Vad tycker ni?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 130
C

Cairo

Vad tycker ni om att avla med en ren hopphingst på ett rent dressyrsto? Vad tycker ni om att ta en ren dressyrhingst till ett rent hoppsto? Hur blir avkommorna? Kan de ge varandra något? Blir de attraktiva på marknaden?

Sv: Vad tycker ni?

Vad tycker ni om att avla med en ren hopphingst på ett rent dressyrsto? Vad tycker ni om att ta en ren dressyrhingst till ett rent hoppsto? Hur blir avkommorna? Kan de ge varandra något? Blir de attraktiva på marknaden?

Det låter inte som någon bra idé, nej. I den bästa av världar får man en häst med både hopp- och dressyregenskaper, i den sämsta (och mer troliga) världen en häst som är halvdan i båda disciplinerna.

HUR definierar du ren hopphäst resp ren dressyrhäst?
Många hästar har ju god talang åt båda hållen även om de bara tävlat i den ena grenen. Och DÅ kan de naturligtvis ge varandra något.
Men en extrem individ som verkligen inte KAN hoppa kombinerat med en individ med kassa gångarter även om den hoppar bra, låter helt enkelt inte som ett seriöst avelsarbete.

Man bör kombinera två individer där de båda förstärker varandras goda egenskaper och kan kompensera varandras svagheter för att få bästa resultat.

Har ett sto på foder som är utbilad till medelsvår dressyr och hon har talang för hoppning också men pga ryttarna innan så var det inte akuellt med hoppning så i hennes fall kan jag tycka att det spelar ingen roll vad för hingst man tar.
Tyvärr blev hon skadad så nu vill vi inte hoppa henne någrot högre.

Jag tänkte mest "utseendemässigt" dvs. via stamtavlan.

Har du tex. ett sto med bara dressyrhingstar i stammen, ser det fult(?) ut och ta en renodlad hopphingst till detta stoet då?

Här har vi ett rent hoppsto (Irco Mena-AnyQuestions) som gick MsvA i sina fornstora dagar. :) Hon har varit betäckt med QE och med Briar. Trevliga avkommor båda som kommer kunna hävda sig på den banan som de kommer komma in på. Rör sig utöver det vanliga båda två och de har båda fått 9-10 i hoppning på treårs.

Kan hålla med där.
min vet hade ett sto efter Hertigen som gått svår hoppning.
betäcktes med Robin z Gagauin de lully, maraton, regazzoni osv vilka hopphästar, nja förutom gagauin de lullyn han kunde bara hoppa med ryttare som kunde hålla ihop hans 182 cm överjorden.vann dock lagsm förra året med djursholm i dressyr så .
den andra jag jobbade åt avlade dressyrhästar med strauss kadett i stammen men de hoppade suveränt också.
9-9 löshoppade en på kvalitén synd att hon inte hoppade under ryttare

Jag tänkte mest "utseendemässigt" dvs. via stamtavlan.

Har du tex. ett sto med bara dressyrhingstar i stammen, ser det fult(?) ut och ta en renodlad hopphingst till detta stoet då?
Eftersom avel handlar om mer än några hingstar i stammen bakom stoet, så får väl det där anses vara en väldigt hypotetisk fråga.
För mig är det individernas egenskaper som är viktigast, stammen först därefter. Det är ju inte omöjligt att hopphingstens egenskaper är det som kan förbättra dressyrstoets egenskaper, då spelar det väl ingen roll vad föräldrarna och deras förfäder har gjort i sina liv?

(har för övrigt en kompis som hade en riktigt riktigt bra gångartshäst, köpt för dressyr, som var e Aram KWPN - Contender... Inte direkt vad man förväntar sig med den stammen kanske, men han var jätteläcker!)

Kan hålla med där.
min vet hade ett sto efter Hertigen som gått svår hoppning.
betäcktes med Robin z Gagauin de lully, maraton, regazzoni osv vilka hopphästar, nja förutom gagauin de lullyn han kunde bara hoppa med ryttare som kunde hålla ihop hans 182 cm överjorden.vann dock lagsm förra året med djursholm i dressyr så .
den andra jag jobbade åt avlade dressyrhästar med strauss kadett i stammen men de hoppade suveränt också.
9-9 löshoppade en på kvalitén synd att hon inte hoppade under ryttare

Strauus var väl pappa till Artist, så det låter rimligt att de skulle kunna hoppa.

Håller med, förutom Artist lämnade ju Strauss även Sunshine Prince i svår hoppning.

Vad gäller Kadett så var hans far Emir helbror med Imperator (OS i hoppning), hans morfar Jovial lämnade ett stort antal avkommor i svår hoppning, och mormorsmor Nejlika lämnade Ajax (e Jovial) som gick svår internationell hoppning innan han sadlade om till dressyr och Rote Boldt som även han gick svår hoppning.
Dessutom står det i engammal hingstkatalog att Kadett själv som 1-åring hoppade över hingststaketen på betet, så han kunde nog hoppa;)

Visst finns det märkliga stamtavlor där man ser att det lagts en ren dressyrhingst på ett hoppstammat sto o s v, men tittar man på vad stona presterat så förstår man oftast varför uppfödaren gjort sitt hingstval.

Sen tycker jag att man kan diskutera varför vissa hingstar anses som dressyrhingstar och andra som hopphingstar. Även om de själva tävlat i en diciplin, som Briar, så kan de ju ha hästar som tävlat i en annan diciplin i stammen.
Utrillo togs in som hoppförvärvare men lämnade också många svårklasshästar i dressyr.
Ceylon räknas som dressyrförvärvare av många, men han sattes i aveln som tilltänkt hoppförvärvare men fick flera avkommor i svår hoppning och fälttävlan.

Jag funderar på att lägga en hopphingst på Wilma. Tycker ni att det är helt galet? Hon har ju pyttelite hopp i sig och är själv himla duktig.

Om D-Days hoppförmåga vet jag intet, men morfar Martini hade ju goda bruksprovssiffror på hoppning och var från en framstående hoppfamilj. Orust var en son till Kadett som jag skrev om ovan.
Unesco däremot fick på 1000 betäckta ston 2 i svår hoppning, 1 i svår dressyr, och en plats väldigt långt ner på livstidsstatistiken.

Hade jag varit som du så hade jag nog valt en hingst som är åt dubbeltalang hållet istället, så gångarterna inte försämras. T ex Briar, som är av hoppstam och själv hoppade 8-8 på bruksprovet eller Quite Easy som är hoppstammad, men som vi har sett t ex på Scandinavian Open, lämnat fina gångartsavkommor. Det finns flera sådana hingstar. Finns säkert flera här som kan tipsa dig.

Jag har hört att D-Day lämnar ganska så bra hopphästar. De jag har träffat har hoppat fint!

Wilma hoppar helt okej! Hon hoppar kanske mer med vilja än med teknik, men med bara stark vilja kommer man långt.

Jag har ju "halvt bokat" Aerline H till henne nästa år. Vad tror ni om det? Hon är ju betäckt med Aerline H´s halvbror i år (Cairo)..

Briar tror jag är lite väl vass av gäller temperamentet? :crazy:

Briar tror jag är lite väl vass av gäller temperamentet? :crazy:

Briar var bara ett exempel, det finns många dubbeltalanger. Angående Briars temperament så har jag hört att det är Jan som vill han honom på tårna, så han presterar max. Hur han nedärver dåligt temperament eller inte vet jag inte, de få avkommor efter honom som jag träffat har verkat trevliga och som sagts många gånger, avkommorna ha en mor också.

Aerline H kan nog var ett bra val då han även rör sig bra, däremot har jag inte sett så många avkommor till honom som man lagt märke till, men det kan vara jag som missat "stjärnskotten". Du får ju kolla in hur Wilmas föl blir innan du bestämmer dig för en när släkting till Cairo, du kanske hellre vill testa en annan hingst.

Jag hade tänkt att betäcka mitt dressyrsto (e. Amiral 764, ue. Pontus 497) som absolut inte är någon stjärna i hoppningen med Cagancho 1017. Tyvärr blev det inte så eftersom min pålle var seg i starten och det blev för sent för inseminering. Men jag trodde på den kombinationen.

Jag har hört att Briar lämnar nerviga avkommor och blivit avrådd att använda honom till Wilma av folk här förr.

Vi får väl se hur detta fölet blir men man kan ju alltid spekulera! :)

Jag har ett Electrosto som har mkt fina, stora rörelser.
Hon har tävlat upp till svår hoppning själv, och är betäckt med 2hopphingstar", men jag är rejält sugen på att använda en dressyravlad hingst någon gång i framtiden.

Frågan är bara: Finns det något riv på marknaden efter ett sådant föl?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 730
Senast: ildiko
·
Avel Jag är sugen på att börja avla, och undrar hur marknaden ser ut för alroundhästar? Jag vill prioritera friska och hållbara hästar med...
Svar
17
· Visningar
1 960
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka