Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Nu tror jag inte på att driva saker in absurdum så givetvis kan ett krogbesök hinnas med även om man är förälder. Jag tror inte heller att barnvakt är skadligt ens för en ettåring om det är en kortare stund.

Det jag menar är att det får konsekvenser att bli förälder. man kan inte leva exakt som innan. Det blir annorlunda men inte nödvändigtvis sämre. Om man inte förstår att livet ändras när man får barn så tycker jag man är omogen faktiskt.

Vi har tex gått från 100 till 5 hektar och från 8 till 3 hästar hemma sen vi fick barn. Tiden räcker inte helt enkelt.

Det jag sett av att föräldrarna och ännu oftare pappan sett till att vara borta från hemmet lika mycket som innan är att det slutar i skilsmässa.

Jag är lite privatintresserad av frågan. Jag har två barn, generöst räknat, en utflugen och en i slutet av tonåren. Min känsla är helt ärligt att det inte ändrade mig eller mitt liv nämnvärt att få barn, och att ha småbarn. Att ha tonåringar, däremot, är en sannskyldig utmaning.

Jag var en rätt ung student som hängde mycket på kaféer och gallerier när jag fick barn, samt lagade mat in absurdum med mina vänner. Hemma hos mig. Med vin i trevliga mängder (frisk och sund unge, som sagt). Tog dagen mycket som den kom. Detta fortsatte så klart, rätt opåverkat, tycker jag nog. Visst ändrades prioriteringarna, men det gör ju tex en sjukdom eller allergi också. Omställningen var ingen stor grej DÅ.

Och jag tror faktiskt inte att tex du, Silverkedjan eller Inte_Ung hade tyckt att jag var en särskilt oansvarig förälder.

Nu däremot, med ett mycket mer uppstyrt liv, mycket mer jobb, mer pengar (säger inte så mycket, studielån är jämförelsen) och mer hästeri, skulle jag lätt kunna bli en förälder som utnyttar barnomsorgen till max och låter barnflickan ta över ungen efter dagis. ELLER så fick jag ändra mitt liv jättemycket vilket känns jobbigt att tänka sig NU (eller strunta i att få en sladdunge, vilket är vad jag gör, en annan sak vore det om jag inte redan hade barn).

Jag vet inte vilken ålder som är lämplig att få barn i, men jag undrar om inte den mognad man trots allt genomgår när man har barn, eller nog oftast bör genomgå, är ungefär densamma oavsett om man är 20 eller 40? I alla fall tycker jag ofta att vänner som får barn nu, alltså rätt sent, låter precis som 20-åringar när de pratar om det.

Intressant det du säger om pappan. Jag tror att du är en närvarande förälder, men faktiskt kan jag bara komma på mycket, mycket få fäder som jag känner IRL, och som jag tycker är så närvarande att de kan jämföras med barnens mammor, vad gäller observans på sjukdomssymtom, vakna vid gråt, och liknande. Men jag hoppas att det finns fler. Annars betyder ju anti-barnvaktsresonemanget, som du inte för in absurdum, att nästan ingen mamma kan lämna sitt barn ens för en stund, ens till pappan.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det är vad ordboken säger ja, men vad folk menar kan vara allt ifrån dyngrakdrickande till en snaps.
(jag har för mig att jag sagt detta ett par gånger nu)
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Pappan till min minsta sover tungt och ibland högljutt :angel: och är på gränsen till oväckbar när det handlar om tex telefon, väckarklocka, ruskande sambo eller andra trivialiteter - men vaknar ALLTID vid minsta pip från barnrummet.

Jag sover lättare och är neurotiskare eftersom jag vet om mer sjukdomskomplikationer :crazy: men han vaknar alltid (minst) lika fort. Nu när barnen är i rummet bredvid är han före mig för han har bättre hörsel.

När bebin var liten hade vi delad "jour" dvs turades om med öronproppar de amningsfria passen.

Jag tror inte som en av mina gamla lärare att pappor är sämre biologiskt rustade att ta hand om barn.

Däremot knuffas de ofta bort från första ledet av mammor :mad:

Petruska - du beskriver ju ett mysigt liv i SYMBIOS med ditt barn.

Som de här "jag ska minsann aldrig"-wannabe mammorna beskriver det är det bara DERAS liv det handlar om, inte barnets.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jo men man kan ju inte utgå från att folk uppfattar ett ord fel. TS har ju också förtydligat att hon menat ordentligt berusad typ drängfull så man spyr i rännstenen.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jag ser det verkligen inte som självklart att ta med barn öht om de inte är inbjudna. Jag är knappast ensam om att vilja ha ett bröllop som inte störs av barnskrik.

Det jag menar är att jag har ALDRIG i min bekantskapskrets eller släkt råkat ut för ett bröllop där barn inte är medbjudna.

Och skulle jag få en sådan inbjudan när jag hade ett ammande spädbarn så skulle jag inte gå. Fast jag inte komma på någon jag känner som skulle göra så, då det är ett synnerligen hypotetiskt resonemang, snarare skulle en bebis vara särskild hedersgäst :cool:

Däremot skulle jag själv välja att inte ta med större barn om de inte ville och riskerade få tråkigt. Det beror ju på formen för bröllopet.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Det jag menar är att jag har ALDRIG i min bekantskapskrets eller släkt råkat ut för ett bröllop där barn inte är medbjudna.

Och skulle jag få en sådan inbjudan när jag hade ett ammande spädbarn så skulle jag inte gå. Fast jag inte komma på någon jag känner som skulle göra så, då det är ett synnerligen hypotetiskt resonemang, snarare skulle en bebis vara särskild hedersgäst :cool:

Däremot skulle jag själv välja att inte ta med större barn om de inte ville och riskerade få tråkigt. Det beror ju på formen för bröllopet.

Nej, men det förekommer och är fullt förståeligt. Ett bröllop är för mig något man vill minnas för alltid och lägger gärna en hel del pengar på det också. Att då få ceremonin sönderskriken är inget jag vill råka ut för.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

"Nitton" är ingen ålder man kan räkna i år. Det är en egocentrerad tonårsbesserwisserattityd som en del tyvärr fastnar i. Inte _Ung är bättre än jag på att förklara det där.

Nu har jag ingen egocentrerad tonårsbesserwisserattityd, även om du tycks tro det. Du läser kanske inte ordentligt?
Inte_Ung kanske kan förklara ändå?!
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

De barnfria bröllop jag varit på har utan tvekan tillåtit att barn som ammas är med. Trotsiga treåringar och truliga tonåringar har man undanbett sig. Har aldrig varit problem med det.



Man är ju så olika och har olika behov. Varför måste det ena vara så fel? Och nej, nu pratar jag inte om supande så hjärncellerna förvandlas till flis, i tråden känns det som att det är lika fel att dricka ett glas eller två. Om man har en barnvakt man litar på och barnet är trygg med, ska man väl kunna gå ut ibland? Går man ut senare sover förhoppningsvis barnet både när man går och kommer. Jag ser ingen större fara i det. Man kan behöva en paus ibland. Oavsett om det handlar om att rida ut i skogen ett par timmar, åka och handla eller gå ut på krogen med vänner eller partner för att få lite "vuxentid" som två människor, inte bara som föräldrar. Att man sen ändå är föräldrar krossas inte av att man kan vilja ha en paus.

Jag skulle känna mig helt trygg med att lämna ett litet barn hos mina föräldrar t ex. De tog bra hand om mig, och jag är övertygad om att de skulle göra ett bra jobb, och vid minsta lilla oro höra av sig eller åka till akuten.

Som jag upplever det är man ofta nojigare med andras barn än egna, just för att ansvaret blir så påtagligt.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Jo men man kan ju inte utgå från att folk uppfattar ett ord fel. TS har ju också förtydligat att hon menat ordentligt berusad typ drängfull så man spyr i rännstenen.

Och sådant beteende tar jag med avstånd ifrån. Det torde ha framgått.
Det jag har hakat upp mig på är att sådna kommentarer ofta verkar handla om missunsamhet. "Får inte jag dricka en öl så ska minsann inte han heller få". Inte just i den här tråden, men jag har stött på den.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Nej, visst visst. Om ni vill inte vill komma ut på egen hand så får ni göra precis som ni vill. Jag har fullt förtroende för de barnvakter jag isf skulle välja. Precis som jag har fullt förtroende för de som får vara häst-, hund- eller kattvakt. Har jag ingen person jag litar fullt ut på så stannar jag hemma eller tar djuren med mig. Så enkelt är det.


Det handlar fortfarande inte om att man litar/inte litar på folk...
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Att vara förälder är inte något man kan "lämna ifrån sig" den dagen man blir gravid tills den dagen de är vuxna har man alltid ansvaret, alltid:love:
Tänk vad lyckliga människor skulle bli om alla föräldrar förstod det:love:

Ja, jag börjar förstå varför var tredje (!!!!) barn under fem år har anknytningsproblem med sina föräldrar. Skrämmande och jäkligt sorgligt!:cry:
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

LadyCovergirl, du behöver ju inte skaffa barn. Det finns liksom ingen naturlag som säger att alla måste ha barn.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

*kl*

Det är alltså så att om man skaffar barn kommer man aldrig kunna
lämna hemmet utan dessa på x antal år, om inte ens partner -förutsatt att sådan finns- kan backa upp?
Annat än för att jobba, möjligtvis?

*har jag fått det rätt nu?*
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

jag vet faktiskt inte om ja tycker det är ok. det är något som ja måste bestämma mig för. jag har sagt till han att ja inte vill att han dricker i min närhet, för då blir ja så jävla läskad. vi ska på fest för hans syster å hans morsas sambo fyller år och dom ska ju då dricka. ja sa det att jag helst inte vill att han blir totalt dyngrak eftersom att han blir så tjötig då! haha...
innan vi bestämde oss för att behålla barnet så drack vi varje helg. vi festade och gick på krogen ganska ofta. nu har ja inte druckit sen slutet av januari, då vi bestämde oss för att behålla det. han har bara druckit en enda öl sedan dess. jag vet hur mycket han tycker om att dricka, men jag vill inte vara nykter i hans närhet när han är totalt onykter. men ja vill ju ändå inte begära att han ska sluta helt bara för att jag måste det.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

Er situation tycker jag dock låter helt osund.
 
Sv: Vad tycker du? är det ok att blivande pappan är ute och super?

jag vet faktiskt inte om ja tycker det är ok. det är något som ja måste bestämma mig för. jag har sagt till han att ja inte vill att han dricker i min närhet, för då blir ja så jävla läskad. vi ska på fest för hans syster å hans morsas sambo fyller år och dom ska ju då dricka. ja sa det att jag helst inte vill att han blir totalt dyngrak eftersom att han blir så tjötig då! haha...
innan vi bestämde oss för att behålla barnet så drack vi varje helg. vi festade och gick på krogen ganska ofta. nu har ja inte druckit sen slutet av januari, då vi bestämde oss för att behålla det. han har bara druckit en enda öl sedan dess. jag vet hur mycket han tycker om att dricka, men jag vill inte vara nykter i hans närhet när han är totalt onykter. men ja vill ju ändå inte begära att han ska sluta helt bara för att jag måste det.

Abort kanske?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 426
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 799
Övr. Barn Tyckte också den "vanliga" uppdelningen var så taskig på något sätt, mamman är hemma i ett år och allt är jobbigt sen kommer pappan in...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
13 197
Senast: Imogen
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 957
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp