Vad utfodra växande tonåringar med?

Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Min son lagar ju också mat, inget jätteavancerat (fast det beror på ren lathet) men ändå. Dock håller jag med dig om att det knappast är troligt att han lagar mat i sin ensamhet, till bara sig själv, och sedan äter själv..... Men i hans klass är de jätteduktiga, eller så är lärarna helt fantastiska på att motivera, för alla i klassen är med och lagar mat till deras revyer, klassträffar och sånt, och det är inga dåliga grejor de sysslar med heller!



Men om man nu vill involvera sina ungdomar i matlagningen kan man ju samtidigt passa på att lära dem vikten av MATLÅDOR! Gör egen pizza hemma, frys in portionsbitar, baka piroger, laga mat och gör lådor av.....osv... Det är nåt de verkligen kommer ha nytta av när de plötsligt står där med eget boende! Min ska få börja hålla lite eget hushåll nu i höst (han blir 16 i vinter), då han kommer få disponera över eget boende i källaren i vårat nya hus.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Jag är ingen stjärna i köket, och jag är ganska lat. Men låt henne experimentera! Det brukar jag göra väldigt kul, och gott. Jag gör ofta pasta och så blandar jag ihop kesella, krossade tomater, qournbitar (vegetarian) och sånt. Jättesmarrigt! Annars kan du alltid gå in på www.arla.se och söka på recept och skriva ut det du tror hon gillar. Kan söka på snabba recept tex. :)
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

mmm kanske ge henne en idé om vad man kan göra... Jag äter ju inte pasta själv så jag har ingen aning, men en pastasås är ju lätt att smälla ihop!

En laxbit och några pommes i ugnen är också snabbt och enkelt, har för mej att jag gjorde det när jag var i den åldern.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Då var det ju lite värre. Annars känner jag nog ingen som inte gillar fullkorn när man bara vant sig vid att det inte är lika sött och geggit som "vita" produkter.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Jo det är sant.... och det vet alla som har "gått över" ;)

Men hon måste nog få bestämma det själv. Hade hon varit min dotter hade det varit andra bullar. Jag tror inte ens man kan få tag i fullkornspasta här. :( Grovt bröd anser hon inte ens vara mat.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Nudlar är VÄLDIGT enkelt att fixa, och det brukar tonåringar gilla. Eller pasta och pastasås som finns på påse kan dom occkså fixa själva. Toast som någon skrev, och omelett. Det är väl ungefär var mina tonåringarbrukar laga själva. Sen brukar jag alltid frysa in portioner när vi får mat över. Perfekt om någon blir hungrig, eller för oss vuxna att ta med till jobbet. Pannkakor går jättebra att frysa. Pizzabullar likaså.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Nudlar går snabbt (och enkelt), men är inte särskilt nyttigt men ja det är väl bättre än frosties antar jag. Smoothie som någon sa är ju också toppen, då kan man ju variera sig också med olika bär/frukter och så. Lär henne att göra hemlagad pizza, nyttigare än dem man köper och såå enkelt. Bara röra ihop degen, kavla och på med ingridienserna. Spagetti och köttfärssås är heller ingen konst. Ha en mattdag med henne varje vecka, som många har sagt så är det inte roligt att laga mat enbart till sig själv.

Att laga mat ÄR ju egentligen inte svårt, när man fått lite vägledning i hur man ska göra. Ett tips kan vara att köpa hem massor med frukt/bär som hon tycker om, då blir det lätt så att man mellan måltiderna tar en frukt istället - lättillgängligt och gott ;)

/Tonåring med egna erfarenheter.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Fast är det inte lite praktiskare att ha lättlagad mat, så att tonåringen gradvis lär sig att laga mat istället för att bara micra?

Javisst är det också jättebra! Men det är mer än omotiverande tråkigt att ställa sig och göra mat till enbart sig själv tycker många. Att däremot ta något färdigt gjort och värma gör att det blir av och man äter riktig mat istället för popcorn/chips/godis/bullar/...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp