Vad tycker du?

Lillafrokennelly

Trådstartare
Det är dyrt att ha häst, inte minst om de blir sjuka eller skadade. Oavsett vill vi ju hålla våra älskade hästa friska. Hur jobbar/tänker du?

Frågor:
1)Vad gör du för att hålla din häst frisk?
2)Hur kan du tänka dig att jobba för att förebygga? (fysioterp.,vet.själv,mm)
3)Vad kan du tänka dig är ett rimligt pris för att förebygga skador? (om du använde av ex ovandstående eller annat)
4)Vad använder du dig av isf?
5)Hur ofta?
6)Vad skulle du behöva hjälp med? (kurs,någon som kolla din häst mm)
7)Vilket samarbete önskar du?

Nyfiken på hur hästfolket ser på saker och ting!:bump:

Sv: Vad tycker du?

Till att börja med ser jag till att hästen har bra kvalitetsfoder anpassat för just den individen. Sen ser jag även till att hovarna sköts ordentligt och att hästen får gå i hagar som hjälper till att hästen rör sig mer (läs: ej frimärkshage) med andra hästar.
Sen går jag även igenom hästen i princip varje dag och kollar muskelstatus, humör, rörlighet osv för att upptäcka skador så tidigt som möjligt.

Jag har fått hjälp med att förebygga skador av flera duktiga hästmänniskor (bla ET, massörer, hovslagare osv) men skulle gladeligen betala för den hjälpen igen.

3)Vad kan du tänka dig är ett rimligt pris för att förebygga skador? (om du använde av ex ovandstående eller annat)
Skulle gladeligen betala runt 1000-2000 kr i månaden för denna hjälp om jag kände behovet. Mer har jag nog inte möjlighet till.

Just nu är det främst ET jag använder mig av.

5)Hur ofta?
Nu kollar jag hästen 1 gång i halvåret men hon är bara 3 år och skulle jag upptäcka något blir det oftare.

Jag går gärna alla möjliga kurser som jag anser givande.

Jag är nöjd med samarbetet jag har nu, dvs att jag kan ringa och fråga om råd.

Frågor:
1)Svar : bästa möjliga foder och ser till att hästen får i sig alla komponenter den behöver för att få en komplett foderstat, köper alltid bra hösilage,Är noggran med att utrustningen sitter bra och är anpassad för hästen, mycket utevistelse i STORA hagar och kläder efter väder.
Noggran med att skritta igång hästarna inan jobb och skritta av ordentligt, kollar temp och puls regelbundet, strechar efter jobb och ser över hela hästen noggrant varje dag.
Använder Back on Track produkter som täcken och bandage och tycker att de funkar bra.
2)Svar: anlitar kompetent personal som Vet,ET och hovslagare, tillgång till vatten gymnastik och gåband i vissa fall då de behövs.Känner även själv igenom hästen och gör olika övningar för att de ska sträcka ut och slappna av i muskler enligt anvisningar av ET, strechar och använder lättare massage.

3)Svar: ca 2000-3000 per häst i månaden beroende på vilket behov de har just då.
4)Svar ET och en bra hovslagare, veterinär om de behövs.

5)Svar : har stående tid hos ET hos alla hästar för genom gång var 6.e vecka och oftare om de behövs.

6)Svar: har nog den hjälp jag behöver just nu av kompetenta människor.

Jag tränar varierat och planerat, har anpassad utrustning, lägger in viloperioder och har en superb hovslagare. Använder täcken för att undvika spänningar när det är kallt, masserar själv (delade stall med en massör förr). Fodrar naturligtvis enbart med bra foder. Bra hagar och just nu går hon på ett 30ha stort kuperat bete.
Använder en kiro/massör för sådant jag själv inte kommer åt.
Har förr betalat 1.500:-/behandling plus 15 mils körning t&r för att hästen behövde det. Så det handlar väl mer om vad man behöver än att bara sätta ett pris.
När det behövs och ev genomkoll efter/inför säsong.
5)Hur ofta?
Se ovan.
Hade gärna haft massören i stallet fortfarande, tycker det är jobbigt själv:p.
Min största saknad är fler veterinärer som är ridkunniga och med det har andra ögon än ickeridkunniga veterinärer.

Jag ser till att hästen får bra foder som passar, framför allt då grovfoder. Jag rider och tränar på ett sätt som jag tror är minst slitande på hästen, alltså varierad ridning på varierat underlag och lägger upp min ridning beroende på vilken häst det är och vilken dag den/jag har. Jag ser till att miljön runt omkring hästen är så bra som möjligt, och kollar den varje dag efter tecken på sjukdom och spenderar mycket tid med hästen för att lätta känna igen tecken på att något är fel.
Jag ser till att hästen får en ordentlig fram- och avskrittning, och tar hand om hästen efter ridning - tex smörjer senor med kylgel vid hårt arbete.
Jag ser till att ha välanpassad utrustning och en utprovad sadel.
Jag har en hovslagare som jag litar på och som jag vet är erkännt duktig och utbildad. Jag ser till att omge mig med människor som kan häst och som jag kan fråga om några frågetecken dyker upp.

2)Hur kan du tänka dig att jobba för att förebygga?
Jag har nu en massör och hästfysioterapeut som kommer och går igenom hästen ibland, men jag skulle kunna tänka mig att anlita en kiropraktor eller akupunktör (?) bara för förebyggande. Jag kan också tänka mig att åka till klinik för genomgång någon gång per år.

För massören betalar vi 500/gång, men får mängdrabatt när vi tar flera hästar samtidigt eller bokar flera tillfällen samtidigt. Det tycker jag är rimligt. Det blir massage ungefär en gång i månaden.

5)Hur ofta?

Har jag nog redan svarat på.. (nu börjar jag bli trött, borde nog gå och lägga mig.. )
Jag skulle vilja gå en tappsko-kurs, för att underlätta när det krisar. Jag skulle vilja gå en kurs i hästens anatomi för att lättare förstå kroppen, och hade jag inte redan läst foderlära hade jag gärna gått en sådan kurs. Jag har en bra relation till min massör/fysioterapeut, så henne kan jag ringa när som helst om vad som helst - foder, hälta, träningstips, you name it.

Tycker jag har ett bra samarbete med både massören, tränaren, hovslagaren och min sadelutprovare, några som jag ser som de viktigaste personerna kring min häst. Massören har kontakter med kliniker osv, och följer gärna med om det skulle vara något. Så jag är nog väldigt nöjd med de tror jag :D

Det är dyrt att ha häst, inte minst om de blir sjuka eller skadade. Oavsett vill vi ju hålla våra älskade hästa friska. Hur jobbar/tänker du?

Frågor:
Har en tanke bakom träningsupplägget, mycket i hagen så kroppen inte stelnar till, bra foder, slarvar aldrig med uppvärmning och avskrittningen, masserar så som ostipaten har visat på problemområdet varje dag och två gv på alla stora muskelgrupper, kollar tänder och sadel enligt rekomedationer från dessa, kläder efter väder är vad jag kommer på nu.

Använder mej av ostipat och gör själv det han rekomenderar, skulle mycket väl kunna tänka mej att använda någon annan duktig som har gått ubildning i tyskland, usa eller likvärdig utbilding tycker dom svenska är under all kretik.

Just nu betalar jag 0kr för behandlig av ostiopat men han brukat ta runt 1500kr beroende på vad han gör och det kan jag mycket väl betala för en behandling av en välutbildad och duktig ostiopat eller liknande.

Otiopat.

5)Hur ofta?
Så fort jag känner av det lilla minsta att något inte stämer så ringer jag :D.

Skulle vilja gå en kurs så jag kan lära mej änumera om massage och hur kroppen riagerar på träning/vila och hur leder/sener riagerar på olika underlag, kan i stora drag men vill kuna mer ingånde.

Just nu har jag så bra samarbete man kan ha med duktig hovis, sadelprovare och tandis och guld kontakt med ostiopat (min morbror) som jag alltid kan ringa och om det inte är något han kan hjälpa mej med så ordnar han med en som kan :love:.

Nyfiken på hur hästfolket ser på saker och ting!:bump:

Kram............

Vad roligt med alla svar! Men kom på att jag gärna vill veta vad ni gör med era hästar också, hobby,tävling och i vilken gren.
Tack!

Jag har ju svarat lite generellt för båda våra hästar.
Ena är halvpensionär, 20 år i år. Hopphäst med senskada men som hålls igång på hobbynivå.
Den andra är en tysk halvblodskille, tränas för tävling på lokal nivå.

Frågor:
1)Vad gör du för att hålla din häst frisk? Varierad träning med lagom dos vila. Ställer sällan av en häst helt. Rider ut mycket i skog och mark, så lite som möjligt på ridbana. Bra foder och en balanserad foderstat, rätt utrustning samt daglig utevistelse i stor hage med hästkompisar
2)Hur kan du tänka dig att jobba för att förebygga? Jag använder mig sällan av kotknackare/equiterapeut etc i förebyggande syfte. Anser inte att det behövs på en frisk häst.
3)Vad kan du tänka dig är ett rimligt pris för att förebygga skador? (om du använde av ex ovandstående eller annat) Tycker ofta det kostar mer än vad det smakar att använda sig av ovanstående. Isåfall anlitar jag veterinär om det är aktuellt.
4)Vad använder du dig av isf? Hovslagare eller equiterapeut i samarbete med vet.
5)Hur ofta? Inte på regelbunden basis utan när jag känner att det kan behövas
6)Vad skulle du behöva hjälp med? (kurs,någon som kolla din häst mm) Inget just nu.
7)Vilket samarbete önskar du? Tycker det är bra när veterinär/hovslagare etc samarbetar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
757
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 104
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
1 002
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
6 023
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka