Välja seminstation?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 4 307

pastejja

Trådstartare
Överväger, och drömmer lite om en speciell hingst som om han kommer att få ha sin hälsa antagligen kommer att finnas tillgänglig på TAI till Sverige nästa år(om nu inget under händer och han kommer hit ;)). Jag är inte ute efter att ni ska berätta priser eller så, utan mer om jag kan räkna med att priser på stationsavgifter, semineringsavgifter etc är någerlunda samma.. Eller om man får vad man betalar för, eller hur väljer jag station? Den närmaste? Hur väljer ni?
U - (som numera har sin dator på verkstad, så därför har jag varit så lugn ;))

Sv: Välja seminstation?

Tack för ditt svar, jag umgås inte så mycket med folk IRL som föder upp hästar tyvärr. Hoppas att det ändras nu när jag har börjat smyga mig in i den där världen. Men det känns fantastiskt att ha Buke som nätverk av många människor som har stor erfarenhet av mycket. Jag bor i Lund, och har hästen här, så det finns en hel del stationer att välja mellan..
U

här kommer moderatorn med en liten pekpinne, som en påminnelse...

Vi diskuterar gärna om hur vi resonerar när vi väljer seminstation, men utan att diskutera vilka enskilda stationer vi varit nöjda resp missnöjda med!

SAMTLIGA inlägg där namn på stationer nämns raderas ur denna tråd!
Det spelar absolut ingen roll om man ersätter några av bokstäverna med ****... :idea:

Jag kanske också ska förtydliga att jag inte behöver namn i tråden utan mest hur ni har gjort vid era val och vad ni har för erfarenheter(tar dock gärna emot på PM ;)).
Finns detr vissa stationer man bör akta sig för? Inte här heller är jag ute efter namn, utan mer om ni varit på någon station där ni kännt att de inte skött sitt arbete.

Kanske ska förtydliga lite delvis varför jag undrar.
OM mitt sto är dräktigt nu, så kommer fölet kanske att födas 5 juli (slarvigt räknat, om nu allt går som det ska), och det är ju lite halvsent att seminera om. Därför är jag lite nyfiken på om det är större skillnad på kunnskaperna på de olika stationerna. I mitt fall kommer det nog att röra sig om TAI, vet att det är en del skillnad när det gäller FAI-seminerarna.
U

Ja, det finns skillnader mellan stationerna.
Det finns mer eller mindre skickliga veterinärer.
Det finns mer eller mindre noggranna stationsinnehavare (som oftast sköter semineringarna)
Det finns bättre och sämre hästhållning och utrustning.
Men jag skulle ändå tro att en stor majoritet av seminstationerna faller på den översta delen av skalan och att stona oftast blir dräktiga där. Annars skulle de nog inte hålla på, får man hoppas...

Instämmer!
Sen är det ju också så att stoägarna ganska ofta byter station om de har ett sto som inte blivit dräktigt, vilket inte alltid är så lyckat. Om en station haft stoet där en hel säsong har man ju endel information och har kanske några idéer om hur man bäst ska tackla problemet nästa säsong. Men om stoägaren väljer en annan station så får ju de också börja från noll så att säga och göra om eventuella missar från förra året (utan att kanske ens veta om det).
Sen varierar ju dräktighetsprocenten mycket mellan olika hingstar, vilket kan göra att det kan vara mycket svårt att verkligen veta vad som är mottagarstationens "förtjänst" respektive "fel" vad det gäller dräktighet.
Men alla har ju samma mål, dvs att få stona dräktiga.

Något som jag länge tyckt hade varit jätteintressant, hade varit en statistik över hur hög dräktighetsprocent varje station har:angel:

Kanske en omöjlighet...eller:devil:

Senast ändrad:

Något som jag länge tyckt hade varit jätteintressant, hade varit en statistik över hur hög dräktighetsprocent varje station har:angel:

Kanske en omöjlighet...eller:devil:

Precis vad jag också vill ha, då får man ju svart på vitt hur det har fungerat på stationen. Det är stor skillnad mellan stationer, framförallt hur mycket man verkligen engagerar sig i just varje sto och hennes möjligheter att bli dräktig.

En sådan statistik borde ju fungera som en sporre för stationerna.

Ska hingsten du vill ha stå i Sverige nästa år menar du? *hade morgonen i stallet idag så jag har vart uppe sen 05,30 men min hjärna sover fortfarande*

Isf hade jag nog åkt till hans station.
Det brukar bli lite billigare (ofta bjuder de på stationsavgiften tex) sen brukar det också bli högre % dräktigt på AI..

Nästa säsong blir det troligtvis naturligt för alla damerna men annars skulle jag satsa på att åka till hingstens station om han står i landet för jag har räknat ut att det blir billigare så åtminstone för mig som har 9mil enkelväg till seminstationen...

Inte alls omöjligt att stationerna redovisar sina dräktighets procent!
Det gör vi redan.
Står info på min hemsida om vilken procent vi har i alla fall!!!

//Tina

Om jag kan så kör jag helst stoet till hingsten, men det går ju inte i det här fallet. Två gånger har jag också använt hingstar som det inte gått med och istället använt två olika seminstationer. Kan bara säga att det vad som natt och dag att jämföra dessa.
Den första var bara krånglig och dyr och de hade svårt att få stona dräktiga. Mitt "trotjänar" sto som alltid tar på första gick om tre gånger där!!!!
Den andra som jag varit på i år och precis fått räkningan från. Är helt annorlund. Trevlig bemötande även om jag trasslade till det ibland för dem med lämning och hämtning mitt natten m m. och mycket prisvärd jämfört med den första. Trotjänarstoet, dräktigt på en enda seminering!!! Vågar faktiskt fundera på denna station och en hingst som tar betalt per dos efter detta.

Inte alls omöjligt att stationerna redovisar sina dräktighets procent!
Det gör vi redan.
Står info på min hemsida om vilken procent vi har i alla fall!!!

//Tina

Ja, jag var inne på hemsidan och lyckades hitta dräktighetsprocenten. Och det är ju jättebra, men som stoägare behöver man ju en oberoende sammanställning över alla stationer så att man kan jämföra.

Alla är inte lika seriösa och presenterar resultaten på en hemsida. Sen måste det ju redovisas hur man kommit fram till just den siffran, vilka ston som blivit dräktiga respektive inte blivit dräktiga. Det kanske ni gör men jag hittade det inte.

Är det någon som vet om seminstationerna har skyldighet att redovisa hur många som blivit dräktiga?

Jag har helt enkelt hört mig för angående de stationer som står inom rimligt avstånd från mig. Förutom att jag givetvis vill att mitt sto ska bli dräktigt vill jag att hon ska bli väl omhändertagen, gå i vettig hage med hästkompisar och att jag ska bli trevligt bemött.
Jag valde en som jag blev rekommenderad från flera olika håll och jag blev nöjd och återkom:)

Ja, det finns skillnader mellan stationerna.
Det finns mer eller mindre skickliga veterinärer.
Det finns mer eller mindre noggranna stationsinnehavare (som oftast sköter semineringarna)
Det finns bättre och sämre hästhållning och utrustning.
Men jag skulle ändå tro att en stor majoritet av seminstationerna faller på den översta delen av skalan och att stona oftast blir dräktiga där. Annars skulle de nog inte hålla på, får man hoppas...

Hmm så det är inte veterinärerna som seminerar? De veterinärer som är anslutna till de olika stationerna, vad har de för funktion?
Kanske inte en dålig idé att välja en etablerad station som funnits ett tag?
U

Instämmer!
Sen är det ju också så att stoägarna ganska ofta byter station om de har ett sto som inte blivit dräktigt, vilket inte alltid är så lyckat. Om en station haft stoet där en hel säsong har man ju endel information och har kanske några idéer om hur man bäst ska tackla problemet nästa säsong. Men om stoägaren väljer en annan station så får ju de också börja från noll så att säga och göra om eventuella missar från förra året (utan att kanske ens veta om det).
Sen varierar ju dräktighetsprocenten mycket mellan olika hingstar, vilket kan göra att det kan vara mycket svårt att verkligen veta vad som är mottagarstationens "förtjänst" respektive "fel" vad det gäller dräktighet.
Men alla har ju samma mål, dvs att få stona dräktiga.

Jag kan förstå det från båda sidor..alltså när det gäller att byta station eller ej. Det kan ju vara att man vill gripa sista halmstrået i ännu ett försök att få stoet dräktigt..
U

Ska hingsten du vill ha stå i Sverige nästa år menar du? *hade morgonen i stallet idag så jag har vart uppe sen 05,30 men min hjärna sover fortfarande*

Isf hade jag nog åkt till hans station.
Det brukar bli lite billigare (ofta bjuder de på stationsavgiften tex) sen brukar det också bli högre % dräktigt på AI..

Nästa säsong blir det troligtvis naturligt för alla damerna men annars skulle jag satsa på att åka till hingstens station om han står i landet för jag har räknat ut att det blir billigare så åtminstone för mig som har 9mil enkelväg till seminstationen...

Hingsten kommer med stor sannolikhet inte att stå i Sverige nästa år så det kommer att bli import. Annars verkar det vara en bra idé att välja hingstens egen station, det kan jag hålla med om..
U

Om jag kan så kör jag helst stoet till hingsten, men det går ju inte i det här fallet. Två gånger har jag också använt hingstar som det inte gått med och istället använt två olika seminstationer. Kan bara säga att det vad som natt och dag att jämföra dessa.
Den första var bara krånglig och dyr och de hade svårt att få stona dräktiga. Mitt "trotjänar" sto som alltid tar på första gick om tre gånger där!!!!
Den andra som jag varit på i år och precis fått räkningan från. Är helt annorlund. Trevlig bemötande även om jag trasslade till det ibland för dem med lämning och hämtning mitt natten m m. och mycket prisvärd jämfört med den första. Trotjänarstoet, dräktigt på en enda seminering!!! Vågar faktiskt fundera på denna station och en hingst som tar betalt per dos efter detta.

Egentligen är det otroligt att det ska vara så stor skillnad på stationer som ska utföra samma arbete. Skönt att du hittat "din" station! :)
U

Jag har helt enkelt hört mig för angående de stationer som står inom rimligt avstånd från mig. Förutom att jag givetvis vill att mitt sto ska bli dräktigt vill jag att hon ska bli väl omhändertagen, gå i vettig hage med hästkompisar och att jag ska bli trevligt bemött.
Jag valde en som jag blev rekommenderad från flera olika håll och jag blev nöjd och återkom:)

Men vem ska man höra med? Hittade en station som jag blev lite nyfiken på, det visade sig att min hästs mamma är ett av deras avelssto, och hon hade 2 systrar där. Hade blivit stora familjeträffen om vi åkte dit ;). De verkade ha bra dräktighets%, men som sagt, jag känner för så uppfödare för att veta om det är en bra station. Spännande, det är ju som att börja ett helt nytt liv. :)
U

Vet ju inte hur långt du vill köra med stoet. Men det finns en station i Skåne som är mycket välrenomerad om det fryst du kommer att få.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 448
Senast: alazzi
·
Övr. Barn *Ursäkta att det blir så långt* Först vill jag skriva, för er som har missat det, att vi har fruktansvärt dålig kommunikation, så att...
Svar
10
· Visningar
5 759
Senast: cirkus
·
Träning Har haft en liten fundering - och som vanligt när ttl funderar så finns det antagligen ingen som kan svara. Men jag skriver ändå...
Svar
4
· Visningar
845
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka