Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

jag vet faktiskt inte om ja tycker det är ok. det är något som ja måste bestämma mig för. jag har sagt till han att ja inte vill att han dricker i min närhet, för då blir ja så jävla läskad. vi ska på fest för hans syster å hans morsas sambo fyller år och dom ska ju då dricka. ja sa det att jag helst inte vill att han blir totalt dyngrak eftersom att han blir så tjötig då! haha...
innan vi bestämde oss för att behålla barnet så drack vi varje helg. vi festade och gick på krogen ganska ofta. nu har ja inte druckit sen slutet av januari, då vi bestämde oss för att behålla det. han har bara druckit en enda öl sedan dess. jag vet hur mycket han tycker om att dricka, men jag vill inte vara nykter i hans närhet när han är totalt onykter. men ja vill ju ändå inte begära att han ska sluta helt bara för att jag måste det.

Tycker det låter som om du har problem med alkoholen...läskad:confused: Hur ska du göra sen när liten är utanför magen:confused: Supa som vanligt:confused:
Tycker er situation låter MYCKET oroväckande,kanske kan vara bra att ta upp detta med din barnmorska!
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Sen handlar det ju inte bara om att "stå ut" med att vara nykter under graviditeten heller...

Sonen är snart 6 mån och jag har fortfarande inte druckit en droppe sen december 2005...

Nu ammar ju jag och då är det inte ok att dricka.
Visserligen finns det de som hävdar att t.ex ett glas vin är ok under amning, men jag vågar inte. Jag kan hålla mig nykter tills jag har ammat färdigt.

Att bli "så himla läskad" av alkohol och att "bli totalt dyngrak"...det funkar liksom inte, varken som gravid eller som förälder.
Som förälder...ibland kanske, men absolut inte varje helg.

När man läser ditt inlägg känns det som att ni har svårt att avstå från alkoholen, att det är en uppoffring.
Vänj er! För den tiden är förbi nu.
Känns den tanken jobbig? Då bör du nog prata med din BM...
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

*kl*

Det är alltså så att om man skaffar barn kommer man aldrig kunna
lämna hemmet utan dessa på x antal år, om inte ens partner -förutsatt att sådan finns- kan backa upp?
Annat än för att jobba, möjligtvis?

*har jag fått det rätt nu?*

Nej det har du inte.
Det gäller max i 18månader och mindre i slutet än i början.
Så fort som barnen börjar att prata så att även andra än föräldrarna kan förstå dem.
Så kan man väl anta att de är mogna att tillbringa tid med en barnvakt.
Det finns liksom orsaker till att man är hemma med barnen själv det första året och sedan skolar in på dagis efter ett år.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Inte_Ung kanske kan förklara ändå?!

Det finns flera skäl till att tonåringar inte är mogna att fatta viktiga beslut. Dels saknar de livserfarenhet, dels är deras hjärna inte fullt utvecklad. Den viktigaste hjärndelen vid beslutsfattande – den del där all information kopplas och vägs mot både känslor och tidigare erfarenheter – fungerar ännu inte optimalt. Det är därför även begåvade tonåringar ibland kan fatta så huvudlösa beslut och därför som så många med nytaget körkort kör ihjäl sig.

Allt vad beslutsfattande heter sker i pannloberna, som har vad som kallas exekutiva funktioner. Man har nu kunnat visa att nervtrådarna i just den delen av hjärnan mognar betydligt senare än övriga delar. Först vid 25 års ålder har man pannlober som fungerar optimalt. Till dess är det ännu viktigare än senare i livet att ta råd av andra.

Källa: http://www.eckerberg.se/rostratt_diskussion.pdf

Så att vara 20 är ingen större skillnad.
Först efter 25 så kan man se att egenskapen "nitton" försvinner hos de flesta.
Vissa stannar dock i den utveckligen och förblir "nitton" hela livet.
T.ex. så kan våld mot pannloben ibland ge sådana effekter.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?


menar du att jag ska gör abort? eller hur menar du? att jag inte ska behålla mit barn? i början blev vi helt paffa men nu så har vi insett att vi ska bli föräldrar. båda 2 har mognat till rejält.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Tycker det låter som om du har problem med alkoholen...läskad:confused: Hur ska du göra sen när liten är utanför magen:confused: Supa som vanligt:confused:
Tycker er situation låter MYCKET oroväckande,kanske kan vara bra att ta upp detta med din barnmorska!

varför är det mycket oroväckande? tror du att vi skulle börja supa igen då när barnet kommit?:confused:
de som tror det känner inte till vår situation.
när min bror, som är 14, var nyfödd så drack vår mamma. hon tappade honom i golvet 2 ggr på fyllan. vi fick inte se han växa upp. jag och min syster förlorade vår bror i ett år pga att kärringjäveln inte kunde hålla sig. :mad: det enda vi vill är att barnet ska bli så normalt som möjligt och få en normal uppväxt.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Sen handlar det ju inte bara om att "stå ut" med att vara nykter under graviditeten heller...

Sonen är snart 6 mån och jag har fortfarande inte druckit en droppe sen december 2005...

Nu ammar ju jag och då är det inte ok att dricka.
Visserligen finns det de som hävdar att t.ex ett glas vin är ok under amning, men jag vågar inte. Jag kan hålla mig nykter tills jag har ammat färdigt.

Att bli "så himla läskad" av alkohol och att "bli totalt dyngrak"...det funkar liksom inte, varken som gravid eller som förälder.
Som förälder...ibland kanske, men absolut inte varje helg.

När man läser ditt inlägg känns det som att ni har svårt att avstå från alkoholen, att det är en uppoffring.
Vänj er! För den tiden är förbi nu.
Känns den tanken jobbig? Då bör du nog prata med din BM...

jag vet redan mycket väl att den tiden är förbi. jag kunde ha gjort ett val. att göra abort och fortsätta leva som vanligt. men jag valde att behålla det. vi är glada över det.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

När blivande mamman sitter ensam hemma...

Man är så olika som person och har olika referensramar. Och sen när man är gravid är man inte alls som man annars "brukar vara" heller, hormonerna gör otroligt mycket på en :rofl:

Men nej, i ett förhållande med mig är det inte ok att vara ute och supa frekvent när jag är gravid. Affärsmiddagar, svensexor och liknande räknar jag inte med här, utan just det här att fara ut enbart för att supa. Passar inte mig som person att ha sådan partner.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

*KL*

Jag skulle uppskatta om debatten håller sig till saken och om diskussioner kring personer framöver skippas.


/moderatorn
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jo, det är liksom biologiskt och ingenting som du kan komma undan.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

menar du att jag ska gör abort? eller hur menar du? att jag inte ska behålla mit barn? i början blev vi helt paffa men nu så har vi insett att vi ska bli föräldrar. båda 2 har mognat till rejält.

Jag tycker det är fruktansvärt att någon föreslår dig att du ska göra abort!!! Man har ofta starka känslor för sitt barn redan när det ligger i magen. Att prata om abort med någon som INTE vill göra abort är lika illa som att gå fram till en förälder och föreslå att hans/hennes barn borde skjutas.

Grattis till bebben i magen!:banana: Starkt jobbat av er båda att ni avstår alkohol! Ju fler dåliga vanor man hade innan, desto mer beröm förtjänar man när man lyckas bryta dem. En gravid kvinna som redan innan graviditeten var sparsam med alkohol och inte nyttjade nikotin (eller droger) - hon gör ju inget sensationellt när hon lever sunt som gravid.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Vad menar du med uttrycket "ute och super"?

Jag anser att den blivande pappan faktiskt har rätt till att ha ett liv även om han ska bli pappa. Precis som den blivande mamman har rätt att ha ett liv fast hon ska bli mamma.

Jag satt inte bara hemma och häckade genom mina graviditeter och inte krävde jag att maken skulle ge upp sitt eget liv och spendera all ledig tid med mig under graviditeterna.

Nu har han aldrig varit någon festprisse, men om han var ute heldagar i skogen eller om han var ute med polarna spelar väl eg. ingen större roll i sammanhanget. Han var ju inte hemma med mig och det verkar vara det du är ute efter. Huruvida det är ok för den blivande pappan att fortsätta leva sitt liv "som vanligt" efter besked om graviditet..
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Har du läst tråden? TS specificerar noga vad hon menar.

Det handlar inte om att ha ett eget liv utan om det är OK som blivande förälder att supa sig just drängfull eller om sådant beteende ger varningsflagg för framtiden.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Den handlade om det från början ja, men nu känns det som om den snarare innefattar alla former av social aktivitet som inte innefattar barn, inklusive att bägge föräldrarna dricker vin till maten hemma på fredagkväll och därmed inte är bra bilförare.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag tycker det är fruktansvärt att någon föreslår dig att du ska göra abort!!! Man har ofta starka känslor för sitt barn redan när det ligger i magen. Att prata om abort med någon som INTE vill göra abort är lika illa som att gå fram till en förälder och föreslå att hans/hennes barn borde skjutas.

Grattis till bebben i magen!:banana: Starkt jobbat av er båda att ni avstår alkohol! Ju fler dåliga vanor man hade innan, desto mer beröm förtjänar man när man lyckas bryta dem. En gravid kvinna som redan innan graviditeten var sparsam med alkohol och inte nyttjade nikotin (eller droger) - hon gör ju inget sensationellt när hon lever sunt som gravid.

var absolut inte sund nånting innan. rökte, drack, festade.... men har inte gjjort det sedan januari och tänker inte göra det heller. vi vill ju inte att barnet ska sona för våran livsstil. fast han kan ju dricka ,men han har inte gjort det heller...

det är ju inte så kul att folk föreslår att man ska, skulle ha gjort abort. vi funderade mycket på det men jag kom fram till att jag kunde inte helt enkelt. och nu är ju vi glada över det. en liten son eller dotter-...
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Har du tagit åt dig :D ?

Jag vill gärna veta hur man resonerar om man har småbarn och BÅDA föräldrarna dricker sig klart berusade.

Vem har tillsynsansvaret då ?
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

skulel aldrig kunna sänka mig så lågt att dricka framför mitt barn... förstår inte vf andar gör det. min morsa gjorde det och tyckte att det var hur normalt som helst. nu har vi ingen kontakt alls. vet inte ens om jag vill att hon ska få träffa sitt barnbarn när det väl kommer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 426
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 799
Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
13 197
Senast: Imogen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 957
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp