Vad utfodra växande tonåringar med?

vindvissla

Trådstartare
Ja, det här gick lite snabbt. Plötsligt är man med 15åring. Jag är 26 och bonusmamma fast lite mer åt bonussyrra hållet. När jag var 15 var jag otroligt kräsen och levde på honungsmackor och oboy (jag är skyldig min mamma allt hennes gråa hår ;) ) så jag vet inte direkt vad 15åringar äter.

När tjejen är här så är hon konstant hungrig. Och som ni kanske redan gissat så funkar inte "ta en morot" eller "drick ett glas mjölk".

Nu är det så att jag inte vill bli superonyttig heller. Så fram med tips som är enkla, som hon kan fixa själv, som inte blir gammalt om hon inte är här på ett par dagar och som jag inte äter upp. :d
Nä det där sista får man nog ta...

Jag har frågat henne, sagt som det är att det är jättesvårt och att jag inte vill att hon svälter när hon är här och vad skulle jag kunna köpa för att göra henne glad. Chips, läsk och frysta pizzor fick jag som svar. Jag hade lust att stoppa moroten i örat på henne :rofl:
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Va, kan hon inte laga mat? Lär henne omedelbums att åtminstone koka pasta och steka korv. När jag var femton (6 år sedan) tillbringade jag veckovis ensam på landet och kunde laga massa olika maträtter. Hon kan väl läsa, ge henne en receptbok.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Tja det är ju sant. Häromdagen lagade hon soppa (första gången hon lagade nånting här) och det var till ett "prov" i hemkunskapen. Det slutade med att soppan var jätteäcklig (hon hade använt sötpotatis istället för vanlig) och att jag fick diska allt igen efter att hon gjort det.

Koka pasta har hon gjort nån gång, och haft tonfisk på.

Fler tips?
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Gärna både och.

Hon äter gärna en jättemegaskål med frosties och en och en halv liter mjölk som hon inte dricker upp...

Det är inte så att jag klagar, men jag hade gärna ställt upp med lite halvnyttiga och enkla rätter som hon kan fixa själv.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Jag brukar göra bulgursallad. Det går rätt fort. Koka 1 dl bulgur i 2 dl vatten + ½ buljongtärning. Man kan riva i en liten morot också. Sedan är det bara att blanda i valfria ingredienser (jag kör oftast tomat, kikärter och frysta ärter-majs-paprika men det går ju att variera i evighet) och käka. Går att spara ett par dagar och är nästan lika gott kallt.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Jag har en 15årig son hemma som kan äta mer än jag och sambon tillsammans, för att tre timmar senare äta lika mycket till. Han kan laga lite enklare maträtter, så jag har sett till att det alltid finns enkel mat att laga hemma, typ pasta, korv i frysen, pulvermos (som iofs inte är supernyttigt, men enkelt), fiskpinnar osv.


I frysen finns det oftast hembakade piroger, portonspizzor och liknande med, där kan man välja lite vad man vill ha på, och samtidigt är det gott nog att peta i sig!
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Köp en bra LÄTT kokbok med varor som ofta finns hemma.
Köp köttbullar, falukorv, tonfiskburkar,ägg pasta och sådant.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Ja DET var en bra idé! Jag ska gå och leta efter en tonårskokbok!

Och så kanske man ska baka piroger nån dag, det var längesen! Fast hon är säkert för lat för att ta ut dem ur frysen haha :)

Tack alla.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Ja DET var en bra idé! Jag ska gå och leta efter en tonårskokbok!

Och så kanske man ska baka piroger nån dag, det var längesen! Fast hon är säkert för lat för att ta ut dem ur frysen haha :)

Tack alla.

Är man så lat så kan man gärna gå hungrig tycker jag!
Själv flyttade jag hemifrån direkt efter nian, var ingen hejjare på matlagning men måste man så lär man sig fort. Min mamma skulle aldrig kommit på tanken att fixa "specialmat" till mig. Man åt det som stog på bordet eller så fixade man något annat själv. Och diskade man inte efter sig så blev det livat värre.....
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

*smiter in från U*
Som mellanmålstips kan jag säga Smoothie. Jättelätt att göra och väldigt mättnade. Man kan ha i lite vad som helst, vi brukar ha 2,5 dl vaniljyoghurt, ½ banan och 1 dl frysta bär.
Om hon får äta massa söt mat kommer hennes blodsocker åka berg-o-dalbana och hon blir hungrig och sötsugen igen efter en timme. Frosties är inte ett dugg bra som du säkert vet, kör på fullkornsflingor istället. Satsa på grova produkter som fullkornspasta, bulgur, fullkornsbröd och liknande så kommer hon blir mycket mättare. Väljer hon att inte äta maten som serveras är det hennes val, hon får skylla sig själv om hon blir hungrig.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Har du en smörgåsgrill? Isåfall är toas med tex ost och skinka ett snabbt och mkt lättlagat alternativ.
Mina tonårssöner brukar kunna svänga ihop en del enklare maträtter som att steka hamburgare/korv/köttbullar/fiskpinnar/pytt i panna och sedan fixa tex pasta eller ngt anna till.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Grattis till tonåringen!! *skratt*

Rejält lagad mat på bestämda tider om det är möjligt, som ni alla äter av. Och "riktig" mat á la hederlig husmanskost, inte något lätt. Om det är möjligt, gör mycket mat när du/ni gör mat och så frys in det överblivna i lämpliga portionsförpackningar att ta fram och micra. Så får tonåringen riktig mat även när ingen stått vid spisen.

Tonåringar är hungria varelser :)
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Fast är det inte lite praktiskare att ha lättlagad mat, så att tonåringen gradvis lär sig att laga mat istället för att bara micra?
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Har du en smörgåsgrill? Isåfall är toas med tex ost och skinka ett snabbt och mkt lättlagat alternativ.
Mina tonårssöner brukar kunna svänga ihop en del enklare maträtter som att steka hamburgare/korv/köttbullar/fiskpinnar/pytt i panna och sedan fixa tex pasta eller ngt anna till.

Man behöver inte smörgåsgrill för det! Går utmärkt med våffeljärnet!
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Hola,

Få tonåringar klarar av att laga mat. Värma ok -men laga, vanligen nej.

Det tonåringar behöver är en hederlig middag a la husmanskost tillsammans med familjen. Kan man dessutom laga den tillsammans så är det ett plus eftersom man lär och förbereder sin tonåring inför den dagen tonåringen flyttar hemifrån.

Att tonåringen skall laga middag (om aldrig så lättlagat) enbart till sig själv för att sedan äta den i ensamhet är ingen höjdare.

Handen på hjärtat -Vem här lagar och äter middag i sin ensamhet och tycker att det är trevligt och gott?

Då är det nära till hands med crapfood eller några värmda rester... eller helt enkelt lite pizza eller chips medans man sitter vid datorn...
Jättenyttigt:crazy:

mvh Eva
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Nämen skoja inte med mig !

Jag har två tonåringar som lagar mat alldeles utmärkt !
Och en elvaåring (det blir enklare, typ makaroner och korv, men det blir).

PÅ Valborg tex, så gjordes, Toast Skagen, Grillad Entrecôte med guacamole och potatisklyftor...och efterrätt - glass med bär.

Igår gjordes vanlig spaghetti med köttfärssås.

De brukar exprimentera å det värsta och gott blir det !
Men om jag inte såg till att ha lite ingredienser till allt möjligt hemma så blev det nog mest pasta-pesto.
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Hola igen,

Nej jag skojar verkligen inte. Min dotter är 14 och har fått vara med och laga mat sedan 10-årsåldern så hon kan tex laga köttfärslimpa med gräddsås. Fixa vanlig husmanskost typ.

Men hennes klasskamrater kan inte laga mat. Kanske någon av killarna (där har jag sämre koll skall jag ärligt erkänna) men ingen av tjejjerna. De klarar knappt att läsa i kokboken för att få i rätt ingredienser när de lagar mat på hemkunskapen i skolan.

Så kan dina tonåringar laga mat så är det bara att gratulera :bow: -du gör ett bra jobb som förälder!

mvh Eva
 
Sv: Vad utfodra växande tonåringar med?

Tack alla!!!

Det är sant att man lär sej om man måste prova. Hon kommer vanligtvis hem från skolan vid 7, dödshungrig såklart. Vet jag att hon kommer så har jag alltid middag klar till oss alla, och lagar något som jag vet att hon äter. Hon är tyvärr både lat och bortskämd och tycker inte alls det är pinsamt att fråga mej klockan 11 på natten om vi kan åka och handla pommes. (jag säger såklart nej)

Love*Lajka, smoothie är ett bra tips, det gillar hon. Men att försöka få i henne något med fullkorn funkar inte. Det är ju extra svårt eftersom hon inte bor här på heltid utan kommer och går som hon vill. Hon kan alltid bli utfodrad på något annat ställe.

Varma mackor är ett superbra tips, bröd kan man ju ha i frysen och resten finns alltid här.

Jag kanske ska be henne att planera en middag i veckan eller nåt som hon och jag kan laga tillsammans?

Jag, som efter min tonårskris som superkräsen, har blivit en ganska nyttig människa, vill ju gärna se till att hon får i sej liiiite grönsaker och fullkorn. Det roliga är att om jag ställer fram en skål morotsstavar och gurkstavar så säger det smack så är de borta! :)

Nu ska jag ut och rota fram varmamackorgrillen, om jag inte lämnat kvar den i sverige.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp