Vad tycker ni?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 130
Sv: Vad tycker ni?

Jag har ett Eklectrosto som har mkt fina, stora rörelser.
Hon har tävlat upp till svår hoppning själv, och är betäckt med 2hopphingstar", men jag är rejält sugen på att använda en dressyravlad hingst någon gång i framtiden.

Frågan är bara: Finns det något riv på marknaden efter ett sådant föl?

Det beror väl helt på hur bra hästen blir, tror jag. Kan Malin Baryard tävla en hopphäst efter Guiness så...

Ja, jag vet att det finns flertalet sådana hästar uppe i klasserna. MEN jag menade om det finns någon efterfrågan för ett sådant föl/unghäst dvs innan den hunnit visa framfötterna under ryttare...

Ja, jag vet att det finns flertalet sådana hästar uppe i klasserna. MEN jag menade om det finns någon efterfrågan för ett sådant föl/unghäst dvs innan den hunnit visa framfötterna under ryttare...

Jag tror det finns efterfrågan om hästen får riktigt bra gångarter. :)

Men om man sitter och "lusläser" annonser för att hitta sin framtida dressyrkompis, så kanske n sådan häst ratas direkt, eftersom inte stammen direkt visar på att det verkligen finns bra gångarter i hästen...

Men om man sitter och "lusläser" annonser för att hitta sin framtida dressyrkompis, så kanske n sådan häst ratas direkt, eftersom inte stammen direkt visar på att det verkligen finns bra gångarter i hästen...

Men om man visar den som föl/unghäst och skriver poängen i annonsen? Jag menar 9-or på gångarterna hade jag ringt på direkt, oavsett härstamning. (Jag har förresten tittat på en Electro-häst en gång med sikte på dressyr. Den hade också fina gångarter).

De flesta hoppintresserade VET att Electro nedärvde bra gångarter oxå, men frågan är om dressyrfolket har koll på det:D
Får väl länka till filmer annars, där kan man ju visa hur dom rör sig...

En annan hopphingst som ger fina rörelser ,särsklit i traven är ju Maloubet, och även Balou-samma fader...

Det beror väl helt på hur bra hästen blir, tror jag. Kan Malin Baryard tävla en hopphäst efter Guiness så...

Fast det är väl inte så uppseendeväckande med en hopphäst efter Guinness?

Han hade 88/77 på bruksprovet, pappa Dolomit har lämnat svårklasshästar i hoppning och farfar Donauwind lämnade Abdullah som tog OS-guld i hoppning 1984.

Dessutom står det i engammal hingstkatalog att Kadett själv som 1-åring hoppade över hingststaketen på betet, så han kunde nog hoppa;)

Jahaja, så det är DÄRIFRÅN det kommer...

/moiran - vars fölunge spontant hoppade grinden till sommarbetet för att komma och möta upp förra veckan, vars fölsto är en notorisk stakethoppare och vars fölstos farfar är denne Kadett...

*mumla något nästan ohörbart om djupt sittande släktdrag*

Haha:rofl:

Glömde att skriva att Kadetts mormor gick i svår hoppning;)

undras om det är Jovial-blodet, känner två stakethoppare, båda med honom till farfar:D

Ja, då nästan måste det vara något med det blodet som ger hästar som ser staket som lite träning på egen hand istället för något som hindrar full rörelsefrihet... :mad:

Fast det är väl inte så uppseendeväckande med en hopphäst efter Guinness?

Han hade 88/77 på bruksprovet, pappa Dolomit har lämnat svårklasshästar i hoppning och farfar Donauwind lämnade Abdullah som tog OS-guld i hoppning 1984.

För hoppavel ett oväntat val av hingst, det tycker jag nog. Har inte sett några andra hopphästar efter honom, och 88/77 är väl inte så bra - tänker jag. Jag tror Florencio fick liknande betyg på hoppningen, tex.

Jag vill minnas att han hade åttor rakt igenom på sitt bruksprov, och för mig var han var en sån som man inte visste om han skulle användas till hoppning eller dressyr;)

Det kanske är lika bra om man tar en multitalang eller ren dressyrhingst till ett dressyrsto som Wilma då?

Det blir Aerline H nästa år.

Hur många multitalanger finns det i Sverige som står för semin?

Nobel, står på Gränsbo, på semin. :angel:

Placering i 1,50 hoppning samt siktar nu på Grand Prix Dressyr...:bump:

Vad lämnar han för avkommor då och vad passar han för ston?

Det kanske är lika bra om man tar en multitalang eller ren dressyrhingst till ett dressyrsto som Wilma då?

Det blir Aerline H nästa år.

Hur många multitalanger finns det i Sverige som står för semin?

Skulle du inte vänta med att bestämma dig tills du ser vilken fölunge du får? :smirk:

Nobels avkommor blir över lag mkt trevliga, rörliga och framförallt otroligt vettiga i skallen:love:, en av mina absoluta kandidater nästa säsong...

Och jag har sett MÅNGA avkommor till honom!

Jag vill minnas att han hade åttor rakt igenom på sitt bruksprov, och för mig var han var en sån som man inte visste om han skulle användas till hoppning eller dressyr;)

Jag tycker det är mer förvånande med Good Future i nästa led. Finns det nån hoppning alls i den hingsten?

Min kompis betäckte sitt extremt hoppavlade oldenburger sto, som gått fälttävlan, med en vinnare av Unghäst-VM i dressyr som även fått bra på sitt bruksprov i hoppning (Nej, inte Florencio) med förhoppningen om ett bra fältävlansämne så småningom. Resultatet blev en hingst som nu är ett år. Han var mycket snygg, högställd och ädel som föl med tre bra jämna gångarter. Just nu är han ful som stryk och rör sig halvtaskigt, men han blir nog rätt bra så småningom till det han är tänkt för. Huruvida det finns en marknad för såna här stammade hästar vet jag inte riktigt men borde inte fler fälttävlansryttare vilja satsa på mycket rörliga storhoppande hästar? Fast det är ju klart - fölungen ska ju nedärva både och också..;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 960
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka