Valpen har kommit hem!!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Isaac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 709
I

Isaac

Hej är en trogen läsare här på buke och det är så här att jag behöver nu er expertis om råd och tips hoppas att ni kan hjälpa mig lite med det här.

Hämtade min 9 veckors valp idag jätte skoj tycker jag.
Allt har funkat jättebra men jag har haft ute honom nu två ggr sen jag kom hem med honom men han går bara och luktar eller står bara still är det så i början??...han är inte rumsren. Är det något speciellt jag ska tänka på nu dom här första dagarna. Har så mycket frågor kommer inte på hälften.
men har ni all slags råd och tips som kan hjälpa mig i början så är jag jätte tacksam.
kram

Sv: Valpen har kommit hem!!!

Vad roligt med en liten valp. vad är det frö ras om man får fråga? Ja det är normalt att de inte kissar ute de första dagen för de kanske är lite osäkra på den nya miljön. När han kissar inne så är ett bra tips att bära upp honom direkt medans han kissar om du kommer på honom. Då slutar de kissa. Bär ut honom direkt och sött ner honom på gräset och beröm jättemycket när han kissar ute.

Fungerade på min och fick honom rumsren fort.

Har även hört en del som går på en speciellt ställe ute den första tiden för att hunden ska känna sig trygg där och kissa där. Jag har inte behövt göra detta med min. Men det kan nog vara ett bra sätt för att få dem att känna sig trygga vid en plats.

Glömde skriva att man får gå ut med en liten valp ofta, efter de sovit, ätit, lekt osv. Jag satte min klocka vid 3 varje natt i en och halv vecka för att få honom rumsren fortare och smidigare.

Lycka till.

Senast ändrad av en moderator:

Alla valpar är olika. Om valpen verkar vara nöjd med att stå och nosa så är det väl inget konstigt i det. Har han precis bytt hem så är det ju MASSOR av nya dofter överallt att bekanta sig med.

Gå ut med honom ofta, gå ut med honom när han vaknar, när han ätit, när han lekt, beröm när han kissar/bajsar ute men skäll inte när han gör ifrån sig inne, utan försök bara få ut honom så fort som möjligt. Då är det nog lättast att få rumsren. Dock kommer det dröja länge innan hunden har fysisk möjlighet att hålla sig, så börjar han säga till när han vill ut så är det ändå FORT ut som gäller ;)

Tack så mycket för era svar, tar gärna emot mer tips och råd. Han är en blandras av Rottweiler/schäfer.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 663
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 851
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 235
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka