Värde på ogödslat ängshö??

F

Francess

Nån som skulle kunna ge mig troligt värde på ogödslat ängshö?

Det har inte blivit gödslat på flera år, skördades i södra Halland tidigt i somras när det var torrt och fint väder. Långa, fina strån (tunna/smala), lättuggat med andra ord! Fin färg och frisk lukt. Välskördat.

Vad kan man räkna med (på en höft naturligtvis) i energi och protein tror ni? Ska göra en analys, men tills dess hade det varit bra med åtminstone ett ungefärligt värde! Det ska ges med fri tillgång till ett par utegångshästar (vbl).

Tackar på förhand! :bump:
 
Det är OMÖJLIGT att gissa sig till vad det kan innehålla!
Finns ingen anledning att räkna på ett gissat värde, du kan lika gärna bara fodra med det UTAN att räkna på det. för effekten är densamma - risken att det blir fel är lika stor oavsett om du har ett gissat värde eller inget alls...
 
Värdet på DITT ängshö går inte att ge "på en höft", där har ameo helt rätt!
Jag har letat efter en analys vi gjorde på ett ängshö för några år sen, men hittar den inte :( :o !!!!!
Vet att vi fick en varning på enormt högt proteininnehåll för hästar (men bra till kor/kalvar/får), fast uruselt med calcium (tror jag det var?) Ett ängshö innehåller så mycket olika slags grässorter och massor av blommor/örter, mot vad en odlad vall för hästhö gör!
Analys är det enda sättet att få veta innehållet!!
 
Analys ska göras! Jaså, kan ogödslat ängshö ha höga proteinvärden? Visste jag faktiskt inte! Tack för upplysningen! Jag har bara tagit för givet att det skulle vara lägre värden rakt över...

Följdfråga: hur tar man bäst ut prov för analys ur storbal? Räcker det att man tar ur en bal? Har ju bara öppnat en, eftersom de är så stora! Men de är tagna på samma fält, samtdigt etc. Jag vill INTE öppna alla 12 storbalarna! Däremot går det ju att ta en liten tuss här och där från utsidan på balarna. Är det att föredra eller räcker det med den balen som redan är öppnad?
 
Mitt (ogödslat sen gud vet när) ängshö har 45 g smb rp, väldigt lite fosfor och mycket calcium!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp