få en stallplats för 1200 kr med allt inkluderat??? Det var billigt! Jag tycker att det låter som en bra lösning om man inte har så mycket pengar. Det är ju så har jag inte pengar att betala med så får jag betala i svett. Vårt föl började vi vänja av vid 6 månader. Då började vi med att ta dem från hagen och in i en egen box där det fanns mat. När hon ätit upp fick hon gå in till sin mamma och stanna under natten. Denna tid i egen box ökade vi succesivt. Till slut var det så att hon helt själv vände till "sin" box i stallgången när vi tog in dem och efter ett tag ville hon inte in till sin mamma och mamma ville inte ha in henne. Dock har de alltid gått tillsammans i hagen hela dagarna. Hon är nu 1,5 år och hur självständig som helst.

Kan du verkligen få en stallplats för 1200 kr med allt inkluderat??? Det var billigt! Jag tycker att det låter som en bra lösning om man inte har så mycket pengar. Det är ju så har jag inte pengar att betala med så får jag betala i svett. Vårt föl började vi vänja av vid 6 månader. Då började vi med att ta dem från hagen och in i en egen box där det fanns mat. När hon ätit upp fick hon gå in till sin mamma och stanna under natten. Denna tid i egen box ökade vi succesivt. Till slut var det så att hon helt själv vände till "sin" box i stallgången när vi tog in dem och efter ett tag ville hon inte in till sin mamma och mamma ville inte ha in henne. Dock har de alltid gått tillsammans i hagen hela dagarna. Hon är nu 1,5 år och hur självständig som helst.

Jopp. 1200 med allt inkluderat, 2000 om jag vill att de ska mocka åxå!
:banana:
Men vi får se vad som händer! Hon trivs ju där hon står nu och precis fått nya kompisar å dyl så det känns nästan elakt att flytta henne igen när hon nästan precis kommit dit! Jag har bara haft denna hästen i knappt en månad.
Ska prata med de dock så att de får specificera hur mycket jag ska göra för att fylla ut kostnaden för hennes vistelse där hon e nu!
Så får de betala om de vill ha hjälp utöver det!

Min dag ser ut som följande: 5.30 ner å fodra, under tiden de äter ska vattenspannar fyllas på, hö slängas ut, sen ut med de i olika hagar. Sen hem igen, gå ut med hundarna. Kl 7 iväg till jobbet, hemma igen ca 17, direkt hem, gå ut med hundarna. Ner till stallet, mocka alla boxarna, göra iordning mat, in med alla, låta de äta lite, sen ryktas de å in igen, fölen pulas med, sen rider jag min egen häst. In med henne å sen hem kl 22 ca, ut med vovvarna å sen hopp i säng! :) (inte undra på att sambon gnäller över att jag aldrig har tid för honom) :angel:

Men jag har dock roligt när jag gör det å det är huvudsaken!

Nähäpp, nu ska jag iväg, e ledig från mitt vanliga jobba idag så får passa på å städa å tvätta :crazy:
Tack alla ni som svarat! :love:

Ger du kraftfoder innan du ger hö???

min egen häst ger jag hö under tiden jag blöter upp maten på morgonen och fodrar de andra. Men ägarens restriktioner är att de ska ha kraftfoder inne å sen hö där ute på morgonen.... inte mina hästar,därav hans beslut. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Många hästmagar mår inte bra av att få kraft först och sen vänta innan de får grovfoder.
Kraftfodret bör egentligen komma i mitten av det hela. Så att de har hö före i magen och hö ovanpå kraften.

Många hästmagar mår inte bra av att få kraft först och sen vänta innan de får grovfoder.
Kraftfodret bör egentligen komma i mitten av det hela. Så att de har hö före i magen och hö ovanpå kraften.

Jo den biten vet jag och har även påpekat det för ägaren.... men han vill ha det så!

De har dock ganska mycket hö kvar i boxen på morgnarna när det är dags att fodra.

Men men!

Exakt så menade jag. Det har visat sig att 60-80% av hästar som får kraftfoder på morgonen har magsår mer eller mindre. Vi slutade för många år sedan med kraften på morgonen. Våra får bara på kvällen när dom kommer in. Nu är lungt och skönt i stallet, Inget hetsande och gapande efter mat eller hetsande om vem som skall få först mm.

Men om de har fri tillgång på hö tror jag inte det spelar roll när de får kraftfoder Eller hur?
Då har de ju alltid hö i magen .

Jag brukar vänja av fölen vid juletid. Allihop samtidigt. Det är lite rationalisering. Har man två föl kan du släppa ihop dom i samma box-

*knapplån*

Jag vänjer av mina föl vid tidigast 8 månader, men de jag har haft har fått gå längre än så. Mammorna jag har här är rätt duktiga på att vänja av dem själva...

Hur gamla är de yngsta då?

Ja, det var vl den frågan jag var ute efter egentligen. Att säga jag vänjer av vid jul eller augusti säger ju inte så mycket. Våra föl föds i februari. Vi börjar med att dela dom på natten först då dom är runt 4 månader. Då har dom blivit delade korta stunder innan det med.

Vad gör man om fölet är 4,5 mån och i stortsätt struntar i mamma och hon i honnom ställer man in honnom i boxen så gnäggar de ej efter varandra då mamma tas för ridtur.
Vet sa att han var ovanligt självständig han va nässtan chokad han trodde att fölet var typ 6-7 månader!
Han går med mamma natt och dag men är alldrig vid henne har knappt sett han dia men han äter hö och gräs samt fölpellets i massor!
är orolig behöver han inte dia???
Vad gör man i detta läge??:o

Vad gör man om fölet är 4,5 mån och i stortsätt struntar i mamma och hon i honnom ställer man in honnom i boxen så gnäggar de ej efter varandra då mamma tas för ridtur.
Vet sa att han var ovanligt självständig han va nässtan chokad han trodde att fölet var typ 6-7 månader!
Han går med mamma natt och dag men är alldrig vid henne har knappt sett han dia men han äter hö och gräs samt fölpellets i massor!
är orolig behöver han inte dia???
Vad gör man i detta läge??:o

Vår 5månaders är också så självständig. Hon står i egen box nu på nätterna men går ute med mammsen på dagen. Men de bryr sig inte mycket om varandra. Däremot så diar hon fortfarande någon gång ibland. :)

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: Kajsalisa
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 088
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka