• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare pippi27
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 705
P

pippi27

Jag älskar vandring men det är jag helt ensam om i familjen.
Kom på att det borde ju finnas fler här som gillar att vandra med eller utan hund.
Vad säger ni? Är ni med på en långvandring i sommar?

Sv: Vandring?

Håller med, skulle vara skitkul med en långvandring med hundar till sommaren.
Älskar att vara ute och vandra men har tyvärr inga vänner med samma intresse :p

Vad kul att se att det är några som är med på idén:banana:
Jag tänkte börja spåna på detta reda n nu faktiskt och kolla upp leder som finns.
Tält eller stugor? Jag föredrar ju tält då det inte alltid är så populärt med hundar. Allt ska ju vara så allergianpassat numer.
Skåne eller fjällen?
Jag älskar österlen med dess vidder, men är ju lapp i själen så fjällen ligger nära till hands.
Klövjeväskor till hundarna måste skaffas och dom ska så fort jag köpt väskorna att börja tränas på vikter. Dom ska ju gicetvis få bära sig egen mat.

Har ni förslag på vandringsleder? Hur länge? Ett par dagar, ett veckoslut en vecka?
När? Till våren när det börjar bli varmt om nätterna, sommaren?
Kom med förslag.

Det låter jättekul :D

Jag har aldrig vart i fjällen, det hade vart något.

Jag tycker att en helg låter lagom, iaf för mig och mina dårar. Ingen av oss är vana vid långa vandringar :p
Är det inte mycket myggor i fjällen så är ju naturen där oslagbar :)

Jag tycker att en helg låter lagom, iaf för mig och mina dårar. Ingen av oss är vana vid långa vandringar :p
Är det inte mycket myggor i fjällen så är ju naturen där oslagbar :)

Samma här!
Fjällen är så vacker!

Jag vill träffa dina vackra hundar med! :D

Det är kanske bra att ha det i södra delen av landet så att det inte blir lika långt att åka för alla? Speciellt ifall det bara blir några dagar. En helg med en övernattning kanske passar bra? Jag föredrar också tält eller vindskydd.
Klövjeväska ska köpas här med om jag bara någon gång kan bestämma mig för vilken... (har velat i ett halvår nu :crazy:)

Förslag
Kinnekulleleden 45 km
Hyssnaleden 40 km

Finns fler på www.vandringsleder.se

Jag är helt klart intresserad! Har lite vandringserfarenhet och han med tre vandringar med lilltjejen i sommras så vi är på om det passar med ledigheter mm.

Det är kanske bra att ha det i södra delen av landet så att det inte blir lika långt att åka för alla? Speciellt ifall det bara blir några dagar. En helg med en övernattning kanske passar bra? Jag föredrar också tält eller vindskydd.
Klövjeväska ska köpas här med om jag bara någon gång kan bestämma mig för vilken... (har velat i ett halvår nu :crazy:)

Förslag
Kinnekulleleden 45 km
Hyssnaleden 40 km

Finns fler på www.vandringsleder.se

Låter super!

Förresten, finns det klövjeväskor som passar vinthundar eller är alla anpassade för "normalbyggda" hundar? (Jag vet bara hur hopplöst det är med täcken och selar, där får man nästan sy själv om man ska ha något som sitter bra)

Tält eller stugor? Jag föredrar ju tält då det inte alltid är så populärt med hundar. Allt ska ju vara så allergianpassat numer.
Jag säger tvärt om. Stuga är ju bättre så slipper man släpa på tält, är folk inte vandringsvana sitter dom säkert inte på ett lättviktstält heller. Finns ju ofta övernattningsstugor efter leder som bara är små timmerhus, där brukar man alltid få ha med hund.

Skåne eller fjällen?
Jag röstar för ett mellanting. Lågland är ju enklast för dom som inte är vana att vandra men jag vill hellre ha mer skog än skåne;) Kinnekulleleden som någon skrev tycker jag verkar vara ett intressant alternativ, ligger ju hysfsat "centralt" också.

Låter super!

Förresten, finns det klövjeväskor som passar vinthundar eller är alla anpassade för "normalbyggda" hundar? (Jag vet bara hur hopplöst det är med täcken och selar, där får man nästan sy själv om man ska ha något som sitter bra)

Ja det finns dom som passar vinthundar. Lättast är att gå till en större djuraffär eller en vildmarksaffär och prova ut en som passar. Sen är det väl snarare frågan om om dom kan bära så mycket.. Jag har aldrig klövjat Kirsty och kommer inte göra det heller, jag törs inte lägga vikt på henne om hon skulle råka snubbla eller så.

Jag tycker en 2 nätters övernattning, dvs veckoslut skulle vara lämpligt. Vars spelar mindre roll, men gärna någonstans där det inte finns alltför mycket rovfåglar och rovdjur (med tanke på min hundsstorlek).

Problemet är ju hur vältränade allas hundar är, för min del är det inga problem, kan bara lyfta upp honom eller sätta in honom i en väska jag fäster på vandringsryggsäcken om han blir trött. Men alla har ju inte så små hundar precis.

Menar du hela upplandsleden? Nja, jag har dålig rygg så jag klarar inte av att bära så mycket packning, går bara långturer med bästa kompisen (karl som orkar bära proviant och hundmat).
Tror inte det är så många på det här forumet som är så vana vandrare att en 40milsrunda är genomförbar;)

Vi är med! Jag har en liten inre äventyrare i mig, som längtar efter att vandra, sova ute, klättra i berg, bada i forsar och fasiken vet allt ;)

Säg bara när, hur och var så kanske jag och mina två dyker upp!

Liknande trådar

Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 147
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 916
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 263
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka