Vänja av fölen för tidigt??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare siwisarah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 406
S

siwisarah

Gomorrn!

Nu e d som så att jag inte alls är insatt i avelsbiten så därför undrar jag följande;

Föl 1 är ca 2 1/2 månad gammal och står i samma box som sin mor över natten

Föl 2: är ca 3 månader gammal och står även han tillsammans med sin mor över natten.

Föl 3 är född i april i år och har för första gången igår stått i egen box över natten.

Ägaren vill nu börja vänja av de två små fölen också och jag tycker det är lite tidigt då de fortfarande diar mycket på nätterna.

Vad tycker ni och varför ska man INTE vänja av de för tidigt?!

Sv: Vänja av fölen för tidigt??

Föl nummer 3 i det här fallet kan avvänjas, MEN det hänger på hur självständig fölet är gentemot sin mamma.
Om man tittar på hur fölet under dagen förhåller sig till sin mor, så kan man ganska snabbt se om fölet är beredd att avskiljas.

Föl som hänger under dagens lopp ganska tätt med sin mamma, är inte kommen så långt att man kan börja skilja av. Men föl som går ihop med andra hästar än sin mor i flocken, eller är så pass självständiga att man inte alls hänger tillsammans med mamma utan bara kommer till henne för att dia, där kan man skjilja av utan problem.

Men en regel gäller i varjefall hos mig, och det är aldrig under 5 månaders ålder.

Oj oj oj det är för tidigt!!!
Fölungen kan tex utväckla följdsjukdomar av att tas ifrån sin mamma för tidigt... krubbitning, magsår...
Forskning visar idag att man TIDIGAST bör avvänja fölet från mamma vid 6 mån!!! Allra bäst vid 8-9 mån.
Varför måste han avvänja de så tidigt?!

*kl*

Nu när det är en massa kunniga människor här, mitt för blir 5 mån den 10:de oktober. Han och hans mamma går fortfarande ute dygnet runt (om det inte är uruselt väder) tillsammans med ett till sto och hennes föl. Jag har tänkt att de from oktober ska separeras på nätterna (när de står inne), mest för att stoet är oerhört grinigt på fölet så fort det blir mat (kraft eller hö). Men, är jag taskig? Är det för tidigt för fölet? Ute i hagen går han mest med sin fölkompis, men även ofta närmare det andra stoet, eller någon helt annanstans i hagen. Så, ni som haft fler föl än mig, vad tycker ni?

Tack!
/trams

Måste, måste han väl inte. Men han och frun är oense då hon tycker att de ska vänjas av runt jul och det kan väl jag hålla med om att det vore bättre.
Han tycker nog att det är praktiskt då han vill att de ska ha Krafft i egen box, men de äter inte av mammans mat ens och jag tvivlar på att de kommer äta det om de skulle stå själva på nätterna då inte ens 5 månadersfölet gjorde det inatt. Det lär de sig förvisso. Men det var snack om att märren skulle sina om inte fölet diar under natten vilket de i normala fall gör. Sant??!!

Jag vill ha lite belägg för det här då det är jag som mockar och sköter om alla deras hästar. Skulle han då skilja av de så har jag ytterligare 3 boxar å mocka! :idea: :banana:

Nä faktiskt så är jag intresserad av att lära mig mer om fölhantering å dyl så det har inte mycket med mockningen att göra! ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det äldsta fölet bryr sig inte ett dugg om sin gamla mor, hon är mest i vägen enligt henne ser det ut som! :p

Jag förstår inte varför alla har så bråttom med att avvänja fölen.
Om dom får gå den tid som är naturlig för dom, så skulle vi nog slippa många bekymmer längre fram när dom blir äldre.

9 mån brukar jag separera mina, dock kan dom se sin mamma i angränsande hage eller att dom står bredvid varandra i boxar.

När mamman fått sitt nya föl, så släpper jag dom tillsammans i den stora flocken.

Stoet låter inte ettåringen komma nära.

Jag har fått många ston och dom brukar hjälpa till att ta hand om sina syskon.

Behöver jag säga att unghästarna är otroligt lätta att hantera.

Det äldre fölet klarar nog att börja stå själv över natten, och gå med mamma på dagen. Jag tycker det är ett bra alternativ att börja med det runt 5 månader - bättre än att separera dem tvärt.

Att maman skulle sina bara för att fölet står separat över natten har jag svårt att tro eftersom fölet kommer att dia direkt när de kommer ut på morgonen... Har inte haft något sto som har sinat av den anledningen - och jag brukar alltid vänja av så.

Däremot tycker jag att det är alldeles för tidigt att separera de två små fölen från sina mödrar även om det bara är nattetid. Vill han att fölen/ mödrarna ska få äta Krafft i lugn och ro kan de ju mycket väl sättas i egen box när de går in, och medan hästarna äter, sedan bör de stå hos sin mor över natten.

Alla fölen samt alla stona går i samma hage, det är bara på nätterna som han vill att de ska stå i egen box, då givetvis bredvid sin mor.

I regel får fölet och mamman komma ut bland de andra samma dag eller dagen efter, någon har även fölat i hagen och då har de bara kontrollerats så att allt är ok å dyl sen fått vara kvar bland de andra.

Fölen idag är inte mycket hanterade, det jag håller på med nu är väl att vänja de vid beröring, vänja de vid grimman och se till så att de inom snar framtid kan ledas. Om han nu tvunget ska ha de i egen box så underlättar det ganska mycket om det går att leda de så man slipper ha de rännandes i stallgången tills de själva är redo att gå in i boxen.

Då de inte blir mycket hanterade av ägarna så har jag självmant tagit på mig det jobbet då det underlättar för mig om de går att hantera och iom detta så vill jag gärna ha tips på saker som underlättar vid hantering och "vad de ska kunna" vid det här laget! :)
Då jag bara utgår från logik och mitt eget lugn vid hanteringen av fölen så får ni gärna ge mig lite mer kött på benen!

( mitt jobb är egenteligen bara mockning, fodring, in o utsläpp då jag har min egen häst hos de helt gratis med allt inkluderat )

Om du får hålla på ute i hagen, så ta med dig grimma till fölet.
Klappa och håll på med mamman, fölen blir oftast nyfikna. Låt dom nosa på grimman.

Det fölen blir rädda för är när grimman ska förbi ögonen och över öronen. Träna detta. Antingen att du lääger grimskaft runt halsen flera gånger och berömmer och ser glad ut. Mycket beröm o klappa.

Ta på och av grimman, fortsätt nästa dag med att stänga grimman.

Så fort man drar i grimskaftet stretar dom emot, släpp efter.

Ta ett lätt tryck framåt, så fort ungen går bara ett steg framåt, beröm jättemycket.

Träna att gå några steg i hagen, sen ökar du detta succesivt.

Annan fråga. Får du inget betalt för att du håller på och jobbar, är det bara fri stallplats som ingår?

Nej jag får inget betalt, jag får stallplats, strö, hö å krafft också till.
För det så fodrar jag morgon å kväll, mockar 6 boxar var dag och släpper in o ut samt att jag städar deras 300m2 stora hus en gång i veckan.
Sen har jag själv valt att sköta deras hästar å rykta å dyl samt ta mig an fölen.

Jag tyckte det hela var ok när de gick ute dygnet runt och bara kom in för att äta på kvällen. Men det känns som lite väl mycket, jag skulle kunna få stallplats för 1200:- inkl allt ovanstående samt in, utsläpp, fodring. Å skulle jag ta 100:- / timme vilket jag i normala fall gör så hade jag fått ihop en hyfsat bra lön för skötseln av deras hästar +städning.

Det som känns skönt e att jag bor granne med de (min sambos föräldrar) så därför flyttar jag inte min häst. Sen e allt jättefint där, fina boxar, superfina hagar.

I övrigt har jag kommit så pass med fölen att det är ok med grimman.

Såg att det gick att kopiera deras rekommendationer som jag själv följer så gott det går. När inte stona dör :(
Citat från Flyinges hemsida
"Hur vänjer man av sto och föl på bästa sätt med minsta möjliga stress?
• Om möjligt - vänta så länge som möjligt med avvänjningen. Låt gärna stoet avvänja fölet själv! Fölets psykiska mognad är mycket större vid 8 månaders ålder än vid 5-6 månader. Är stoet inte dräktig kan man vid behov avvänja fölet vid tiden för betäckning nästa år. Då är det lika gammalt som det hade varit om stoet själv hade vant av det!
• Om du har boxar - ha stora boxar till sto med föl så de kan gå tillsammans längre.
• Vill du använda stoet - lär fölungen att vara ensam eller med andra hästar under tiden.
• Om du måste avvänja, gör det helst gradvis. Ta ifrån fölen över natten eller över dagen till en början, kanske ihop med en kompis.
• Har du flera ston med föl eller andra hästar i en flock, plocka bort stona efterhand så att fölen har kvar tryggheten i flocken.
• Fölet har starkare band till mamman och syskonen än till jämnåriga kamrater. I flocken finns alltid hästar i olika åldrar, så det är inte naturligt som vi ofta gör att dela upp hästar efter ålder!
• Om du ändå måste ta bort fölen från flocken (t ex hingstföl på våren), sätt dem tillsammans med en eller ett par andra vuxna hästar för trygghetens skull, inte bara jämnåriga.
• Samarbeta med andra uppfödare.
• Hitta lösningar som är praktiska och bra både för dig och för hästen! "

Lustigt.

Nästan exakt som jag gör med mina, utan att egentligen läst någonting av detta.

Bara använt mitt sunda förnuft

Nej jag får inget betalt, jag får stallplats, strö, hö å krafft också till.
För det så fodrar jag morgon å kväll, mockar 6 boxar var dag och släpper in o ut samt att jag städar deras 300m2 stora hus en gång i veckan.
Sen har jag själv valt att sköta deras hästar å rykta å dyl samt ta mig an fölen.

Jag tyckte det hela var ok när de gick ute dygnet runt och bara kom in för att äta på kvällen. Men det känns som lite väl mycket, jag skulle kunna få stallplats för 1200:- inkl allt ovanstående samt in, utsläpp, fodring. Å skulle jag ta 100:- / timme vilket jag i normala fall gör så hade jag fått ihop en hyfsat bra lön för skötseln av deras hästar +städning.

Det som känns skönt e att jag bor granne med de (min sambos föräldrar) så därför flyttar jag inte min häst. Sen e allt jättefint där, fina boxar, superfina hagar.

I övrigt har jag kommit så pass med fölen att det är ok med grimman.

Om du inte bor på gården så utnyttjar dom dig ganska mycket

Om du inte bor på gården så utnyttjar dom dig ganska mycket

Jo, jag vet, men e jag själv så dum att jag tillåter det så får jag skylla mig själv!

Jag ska dock se till att lägga upp en annan planering tillsammans med de annars funderar jag på att flytta hästen och betala de 1200 där istället. Så får ägarna till stallet jag e i nu betala för min "service" isf.

Gomorrn!

Nu e d som så att jag inte alls är insatt i avelsbiten så därför undrar jag följande;

Föl 1 är ca 2 1/2 månad gammal och står i samma box som sin mor över natten

Föl 2: är ca 3 månader gammal och står även han tillsammans med sin mor över natten.

Föl 3 är född i april i år och har för första gången igår stått i egen box över natten.

Ägaren vill nu börja vänja av de två små fölen också och jag tycker det är lite tidigt då de fortfarande diar mycket på nätterna.

Vad tycker ni och varför ska man INTE vänja av de för tidigt?!
Föl nr 3 kan ni vänja av lte sakta nu. Tex. på natten som ni gör nu. Dom andra kan ni INTE vänja av än. Det vore mycket grymt mot fölen. OM det inte föreligger medicinska fel hoss mamman och dom måste tas bort eller liknande.

När ni delar av dom andra fölen. Kan dom inte dela box då? Vad är det för ras på hästarna?

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 069
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: Kajsalisa
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 088
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka