Valp äter bajs

Blueeyes

Trådstartare
Min nya lilla pomeranianvalp äter upp sitt bajs. Jag har läst lite om det och alla säger att det är näringsbrist. Just nu äter hon Eukanuba Puppy small. Jag bara undrar, är det alltid så att det beror på näringsbrist? Borde jag kanske blöta upp maten för lättare upptag då? Jag har lite svårt att tro att det inte kan vara ett "dåligt beteende" bara, så därför frågar jag er :)

Sv: Valp äter bajs

Har mkt lite med näringsbrist att göra, men desto mer med att bajset luktar mkt mat att göra. Skulle tro att hon helt enkelt skiter ut en hel del ofullständigt smält mat som doftar mums :d

Jo, det var lite så jag kände. Smälter hon maten bättre om jag blöter maten? Vad kan jag göra för att få henne att sluta annars?

Säga nej.

Min Lokis åt också sitt bajs när jag fick henne vid 8 veckor, men det slutade hon med efter nån vecka.

Det påstås att ananas gör att bajset inte smakar gott, men de flesta hundar växer i från bajsätning helt av sig själva. Om maten är lite blötlagd så blir det lättare för kroppen att processera den, så du kan ju prova och se om det minskar bajsätandet.

Det påstås att ananas gör att bajset inte smakar gott, men de flesta hundar växer i från bajsätning helt av sig själva. Om maten är lite blötlagd så blir det lättare för kroppen att processera den, så du kan ju prova och se om det minskar bajsätandet.

Funkar inte för mig! Har en 4månaders chihuhuha som äter sin egen skit konstant.. Så äckligt.. Nu äter han dessutom sin egen skit han hittar ute i trädgården! :(

Några andra tips än ananas??

Punktmarkering och "NEJ" när han närmar sig skit. Kanske skvallerträning är värt att testa?

Punktmarkering och "NEJ" när han närmar sig skit. Kanske skvallerträning är värt att testa?

Jag kör med "FY" när jag kommer på honom..
Skvallerträning? Vad är det? Har aldrig hört talas om det.

Vill få tråden markerad, då jag vill följa denna eftersom min 5 månaders äter sin avföring.

Min uppfödare sa att mamman kan ha lärt valparna att äta upp sin bajs när de var små. Eftersom jag köpte min valp när han var 16 veckor så vet jag inte hur det varit innan.
Jag gav lite mer mat för jag tänkte att det var näringsbrist (hästmänniska som jag är; hästar äter sitt eget bajs när de har näringsbrist).
Här hjälper det inte att säga nej, eller locka honom med något annat.
Jag har fått tips om ananas (som skrivet innan) ska prova det och se om det hjälper...

Min goldenvalp har också ätit sitt eget bajs från dag 1. Enligt uppfödaren har inte valparna betett sig så hemma hos henne, så detta är ett beteende som utvecklades i och med flytten. Han var nästan manisk ett tag och vände sig om för att äta upp det nästan innan det hade hunnit landa på marken :eek:

För vår del har det hjälpt att jag har haft honom i koppel när han har bajsat, så att jag har kunnat fysiskt hindra honom från att äta bajset innan jag har plockat upp det (det är nog viktigt, om man har trädgård, att man "mockar" ordentligt så att det inte finns något bajs att äta.)

Sen har jag också lärt honom "Nej" på vanligt sätt och lagt in det när han nosat på annat bajs. Eftersom jag har välsignats med en följsam valp räcker det att jag nu säger "nej", då avbryter han och då blir jag naturligtvis jätteglad och belönar honom. Om han mot förmodan käkar upp sitt bajs i ett oövervakat ögonblick ignorerar jag faktiskt det. Jag tänker att det är värre att göra en stor grej av det och springa efter valpen och vråla och ha sig. Lite bajsätande är faktiskt inte farligt, värre om dom får tag på något som dom absolut INTE får svälja känner jag (jag har vänner som har gjort det misstaget och nu har hundar som hetsäter saker för att "matte inte ska hinna ta det"..)

Koprofagi har knappast med näringsbrist att göra.
Det är vanligt att valpar äter avföring, det brukar gå över, eller oxå tränar man dem att låta bli.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 078
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 158
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 847
Senast: fixi
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
779
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31