Växa & Upptäcka Världen - tycker ni den stämmer?

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

Fnyfniken

Växa & Upptäcka Världen av Hetty van de Rijt och Frans X Plooij handlar om hur barn utvecklas och deras perioder. Jag har försökt jämföra med min son, men har svårt att få det att stämma. Han skall enligt deras beräkningar vara i v 29 nu, och mammig, "lämna mig inte" och allmänt jobbig. Han är ett solsken som gillar alla andra människor och som gärna leker på egen hand.

Har ni läst boken och tycker ni den stämmer?

Fny
 
Sv: Växa & Upptäcka Världen - tycker ni den stämmer?

Hej!
På min son som är nu 9v så stämde 8v väldigt bra för ett litet tag sedan... detta skrikande utan anledning, väldigt krävande barn och har tappit lite apptit...jag har även gjort några av "övningarna"...
5v stämde oxå bra in!
Jag tycker den är bra!:)
 
Sv: Växa & Upptäcka Världen - tycker ni den stämmer?

Jag tycker också den är bra, men i det skede som min son är nu stämmer det bara inte. Han är jättesjälvständig. Det enda som egentligen stämmer är att han slåss med mig på skötbordet, och vill inte byta blöja, inte byta kläder, inte bli påklädd öht. Annars är han ett solsken. :)

Fny
 
Sv: Växa & Upptäcka Världen - tycker ni den stämmer?

har nyligen läst utvecklingspsykologi på högskolan och jag kan säga det att det finns många olika teorier om hur man "blir stor". Periodutveckling bygger väl på att hjärnan utvecklas enligt en biologisk plan, en ritning, där arv betyder mer än miljö, där miljön påverkar lite.
En del andra menar att hjärnan utvecklas i för hållande till miljön. Att man blir som man blir påverkad.

Jag tror inte på "perioder", barn är alldeles för unika för att jag ska tro på sådant. Och finns det skillnader mellan olika länder?
 
Sv: Växa & Upptäcka Världen - tycker ni den stämmer?

Boken gäller ju iofs bara barnets första år när hjärnan utvecklas mycket och barnet påverkas av det. Visst kan en del vara individuellt men dessa steg ska väl alla "normala" barn gå igenom (börja kunna se mönster eller relationer mellan objekt i sin omvärld tex).

Till TS: jag tyckte att det stämde ganska väl in på dottern. Men framför allt är det en föräldratröst att tänka att "nu är det en fas" i stället för att fråga sig om man har gjort nåt fel om barnet blivit lesset och mer kontaktsökande.
 
Sv: Växa & Upptäcka Världen - tycker ni den stämmer?

Men framför allt är det en föräldratröst att tänka att "nu är det en fas" i stället för att fråga sig om man har gjort nåt fel om barnet blivit lesset och mer kontaktsökande.

Det är precis det som är det bästa! Om man läser om varje period så verkar barnet kunna bete sig på väldigt olika sätt beroende på dess intressen och fallenhet, och det verkar stämma med bekantskapskretsens barn. Men just när barnet verkar gå baklnges i utvecklingen och är orolig ocvh mammig så är boken en stor tröst.

Fny
 
Sv: Växa & Upptäcka Världen - tycker ni den stämmer?

Till TS: jag tyckte att det stämde ganska väl in på dottern. Men framför allt är det en föräldratröst att tänka att "nu är det en fas" i stället för att fråga sig om man har gjort nåt fel om barnet blivit lesset och mer kontaktsökande.

Håller med!!
Fick hem boken i början av förra veckan och läste inledningen...sen hamnade den liksom åt sidan.
Jag hade nämligen inte tid att läsa för sonen krävde all min tid. Beklagade mig för min omgivning "Han vill inte äta, han vill inte sova. Det är en kamp att byta blöja, klä på honom, leka, tvätta... Han vill bara vara i våran famn hela tiden. Inte en sekund kan han ligga för sig själv och bara leka".
Så under en amning började jag läsa lite om fasen "vecka 26", vars symtom kan dyka upp i v 22 (där vi är nu, ungefär) och de stämde precis.

Det är trösterikt att tänka på att det är en fas, som snart är över...


...om det nu stämmer... :confused: :)
 
Sv: Växa & Upptäcka Världen - tycker ni den stämmer?

Hej! köpte boken för ett par veckor sedan och läste t o m 8 veckorssprånget. Nu när sonen -9 veckor- är mitt inne i det har jag tagit fram boken som tröst. Det stämmer verkligen in på honom, kan kryssa av allt. Hoppas han kommer ut som en solstråle igen om någon vecka eller så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 954
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp