Vad tycker du är så roligt med hästar/ ridsport?

stjarnhimmel

Trådstartare
Ja.. häromdagen fick jag frågan "vad som är så roligt med hästar/ ridsport"..
Jag svarade ungefär nedanstående;

- Jag har alltid gillat djur. Och jag tycker att det är häftigt att arbeta och umgås med djur. När ett så stort djur väljer att jobba tillsammans med mig och det samarbete som vi får så tycker jag det är häftigt.

- För mig har stallmiljön ofta känts som en frizon med andra ideal än i övriga samhället, speciellt i tonåren. Idealen i de stall jag var var att vara modig, fysiskt stark. Det var inte samma krav som i övriga världen att vara snygg. sen tyckte jag det var roligt att få hugga i, bygga hagar etc. I ett stall fanns det alltid jobb att göra och man fick ta initiativ och bli behandlad som en vuxen person.

- Sen tycker jag det är roligt att umgås över ett intresse, att se att man utvecklas etc. Men det kan man ju göra tex i andra sporter också.

Vad tycker du är så roligt med hästar ridsport?
 
Att man aldrig blir fullärd. Oavsett hur länge man har hållit på så finns det alltid mer att lära sig.
Kontakten med en så fantastisk varelse som hästen är och att hen väljer att vara med mig och visar att hen uppskattar det! Att studera dem och förstå hur de fungerar på individ och flocknivå och lära sig läsa dem. Samarbetet, att bli ett team som drar åt samma håll. Att få och ge kärlek och respekt.
 
Vilken fråga! :)
@TinyWiny har ju identifierat mycket viktigt: att hitta något att utvecklas inom!
För mig är det också viktigt att hästar är rogivande (bara lyssna på dem när de tuggar), ger värme men inte ställer en massa krav hela tiden.
Det finns alltid något kvar att förbättra och utveckla, om det sedan handlar om kommunikation och samspel, eller resultat på en tävlingsbana, eller att lära sig någon helt ny disciplin.
 
Samspelet med hästarna, att få lära känna dem som individer, att utveckla hur jag kommunicerar med dem och förbättrar hur jag lyssnar på deras språk
Den totala avkopplingen jag kan hitta i stallet, mockning är min typ av mindfulness :love:
Att det alltid finns något mer att lära sig
Den fysiska träningen som det är, känslan av träningsvärk i magen efter ett ordentligt dressyrpass är underbar :D
Att jag inte behöver fundera på hur jag ska placera mina pengar :angel: skulle det bli något över kan jag alltid köpa ett nytt schabrak :idea:
 
Det jag tycker om med hästar är variationen att mysa ensam på lugn uteritt, fartfylld ritt ute med kompisar, åka på träning 1 kväll eller flera dagar och spänningen på tävling och även där träffa vänner.

Jag tycker även om träning och uppbyggand för hållbarhet oavsett mej själv eller djur.
Även den mentala biten hos djur tycker jag om att arbeta med vilket även är nyttigt för mitt psyke.

Skulle antagligen få ut allt detta även med att träna hundar men nu blev det mest hästar och mindre hund i livet.
 
Det tråkigaste är att rida. Det roligaste är att mysa, umgås, pyssla och se när någon annan tränar ens häst. :D:D
 
Jag kan nog inte sätta fingret på exakt vad det är. Men grunden är nog så enkel som kärlek till hästarna. Samtidigt älskar jag träningsbiten, att bli bättre, att utvecklas, att tävla, att se mina hästar förbättras osv.

Igårkväll var jag ute och skrittade i kylan och tittade upp mot stjärnorna och insåg att även efter 25 år älskar jag att bara få sitta på min häst och vara ute och skritta:).
 
Ja.. häromdagen fick jag frågan "vad som är så roligt med hästar/ ridsport"..
Jag svarade ungefär nedanstående;

- Jag har alltid gillat djur. Och jag tycker att det är häftigt att arbeta och umgås med djur. När ett så stort djur väljer att jobba tillsammans med mig och det samarbete som vi får så tycker jag det är häftigt.

- För mig har stallmiljön ofta känts som en frizon med andra ideal än i övriga samhället, speciellt i tonåren. Idealen i de stall jag var var att vara modig, fysiskt stark. Det var inte samma krav som i övriga världen att vara snygg. sen tyckte jag det var roligt att få hugga i, bygga hagar etc. I ett stall fanns det alltid jobb att göra och man fick ta initiativ och bli behandlad som en vuxen person.

- Sen tycker jag det är roligt att umgås över ett intresse, att se att man utvecklas etc. Men det kan man ju göra tex i andra sporter också.

Vad tycker du är så roligt med hästar ridsport?
Jag fullkomligt avgudar hästar. Jag har väldigt god smak när det gäller hästar eftersom avelsdomarna brukar hålla med mig men jag kan avguda värsta ök bara för ögonen och öronen ibland, tror jag.
 
Enkelt. Och svårt. Men det är nog en känsla helt enkelt. Jag har aldrig i mitt liv dragits till något lika mycket som jag gör till att just hålla på med hästar (och då räknar jag in både ridning, stallarbete, pyssel med hästarna osv). Jag fick inte börja rida som barn för mina föräldrar som är livrädda för hästar. Men jag bara visste att jag skulle hålla på med just hästar. Så jag väntade. Ägnade mig åt musik istället under min uppväxt och är fortfarande aktiv musiker, men även om jag älskar musik så är inget som att få umgås med hästar. Vd nitton års ålder när jag äntligen kunde flytta hemifrån och hade en egen ekonomi så började jag på riktigt. Det finns helt enkelt inget som gör mig så lycklig som hästarna, även om jag inte alltid kan sätta fingret på just vad som är så bra. Men det som flera tar upp, att få utvecklas och lära sig mer och märka förbättring hos både sig själv och hästen är väldigt roligt. Och när han har allt han behöver men ändå väljer att gå ifrån sin flock och komma och mysa med mig i hagen :love:
 
Enkelt. Och svårt. Men det är nog en känsla helt enkelt. Jag har aldrig i mitt liv dragits till något lika mycket som jag gör till att just hålla på med hästar (och då räknar jag in både ridning, stallarbete, pyssel med hästarna osv). Jag fick inte börja rida som barn för mina föräldrar som är livrädda för hästar. Men jag bara visste att jag skulle hålla på med just hästar. Så jag väntade. Ägnade mig åt musik istället under min uppväxt och är fortfarande aktiv musiker, men även om jag älskar musik så är inget som att få umgås med hästar. Vd nitton års ålder när jag äntligen kunde flytta hemifrån och hade en egen ekonomi så började jag på riktigt. Det finns helt enkelt inget som gör mig så lycklig som hästarna, även om jag inte alltid kan sätta fingret på just vad som är så bra. Men det som flera tar upp, att få utvecklas och lära sig mer och märka förbättring hos både sig själv och hästen är väldigt roligt. Och när han har allt han behöver men ändå väljer att gå ifrån sin flock och komma och mysa med mig i hagen :love:
 
Att bara få umgås med dessa underbara djuren gör mig oerhört lycklig. De gånger man mår dåligt och kommer ut till stallet gör alltid dagarna bättre. Att man samtidigt kan arbeta med djuren (ridning, körning, frihetsdressyr osv) är bara ett stort + i kanten.
 
Det är dyrt, slitit, svinkallt på vintern, lerigt på vår och höst, varmt och fullt av flugor på sommaren. Man är totalt låst och måste mata dem flera gånger om dagen, varje dag. Men varför jag måste ha dem kan jag inte förklara.:laugh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 300
Senast: manda
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 163
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 552
Senast: cello
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 290
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp