Värdeminskning häst

Rifer

Trådstartare
Detta är en generell fråga och inte en specifik prisbedömning. Visste inte riktigt var jag kunde lägga tråden men då det rör ekonomi så lägger jag den här.
Hästen fick griffelbenfraktur och opererades, läkning gick väldigt fort och han kunde sättas igång tidigare än väntat. Idag är det 2 år sedan och han är fullt igång utan komplikationer.
Säljer man en sådan häst tror jag inte det spelar nån roll hur oviktig griffelbenet är utan en skada är alltid en skada.
Om hästen ska säljas hur mycket kan man räkna med att en sådan häst minskar i värde (på nåt hum iallafall)? Att jag frågar är för att jag absolut inte har en aning om det.
 
Detta är en generell fråga och inte en specifik prisbedömning. Visste inte riktigt var jag kunde lägga tråden men då det rör ekonomi så lägger jag den här.
Hästen fick griffelbenfraktur och opererades, läkning gick väldigt fort och han kunde sättas igång tidigare än väntat. Idag är det 2 år sedan och han är fullt igång utan komplikationer.
Säljer man en sådan häst tror jag inte det spelar nån roll hur oviktig griffelbenet är utan en skada är alltid en skada.
Om hästen ska säljas hur mycket kan man räkna med att en sådan häst minskar i värde (på nåt hum iallafall)? Att jag frågar är för att jag absolut inte har en aning om det.

Alltså minskningen av värde har nog inte med just den skadan att göra. Mer hur hästen är riden isåfall, så länge som du inte säljer till nuvarande ryttare, för då kan det ha viss betydelse.
 
Alltså minskningen av värde har nog inte med just den skadan att göra. Mer hur hästen är riden isåfall, så länge som du inte säljer till nuvarande ryttare, för då kan det ha viss betydelse.
Skriver meddelande sen :D
 
  • Gilla
Reactions: fio
Detta är en generell fråga och inte en specifik prisbedömning. Visste inte riktigt var jag kunde lägga tråden men då det rör ekonomi så lägger jag den här.
Hästen fick griffelbenfraktur och opererades, läkning gick väldigt fort och han kunde sättas igång tidigare än väntat. Idag är det 2 år sedan och han är fullt igång utan komplikationer.
Säljer man en sådan häst tror jag inte det spelar nån roll hur oviktig griffelbenet är utan en skada är alltid en skada.
Om hästen ska säljas hur mycket kan man räkna med att en sådan häst minskar i värde (på nåt hum iallafall)? Att jag frågar är för att jag absolut inte har en aning om det.

Jag tänker att så länge skadan verkligen är helt utläkt och hästen inte har problem av det, så är värdeminskningen ytterst marginell pga. det.
 
Detta är en generell fråga och inte en specifik prisbedömning. Visste inte riktigt var jag kunde lägga tråden men då det rör ekonomi så lägger jag den här.
Hästen fick griffelbenfraktur och opererades, läkning gick väldigt fort och han kunde sättas igång tidigare än väntat. Idag är det 2 år sedan och han är fullt igång utan komplikationer.
Säljer man en sådan häst tror jag inte det spelar nån roll hur oviktig griffelbenet är utan en skada är alltid en skada.
Om hästen ska säljas hur mycket kan man räkna med att en sådan häst minskar i värde (på nåt hum iallafall)? Att jag frågar är för att jag absolut inte har en aning om det.
Jag skulle aldrig minska värdet på en häst för en griffelbenskada!
Den har verkligen noll betydelse när hästen är fullt igång igen. Hade det varit en utläkt senskada däremot så hade jag inte köpt för någon svårare ridning.
 
Håller med @Sporthorse. Ett griffelben är ju totalt i avsaknad av betydelse för hopp/dressyrförmågan och är det läkt så är det läkt eller bortopererat då. Anser inte att det är en "skada" som på nåt sätt ska minska värdet.
 
Har sålt några stycken både opererade och frysbrända där även kunder har tagit kontakt med egna och behandlande veterinärer och det har inte varit något problem. Bra att informera om det under provridning så det inte kommer som en överraskning på typ besiktning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 769
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, jag har nu kommit i kvalet av valet av att gå skilda vägar med min häst. Nu är det tyvärr inte så lätt då han varit en del skadad...
Svar
9
· Visningar
3 931
Senast: Tora
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 324
Senast: lilith
·
C
Ekonomi & Juridik Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter. Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en...
2
Svar
26
· Visningar
4 170
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp