Vänsterpartiet och äganderätten (Utbruten från Eftervalssnack)

Fast nog har det citerats från partiprogrammet (möjligen ett felcitat då, eftersom jag inte själv läst partiprogrammet) att privat ägande ska begränsas och ägandet ska överföras till gemensamma modeller.
Ordet "överföras" verkar ju syfta på befintliga verksamheter?
Men det är ju välkänt att V inte driver den här linjen i dagsläget och att det inte heller står på deras agenda för rimlig framtid.
Begränsas och överföras behöver ju inte alls betyda det du verkar tolka. Det kan lika gärna handla om det jag skrev, regleringar för kommande/nya företag.
Jag tror du tolkar partiprogrammet alldeles för konkret.
 
Ja absolut.
Man behöver ju inte gilla detta, men nog är det ändå väsentlig skillnad på att tvångskonvertera befintliga företag och att reglera former för framtida företag?
Ett litet tillägg, förresten: I friheten att äga egendom lägger jag också in friheten att förvärva egendom eller starta företag. Det är min tolkning, så den behöver ju iofs inte vara universell sanning. Men den gör ju att jag också tycker att det är fel att hindra människor från att starta privata företag, inte bara att konfiskera egendom eller företag de redan äger.
 
Men det är ju välkänt att V inte driver den här linjen i dagsläget och att det inte heller står på deras agenda för rimlig framtid.
Begränsas och överföras behöver ju inte alls betyda det du verkar tolka. Det kan lika gärna handla om det jag skrev, regleringar för kommande/nya företag.
Jag tror du tolkar partiprogrammet alldeles för konkret.

Men hur skall då partiprogram tolkas? För min del använder jag partiprogram för att försöka utröna var ett parti egentligen står, värderingsmässigt och ideologiskt, vart de vill med samhället. Mycket i valrörelser handlar ju om sakpolitik, så för att få det ideologiska och värderingsmässiga djupet läser jag partiprogrammet. Och om där står något om att t.ex. begränsa äganderätten, vilket jag ser som moraliskt fel, då avstår jag från att rösta på det partiet.
 
Ja, stor skillnad. Och vi vet som sagt inte hur det skulle se ut i en hypotetisk framtid med egen majoritet för v. Jag bedömer det som mest sannolikt att de skulle gå någon sorts medelväg (alltså mittemellan "tvångskonvertera" och "inte göra något med befintliga företag").
Nej det är ju svårt att veta. Jag tycker bara att det är rimligt att inte låsa sig fast vid en specifik tanke om hur det skulle ske, ingen vet ju. Jag tvivlar på att JS ens vet eftersom det är en politisk linje som i högsta grad ligger ”vilande” inom partiet.

Ett litet tillägg, förresten: I friheten att äga egendom lägger jag också in friheten att förvärva egendom eller starta företag. Det är min tolkning, så den behöver ju iofs inte vara universell sanning. Men den gör ju att jag också tycker att det är fel att hindra människor från att starta privata företag, inte bara att konfiskera egendom eller företag de redan äger.
Jo jag förstod det. Du får ju absolut se det som fel, inga konstigheter att man tänker olika.
Det där med mänskliga rättigheter är ju dock lite långsökt..
 
Fast nog har det citerats från partiprogrammet (möjligen ett felcitat då, eftersom jag inte själv läst partiprogrammet) att privat ägande ska begränsas och ägandet ska överföras till gemensamma modeller.
Ordet "överföras" verkar ju syfta på befintliga verksamheter?
Det står precis så i v's partiprogram - jag har läst det.
 
Men hur skall då partiprogram tolkas? För min del använder jag partiprogram för att försöka utröna var ett parti egentligen står, värderingsmässigt och ideologiskt, vart de vill med samhället. Mycket i valrörelser handlar ju om sakpolitik, så för att få det ideologiska och värderingsmässiga djupet läser jag partiprogrammet. Och om där står något om att t.ex. begränsa äganderätten, vilket jag ser som moraliskt fel, då avstår jag från att rösta på det partiet.
Jag tänker att man ska tolka det precis så. Det är ideologi, inte sakpolitik. Men man ska nog inte hänga upp sig på specifika ord och tro att det säger någonting om vilken sakpolitik som sedan kan tänkas användas för att nå dit. Alltså bör man nog inte läsa ex ordet ”överföra” i ett partiprogram och tro att man vet exakt vad det skulle innebära på ett konkret plan.

Partiprogrammen är ju ideologi och drömsamhällen.
Precis som du säger så är det lämpligt att vara överens om de delarna.
 
Men det är ju välkänt att V inte driver den här linjen i dagsläget och att det inte heller står på deras agenda för rimlig framtid.
Begränsas och överföras behöver ju inte alls betyda det du verkar tolka. Det kan lika gärna handla om det jag skrev, regleringar för kommande/nya företag.
Jag tror du tolkar partiprogrammet alldeles för konkret.

Fast hur ska man rimligen tolka text, om inte som den skrivits?

Nej, det är klart att V inte kan driva den linjen i dagsläget, eftersom knappt tio procent av Sveriges befolkning röstar på dem, och den linjen skulle inget annat parti haka på.
V skulle, om de valde att driva linjen tydligt, rimligen tappa väljare och tappa möjligheter att förhandla med exempelvis S. Partiet skulle förtydliga sin ganska extrema position och det vinner man inget med att göra.

"överföra"

jag har svårt att tro att det ska betyda "vi ska reglera så att nya företag måste ägas kollektivt medan gamla befintliga får fortsätta i oförändrad form".
 
Jag tänker att man ska tolka det precis så. Det är ideologi, inte sakpolitik. Men man ska nog inte hänga upp sig på specifika ord och tro att det säger någonting om vilken sakpolitik som sedan kan tänkas användas för att nå dit. Alltså bör man nog inte läsa ex ordet ”överföra” i ett partiprogram och tro att man vet exakt vad det skulle innebära på ett konkret plan.

Partiprogrammen är ju ideologi och drömsamhällen.
Precis som du säger så är det lämpligt att vara överens om de delarna.

och i vänsterpartiets drömsamhälle skulle inte privat ägande (av företag) förekomma utan det skulle ägas gemensamt.

Det är ju det man drömmer om, för att använda ditt ordval om dröm.
 
Fast hur ska man rimligen tolka text, om inte som den skrivits?
Frågan är ju vad man ska tolka. På andra ställen uppmuntrar de ju småföretagande och vill förbättra skyddet för dessa företagare.
Jag har för övrigt inte lyckats hitta den skrivning ni hänvisar till trots att jag letat på de ställen där det känns rimligt att den ska finnas.
 
Fast hur ska man rimligen tolka text, om inte som den skrivits?



"överföra"

jag har svårt att tro att det ska betyda "vi ska reglera så att nya företag måste ägas kollektivt medan gamla befintliga får fortsätta i oförändrad form".
Det här är ju dina förutfattade meningar som gör att din tolkning av ”överföra” blir så extremt snäv.
Vad du (som ju själv skrev att du inte ens har läst partiprogrammet?) tror är ju tämligen ointressant.

Konstigt nog verkar det bara vara individer som föredrar en helt annan typ av ideologi och politik som gör den där tolkningen. Ingen som själv känner sig hemma i den politiska kanten verkar tolka det på det sättet du gör.
och i vänsterpartiets drömsamhälle skulle inte privat ägande (av företag) förekomma utan det skulle ägas gemensamt.

Det är ju det man drömmer om, för att använda ditt ordval om dröm.
Nej, i Vs drömsamhälle skulle ägandet vara mer utspritt än det är idag. V vill inte att ett fåtal människor ska äga majoriteten av alla tillgångar, de ser däremot gärna att företagande kan drivas i mer småskaliga former.
Att tolka partiprogrammet som att privat företagande inte skulle förekomma alls är ju direkt felaktigt. Då föreslår jag att man läser om.
 
Frågan är ju vad man ska tolka. På andra ställen uppmuntrar de ju småföretagande och vill förbättra skyddet för dessa företagare.
Jag har för övrigt inte lyckats hitta den skrivning ni hänvisar till trots att jag letat på de ställen där det känns rimligt att den ska finnas.

Den finns i vänsterpartiets partiprogram på nätet, här: https://www.vansterpartiet.se/resursbank/partiprogram/

Nu är partiprogrammet inte sidnumrerat, så kan inte hänvisa till sidnummer, men den aktuella skrivningen finns under rubriken "Gemensamt ägande och ekonomisk demokrati". I andra stycket från rubriken räknat, ungefär 2/3 ner i stycket står det: "Kapitalets makt måste brytas för att demokratin ska kunna fördjupas och breddas. De rättigheter som springer ur ägandet måste begränsas och ägandet i sig övergå till gemensamma former."
 
Det här är ju dina förutfattade meningar som gör att din tolkning av ”överföra” blir så extremt snäv.
Vad du (som ju själv skrev att du inte ens har läst partiprogrammet?) tror är ju tämligen ointressant.


Att tolka partiprogrammet som att privat företagande inte skulle förekomma alls är ju direkt felaktigt. Då föreslår jag att man läser om.

Men det är ju detsamma åt andra hållet: vad du tror är ju lika ointressant...

Nu har vi ju fått en länk också där det står att ägandet i sig ska överföras till gemensamma former.
Det är ju väldigt tydligt då att det handlar om befintliga företag också; annars hade man ju inte använt det semantiskt tydliga ordet "överföras".
 
Men det är ju detsamma åt andra hållet: vad du tror är ju lika ointressant...

Nu har vi ju fått en länk också där det står att ägandet i sig ska överföras till gemensamma former.
Det är ju väldigt tydligt då att det handlar om befintliga företag också; annars hade man ju inte använt det semantiskt tydliga ordet "överföras".
Om du inte ens läser det jag skriver så blir ju den här diskussionen helt meningslös. Vi är helt enkelt inte överens om vad ”överföras” kan betyda när det används på det här sättet.

Jag hade förövrigt redan läst partiprogrammet så den där länken gör då ingen skillnad för mig.
 
Om du inte ens läser det jag skriver så blir ju den här diskussionen helt meningslös. Vi är helt enkelt inte överens om vad ”överföras” kan betyda när det används på det här sättet.

Jag hade förövrigt redan läst partiprogrammet så den där länken gör då ingen skillnad för mig.

Länken: För dig nej men för mig som då på ett hyfsat enkelt sätt kunde läsa den delen av partiprogrammet.

Det är ju så: vi tycker olika.
Du verkar inte tro att V menar det de bokstavligt skriver i partiprogrammet.
Jag väljer att tro att de menar det de skriver.
Precis som jag tror att andra partier rimligen menar vad de skriver i sina partiprogram.

Sedan har vi "vardagspolitik" där de flesta partier inte driver alla sina punkter i programmet, och i all synnerhet inte till sin spets. Det är ju rimligen lika sant för V som för de andra partierna.

Och det är helt OK att du tycker att V för en bra politik.
Det borde dock vara lika OK för dig att vi är några som tycker något annat.
 
Länken: För dig nej men för mig som då på ett hyfsat enkelt sätt kunde läsa den delen av partiprogrammet.

Det är ju så: vi tycker olika.
Du verkar inte tro att V menar det de bokstavligt skriver i partiprogrammet.
Jag väljer att tro att de menar det de skriver.
Precis som jag tror att andra partier rimligen menar vad de skriver i sina partiprogram.

Sedan har vi "vardagspolitik" där de flesta partier inte driver alla sina punkter i programmet, och i all synnerhet inte till sin spets. Det är ju rimligen lika sant för V som för de andra partierna.

Och det är helt OK att du tycker att V för en bra politik.
Det borde dock vara lika OK för dig att vi är några som tycker något annat.
Nej. Jag vet att det svenska språket kan tolkas på olika sätt och att det inte finns någon anledning att göra väldigt snäva tolkningar baserade på enstaka ord. Jag har svårt att se att ordet "överföra" överlag bara kan betyda det som du menar på.
Jag tror visst att V menar det som står i partiprogrammet. Vi tolkar bara texten på olika sätt.
Eftersom du själv skrivit att du tidigare inte har läst partiprogrammet utan du verkar ha läst det först nu när länken kom in i tråden så drar jag också slutsatsen att du är väldigt dåligt insatt i Vs politik. Jag gissar att du inte har hunnit läsa hela partiprogrammet och att det därför är väldigt svårt för dig att skapa en rimlig helhetsbild. En rimlig helhetsbild är såklart viktig när man gör dessa detaljtolkningar i programmet.

Jag ser också att det är väldigt tydligt att personer som har bristande insikt i Vs politik och som dessutom står långt ifrån dem i sin egen politiska övertygelse tenderar att göra andra tolkningar än jag själv gör. Samma gäller förmodligen om jag själv skulle ge mig på att detaljtolka vissa andra partiers program, jag skulle då vara tvungen att ha viss ödmjukhet inför mina egna tolkningar och kanske lyssna lite på vad de som är mer insatta säger om saken.

Jag har absolut inga problem med att någon annan ogillar Vs politik. Jag har däremot stora problem med att tvivelaktiga tolkningar läggs fram som sanningar på det här sättet.
Om du säger "jag gillar inte Vs politik, det passar inte mig" så har jag inga som helst problem med det. Men om du i samma mening lägger till att en anledning till detta är något som faktiskt inte stämmer - ja då tycker jag att det är rimligt att påpeka att det kanske finns en viss misstolkning här. Sen får folk i slutändan gilla precis vad de vill.
 
Nej. Jag vet att det svenska språket kan tolkas på olika sätt och att det inte finns någon anledning att göra väldigt snäva tolkningar baserade på enstaka ord. Jag har svårt att se att ordet "överföra" överlag bara kan betyda det som du menar på.
Jag tror visst att V menar det som står i partiprogrammet. Vi tolkar bara texten på olika sätt.
Eftersom du själv skrivit att du tidigare inte har läst partiprogrammet utan du verkar ha läst det först nu när länken kom in i tråden så drar jag också slutsatsen att du är väldigt dåligt insatt i Vs politik. Jag gissar att du inte har hunnit läsa hela partiprogrammet och att det därför är väldigt svårt för dig att skapa en rimlig helhetsbild. En rimlig helhetsbild är såklart viktig när man gör dessa detaljtolkningar i programmet.

Jag ser också att det är väldigt tydligt att personer som har bristande insikt i Vs politik och som dessutom står långt ifrån dem i sin egen politiska övertygelse tenderar att göra andra tolkningar än jag själv gör. Samma gäller förmodligen om jag själv skulle ge mig på att detaljtolka vissa andra partiers program, jag skulle då vara tvungen att ha viss ödmjukhet inför mina egna tolkningar och kanske lyssna lite på vad de som är mer insatta säger om saken.

Jag har absolut inga problem med att någon annan ogillar Vs politik. Jag har däremot stora problem med att tvivelaktiga tolkningar läggs fram som sanningar på det här sättet.
Om du säger "jag gillar inte Vs politik, det passar inte mig" så har jag inga som helst problem med det. Men om du i samma mening lägger till att en anledning till detta är något som faktiskt inte stämmer - ja då tycker jag att det är rimligt att påpeka att det kanske finns en viss misstolkning här. Sen får folk i slutändan gilla precis vad de vill.

OK.
Jag gillar inte vänsterpartiets politik. Det passar inte mig. Så jag är inte jätteintresserad av att detaljprogrammet. Det räcker med den information jag får.
Men jag kan ändå tycka att saker och ting är fel i mina ögon.
 
@Roheryn @kryddelydd

Jag och sambon är småföretagare och röstade båda V i valet. Vi är inte inbitna vänsterpartister men anser båda att deras politik behövs i dagens samhälle.

Jag kan inte för en sekund förstå hur man kan misstolka partiprogrammet så pass att småföretagare skulle bli ifråntagna sina företag. :confused: Det går inte att ta citat ur sin kontext och sen peka på att det är minsann Huldas gårdsbutik i Smålands socken som kommer att bli drabbad. Likaså har jag oerhört svårt att se att mindre elfirmor som vår egen också skulle vara aktuellt för det gemensamma ägandet. Texten under rubriken "Gemensamt ägande och ekonomisk demokrati" börjar med "Den avgörande makten i alla samhällssystem ligger hos dem som äger och kontrollerar produktionsmedlen – i det kapitalistiska systemet en liten minoritet av stora kapitalägare."

Den återkommande problematiken i texten handlar ju om privatiseringen av viktiga samhällsfunktioner. "Särskilt viktigt är att samhällsägandet är starkt inom ekonomins nyckelsektorer: transportsystem, kommunikationer och övrig infrastruktur, finansiell sektor, bostadsproduktion, energiförsörjning, strategiska naturtillgångar och så vidare."

Med samhällsägande avses ju kommunalt och statligt ägande, till exempel. Allt står ju där, i partiprogrammet. Nyckeln är bara att läsa HELA texten, inte rycka citat ur sina sammanhang och applicera det på saker som texten uppenbarligen inte rör.

Missar jag något väldigt väsentligt? Vilket jag i så fall gärna blir upplyst om. Just nu förstår jag iaf inte alls hur man kan tolka TEXTEN (inte enstaka citat) att handla om småföretagare.
 
Själv sitter jag just nu på denna föreläsningen...
AFEA677C-8202-410F-96AA-093E7EDAEA44.jpeg
 
@Roheryn @kryddelydd

Jag och sambon är småföretagare och röstade båda V i valet. Vi är inte inbitna vänsterpartister men anser båda att deras politik behövs i dagens samhälle.

Jag kan inte för en sekund förstå hur man kan misstolka partiprogrammet så pass att småföretagare skulle bli ifråntagna sina företag. :confused: Det går inte att ta citat ur sin kontext och sen peka på att det är minsann Huldas gårdsbutik i Smålands socken som kommer att bli drabbad. Likaså har jag oerhört svårt att se att mindre elfirmor som vår egen också skulle vara aktuellt för det gemensamma ägandet. Texten under rubriken "Gemensamt ägande och ekonomisk demokrati" börjar med "Den avgörande makten i alla samhällssystem ligger hos dem som äger och kontrollerar produktionsmedlen – i det kapitalistiska systemet en liten minoritet av stora kapitalägare."

Den återkommande problematiken i texten handlar ju om privatiseringen av viktiga samhällsfunktioner. "Särskilt viktigt är att samhällsägandet är starkt inom ekonomins nyckelsektorer: transportsystem, kommunikationer och övrig infrastruktur, finansiell sektor, bostadsproduktion, energiförsörjning, strategiska naturtillgångar och så vidare."

Med samhällsägande avses ju kommunalt och statligt ägande, till exempel. Allt står ju där, i partiprogrammet. Nyckeln är bara att läsa HELA texten, inte rycka citat ur sina sammanhang och applicera det på saker som texten uppenbarligen inte rör.

Missar jag något väldigt väsentligt? Vilket jag i så fall gärna blir upplyst om. Just nu förstår jag iaf inte alls hur man kan tolka TEXTEN (inte enstaka citat) att handla om småföretagare.

Jag har inte någonstans påstått att den här texten skulle gälla specifikt för småföretagare. Tvärtom har jag i åtminstone ett par inlägg hävdat att jag tycker att äganderätten skall skyddas oavsett storlek på företag (eller för den delen storlek på ägandet). Jag tycker liksom att det är en rättighet som inte skall begränsas - i min värld skall det vara fritt att äga och starta företag, att äga fastigheter osv oavsett om det görs i gemensamma former eller enskilt, och oavsett hur stort företaget är.

Ett större utdrag av texten i partiprogrammet, under rubriken "Gemensamt ägande och ekonomisk demokrati", lyder såhär, med det aktuella citatet fetat:

"Den avgörande makten i alla samhällssystem ligger hos dem som äger och kontrollerar produktionsmedlen – i det kapitalistiska systemet en liten minoritet av stora kapitalägare. Människors arbetskraft och skapandeförmåga reduceras till varor. Vare sig politisk demokrati, utbyggd offentlig sektor eller fackliga rättigheter har kunnat upphäva det faktum att kapitalismen per definition är odemokratisk.
Under kapitalismen har ekonomins olika delar blivit mer och mer beroende av varandra, såväl nationellt som internationellt. Samtidigt leder det privata ägandet till en kortsiktig vinstjakt där börskurser blir viktigare än att utveckla produktionen. Detta visar på ett ökande behov av samhällelig, demokratisk samordning av ekonomin. En fundamental demokratisk princip är att människor ska kunna påverka beslut som påverkar dem. I dag omöjliggörs detta. Beslut som fattas i bolagsstyrelser är ofta betydligt viktigare för människors konkreta livsvillkor än beslut som fattas av folkvalda församlingar. Det är inte rimligt. Kapitalets makt måste brytas för att demokratin ska kunna fördjupas och breddas. De rättigheter som springer ur ägandet måste begränsas och ägandet i sig övergå till gemensamma former. Oavsett ägandeform måste de arbetandes inflytande över företagen garanteras och fördjupas. Att själv kunna påverka arbetets utformning, förläggning och utveckling är centrala mål."

För mig blir det ingen annan betydelse av citatet för att jag tar med texten runtomkring, utan jag ser texten som ett problematiserande av privat ägande och särskilt koncentrationen av ägande till ganska få individer. Samt ett konstaterande av att detta, enligt v, måste begränsas. I övriga delar av partiprogrammet pratas om till exempel löntagarfonder, vilket för mig förstärker bilden av v som ett parti som faktiskt vill göra det de säger - begränsa privat ägande.
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
46 47 48
Svar
948
· Visningar
54 440
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
14 15 16
Svar
304
· Visningar
18 312
Senast: lbb
·
Skola & Jobb Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 289
Senast: tanten
·
Hundhälsa Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 914
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp