Vägrar dricka

Islands_owner

Trådstartare
Min lilla islänning dricker inte så mkt som han borde på natten. Ibland dricker han inte ens en hal hink. Några tips?

Sv: Vägrar dricka

Min islänning dricker sällan mer än en halv hink inne. Det ska vara om vi varit iväg på nån kurs och hon jobbat mycket som hon dricker ur hela hinken... Lite mer dricker varmblodet men hon får också mera hö! När det regnat och gräset är saftigt dricker ingen av dom nånting nästan...

Har den tillgång till vatten ute också?

Du kan annars prova att hälla lite outspädd äppeljuice i vattnet och se om han gillar det och dricker mer!

min häst dricker inte gärna kallt vatten på hösten, vinter, och våren. Hon älskar varmt vatten! Hon kan dricka ca 10 liter på en gång om man ställer ut i hagen. Så på natten ger jag henne ljummet/varmt vatten. När jag har ridit eller bara borstat brukar jag fylla på varmt vatten i en hink och ge henne då också... Men annars som de andra skriver tror jag det kan funka att smäksätta med något.

Hästar har tyvärr den fula ovanan att har de väl börjat dricka för lite så dricker de bara ännu mindre. Det är därför viktigt att man bryter den onda cirkeln.

För kallt vatten är en väldigt vanlig orsak. Räcker att hälla i en termos varmt vatten så blir det mkt bättre (förutsatt att de dricker ganska omgående förstås :D)

Äppeljuice, betfor, melass, salt, nyponsoppa, sockerbitar, m.m kan locka till att dricka mer.

Blanda även kraftfodret med extra mkt vatten så att törsten kommer igång. Är det riktigt tjurigt kan man ställa in ett vattenkar och dränka höet i så att de måste stå och fippla i vattnet när de ska äta. Stimulerar också till att börja dricka mer.

Se också över vad det är för sorts hink du ger vatten i. En del plastspannar ger ifrån sig doft som de inte gillar och därför dricker de sämre. Kolla också så att det inte hamnar fågelskit i vattnet.

Har du sett över saltbalansen? Den är väldigt viktig.

Kunskap på nätet finns bland annat här:
http://www.travsport.se/svetfraga?kommando=visa&fragaIndex=0&fran=hvSok
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=25
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=95
http://hippocampus.slu.se/bibliotek/lasmer.cfm?call=bibliotek&id=31

Genom att ha koll på saltbalansen kan du alltså få hästen att dricka mera. Vi ger vanligt koksalt (utan jod) i maten de dagar hästarna svettats extra mycket.

God hygienisk kvalité på vattnet är också viktigt.

Säger som dom andra tillsätt något i vattnet & ha det lite varmare.
Min tjej drack inget när hon var sjuk & hade feber så jag skar ner små äppelbitar i vattnet och då mumsade & drack hon i massor.:love:

Min donna är jätte bra på att dricka i vanliga fall, hon gillar dock inte vattenkoppen så där jättemycket men jag har en 8 liters hink full med ljummet vatten nu när det är kallt ute, när den är slut så dricker hon ur koppen men blir jättesur om det inte finns någon hink i boxen:devil:

ge betfor vatten om den tål de. de gör jag för att vara säker att dom får i sej vätska.

Jag brukar slänga i ett äpple eller två i hinken, dels ger det god smak och dels
så "måste" de få i sig en hel del vatten när det försöker få tag på sin mumsibit. :D

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 207
Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor...
2
Svar
34
· Visningar
5 108
Senast: Sel
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 035
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 078
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• tämja halvvuxna katter
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈