Välja seminstation?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 307
Sv: Välja seminstation?

Jag pratade helt enkelt med folk jag träffade i trakterna där jag bor och hörde efter vilken/vilka stationer de använt och vad de tyckte om dem.

Det brukar sprida sig ganska fort om någon hingsthållare/ seminstation inte arbetar seriöst:smirk:.

Det enklaste vore kanske om man varje år använde sig av samma station, men har man några olika ston, och av olika ras(olika betäckningssätt) så är det inte så lätt alltid.

Här nere pratas det mycket om vilka som har bra veterinärer, bra uppstallning ,bra dräktighetsresultat osv.

Men det pratas helt klart ännu mer om de som missköter sig:devil:

Något som jag länge tyckt hade varit jätteintressant, hade varit en statistik över hur hög dräktighetsprocent varje station har:angel:

Kanske en omöjlighet...eller:devil:

Detta hade ju helt klart varit optimalt. Men som någon kommenterade när jag önskade detta i en annan tråd (offentliga dräktighetssiffror alltså), så skulle det kunna leda till att stationer nekar vissa ston som potentiellt skulle sänka deras statistik.

För- och nackdelar med allt tyvärr. Men seriösa stationer som inte har ngt att gömma gör som Lilla Heda och redovisar dem öppet utan anmodan! :bow:

Jag valde att köra mitt sto till hingsten även fast jag bor i Norrtälje 9 mil norr om Stockholm och hingsten finns i skåne. Detta på grund av att hon inte blev dräktig förra gången jag provade, då med en utländsk hingst på fryst transportsperma. Det gör jag inte om igen! Nu hade jag otur i år då hingsten visade sig vara steril. Jag fick då byta hingst men valde en av deras andra hingstar så i slut ändan blev det mycket bra ändå även fast jag nu får ett sent föl (och inte med drömprinsen!!). På grund av alla turer med hingstar hit och dit är jag mycket glad att jag körde min häst så långt och det kommer jag att fortsätta göra för de var verkligen suveräna.

Hmm så det är inte veterinärerna som seminerar? De veterinärer som är anslutna till de olika stationerna, vad har de för funktion?
Veterinären är ansvarig för verksamheten och utför ultraljudsundersökningarna och bestämmer när det är dags för semin.
Sen är det ofta stationsinnehavaren - om det inte är veterinären som ÄR det - som seminerar. (och har gått seminassistentkursen för att kunna göra det...)

*kl*
på staionen där jag jobbar har vi en STOR tavla på väggen där kan alla som kommer dit se statistik, från hästens namn, hingst, när, första kollen vid 18 dygn o sen vid det senare ultraljud så ritar alltid stationsägaren/vet in ett hjärta:) om det finns, så där *mörkar" vi iallfall inga resultat eller så..
prillan

Men då gissar jag att det inte handlar om så många ston?

Svårt med en sån tavla när det kommer 500 ston. :)

Men en riktigt trevlig idé!

Veterinären är ansvarig för verksamheten och utför ultraljudsundersökningarna och bestämmer när det är dags för semin.
Sen är det ofta stationsinnehavaren - om det inte är veterinären som ÄR det - som seminerar. (och har gått seminassistentkursen för att kunna göra det...)

Ok, det ringer en liten klocka om något sådant långt inne i någon grå cell.. Alltså är det verkligen inte obetydligt vem som ska seminera även om flera stationer delar på samma veterinär, eller har jag fel?
U

Jag har helt enkelt hört mig för angående de stationer som står inom rimligt avstånd från mig. Förutom att jag givetvis vill att mitt sto ska bli dräktigt vill jag att hon ska bli väl omhändertagen, gå i vettig hage med hästkompisar och att jag ska bli trevligt bemött.
Jag valde en som jag blev rekommenderad från flera olika håll och jag blev nöjd och återkom:)

Jag gjorde som Gördel, hörde mig för i bekantskapskretsen. Samma station dök upp om och om och om igen med idel lovord. Så då blev valet lätt. Och numera är jag med i lovordskören, och skulle utan tvekan välja dem igen.

Sorry, jag skyller på febern, snoret och tangentbordstrollen. Sen tycker jag du är pipig, vill du inte heta gördel, det är väl en käck tingest med trevliga associationer? :devil:

Inte alls omöjligt vi varit på samma station nej, nu får man ju inte skriva namn och sånt men den ligger en liten bit från MK, det borde ju vara okej att skriva ;)

Jag gjorde som Gördel, hörde mig för i bekantskapskretsen. Samma station dök upp om och om och om igen med idel lovord. Så då blev valet lätt. Och numera är jag med i lovordskören, och skulle utan tvekan välja dem igen.

Snälla, stava mitt namn rätt

Jag tror att vi varit på samma station!

:rofl: sanslöst roligt blev det.. jag känner att jag behövde lite kul.. Här sitter jag ensam o skrattar på kontoret.. Kanske att jag är en aning en aning understimulerad? ;)
U

Allvarligt, jag har sett den felskrivningen förut och det är INTE roligt (är rätt känslig angående mitt namn eftersom det är så :devil: fult!)

Jag kommer ihåg att vi var på samma station;)

Jag är också känslig när folk stavar mitt namn galet...vet ni hur många sätt man kan stava Cathrine på :(!

Allvarligt, jag har sett den felskrivningen förut och det är INTE roligt (är rätt känslig angående mitt namn eftersom det är så :devil: fult!)

Jag kommer ihåg att vi var på samma station;)

Kan förstår det, om det är någon tröst så var det ett rent 'feltryck' (slinta på tangenterna), och inte en 'ren' felstavning.

Och jag lovar att det inte ska upprepas =)

Jag är också känslig när folk stavar mitt namn galet...vet ni hur många sätt man kan stava Cathrine på :(!

Ulrika är ett namn jag inte trodde gick att stava fel, men det gör det. Inte allt för sällan Ullrika, Ulricka, Ullricka..Sedan finns det ju Ulrica och den används ju.. I Danmark blev det bla Ulrikke och Ulrikka. Har blivit ganska van nu, men finns det någon Ulrika soim stavar namnet såhär i Sverige: Ullrika, Ulricka eller Ullricka? Nu hamnade jag långt från seminstationssnack.

Och Görel, jag gissar att det blev extra kul eftersom jag suttit isolerad på mitt kontor och tänkt på lagar allt för länge. Förstår om det inte är kul efter några gånger..
U

men finns det någon Ulrika soim stavar namnet såhär i Sverige: Ullrika, Ulricka eller Ullricka? Nu hamnade jag långt från seminstationssnack.
U

Jajamensan, både Ullrika, Ullricka och Ulricka är stavningar som används av folk. Helt oförståeligt, men sök på Eniro - Privatpersoner t ex så ser du, eller söka via google - svenska resultat.

Däremot finns det ingen som vill heta Gördel :devil:

*avd väldigt OffTopic*

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 448
Senast: alazzi
·
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 759
Senast: cirkus
·
Träning Har haft en liten fundering - och som vanligt när ttl funderar så finns det antagligen ingen som kan svara. Men jag skriver ändå...
Svar
4
· Visningar
845
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Akvarietråden V